Bukefalos 28 år!

Barnomsorg när syskon föds

När min unge föddes var det fler födande mammor än platser att föda på, så någon fick föda i ett undersökningsrum.

På BB öppnade de extra rum, jag tror inte någon pappa skickades hem. Men de extra rummen var med delad toa och dusch i korridoren, när vi väntade på plats på förlossningen fick vi ett rum med egen toa och dusch.

Det är som vanligt högst olika från ställe till ställe. Även förskolan.
 
Behöver syskonet knyta an mer än föräldern? Va?

Man hoppas ju att det är vuxna som är anknytningspersonen och primära vårdgivare till bebisar, inte dagisbarn.

Fast det är skillnad på föräldrars anknytning och syskons, det säger väl sig själv. Man kan behöva jobba på den mer med syskonen, föräldrars anknytning är ofta mer automatisk och dessutom något som många gånger pågått hela graviditeten.

Antar att det är det som avses.
 
Mamman kanske gått sönder helt, är oförmögen att sköta barn och hushåll. Partnern fixar inte att sköta sjuk partner, nyfödd bebis och en vild 2-3åring. Då är dagis kanske en bättre lösning för barn nr 1.
Det finns så många scenarion, det är knappast ett större problem tänker jag.

Om mamman är så sjuk att vården av henne tar så mycket tid från pappan att han inte hinner med nyfödd plus barn nr 1 så är ju mamman så sjuk att hon borde vara på sjukhus för att få professionell vård.

Man ska inte skaffa fler barn än man klarar av att ta hand om. Då är det kanske bättre att vänta med barn nr 2 tills det vilda barn nr 1 är lite äldre och går att resonera med.
 
Vem ignorerar jag?
Mandalaki hänvisar till ganska gamla uppgifter. Vilket BB i Sthlm har mammor på sal? Danderyd har patienthotell, där delar man inte. Huddinge och karolinska har nybyggda BB, inte heller några salar.
Sofia som lagt ned hade inte heller salar. Vart i sthlm finns salarna du hänvisar till?
Gamla uppgifter? Jag skrev att de nya rummen på Östra byggts till förra året. Under våren, närmare bestämt.
 
Du verkar ju för övrigt tycka att förskolan är en avlastningscentral för trötta föräldrar. Det är ju inte så. Förskolan är ett privilegium vi har i Sverige för att man ska kunna jobba. Inte ta hand om syskon.

Det är det tyvärr många som verkar tycka. Har hört om alldeles för många då jag känner några som jobbar inom förskola/fritids.
 
Det är det tyvärr många som verkar tycka. Har hört om alldeles för många då jag känner några som jobbar inom förskola/fritids.
Ja så är det ju i fler avseenden. Och det är förbannat tråkigt att man utnyttjar systemet på det sättet. Vi har bästa föräldrapenningen i världen. Bara att vi får gå hemma över ett år med betalning är helt otroligt, att få fortsätta med 15timmarsveckan i princip gratis och att pappan får ta tio betalda dagar i samband med förlossning är vi nog ensamma om i världen - och så finns det folk som tycker att pappan ska ta hand om mamman och ungen ska fortsätta gå på dagis? Förskola/fritids är för att båda föräldrarna ska kunna jobba. Inget annat. Även om många förskolor är schyssta.
 
Ja så är det ju i fler avseenden. Och det är förbannat tråkigt att man utnyttjar systemet på det sättet. Vi har bästa föräldrapenningen i världen. Bara att vi får gå hemma över ett år med betalning är helt otroligt, att få fortsätta med 15timmarsveckan i princip gratis och att pappan får ta tio betalda dagar i samband med förlossning är vi nog ensamma om i världen - och så finns det folk som tycker att pappan ska ta hand om mamman och ungen ska fortsätta gå på dagis? Förskola/fritids är för att båda föräldrarna ska kunna jobba. Inget annat. Även om många förskolor är schyssta.

Eller plugga.

Eller som insats för barn som behöver det.
 
Ja så är det ju i fler avseenden. Och det är förbannat tråkigt att man utnyttjar systemet på det sättet. Vi har bästa föräldrapenningen i världen. Bara att vi får gå hemma över ett år med betalning är helt otroligt, att få fortsätta med 15timmarsveckan i princip gratis och att pappan får ta tio betalda dagar i samband med förlossning är vi nog ensamma om i världen - och så finns det folk som tycker att pappan ska ta hand om mamman och ungen ska fortsätta gå på dagis? Förskola/fritids är för att båda föräldrarna ska kunna jobba. Inget annat. Även om många förskolor är schyssta.

Sen tycker jag ju att man iaf ska få komma hem från BB med bebisen innan det börjar gälla. Men efter det så förstår jag inte riktigt behovet. Nu har jag bara ett barn men jag antar att de som skaffar mer än ett gör det för att de faktiskt vill ha mer än ett barn och anser sig klara av det.
 
Ja så är det ju i fler avseenden. Och det är förbannat tråkigt att man utnyttjar systemet på det sättet. Vi har bästa föräldrapenningen i världen. Bara att vi får gå hemma över ett år med betalning är helt otroligt, att få fortsätta med 15timmarsveckan i princip gratis och att pappan får ta tio betalda dagar i samband med förlossning är vi nog ensamma om i världen - och så finns det folk som tycker att pappan ska ta hand om mamman och ungen ska fortsätta gå på dagis? Förskola/fritids är för att båda föräldrarna ska kunna jobba. Inget annat. Även om många förskolor är schyssta.
Fast så ser ju reglerna inte ut. Man har rätt till barnomsorg även som föräldraledig med yngre barn ( i varierande utsträckning, som sagt).
 
Jag vet faktiskt inte var Maria jobbar. Men jag vet att de ofta delar rum där för att det är fullt och pappan då inte får sova där. Har skickat ett meddelande och frågat var hon jobbar. Kan nog vara karolinska.

”Vi tar hand om hela familjen under förlossning och vårt mål är en födande per barnmorska. Efter födseln stöttar vi dig/er i föräldrarskapet och självklart kan du som partner stanna kvar! För oss är hela familjen i centrum.”

Karolinska.se
Solnadelen
 
Om mamman är så sjuk att vården av henne tar så mycket tid från pappan att han inte hinner med nyfödd plus barn nr 1 så är ju mamman så sjuk att hon borde vara på sjukhus för att få professionell vård.

Man ska inte skaffa fler barn än man klarar av att ta hand om. Då är det kanske bättre att vänta med barn nr 2 tills det vilda barn nr 1 är lite äldre och går att resonera med.

Ja det blir ju billigare för samhället! Bra idé
 
”Vi tar hand om hela familjen under förlossning och vårt mål är en födande per barnmorska. Efter födseln stöttar vi dig/er i föräldrarskapet och självklart kan du som partner stanna kvar! För oss är hela familjen i centrum.”

Karolinska.se
Solnadelen
Som sagt. Det är en sak hur det fungerar i praktiken om det är fullt och en sak hur det fungerar i teorin vid den belastning det kan ta emot. Det är väl just det som är diskussionerna idag. Och jo. Hon jobbar på karolinska. Har de ingen plats delar man på rummen.
 
Som sagt. Det är en sak hur det fungerar i praktiken om det är fullt och en sak hur det fungerar i teorin vid den belastning det kan ta emot. Det är väl just det som är diskussionerna idag. Och jo. Hon jobbar på karolinska. Har de ingen plats delar man på rummen.

Bra ursäkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 719
Senast: jemeni
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 229
Senast: Raderad medlem 19815
·
R
Övr. Barn Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till...
2
Svar
37
· Visningar
4 428
Senast: Sonic76
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 530
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp