Bukefalos 28 år!

Barnomsorg när syskon föds

Ursäkt för vad? Hon jobbar där. Säger att det är överbelastad. Ska jag misstro henne?

Säger du ja. Jag har aldrig hört talas om
Det i Sthlm, känner både folk som föder och som jobbar inom vården. Ska själv föda på andra karolinska och det är liksom en ickefråga. Så jag betvivlar dina uppgifter.
 
Du säger ju att förskolan inte är till för barn till föräldralediga?
Nä. Jag skrev att det är ett privilegium i Sverige att fortsätta ha 15timmarsvecka i princip gratis. Förskolan är där emot inte till för pappor som ska ta hand om mammor och inte orkar ta hand om sina ungar.
 
Du säger ju att förskolan inte är till för barn till föräldralediga?
Men att pappa ska kunna vara med mamma/ny bäbis på BB är inte ett behov för förskolebarnet.
Att kunna behålla invanda rutiner, träffa andra barn etc. är det vilket motiverar att barnen till föräldralediga får gå kvar på dagis i viss utsträckning.
Så att kunna få vara på dagis mer än 15 timmar just under "BB-dagarna" är väl något som är behov/önskemål hos andra?
 
Jag föreslår att ni
1. tänker på hur ni uttrycker er
2. släpper diskussionen om överbelastade BB
3. startar en ny tråd om ni vill fortsätta diskutera situationen på BB

/mod
 
Nä. Jag skrev att det är ett privilegium i Sverige att fortsätta ha 15timmarsvecka i princip gratis. Förskolan är där emot inte till för pappor som ska ta hand om mammor och inte orkar ta hand om sina ungar.
Jag förstår inte var du vill komma.
 
Men att pappa ska kunna vara med mamma/ny bäbis på BB är inte ett behov för förskolebarnet.
Att kunna behålla invanda rutiner, träffa andra barn etc. är det vilket motiverar att barnen till föräldralediga får gå kvar på dagis i viss utsträckning.
Så att kunna få vara på dagis mer än 15 timmar just under "BB-dagarna" är väl något som är behov/önskemål hos andra?
Ja Jo visst. Men varför är det fult?
 
Ja, Det jag ifrågasätter är ju @Cambrie s förfasande över föräldrar som "utnyttjar systemet" och att förskolan enbart är till för att föräldrarna ska kunna jobba. Hemskt att lämna på förskola för att vila och/eller ta hand om annat barn.
Du har missat stolpen totalt. Istället för att vara grälsjuk i en diskussion jag aldrig diskuterat med dig föreslår jag att du läser om tråden istället för att dra den mer offtopic. Det var inte ett svar om 15-timmars förfarandet. Jisses.
 
Ja, Det jag ifrågasätter är ju @Cambrie s förfasande över föräldrar som "utnyttjar systemet" och att förskolan enbart är till för att föräldrarna ska kunna jobba. Hemskt att lämna på förskola för att vila och/eller ta hand om annat barn.
Men det var väl generellt om att förvänta sig mer service än vad som är syftet med förskolan?

Att förskolan är till för barn till föräldralediga motiverar fortfarande inte att den ska täcka upp för pappas vistelse på BB?
 
Min man var med på BB de tre dagarna vi var där. Hade aldrig klarat det utan honom. Har man blivit snittad är det inte ens säkert att man kan resa sig ur sängen första dagen och någon måste ju ta hand om bebis...
Jag förstår att man vill ha det så. Men om mamman är ensamstående? Det finns personal som ska hjälpa.

(jag argumenterar inte för att det är den bästa lösningen, utan jag tänker hur kommunerna har tänkt
 
Du har missat stolpen totalt. Istället för att vara grälsjuk i en diskussion jag aldrig diskuterat med dig föreslår jag att du läser om tråden istället för att dra den mer offtopic. Det var inte ett svar om 15-timmars förfarandet. Jisses.
Tyvärr verkar du ju inte vilja förtydliga vad du då menar heller.
 
Jag förstår att man vill ha det så. Men om mamman är ensamstående? Det finns personal som ska hjälpa.

(jag argumenterar inte för att det är den bästa lösningen, utan jag tänker hur kommunerna har tänkt

Min erfarenhet av svensk förlossningsvård är att landstinget på inget sätt har avsatt resurser för att ta hand om friska barn. Resurser finns för att ta hand om den som är inskriven, men friska barn förväntas föräldrarna själva ta hand om. Dels för anknytningen, dels resursfråga. Vet att det fungerar annorlunda i andra länder, där barnen faller under personalens ansvar fram till hemgång.
 
Har googlat runt lite på saken och sett att man åtminstone i vissa kommuner får ha barnet på sitt vanliga schema i två veckor efter syskonets födsel, men jag hittar ingen info om vad som gäller i vår kommun (Jönköping). Två veckor hade inte behövts, men det hade väl varit bra om barnet fick gå kvar tills föräldrarna lämnar BB? Är det här förfarandet vanligt?

Här gäller barnvaktens arbetsschema eller 15 timmar vid syskon födsel.

När vi fick barn 2016 så gick storebror de arbetstider som farmor jobbade medan pappan var med på förlossningen. Var en fredag, så storebror var sedan ledig en månad med oss. Hade det varit tidigare den veckan så hade pappan haft storebror hemma om inte farmor kunnat vara barnvakt mer.
 
Tyvärr verkar du ju inte vilja förtydliga vad du då menar heller.
Med tanke på att de flesta andra förstått vad jag menar så är det nog inte jag som varit otydlig och då kan läsa träden en gång till för bättre läsförståelse vara en bättre grej än att jag ska dra det over and over again och spamma sönder tråden vilket moderator ifrågasatt en gång redan. Orkar du inte det är det upp till dig. Jag har inget intresse att fortsätta på den eftersom det var en parentes som svar på ett inlägg att man borde ha rätt att lämna barnen på förskola utöver 15timmarsveckan för att pappa hade fullt upp att ta hand om mamma och inte orkade ta hand om syskon. Jag lämnar parentesen därhän nu så kan du fortsätta vara grälsjuk.
 
Mellanbarnet är född kl 02 en onsdag och jag hade aldrig en tanke på att det inte skulle vara möjligt för storebrors farbror och faster som passade honom att åka och lämna honom på förskolan på onsdag morgon. Pratade även med pedagogerna om det i och med att vi annars alltid lämnar/hämtar själva. Vet alltså inte hur de officiella reglerna ser ut i min kommun, men det var inga problem att ha sonen på förskolan på onsdagen så att barnens pappa kunde vara med på förlossningen och stanna kvar efteråt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 551
Senast: jemeni
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 215
Senast: Raderad medlem 19815
·
R
Övr. Barn Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till...
2
Svar
37
· Visningar
4 425
Senast: Sonic76
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 523
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp