Bukefalos 28 år!

Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Status
Stängd för vidare inlägg.

cetzyboy

Trådstartare
Jag har under 10 år haft samma dagmamma och det har fungerat hyffsat. Förrutopm att hon blir flyförbannad om man är lite sen (ca. 10min) på morgonen. Jag har väldigt svårt att passa just tiden då djuren inte alltid vill som jag på morgonen.

Förra veckan var jag sjuk och då ringde hon hem och sa att sonen var sjuk med.
Min man körde hem sonen till mig och han hade varken feber eller var dålig.
Dagmamman sa att nu måste han varar hemma en dag feberfri, han har ju ingen feber :confused: Hon sa att han hade 38 grader !

Hela denna vecka har hon tjatat om att- Ni kommer väl tidigare på fredag då är det ju helg innan helgdag och alla slutar vid lunch .

Vi gör inte det utan arbetar heldag, hon blev jättearg för det.

Idag ringer hon till jobbet och säger att min son har feber igen. Min svärfar hämtar min son 15 min efter att hon ringde mig och sonen har varken feber eller är dålig.
Dessutom säger hon att vi måste vara hemma med honom i morgon också :mad:
Förrutom att det kostar pengar att vara hemma från arbetet blir jag så arg och tänker nu kontakta hennes chef. Skall det få gå till så här ??
/Cetzy
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Tycker absolut att du ska prata med högre instans om det inte fungerar med er dagmamma.
I första hand bör man ju egentligen ta det med dagmamman direkt men det verkar inte riktigt som att hon är mottaglig för det.

Jag skulle nog göra som så att jag provade att prata med henne och då fråga ifall hon har några problem med barnet och i så fall vad? Dessutom fråga hur hon tar tempen eller vad hon baserar de ständiga feberutbrotten på eftersom du inte uppmätt någon feber alls hos pojken. Även ställa frågan om hon tagit ledigt dag före helgdag eller om det är något annat problem med att ni jobbar heldagar.
klargör att du upplever situationen som besvärlig, båda för dig och henne och fråga gärna hur ni kan lösa detta tillsammans.

Ett annat alternativ är ju att gå direkt till högre instans men det kan ju bli känslig situation om honn får höra att det klagats på henne och då är det frågan om det fungerar att ha henne kvar som dagmamma.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Uch vilken dagmamma.
Det är väl du som bestämmer om ditt barn ska vara där eller inte.
Tala om för henne att hon ljuger ju och säg att han inte är sjuk för det har du kollat själv. Fråga om hon hade tänkt vara ledig eftersom hon "vill" att ditt barn ska vara sjuk.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Finns det något annat alternativ i närheten? Det är ju inte bra om ni inte kommer överens/hon vill inte har barnet där när ni behöver det. Finns det inga andra alternativ skulle jag nog börja med att ta ett samtal direkt med dagmamman, går man till chefen i ett sånt läge är det risk att det blir mera tjafs och det är erat barn betjänt av.
Finns det alternativ så prata direkt med områdeschefen och be sedan att få byta platsen mot något annat alternativ.

Blir hon arg för att du kommer 10 min för sent på morgonen? Lite skillnad mot dagsi där de snarare blir upprörda om man kommer någon minut för tidigt. Däremot när man ska hämta så "måste" man vara i tid... Ialla fall enligt rektorn, enligt personalen är det inte lika kinkigt... :)
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Hon har uppenbarligen problem. hon vill vara ledig nu på fredag och tänker med alla medel se till att hon blir det också. Jobbar ni alltid heldag alla helgdagar? Tycker ni att hon är kanon kan det kanske vara läge att försöka fixa tidig hämtning av någon släkting, bara för att göra henne till viljes. Ni kan hursomhelst inte ha det så här med fingerad sjukdom dom både skadar er ekonomisk och säkert gör ert barn ledsen. Prata både med henne och hennes arbetsgivare för att försöka få fram en lösning.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Detta påminner väldigt mycket om den reserv-dagmamma vi hade. Hon kunde påpeka att vår son var det enda barnet som var hos henne efter klockan 1500 och hon ville helst att vi hämtade före det. Vårt avtal sa att sonen skulle kunna vara på omsorg fram till klockan 1700 (då vi slutar). Samma sak med klämdagar, då vi jobbar som vanligt, hon kunde säga att då har hon stängt, så vi får ordna omsorg på annat vis. Jaha !

Vi tog det via våran ordinarie dagmamma.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Jag tycker inte hon är bra längre !
Min mellan son var hos henne förra året och då kam han ofta hem och var hungrig.
En dag när vi frågade fick vi till svar att endast de små barnen fick köttbullar idag för det räckte inte till oss stora så vi fick ketschup och makaroner !
Första gången det hände trodde vi inte på sonen men vi fick höra det flera gånger efter det.
/Cetzy
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Är det så tom så skulle jag inte tveka på att gå vidare med det hela.

Finns det andra alternativ? Dagis eller andra dagmammor?

Jag skulle inte alls känna förtroende för en dagmamma som beter sig på detta vis.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Det låter onekligen som om dagmamman har tappat intresset eller så mår hon inte bra.

Men oavsett hur hon mår, så ursäktar det inte hennes beteende.

Jag hade försökt att prata med henne och samtidigt talat om att jag tänker att gå till hennes chef om ingen förändring sker. Kanske mjuknar hon då något, men om inte, ja - då får du hoppas att hon har en vettig chef som tar dina synpunkter på allvar.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Vi har kö på 1½ år vid byte och vi står på kö för ny plats !
/Cetzy
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Det var ju lite värre förstås.

Frågan är dock hur dina problem skulle tas emot hos högre instans. Framförallt tänker jag på att barnen inte fått ordentlig mat vid flera tillfällen. Det borde ju kunna bidra till att ni får en chans till snabbare omplacering. Annars får du väl kolla intresset hos lokalpressen. Publicitet har en förmåga att påskynda vissa saker.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Stackare!

Det låter som en riktig mardröm att behöva tampas med en ovillig dagmamma.

Har hört liknade skräckhistorier om dagmammor så man undrar ju hur någon kan vilja ha sina barn kvar.

Kommunen borde ju ha fått klagomål tidigare när barnen inte fick mat?!

Bara lite ketchup och makaroner är riktigt uselt!
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Men ibland så talar inte barnen sanning...

En av min dagmammans dagbarn svarade alltid att hon fått korv och makaroner till lunch oavsett vad hon hade fått.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Ok, om vi bortser från maten då ;) :D

Kommunen borde väl ha fått höra klagomål tidigare om det nu inte fungerar så bra som man kan önska?

Hon verkar ju ljuga om sjukdomen och det är ju allvarligt.

Stackars förälder som kanske måste kasta sig från jobbet för att hämta sitt "sjuka" barn som sen inte var så dåligt?
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Min mellanson hade en allergisk mage som gav honom feber några timmar då och då när han hade ätit fel mat.
Det tog oss ett tag att komma på det, och under den tiden så fick vi hämta honom för feber massor av gånger.
Ofta så hade febern redan gått över när vi kom.
Nu så litade vi på vår dagmamma och utredde sonen.
Sonen hamnade därefter på diet och febern försvann.

Han kunde också vara hungrig ibland då maten inte passade.
Och vilka rövarhistorier han drog för att förklara varför han inte hade ätit.

Kolla du en gång till innan du skyller på dagmamman.
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Prata med henne det är det första du ska göra.
Kan ni inte komma överens så be chefen sitta med under ett samtal.

Hoppas det löser sig/också dagmamma sen 16 år
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Jag är dagisfröken, och har också skickat hem barn på "fel" grunder...
En liten kille hade gråtit en hel eftermiddag, utan att kunna säga vad som var "fel" detta hade aldrig hänt tidigare, och vi försökte förstås med "allt"

Tillslut tog vi feber och han hade 38.8 ( om jag inte minns alldeles galet) och vi tyckte förstås att vi fått en "förklaring" så vi ringdde föräldrarna.

På kvällen ringde mamman helt hysteriskt!
Han hade inte alls feber.......
Hon var så "kränkt" av att vi trott att hon skickat honom till oss med feber, och bla, bla...

Vad som var felet vet vi fortfarande inte? han kom dagen därpå, och var lika solig som vanligt.
Men till den mamman ringde jag aldrig mer, hur sjuk han än var!!!!!

Att hon vill vara ledig halvdag före röd dag kan ha sin förklaring, vi har ibland fått uppmaningen av våra chefer att "vädja" till föräldrarna att barnen ska få kortare dag, inte alls för att "jävlas" med föräldrar, utan för att vi brukar ta ut komptimmar och så, dag innan röd dag, och det är ju ett smidigt sätt att slippa ta in vikarier.

Undra just om det inte står i avtalet att vi ska göra mindre många timmar en sådan dag, annars får vi "övertid"??? fast här kan jag vara ute och segla...

Hoppas allt löser sig för er! och utgå inte från att hon vill jävlas, utan utgå från att hon vill vara en bra dagmamma! (åtminstone till ni vet motsatsen! )

Kram * jenny *
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

kamomillo skrev:
Undra just om det inte står i avtalet att vi ska göra mindre många timmar en sådan dag, annars får vi "övertid"??? fast här kan jag vara ute och segla...
Är du bsk eller fsk?

Jag har själv arbetat på förskola och mig veterligen så finns det ingen sådant i avtalet...(Jag löd då under Kommunals avtal)
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

Jag tyckte att det var bra att ni skickade hem pojken! Jag hade blivit glad om ni hade ringt till mig...
Liknade hände mig/elin igår, när jag hämtade henne så talade hennes fröken om att hon hade gråtit och varit ledsen nästan hela dagen, visserligen hade de fått in två vikarier så hon funderade om det var därför men så var hon även helt blank på ögonen och jättetrött trots att hon ahde sovit middag. De hade inte tagit tempen på henne än för jag skulle komma precis. När jag kom hem med henne fick hon världens feberfrossa och sen sov hon i ett par timmar i soffan, vaknade och fick välling och sen ville hon gå och lägga sig. Hon fick alvedon och näsdroppar för hon var lite snorig oxå. Sen sov hon hela natten och i morse var febern borta... Men naturligtvis var hon hemma idag.
Men hon går bara mellan 9-2 tre dagar i veckan så det är nog lite svårt för personalen att läsa hennes signaler och ringa tidigare, även om jag har försökt pränta in att om hon verkar det minsta hängig så ring, hellre en gång för mycket än en gång för lite... Men för mig är det inga problem att hon är sjuk eftersom jag jobbar hemifrån... Förutom att hon blir lite rastlös när hon börjar bli frisk då.... ;)
 
Sv: Barnomsorg...usch så trött jag blir !

kamomillo skrev:
En liten kille hade gråtit en hel eftermiddag, utan att kunna säga vad som var "fel" detta hade aldrig hänt tidigare, och vi försökte förstås med "allt"

Tillslut tog vi feber och han hade 38.8 ( om jag inte minns alldeles galet) och vi tyckte förstås att vi fått en "förklaring" så vi ringdde föräldrarna.
Om mitt barn grät och hade feber, så skulle jag vilja bli kontaktad på en gång.
Virus kan ge tillfälliga korta febertoppar, och det skall man inte ignorera.
Dessutom så skulle jag ha barnet hemma dagen efter.
Det har man igen senare.

Och med min son så räddade nog dagmammans nogrannhet hans mage till framtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 839
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 850
Senast: Bri
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 220
Senast: Treo
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 735
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp