Bukefalos 28 år!

Barns omsorg/empati till andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

mimus

Trådstartare
Vid vilka tillfällen har ni Buke-föräldrar känt den där känslan :lycka/glädje/tårögd/rörd....... när ert barn har hanterat en situation som man önskar/lärt dem, men kanske inte förväntat sig?

Börjar med 1 ex.

Det var i höstas som min son Simon 7 år börjat ettan och klassen var ganska rörig under tiden barnen lärde känna varandra.
En dag kom en mamma fram till mig och berättade vad hennes dotter sagt när hon hämtade henne dagen innan.
Hon hade inte fått varit med de andra tjejjerna, gråtit och gått undan.
Det hade Simon uppmärksammat och lämnat sina kompisar, gått fram till den här flickan, klappat henne på armen och sagt

- jag ska leka med dig eller om du vill vara med oss.

Mamman hade tårar i ögonen för hon tyckte det var så fint gjort.

Jag kände mig förstås väldigt berörd och ödmjuk inför min sons handlande.

Hur ser era exempel ut?
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

När mina flickor gick i fyran var en av killarna ganska trackad av de som var "tuffast". Han var lite tjock och hade det jättejobbigt på idrottslektionera när han inte var lika smidig som de andra. Alltid taskiga kommentarer alltid vald sist (av de andra killarna)

Då pratade jag och tjejerna om det och kom fram till att alla killar kan inte vara byggda som balettdansörer utan några måste ju vara hockey-backar också alltså var det inget fel på grabben (lite stereotypt, men iallafall ett fungerande argument). Så mina tjejer "spred" att han var cool som en hockeylirare och tillsammans med alla andra tjejerna bestämde sig helt enkelt för att umgås med honom - gissa om han blev populär. Idag är han rock-kille i det cooola bandet och ingen retar honom för att han är tjock !
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Äntligen nån som kommer med ett exempel!!!!!!!!!!!!!!

Det är just det som är så härligt med barn som vågar gå emot, och hur det kan ändra tillvaron för ett annat barn.


Alla har vi väl tittat på hockeykillar :angel:
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Barnen var inne, 4 o 6 år gamla, vi var på gräsmattan och både såg o hörde hur det hoppades i sängen. Plötsligt står storebror i dörren och ropar att jag måste komma för lillebror har slått i huvet.

Händer 17 ggr per dag o storebror bryr sig inte annars.

Men nu hade han genast bäddat ner lillebror i sin säng och hämtade oss, när jag blåst - som vanligt var det en bula(han har bulor på bulorna ibland)- förmanade han honom att stanna i sängen.

Gud vad skönt att se att han om det behövs tar hand om lillebror och är riktigt förståndig.
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Luff skrev:
Gud vad skönt att se att han om det behövs tar hand om lillebror och är riktigt förståndig.

Ja verkligen.
Kan tänka mig att det är en del tjafs ibland med syskon.
Men innerst inne så finns den där, känslan för varandra.
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

...varje gång 3½-åringen stolt säger "det är min LILLEBO :) " och försiktigt klappar tre veckor gamla bebisen och erbjuder honom leksaker (dock inte brandbilar med lampor, de är för STORA barn! ;) ) eller andra skatter...

:love:
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Jag var på ett café med ena sonen då han var 2½.
Då kom en annan liten kille, jämnårig.
Denna kille hade blivit döv efter en meningit.
Min son ville leka med honom, men den andre killens barnvakt sa åt min son "men den här pojken kan inte höra något".
Min pojke tittade på henne med en min som sa "Och? Vad spelar det förr roll?" , vinkade till sig den andre med ett hemgjort teckenspråk han just precis för stunden uppfunnit och så drog de iväg till lekparken bredvid!!
Det tyckte jag var så himla gulligt!
Han är f ö likadan än idag, umgås med dem han vill utan att bry sig om vad folk tycker och tänker.
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

ÅH, vad gulligt, såg han fram emot att få ett syskon ? :)
Min son säger ofta att han önskar sig en egen brorsa som alltid säger JA när man frågar om han vill leka.
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Just sånt som värmer lite extra tycker jag.
För barn som har lust/lek i kroppen finns inga hinder :bow:
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Senast förra helgen sa min dotter som fyller 10 år i mars.
Mamma så här kan du inte ha det. Flytta till pappa så blir allting bra igen.
Gissa vem som fick tårar i ögonen och fick svara att allt inte är så enkelt...

Saken är den att jag haft det riktigt tufft ett tag nu och hon ser det. Pratade med hennes pappa idag och berättade för han om vad hon sagt till mig och han har tydligen fått nån liknande kommentar om att det är dags för mamma att flytta hem igen.
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Vad ska man säga ?
Det är tur att man har dem, barnen alltså.
:love: :love:
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Tar en själv till så får vi se om någon annan hoppar på.


En kompis till mig hade sin häst här för pensionering för ett par år sen, Simon var då 4 1/2 år
En dag så förolyckades han på ett väldigt tragiskt sätt i hagen. :cry:
Det var en lördag så Simon var hemma och blev delaktig i telsamtal till veterinär och ägarinna.
Min sambo var i hagen hos ponnyn.
När vet kom så fick inte Simon vara med, men tyvärr så blev kroppen liggandes några dar då "distributören" inte kunde komma förrns på måndagen ,så vi blev hela tiden påminda om det som hade hänt och jag var väldigt ledsen för ägarens skull som förlorat sin gamla kämpe.

Vid ett tillfälle några dar senare så ringde ägarinnan och det var Simon som svarade, så här lät deras samtal.

-Hej Simon det är "Sara", du vet jag som har "grållen".
- hmm,svarade Simon, han är ju död, men var inte ledsen
du kan få låna min häst om du vill.

:love: behöver jag säga nått mer.
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Sådär ja. Nu fick du hormonstinna gravid-Lejanna att böla på jobbet också. :o
Kram till gulle-pojken
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

Första barnet. Leverans i juli om allt går som det ska.
Känslig som attan, bölar över gulliga historier som din, sorgliga som "vi födde en ängel", gulliga bilder på hundvalpar, såpor på tv, etc... Puh!
 
Sv: Barns omsorg/empati till andra.

jag vet man blir sån, men det blir bättre, jag lovar.

Trots det blev jag i alla fall mer "sårbar" efter barnet kom och mycket mera lättrörd.

Känsligare på nått sätt. Fast på ett positivt sätt.

Juli är en bra månad att få barn i. :love: Lycka till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 008
Senast: Fraegd
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 155
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp