Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Luna10

Trådstartare
Funderade igår tillsammans med sambon på hur länge barnet ligger ner i vagnen, och när man ska börja använda sittdelen? Förstår ju att det kommer en gräns när barnet inte helt enkelt får plats att ligga, och att det varierar från barn till barn, men vad är "normalt" ungefär?

En till fundering, funkar 3-hjuligt bra på grusväg? Var inne i en butik och frågade idag och de menade att det funkar bara det är luftpumpat stort hjul fram. Har egentligen tänkt försöka hitta en bättre begagnad, men man kan ju alltid titta...:angel:

Och NÄR ska man köpa vagn, bilstol och andra "större" grejer? På ett sätt skulle det ju kännas bra att ha allt hemma i någorlunda god tid, å andra sidan är det ju många som säger att man inte ska ha någonting hemma IFALL något skulle gå snett vid förlossningen.:eek: Men då betyder det ju att pappan måste springa ut på stan och shoppa grejer medan man ligger på BB, när man helst kanske bara skulle vilja umgås med sin nya lilla familj:love:.

Vad är bäst liksom?:confused:

Min sambo vill gärna att jag skulle kolla runt lite och ringa på intressanta vagnar på annons och så när jag ändå är hemma om dagarna (har semester nu som sedan övergår i mammaledighet, kommer inte att jobba mera före BF 20.9).
Så när jag sa igår att det kanske var lite tidigt att köpa barnvagn och så, sa han:
- TIDIGT? Ungen kan ju ploppa ut i övermorgon om det vill sig!

Och det har han ju rätt i (är i v 35 nu).:crazy:

Så, nu vill jag ha en massa kloka råd!
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Rasmus har en sittvagn som han hade en mjuklift i som han låg nerbäddad i när han var liten bebis. Sen när han växte ur den bädda jag direkt på sittdelen i fullt liggläge och nu har jag bara ett fårskinn i (varmt på vintern-svalt på sommaren) eftersom han måste vara fastspänd i vagnen.

Vi hyr bilstol ifrån If. Vagnen beställde vi när jag var i typ v. 30 och den vart ändå 2 veckor försenad!
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag använde enbart liggdelen tills Sam var ca 5 månader. Sen höll jag på och ändrade fram och tillbaka i ungefär en månad (beroende på om han skulle sova eller sitta) och sen växte han ur liggdelen och nu använder jag bara sittdelen alltid.

Man kan inte anta att något ska gå fel, klart du ska handla nu! Ett par veckor till så kommer du inte vilja gå på några jätteshoppingrundor utan helst bara vagga ut till brevlådan och tillbaka! :D
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Man kan inte anta att något ska gå fel, klart du ska handla nu! Ett par veckor till så kommer du inte vilja gå på några jätteshoppingrundor utan helst bara vagga ut till brevlådan och tillbaka!

Vi har 150 m till brevlådan och det känns långt NU... Har foglossning så jag cyklar efter posten istället. :D

Nej, klart att man inte kan anta att något går fel, men det verkar vara en så allmän attityd bland mina bekanta....
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Vår son började vilja sitta upp när han var kring 5 månader. Så då åkte mjukliften ur vagnen.

När man ska köpa grejer är ju upp till var och en. Men nog tycker jag det är vits att köpa för er del nu; så har ni grejerna klara innan barnet kommer och slipper springa i affärer de allra sista veckorna.
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Hehe, i vecka 35 hade jag både packat BB-väskan och bäddat spjälsängen när jag väntade första barnet. :o
Nu med andra har vi tagit det lite lugnare, men vagn köpte vi för en vecka sedan (begagnad) och bilbarnstol köpte vi när det var kampanjpris för några månader sedan. I övrigt har vi inte fixat så mycket, ska väl ta och kolla igenom lite kläder och så, så småningom.
Jag är i vecka 32.
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag skulle kopa NU om jag var du!! Det ar inte for tidigt, snarare tvartom, och om nagot skulle ga fel sa kan jag lova att prylarna ni kopt kommer att vara det minsta problemet...

Jag ar lite trott pa domedagsprofeter som tycker att det ar vanskligt att kopa nagot alls innan bf - jag fick hora det ratt mycket for jag borjade kopa redan i v.20, de flesta i min slakt tyckte att jag skulle vanta tills bebisarna var fodda... Men redan i v.32 var nastan allt klart och glad var jag for det for efter det hade jag verkligen ingen lust att springa i affarer!! Det var dessutom precis innan jul och mitt i varsta shoppingstressen.

Och efterat...klart hade man bott mitt i London eller Stockholm sa hade det val inte varit nagra problem men vi bor i en liten forort med ratt daligt utbud, och maken ville ju precis som jag bara vara hemma och stirra pa bebisarna :love: inte tvingas ut i affarer och panikkopa sant som vi hade kunnat fixa i lugn och ro innan.

Sen ar det ju bestallning pa mycket nufortiden. Vi fick vanta 7 veckor pa vara Stokke spjalsangar, och 5 veckor pa barnvagnen. Andra grejer som jag tittade pa men inte kopte var det 4 manaders leverans pa...:eek:

Sesa, ut och shoppa med dig nu!!! :D
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Glomde den andra fragan :o

Har anvandes mjukliftarna tills de var ca 5 manader, sen ville de sitta upp :laugh:
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag är i vecka 31 och vi har handlat i princip allt! Köpte vagn innan sommaren, fick ett bra pris på en fin vagn av en kollega.

Visst saker kan gå fel, men jag tror inte på att tänka så! Och din sambo har ju helt rätt, barnet kan ju komma när som helst nu så det är nog bra att börja handla!

Vi har köpt en sittvagn med hårdlift till. Jag hoppas att den ska funka och att inte hårdliften blir för liten, annars får vi helt enkelt köpa en annan vagn.
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Vi plockade ur mjukliften för några dagar sedan, lillan är 3 månader. Förra barnet började använda sittdelen när hon var ca 3,5 månader (hade då en duo-vagn). Bäddar med ett gosigt fårskinn och fäller ryggstödet helt när hon ska sova

Var lite nojig under första graviditeten, ville inte köpa för mkt ifall ngt skulle gå snett, men vagn, babyskydd till bilen, spjälsäng och ett par uppsättningar kläder köpte jag innan förlossningen iaf. Hade inga som helst problem att röra mig innan förlossningen med 1:an (var iväg själv och shoppade stängsel till trädgården samma dag det satt igång):D, däremot var det skitjobbigt att göra ngt efter förlossningen, dels pga en bebis som vägrade ligga i vagnen, dels pga STOR blodförlust.
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

För att spinna vidare på detta: Jag är i v 29 nu
och känner lite sådär med att köpa grejor än, vill inte ta ut något i förskott (larvigt kanske). Jag tycker helt enkelt att jag hade "för lätt" att bli gravid, och har mått "för bra" under graviditeten för att det ska vara sant. Det känns smått otroligt att flowet skulle hålla i sig och jag dessutom skulle få ett levande, friskt och välskapt barn...

Inser ju dock att jag inte borde måla fan på väggen, och att det blir synnerligen jobbigt för min stackars man att åka som en blådåre mellan BB och närmsta köpcentrum för att inhandla det nödvändigaste när lillkillen tittat fram (han visade tydligt vilken sort han var vid UL, och går nu under arbetsnamnet "den lille blottaren" ;)).

Rent krasst, är det någon som vet hur stor risken är, procentuellt och ungefär, att barnet dör under den sista delen av graviditeten eller i samband med förlossningen? Nu menar jag barn till friska mödrar utan komplikationer tidigare?

Hoppas ni inte tog illa upp över den dyster frågan...

Tack på förhand!
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag vet faktiskt inte rent procentuellt, men går man in på t ex familjelivs änglarum och räknar, så är det (trots att det helst inte borde varit några) väldigt väldigt få som förlorar sitt barn i sista delen av graviditeten/förlossningen.

Vilket trist sätt att avnjuta graviditeten på, att tro att allt ska bli skit? Är det inte bättre att hoppas och tro hela vägen, och om något skulle gå fel har du i alla fall fått _den_ lilla njutningen. Annars om något skulle gå fel så har du haft - ingenting. Eller är det jag som resonerar helt knäppt?
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Hej igen :)!

Jag är egentligen inte så orolig som det lät i mitt inlägg (men dock lite intresserad av hur stor risken är att det inte går bra), utan mer skrockfull... Därav "inte ropa hej..."

Och så tycker jag verkligen att grav hittils har varit "piece of cake" och för enkel, när mina gravida vänninnor spyr och har foglossningar och inte har kunnat rida sedan tredje månaden medan jag själv mår fint och rider fortfarande., men jag får väl hoppas på att "rättvisan" kommer i form av en enormt trotsig treåring eller något sådant den dagen i stället ;)..

Tack, tack!
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Svarar alla:

Spjälsäng har vi redan, bebis kommer att få använda samma som sambon och hans syster hade. Den behöver bara tvättas av lite, den har stått uppe på loftet (övertäckt dock), så den är lite dammig:angel:.

Första uppsättning kläder o.dyl. är heller inget problem, här i Finland får vi ju en moderskapsförpackning som innehåller det mesta man behöver för att klara första tiden, allt från kläder till bebis, startset med blöjor (både tyg och vanliga), sovpåse o.s.v.
Så det är inget problem. Sen vill både blivande farmor och mormor gärna shoppa bebiskläder, så det får de gärna göra:D.

Jag ringde faktiskt på en bilstol (Akta Graco) idag, men den var tyvärr så gott som såld. Annars finns de ju att hyra också.

I butiken i stan hade de rea på vagnar, men jag letar fortfarande en begagnad.
X-adventures, är det någon som vet nåt om det märket?

Så lite har jag på gång...;)
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag är egentligen inte så orolig som det lät i mitt inlägg (men dock lite intresserad av hur stor risken är att det inte går bra), utan mer skrockfull... Därav "inte ropa hej..."

Är det inte så att risken för missfall efter v 12 är 1-3%? Inte så stor med andra ord. Och efter v 24, när man ju i teorin kan rädda en för tidigt född bebis, måste den ju vara ännu mindre?

På tal om att ha det för lätt: jag mådde inte illa överhuvudtaget, har inte varit svullen, haft ont i ryggen eller dyl. Men efter v 30 började foglossningen bli värre och värre. Just nu är den rätt jobbig faktiskt:(.

HB sjönk till 104 i v 32, måttligt kul.

Nu börjar ju bebis ta så mycket plats också att mina organ blir lite undanskuffade, så ibland har jag hjärtklappning, svårt att andas o.s.v.

Så besvären kan komma senare (därmed inte sagt att du får några, hoppas inte!).

Men jag tröstar mig med att jag i alla fall verkar ha en frisk och pigg bebis som sparkar och lever om nästan dygnet runt, och växer som den ska!:D
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

*kl*

Jag hade ju megasvart att bli gravid, men hade en urlatt graviditet och bestamde mig for att verkligen njuta av den - aven om jag tyckte det kandes abstrakt ibland (att jag var gravid alltsa), t.o.m. nu nar barnen ar 7 manader gamla har jag lite svart att fatta att JAG ar MAMMA :D

Jag tanker sahar: om man ar paranoid och inte koper nagot alls, eller bara det allra allra nodvandigaste typ bilstol, under graviditeten och sen har den fruktansvarda oturen att forlora sitt barn, da har man ju inget att minnas sitt barn med. Inga kladesplagg som inkoptes just for den lille, inget gosedjur, eller leksak - ingenting. Det skulle (for mig) kannas spoklikt, som om graviditeten aldrig varit liksom. Och jag skulle ha angrat mig, det vet jag. Sa sa fort jag passerat vecka 20 sa borjade jag handla, aven klader och sant. For det hjalpte aven till att fa det hela att kannas "pa riktigt" :-)
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Nästa gång kommer jag att ha allt klart tidigare. Det är svinjobbigt att gå omkring de sista veckorna. Sen var det inte ett dugg roligt att sambon skulle åka runt och handla saker de två första veckorna när han bara ville vara hemma... Vårt barn sov inget, så det var rätt mycket tid att umgås på!

Jag blir lite förbannad på sånt "skrock" om att man inte ska fixa något innan för då går det åt skogen. Det har inget med varandra att göra. Som någon här på Buke skrev så är lite saker det minsta problemet om ens barn dör... Tänk om det händer något och man inte har köpt något alls. Hur skulle det kännas? Som om att barnet aldrig var önskat och efterlängtat. Som att de skulle lämna oss utan ett endaste avtryck av ens existens...

Nej. Fixa klart allt i den takt du orkar/hinner/vill. Men min rekomendation är att göra det så snabbt som möjligt. Du blir bara tyngre :p Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag blir lite förbannad på sånt "skrock" om att man inte ska fixa något innan för då går det åt skogen. Det har inget med varandra att göra. Som någon här på Buke skrev så är lite saker det minsta problemet om ens barn dör... Tänk om det händer något och man inte har köpt något alls. Hur skulle det kännas? Som om att barnet aldrig var önskat och efterlängtat. Som att de skulle lämna oss utan ett endaste avtryck av ens existens...

Jag tycker egentligen som du. Men det är klart att man blir påverkad av vad andra säger, speciellt när de "andra" är äldre och i många fall flerbarnsmammor, vissa har också en drös med barnbarn.
Men helt klart har det ju ingenting med varandra att göra, och i de flesta fall går det ju bra!:laugh:

Nej. Fixa klart allt i den takt du orkar/hinner/vill. Men min rekomendation är att göra det så snabbt som möjligt. Du blir bara tyngre Lycka till!!

Jo tack, tyngre blir jag (även om jag inte gått upp i kg senaste månaden, men viktfördelningen är ju lite annorlunda...).

Men jag har heller inte riktigt känt det där suget att shoppa bebissaker förrän nu. Jag är väl egentligen inte så mycket för att gå i butiker överhuvudtaget, tycker det är trist och jobbigt. Men jag har ju insett att det är en del grejor som behövs för det vardagliga, så jag får väl ta tag i det nu:angel:.
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Trots att jag bara gick upp 8 kg så hade jag otroligt svårt att gå på slutet. Så det är så olika... En del är ju fräsha hela tiden...
 
Sv: Barnvagnar och lite andra funderingar när det närmar sig BF.

Jag kom just på att jag var tvungen att byta till sittdelen eftersom Sam vände sej om till magläge på två röda, så jag vågade inte lämna honom när han sov i liggdelen. Helt hopplöst att försöka promenera en unge till sömns när han ligger och spejar ut över landskapet :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 574
Senast: Trott
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 631
Senast: LovingLife
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp