Bästa appen för fjärilar och insekter

Bukefalos 30 år!

Piglet

Trådstartare
Nån som har koll på om det finns någon bra app för att identifiera och gärna ”samla på” fjärilar eller insekter generellt. Jag hade Blitz men den har saligen avsomnat och funkar inte längre.

Obsidentify funkar i alla fall ganska bra till artbestämning. Tyvärr tror jag inte man kan ordna sina observationer i samlingar, och man kan inte få svenska artnamn, de får man slå upp själv. Men appen är gratis, så du kan prova!

Nån som har koll på om det finns någon bra app för att identifiera och gärna ”samla på” fjärilar eller insekter generellt. Jag hade Blitz men den har saligen avsomnat och funkar inte längre.
Jag använder iNaturalist för alla foton av olika arter, för att identifiera och logga. Fjärilar, insekter, fåglar, växter etc.

Gratis, men inte privat om man vill ha det - alla kan se dina fynd, och bidra med säkerställande av att det är rätt art.

Jag använder iNaturalist för alla foton av olika arter, för att identifiera och logga. Fjärilar, insekter, fåglar, växter etc.

Gratis, men inte privat om man vill ha det - alla kan se dina fynd, och bidra med säkerställande av att det är rätt art.
Kan tilläggas, som ett extra plus i kanten - datan är öppen så att den kan användas av forskare etc kopplat till biologisk mångfald. Dvs alla foton och artbestämningar etc kan hjälpa till med kunskap om vilka arter som finns i vilka områden, när man ser dem etc (inkl vanliga som nässelfjäril, åkerhumla etc). Så utöver att lära mig mer om vad jag ser i min närhet (vilket var anledningen till att jag började), så hjälper mina "fynd" även till på samhällsnivå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka