Bästa b-kortsdragbilen?

Vill du ha optimera dragegenskaperna: skaffa en diesel. Det är inte främst motorstyrkan (hk) som räknas, utan vridmomentet.

En Subaru diesel bör sköta jobbet utmärkt, om den övrigt är skött som den ska.
Vi är mycket nöjda med vår Subaru Forester (diesel) som dragbil. Vi tänker oss att köpa en ny(are) nu, och dessutom behålla den "gamla". Det finns en annan bil i familjen, som vi säljer.
 
Vi håller också på att kika på ny bil, och den som det lutar åt just nu är en Subaru Outback 2,5 bensin, då får jag dra släpet med vanligt B-kort. Annars är det "bara" att fixa ett B96 eller BE.
 
Min X1 får dra 1350 på B-kort och 2000 med utökat b.
Fyrhjulsdriven, automat diesel. Den klarar både djup gyttja, hal uppförsbacke och allmänt knepigt väglag utan problem - dock med en häst.

Jag tycker att det är viktigt att bilen är nice i övrigt. Eftersom jag kör mycket bil och lägger vikt vid körkomfort, estetik och utrustning.
Hade gärna haft en X5 men plånboken sa stopp. :angel:
 
Värt att kolla upp innan man åker utomlands. Min son valde bort det alternativet vid senaste bilköpet pga det.
Det skulle vara intressant att veta vilken information din son baserade det beslutet på, skulle du ha möjlighet att höra med honom...?
Skulle det vara just djurtransport som skulle vara otillåtet med löstagbar krok, medan andra släpfordon (husvagnar etc) är ok? Något speciellt land?
Jag har sökt på nätet hyfsat målmedvetet en stund nu och hittar ingenting öht om att det skulle finnas några sådana restriktioner. :confused:
 
Min X1 får dra 1350 på B-kort och 2000 med utökat b.
Fyrhjulsdriven, automat diesel. Den klarar både djup gyttja, hal uppförsbacke och allmänt knepigt väglag utan problem - dock med en häst.

Jag tycker att det är viktigt att bilen är nice i övrigt. Eftersom jag kör mycket bil och lägger vikt vid körkomfort, estetik och utrustning.
Hade gärna haft en X5 men plånboken sa stopp. :angel:
Precis så har jag också tänkt och valt de senaste åren och hämtade precis ut en ny X1 i veckan efter tre MYCKET nöjda år med min gamla X1. Jag har xdrive 20d-varianten (tror jag den heter), med typ allt lull-lull man kan tänka sig. Som någon sade "för de pengarna kunde du ju fått en stor bil" - men det är ju precis det jag inte vill ha. Vill ha en bil som är pigg och stark och som ger bra körkomfort och rolig teknik, men som samtidigt är stadig, stark och trygg att dra mitt tunga släp med. Och utan att behöva ta be-kort. Dessutom vill jag inte ha en så stor bil att den inte går att parkera på vanliga platser (som de större suvarna), vill kunna parkera i p-hus även i Italien liksom utan att behöva krypa ut ur takluckan. x1:an är verkligen en liten diamant!
 
Precis så har jag också tänkt och valt de senaste åren och hämtade precis ut en ny X1 i veckan efter tre MYCKET nöjda år med min gamla X1. Jag har xdrive 20d-varianten (tror jag den heter), med typ allt lull-lull man kan tänka sig. Som någon sade "för de pengarna kunde du ju fått en stor bil" - men det är ju precis det jag inte vill ha. Vill ha en bil som är pigg och stark och som ger bra körkomfort och rolig teknik, men som samtidigt är stadig, stark och trygg att dra mitt tunga släp med. Och utan att behöva ta be-kort. Dessutom vill jag inte ha en så stor bil att den inte går att parkera på vanliga platser (som de större suvarna), vill kunna parkera i p-hus även i Italien liksom utan att behöva krypa ut ur takluckan. x1:an är verkligen en liten diamant!

Då kör vi samma variant :D Är också inne på min andra. :love:
 
Det skulle vara intressant att veta vilken information din son baserade det beslutet på, skulle du ha möjlighet att höra med honom...?
Skulle det vara just djurtransport som skulle vara otillåtet med löstagbar krok, medan andra släpfordon (husvagnar etc) är ok? Något speciellt land?
Jag har sökt på nätet hyfsat målmedvetet en stund nu och hittar ingenting öht om att det skulle finnas några sådana restriktioner. :confused:
Vad jag minns var det Tyskland o husvagn. Skall höra om jag kommer ihåg.:)
 
ny-putt
Tycker ni bäst om att dra med automat eller manuell?
Känner man stor skillnad med en bil som på utökat får dra nästan 2 ton vs bil som har 1500kg som max släpvagnsvikt? Om man drar släp på 1300kg alltså.

Lite mer aktuellt nu igen då nuvarande bils skruttighet gjorde sig påmind i veckan som gick.
Jag åkte i släpet en gång när vi hade manuell dragbil (skulle kolla om ngt skrammlade) och fy f*n va obehagligt det var! :wtf: Varje gång kopplingen trampades in släppte draget och det gungade till och det kändes som fritt fall ungefär. Med Automat blir det jämt drag hela tiden.
Bestämde där och då att alltid dra med automat!
Jag drar med en Tiguan, älskar den!
 
Rekommenderar inte avtagbar dragkrok om du ska dra mkt släp. Du måste nämligen kunna ta bort den, låsa den, sätta dit den o allt på varje besiktning. För mig som körde mkt släp, och därmed lämnade kroken i så blev det stora problem.

Det slutade med att jag satte dit en riktig krok och gjorde en registreringsbesiktning istället. Har inte ångrat mig en sekund. Det var alltid krångel med kroken på besiktningen.
 
Rekommenderar inte avtagbar dragkrok om du ska dra mkt släp. Du måste nämligen kunna ta bort den, låsa den, sätta dit den o allt på varje besiktning. För mig som körde mkt släp, och därmed lämnade kroken i så blev det stora problem.

Det slutade med att jag satte dit en riktig krok och gjorde en registreringsbesiktning istället. Har inte ångrat mig en sekund. Det var alltid krångel med kroken på besiktningen.

Har haft avtagbar sen 2008 med avel, tävlingshästar osv. Aldrig problem med kroken :)
 
Har haft avtagbar sen 2008 med avel, tävlingshästar osv. Aldrig problem med kroken :)
Skönt för dig! Men med en fast krok blir det garanterat inte problem. Jag vet många som får problem med sina avtagbara dragkrokar.

Jag bytte den tillomed inför en besiktning och ändå så fungerade det inte :arghh:
 
Kör Passat, diesel från 2015. 190 HK och Euro6.
Får dra 1280 på B och 2030 på utökat. Kör två hästar i släp utan problem, däremot är såklart inte lika "stadig" eller terränggående som en SUV.

Infällbar krok, supersmidigt.
 
Skönt för dig! Men med en fast krok blir det garanterat inte problem. Jag vet många som får problem med sina avtagbara dragkrokar.

Jag bytte den tillomed inför en besiktning och ändå så fungerade det inte :arghh:

Avtagbara dragkrokar behöver skötas om. Lite smörjning på rörliga delar och kroken ska tas av efter användning. Sitter den på hela tiden fastnar den.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 771
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 859
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 296
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
968
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp