Bästa b-kortsdragbilen?

Fick jag välja en enda bilmodell för att bäst uppfylla just det specifika syftet att släpa runt mig och en häst eller två till clinics och tävlingar (läs: inte vara en familjebils-/pendlarbilskompromiss) så är min uppfattning ganska klar. VW Transporter (alternativt Crafter) med 4-motion och manuellt växlad 170-hk diesel.
Andra bilar kommer också att kunna göra jobbet, många andra bilar. Men med fler kompromisser.
(Dock kräver den BE för att vara användbar, men det ser jag som en rätt liten investering i sammanhanget.)
 
Volvo 940 är en riktigt bra dragbil! Den driver på bakhjulen och är super bra att dra med. Man behöver inte ha 200 kusar under huven för att bilen ska vara en bra drag bil.

Varför skulle det inte vara den bra dragbil? För att den är gammal och inte är så fancy o massa kusar som nya suvarna?
mest för att jag inte vill ha en 940. jag har dragit med 940 några gånger och känner ingen direkt wow-skillnad jämfört med min egen saab 9-5. min bild av 940 är att de är gamla, "ungdomkörda" och faller isär med jämna mellanrum. Bilar GÅR sönder, jag vet, även nyare och 940 är hyggligt billiga att laga men jag vill inte ha. Det finns liksom inget med bilen som attraherar mig.
 
Jag uppfattade inte frågan som att handla om "vilka moderna familjebilar som kan dra släp med minst problem" utan om "bästa b-kortsdragbilen". Det är trots allt två ganska olika kravställningar. Jag håller absolut med om att de flesta moderna familjebilar kan dra släp utan problem, men det var inte där jag uppfattade att ribban låg.

(Sen är min uppfattning att inte heller pickuper - som Amarok - är riktigt lämpade för hästliv. Mer opraktiskt lastutrymme är svårt att hitta.)
Du hänger upp dig alldeles för mycket på ord.

Jag söker en bil som kan jobba bra som dragbil, där jag inte behöver oroa mig för om jag tar mig fram eller inte. Ingen bil faller bort för att den även är intressant för en barnfamilj utan "dragintresse". Bilarna jag väljer bort för tillfället är tvåhjulsdrivna samt DÅLIGA dragbilar.

Jag FÅR dra 1300kg med en opel vectra. Har gjort det några gånger, det är inget jag gör om förutom i nödfall. Riktigt obehagligt pga usel bil trots att jag endast körde på asfalt på östgötaslätten. En sån bil kan jag inte ha. I och med att jag kört den här bilen så vet jag att absolut inte alla familjebilar som råkar få dra 1300 är lämpliga att dra 1300kg med.

Jag kan inte formulera det här bättre än så för tillfället. strunta i att märka ord eller vad du tror att jag menar, tipsa om bilar man drar bra med på b-kort.
 
Jag har också dragit mycket med 945, nackdelen är att den är rätt törstig och på vintern klarade den inte våran backe iaf ;). Här krävs 4wd. Men är man på "normala" vägar är det en bra dragbil.

Min drar runt 1,1-1,2 med fulllastat hästsläp. Har inga problem med backar med eller utan transport. Men vi får lägga på snökedjor på vår egnaväg inland. Backig med svacka o kurva på mitten.
AWD är bra tills man kliver av gaspedalen när det är halt.
mest för att jag inte vill ha en 940. jag har dragit med 940 några gånger och känner ingen direkt wow-skillnad jämfört med min egen saab 9-5. min bild av 940 är att de är gamla, "ungdomkörda" och faller isär med jämna mellanrum. Bilar GÅR sönder, jag vet, även nyare och 940 är hyggligt billiga att laga men jag vill inte ha. Det finns liksom inget med bilen som attraherar mig.

Inga problem. Du hade kunnat skriva det att du inte ville ha volvo 940. De faller inte inte i sär!
Skillnaden är att 940 är bakhjulsdriven tynden av släpet på drivhjulen o din saab driver på framhjulen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 899
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 319
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp