Bästa Föl-/fosterförsäkringen?

Jag hade nog kollat på 40 dygn från den där måndagen och om det finns något där då så hade jag försäkrat - då vet du säkert att det är okej
Jag frågade agria, men de gav bara svaret ”40 dagars dräktighet gäller”. Jag räknar dagen för inseminationen som dag 0. Jag kanske får fråga dem igen om vilken dag de räknar som dag 1 :).
 
Jag frågade agria, men de gav bara svaret ”40 dagars dräktighet gäller”. Jag räknar dagen för inseminationen som dag 0. Jag kanske får fråga dem igen om vilken dag de räknar som dag 1 :).

Fast en dag hit eller dit spelar inte så stor roll - det viktiga är ju när du kollar henne - alla stationer har inte koll varje dag heller.
 
Fast en dag hit eller dit spelar inte så stor roll - det viktiga är ju när du kollar henne - alla stationer har inte koll varje dag heller.
Min station har bara koll mån-ons-fre. Därför är jag lite intresserad då hon är på dygn 40 på onsdag. Ska jag vänta tills dagen för bekräftad ovulation så skulle dygn 40 vara på lördagen, vilket gör att jag inte kan kolla henne förrän måndagen (som jag inte heller har tid att åka på, så då blir onsdagen första dag jag har tid). Jag vill ju bara försäkra fölet så snart det bara går!
 
@cirkus edit: Nu har jag åter igen kollat med Agria och de räknar 40 dagar från sista insemineringsdatum, så då stämmer det jag trodde från början :).
 
Sådär, nu är fosterförsäkring tecknad. Vart Agria denna gång. Ringde först Folksam men handläggaren verkade inte veta mycket om försäkringen så det gjorde mig osäker. Får se vilket bolag det blir när den föds. Här alltid haft Folksam men tycker inte om att rörliga självrisken höjts till 25%. Plus att premierna överlag stigit rejält.
Har du inte så stora kostnader men ändå vill använda försäkringen så blir det billigare att använda Folksam jämfört med Agria (det är dom två jag har jämfört nu när jag använt mig av försäkringen till fölungen).
Agria har högre fast självrisk men lägre rörlig jämfört med Folksam. Eller kan man välja lägre fast självrisk men till en högre premiekostnad? För mig skillde det 1000kr i fast självrisk på foster och fölförsäkringen.
Men har du stora kostnader så blir det billigare med Agria.
 
Har du inte så stora kostnader men ändå vill använda försäkringen så blir det billigare att använda Folksam jämfört med Agria (det är dom två jag har jämfört nu när jag använt mig av försäkringen till fölungen).
Agria har högre fast självrisk men lägre rörlig jämfört med Folksam. Eller kan man välja lägre fast självrisk men till en högre premiekostnad? För mig skillde det 1000kr i fast självrisk på foster och fölförsäkringen.
Men har du stora kostnader så blir det billigare med Agria.

Agria blir några kronor dyrare för mig men fick bättre bemötande denna gång. På Folksam sa dom att man inte tecknar fosterförsäkringen utifrån betäckningskostnaderna utan man tecknar det belopp som fölet beräknas vara värd vid födsel. Ifrågasatte det flera gånger men fick bara samma svar tillbaka. Måste vara någon som missförstått det?
 
Agria blir några kronor dyrare för mig men fick bättre bemötande denna gång. På Folksam sa dom att man inte tecknar fosterförsäkringen utifrån betäckningskostnaderna utan man tecknar det belopp som fölet beräknas vara värd vid födsel. Ifrågasatte det flera gånger men fick bara samma svar tillbaka. Måste vara någon som missförstått det?
Konstigt. Du måste väl få försäkra till valfritt belopp?!
Jag har ett ombud hos Folksam som är hästmänniska själv och är kunnig.
Så jag brukar bara maila henne å säga hur jag vill försäkra så fixar hon.
 
Det låter väldigt märkligt, på Agria, som är de enda jag har erfarenhet av, är de väldigt tydliga med att man bara ska teckna försäkringen i det belopp man lagt ut i tillverkningskostnad fram till födseln, allt annat är overkill enligt dem för de ersätter inget annat. I runda slängar blir det 20'/föl för mig.
 
Det låter väldigt märkligt, på Agria, som är de enda jag har erfarenhet av, är de väldigt tydliga med att man bara ska teckna försäkringen i det belopp man lagt ut i tillverkningskostnad fram till födseln, allt annat är overkill enligt dem för de ersätter inget annat. I runda slängar blir det 20'/föl för mig.

Samma här, alla läggs på 15-30" beroende på utgifterna!
 
En sak jag reagerat på med Folksam är att det i deras allmänna bestämmelser står:

Vad ingår inte i försäkringen?
Kostnader för sto som redan fått ersättning för föl eller foster två gånger.

I de almänna bestämmelserna står: Vi lämnar dock ersättning för föl och foster från samma sto högst två gånger.

Rätta mig om jag har fel, men betyder inte detta att om stoet resorberar ett år, och året efteråt får ett felläge så fölet går åt, så kan man inte teckna denna försäkring igen?
 
En sak jag reagerat på med Folksam är att det i deras allmänna bestämmelser står:

Vad ingår inte i försäkringen?
Kostnader för sto som redan fått ersättning för föl eller foster två gånger.

I de almänna bestämmelserna står: Vi lämnar dock ersättning för föl och foster från samma sto högst två gånger.

Rätta mig om jag har fel, men betyder inte detta att om stoet resorberar ett år, och året efteråt får ett felläge så fölet går åt, så kan man inte teckna denna försäkring igen?

Jag tolkar det precis som du!
 
Det låter väldigt märkligt, på Agria, som är de enda jag har erfarenhet av, är de väldigt tydliga med att man bara ska teckna försäkringen i det belopp man lagt ut i tillverkningskostnad fram till födseln, allt annat är overkill enligt dem för de ersätter inget annat. I runda slängar blir det 20'/föl för mig.

Men exakt, så har jag uppfattat det från alla försäkringsbolag förutom nu vid det senaste samtalet med Folksam.

Handläggaren på Folksam sa att det vanligaste beloppet kunderna tecknar är 60-70'. Varpå min reaktion: vaa, är du säker att det är på fosterförsäkringen och inte försäkringen som teckas Efter födseln?!
Fick bara till svar "neej,nej, fosterförsäkring är det vi pratat om hela tiden".
Kändes som att personen hade noll koll faktiskt, även om andra saker jag frågade. Så tackade för mig och kontaktade Agria istället.
 
En sak jag reagerat på med Folksam är att det i deras allmänna bestämmelser står:

Vad ingår inte i försäkringen?
Kostnader för sto som redan fått ersättning för föl eller foster två gånger.

I de almänna bestämmelserna står: Vi lämnar dock ersättning för föl och foster från samma sto högst två gånger.

Rätta mig om jag har fel, men betyder inte detta att om stoet resorberar ett år, och året efteråt får ett felläge så fölet går åt, så kan man inte teckna denna försäkring igen?

Tolkar det också som dig.
 
Men exakt, så har jag uppfattat det från alla försäkringsbolag förutom nu vid det senaste samtalet med Folksam.

Handläggaren på Folksam sa att det vanligaste beloppet kunderna tecknar är 60-70'. Varpå min reaktion: vaa, är du säker att det är på fosterförsäkringen och inte försäkringen som teckas Efter födseln?!
Fick bara till svar "neej,nej, fosterförsäkring är det vi pratat om hela tiden".
Kändes som att personen hade noll koll faktiskt, även om andra saker jag frågade. Så tackade för mig och kontaktade Agria istället.
Upplevde samma nu när jag skulle ringa och fråga om försäkringen täcker specialhovslgarkostnaderna som blir nu med fölungen.
Brukar alltid kontakta mitt ombud via mail och få svar direkt men nu är hon på semester så jag ringde kundtjänst.
Kvinnan som svarade var jätte trevlig men verkade inte särskilt kunnig och var tvungen att gå och fråga en kollega hela tiden. Sommarvikarie eller ny på jobbet gissar jag.
Så jag blev inte så mycket klokare men än så länge så har dom ersatt de fakturor jag skickat in så jag hoppas dom fortsätter med det.
 
@cirkus @Dressyren Med tanke på att ett bra avelssto betäcks kanske 10-16 gånger under sin livstid så innebär det att Folksam går bort för mig. Jag förstår att de inte vill försäkra "krångelston", men det är så många saker som kan orsaka en resorbering/kastning.
 
@cirkus @Dressyren Med tanke på att ett bra avelssto betäcks kanske 10-16 gånger under sin livstid så innebär det att Folksam går bort för mig. Jag förstår att de inte vill försäkra "krångelston", men det är så många saker som kan orsaka en resorbering/kastning.

De tappar nog många kunder pga det och jag hoppas de gör om villkoren för kommande år. Två gånger känns lite, som du säger är det mycket som kan hända även om det inte är ett "krångelsto".
 
De tappar nog många kunder pga det och jag hoppas de gör om villkoren för kommande år. Två gånger känns lite, som du säger är det mycket som kan hända även om det inte är ett "krångelsto".
Håller med. Andra bolag är bättre om man har avelsdjur, konstigt villkor!
Speciellt med tanke på att Folksam är med och är huvudsponsor till unghästtävlingarna i tex Falsterbo. Då borde dom ju vara intresserade av att få fram bra unghästar. Och det lockar dom inte precis med med en så dålig avelsförsäkring....🙄
 
Jag tycker det låter märkligt. Jag har själv två hästar födda med kontrakturer och även vindsvepta och riktigt sneda. Bägge är försäkrade i Folksam som föl och helt utan reservationer. Jag hade inga foster och föl försäkringar på någon av dom utan bara mammans egen fram till att dom fick egna.
Har fått svar från mitt ombud nu ang att du fick försäkra dina föl med kontrakturer utan reservationer i Folksam.
Hon svarar att ditt ombud måste ha gjort fel.
Att har man stoet försäkrat så får man försäkra valfri vet vård och valfritt liv men får reservation för vet vård över 50' gällande kontrakturer och problem av det samt total reservation på liv som kan omprövas tidigast om ett år.

Jag vet inte vem som gjort rätt eller fel men nu har jag då kollat upp ovh fått svar.
Vi är ju snart uppe i vet vård för 50' om det blir operation också och vad jag gör sedan det vet jag inte....😔
 
Har fått svar från mitt ombud nu ang att du fick försäkra dina föl med kontrakturer utan reservationer i Folksam.
Hon svarar att ditt ombud måste ha gjort fel.
Att har man stoet försäkrat så får man försäkra valfri vet vård och valfritt liv men får reservation för vet vård över 50' gällande kontrakturer och problem av det samt total reservation på liv som kan omprövas tidigast om ett år.

Jag vet inte vem som gjort rätt eller fel men nu har jag då kollat upp ovh fått svar.
Vi är ju snart uppe i vet vård för 50' om det blir operation också och vad jag gör sedan det vet jag inte....😔
Lite kul svar för det var inte mitt ombud, har aldrig fått något ombud utan det var handläggaren på Folksams kontor bägge gångerna. Vet dock inte om det var samma handläggare bägge gångerna, var ju ett år emellan.
Men det stärker ju mitt beslut att byta bolag när deras egen personal inte har koll på vad som gäller och att blir en själv som kommer iklämm.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 978
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 679
Senast: Skjøldur
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp