Bästa kloslipen?

Bukefalos 30 år!

Exile

Trådstartare
Jag tycker det är sjukt obehagligt att klippa klorna på hunden. Jag lämnade in honom på Arken för klipp för ett par månader sedan och sedan har jag försökt att försiktigt hålla efter själv. Jag tror dock att jag varit lite för försiktig för klorna blir inte kortare trots att jag försökt klippa veckovis. Förra veckan hände det igen att jag råkade klippa för mycket och nu pep han till ordentligt så nu kapitulerar jag ärligt talat och tänker inte klippa mer. Jag tycker det är hemskt och mina känslor överförs ju på hunden så även han börjar tycka att det är jobbigt.

Det blir alldeles för dyrt att lämna in för kloklipp regelbundet så jag funderar på att slipa istället för att jag inbillar mig att det ger lite mer kontroll och gör det svårare att ta för mycket. Så nu behöver jag tips om vilken den bästa kloslipen är? Den ska alltså kunna fila så att den ersätter en sax, inte bara "mjuka till" som jag förstått att de sämre gör.

Vad använder ni? :)

Använder Dremel klofil och tycker den klarar av att fila ner bra, kan dock inte garantera att den klarar jättestora klor. Har gått igenom en hel drös med kassa varianter så det är lite av en djungel.

Jag har ett multiverktyg av dremeltyp, dvs något du egentligen använder för att arbeta med trä. Och sedan något standard sliphuvud till det. Det fungerade bra (jag använde den några år), och den kan fortfarande åka fram ibland om jag känner att jag behöver ta mer än jag vågar med saxen, men till vardags nu mer använder jag klosax igen (går snabbare med tre hundar ;)). Mina hundar väger ca 20 kg, så inga småhundar.

Min hunds ,klor ska nudda underlaget. Jag är darrhänt och hunden är liten...
Just nu har jag en batteridriven från Moser som jag köpt på Granngården. Denhar huvuden med sandpapper. Funkar skapligt men huvudena kommer att ta slut snart.

Viktigast för mig är att den är liten och lättanvänd. Googlade dremel och tycker den verkar för stor?
Jag vill inte heler ha ett "fönster" där man stoppar in klon
Tittat på Paw Light (Arken Zoo). och hoppas kunna passera en butik snart så jag kan känna och klämma.

Jag tycker det är sjukt obehagligt att klippa klorna på hunden. Jag lämnade in honom på Arken för klipp för ett par månader sedan och sedan har jag försökt att försiktigt hålla efter själv. Jag tror dock att jag varit lite för försiktig för klorna blir inte kortare trots att jag försökt klippa veckovis. Förra veckan hände det igen att jag råkade klippa för mycket och nu pep han till ordentligt så nu kapitulerar jag ärligt talat och tänker inte klippa mer. Jag tycker det är hemskt och mina känslor överförs ju på hunden så även han börjar tycka att det är jobbigt.

Det blir alldeles för dyrt att lämna in för kloklipp regelbundet så jag funderar på att slipa istället för att jag inbillar mig att det ger lite mer kontroll och gör det svårare att ta för mycket. Så nu behöver jag tips om vilken den bästa kloslipen är? Den ska alltså kunna fila så att den ersätter en sax, inte bara "mjuka till" som jag förstått att de sämre gör.

Vad använder ni? :)
Generellt så har en hund med långa tår också långa klor. Längden på klorna går inte riktigt att styra som man (även jag) skulle kunna vilja. Min ena hund har längre tår, och hennes klor nuddar alltid underlaget. Jag har i perioder klippt var 3e dag för att få ner längden, men det fungerar inte. Pulpan är där den är, och därmed håller de sin längd. Hon klopprar inte på parketten 1a dagen om jag har klippt så att man ser pulpan TYDLIGT i klon. Sen låter det igen.

Så det är inte säkert att det går att få dem kortare. Det beror på hur din hund ser ut.

Just nu har jag en batteridriven från Moser som jag köpt på Granngården. Denhar huvuden med sandpapper. Funkar skapligt men huvudena kommer att ta slut snart.

Viktigast för mig är att den är liten och lättanvänd. Googlade dremel och tycker den verkar för stor?
Tittat på Paw Light (Arken Zoo). och hoppas kunna passera en butik snart så jag kan känna och klämma.
Ja, Dremeln är större och tyngre än dom flesta andra modeller jag prövat, men jag föredrar det personligen då den är kraftfull, min erfarenhet av mindre modeller är att dom inte orkar med grövre klor. Det lilla fönstret går iaf att skruva bort.

Det här med att klorna inte ska nudda underlaget har jag inte förstått, det är väl lite från ras till ras, hund till hund tänker jag, även om för långa klor givetvis nuddar underlaget och inte är bra. Jag klipper aldrig min huskys bakklor, de är korta och fina och klapprar generellt inte när han går, men givetvis sätter han ibland ner fötterna på ett sätt som gör att hans klor hörs. Framklorna klipper jag däremot, har dock tänkt att en kloslip hade varit bättre för han sliter sina klor så väldigt väl att det sällan är något värt att klippa liksom.

Rottisen behöver dock få klorna klippta men har också annorlunda fötter jämfört med huskyn, byggd olika liksom.

Generellt så har en hund med långa tår också långa klor. Längden på klorna går inte riktigt att styra som man (även jag) skulle kunna vilja. Min ena hund har längre tår, och hennes klor nuddar alltid underlaget. Jag har i perioder klippt var 3e dag för att få ner längden, men det fungerar inte. Pulpan är där den är, och därmed håller de sin längd. Hon klopprar inte på parketten 1a dagen om jag har klippt så att man ser pulpan TYDLIGT i klon. Sen låter det igen.

Så det är inte säkert att det går att få dem kortare. Det beror på hur din hund ser ut.
I phalènens rasbeskrivning står att klor som inte nuddar underlaget är ett fel.
Mina större hundar har aldrig fått ha så långa klor. Men de hade inte heller hartassar.
Alltså rasberoende

Jag har den här till min dvärgschnauzer. Locket går att ta bort, så inget "hål" att stoppa klon i. Fick med ett extra sliphuvud. Finns även extra att köpa men har inte kollat pris för dom. Kanske billigare att köpa ny slip😁 Klosaxen anvämder jag inte.
Har funderat på Biltemas dremel (verktyg) men känner att den kanske går så snabbt så den sliter bort hårtussar från tassarna om pälsen råkar åka med runt😬

Bifogade filer

• Screenshot_2026-07-01-06-19-00-421_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2026-07-01-06-19-00-421_com.android.chrome.webp
    56,6 KB · Visningar: 899
Jag har ju en Dremel, och den har vid något enstaka tillfälle fastnat i pudelns päls vid tassarna. Det som hänt då är att den snurrar fast och stannat, det har aldrig lossnat någon päls.

Liknande trådar

• Klippmaskin??
  • Foderalternativ till kräsen hund?
  • Hade ni tagit bort vinrankan?
  • Hunden markerade hårt mot bebis - hur ska jag tänka?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka