Körde i går 18 mil tor för en dags tävling. Välkommen till NorrbottenJa, orka köra så långt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Körde i går 18 mil tor för en dags tävling. Välkommen till NorrbottenJa, orka köra så långt![]()
Stockholm uppland Gävle Östergötland Kalmar Småland Södermanland Halland osv.Följer med starkt intresse, inte för att jag tävlar men för att det är rätt drygt att ha häst i Norrbotten.
Köra 1,5 timme med transport för en helgclinic, räknas som nära. Och jag blir väldigt trött av att köra så långt, speciellt med släp.
Vädret är skitjobbigt också.
Så jag undrar vilket län som har mest lagomt klimat för hästhållning, och bäst markförutsättningar i Sverige...
Vi har ju inte tjäle i marken på vintern, så det ger ju lite andra förutsättningar. Vi har hårdgjort och grusat en del, och lagt markraster vid grindarna. Med rätt skötsel är vi helt lerfria, och fördelen är förstås att ridbanan är ridbar hela året.Stockholm Gävle Östergötland Kalmar Småland Södermanland osv.
Västra Sverige regnar mer särskilt runt sjuhärad dvs Borås Ulricehamn Göteborg där hade jag aldrig velat ha häst om jag kunnsr välja bort pga marken inte håller alla år och alla problem som kommer med att ha hästen i ständig fukt och lera.
Hört att det är ett problem över vintrarna k skåne med?
Körde i går 18 mil tor för en dags tävling. Välkommen till Norrbotten![]()
Nej precis, var det jag tänkte på. Har läst att många i Skåne verkar ha problem med lera och blåst och regn hela vintrarnaVi har ju inte tjäle i marken på vintern, så det ger ju lite andra förutsättningar. Vi har hårdgjort och grusat en del, och lagt markraster vid grindarna. Med rätt skötsel är vi helt lerfria, och fördelen är förstås att ridbanan är ridbar hela året.
Stockholm uppland Gävle Östergötland Kalmar Småland Södermanland Halland osv.
Västra Sverige regnar mer särskilt runt sjuhärad dvs Borås Ulricehamn Göteborg där hade jag aldrig velat ha häst om jag kunnsr välja bort pga marken inte håller alla år och alla problem som kommer med att ha hästen i ständig fukt och lera.
Aaa jag svarade bara angående klimat och väderfrågan, har ingen aning om tävlingar.Uppland tycker jag har allt färre tävlingar på vettigt avstånd. Speciellt när Jälla föll bort, men även flera småtävlingar som fanns förut verkar ha försvunnit.
Jag har häst på sandmark, men de allra flesta stall har bottenlös lera och små hagar i kombination.
Så nä, kunde jag flytta skulle jag definitivt tänka mig Östergötland, Halland eller Skåne.
Jag bor i sydöstra hörnet av Halland med ca 15 min till både Skåne och Småland, precis där slättlandet nära kusten går över till skog längre in i landet. Ett lite "bortglömt hörn" där man kan få en mindre gård till bra pris (och jag gillar dessutom naturtypen här med blandat betesmark och skog). Även längre österut, i gränslandet mellan Skåne och Småland, är priserna rätt humana. Dock dyrare, tror jag, än i Norrbotten!@alla som svarat. Tack för alla tipsen redan! Många verkar hålla med om Östergötland men även Skåne. Det jag nu då undrar lite är hur boende ser ut i dessa län, är det fruktansvärt dyrt?
Planerar isåfall att köpa ett mindre hus, gärna med mindre ladugård/stall, och med mer mark (både för bete men också trädgård) men har ärligt talat dålig koll på huspris osv söderut. Här uppe i Norr har vi iaf fördelen att i många kommuner så är hus relativt billiga, även större med mera mark.
Men tänker att jag kanske inte har sådan tur söderut?
@alla som svarat. Tack för alla tipsen redan! Många verkar hålla med om Östergötland men även Skåne. Det jag nu då undrar lite är hur boende ser ut i dessa län, är det fruktansvärt dyrt?
Planerar isåfall att köpa ett mindre hus, gärna med mindre ladugård/stall, och med mer mark (både för bete men också trädgård) men har ärligt talat dålig koll på huspris osv söderut. Här uppe i Norr har vi iaf fördelen att i många kommuner så är hus relativt billiga, även större med mera mark.
Men tänker att jag kanske inte har sådan tur söderut?