Bästa länet för häst?

Följer med starkt intresse, inte för att jag tävlar men för att det är rätt drygt att ha häst i Norrbotten.

Köra 1,5 timme med transport för en helgclinic, räknas som nära 😅. Och jag blir väldigt trött av att köra så långt, speciellt med släp.

Vädret är skitjobbigt också.

Så jag undrar vilket län som har mest lagomt klimat för hästhållning, och bäst markförutsättningar i Sverige...
Stockholm uppland Gävle Östergötland Kalmar Småland Södermanland Halland osv.
Västra Sverige regnar mer särskilt runt sjuhärad dvs Borås Ulricehamn Göteborg där hade jag aldrig velat ha häst om jag kunnsr välja bort pga marken inte håller alla år och alla problem som kommer med att ha hästen i ständig fukt och lera.

Senast ändrad:
Stockholm Gävle Östergötland Kalmar Småland Södermanland osv.
Västra Sverige regnar mer särskilt runt sjuhärad dvs Borås Ulricehamn Göteborg där hade jag aldrig velat ha häst om jag kunnsr välja bort pga marken inte håller alla år och alla problem som kommer med att ha hästen i ständig fukt och lera.
Hört att det är ett problem över vintrarna k skåne med?
Vi har ju inte tjäle i marken på vintern, så det ger ju lite andra förutsättningar. Vi har hårdgjort och grusat en del, och lagt markraster vid grindarna. Med rätt skötsel är vi helt lerfria, och fördelen är förstås att ridbanan är ridbar hela året.

Vi har ju inte tjäle i marken på vintern, så det ger ju lite andra förutsättningar. Vi har hårdgjort och grusat en del, och lagt markraster vid grindarna. Med rätt skötsel är vi helt lerfria, och fördelen är förstås att ridbanan är ridbar hela året.
Nej precis, var det jag tänkte på. Har läst att många i Skåne verkar ha problem med lera och blåst och regn hela vintrarna :(

Stockholm uppland Gävle Östergötland Kalmar Småland Södermanland Halland osv.

Uppland tycker jag har allt färre tävlingar på vettigt avstånd. Speciellt när Jälla föll bort, men även flera småtävlingar som fanns förut verkar ha försvunnit.

Jag har häst på sandmark, men de allra flesta stall har bottenlös lera och små hagar i kombination. :(

Så nä, kunde jag flytta skulle jag definitivt tänka mig Östergötland, Halland eller Skåne.

Uppland tycker jag har allt färre tävlingar på vettigt avstånd. Speciellt när Jälla föll bort, men även flera småtävlingar som fanns förut verkar ha försvunnit.

Jag har häst på sandmark, men de allra flesta stall har bottenlös lera och små hagar i kombination. :(

Så nä, kunde jag flytta skulle jag definitivt tänka mig Östergötland, Halland eller Skåne.
Aaa jag svarade bara angående klimat och väderfrågan, har ingen aning om tävlingar.

@alla som svarat. Tack för alla tipsen redan! Många verkar hålla med om Östergötland men även Skåne. Det jag nu då undrar lite är hur boende ser ut i dessa län, är det fruktansvärt dyrt?

Planerar isåfall att köpa ett mindre hus, gärna med mindre ladugård/stall, och med mer mark (både för bete men också trädgård) men har ärligt talat dålig koll på huspris osv söderut. Här uppe i Norr har vi iaf fördelen att i många kommuner så är hus relativt billiga, även större med mera mark.

Men tänker att jag kanske inte har sådan tur söderut?
Jag bor i sydöstra hörnet av Halland med ca 15 min till både Skåne och Småland, precis där slättlandet nära kusten går över till skog längre in i landet. Ett lite "bortglömt hörn" där man kan få en mindre gård till bra pris (och jag gillar dessutom naturtypen här med blandat betesmark och skog). Även längre österut, i gränslandet mellan Skåne och Småland, är priserna rätt humana. Dock dyrare, tror jag, än i Norrbotten!

Jag är från Skåne och bor sen 16 år uppe i Sundsvall. Absolut var det närmare till tävlingar i Skåne och vädret är mildare. Men jag älskar hästlivet här uppe! Vintrarna är härliga med mycket snö, väldigt kort lerperiod både höst och vår. Fantastiska ridvägar och de flesta stall har bra hagar (utom större anläggningar). Naturligtvis en nackdel om en vill tävla mycket och rider högre klasser. Då blir det långa resor.

Men det bästa här uppe är att det är en typ av hobbyryttare som jag inte upplevde det i Skåne. Det är vänligare, folk älskar sina hästar, glada amatörer och få proffsryttare som gör allt för att vinna. Så jag saknar verkligen inte Skåne öht.

Jag bor i Skåne och har tidigare bott i Östergötland och Kalmar län.
Av dessa hade jag rekommenderat Skåne eller Östergötland. Båda länen har mycket av det mesta och på rimliga avstånd.

@alla som svarat. Tack för alla tipsen redan! Många verkar hålla med om Östergötland men även Skåne. Det jag nu då undrar lite är hur boende ser ut i dessa län, är det fruktansvärt dyrt?

Planerar isåfall att köpa ett mindre hus, gärna med mindre ladugård/stall, och med mer mark (både för bete men också trädgård) men har ärligt talat dålig koll på huspris osv söderut. Här uppe i Norr har vi iaf fördelen att i många kommuner så är hus relativt billiga, även större med mera mark.

Men tänker att jag kanske inte har sådan tur söderut?

Norrbotten är inte så billigt, och har marken skog här blir den fort rätt så dyr, men söderut är dom så kräsna med pendlingsavstånd så det finns faktiskt mycket som är billigt. Kolla på Hemnet, lägg på massa sökfilter inklusive pris men sök på hela landet.

Tänker södra halvan av Sverige. Inte nära största storstäderna men nära medelstora städer och närhet till djursjukhus.

Klimatförändringar mm kan dock ändra på detta och det kan bli mer gynnsamt norrut i framtiden.

Om man som jag har skadad häst jämt så är annars norra Storstockholm oslagbart, jag har två dygnetruntöppna kliniker inom en timmes körning, tre "vanliga" kliniker under 30 minuter och en på 10 minuters promenadavstånd. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 176
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 126
Senast: lilsan
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 482
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka