Bästa ridkappan?

Bukefalos 30 år!

Jag har ELT Saphira och varit jättenöjd med den. Till denna vintern ville jag ha en kappa i stark för för att synas längs vägarna. Så köpte en knallcerise mammakorv från Ellos. Fick isytt kilar i sidorna med reflextyg så jag syns väldigt bra nu😁. Hade den på mig igår när jag red i -15 och den är väldigt lätt och skön. Tömkörde i -23 ikväll och med mina vanliga underlager frös jag ingenting.
Kan du inte visa bild på var du sytt i kilar.
Funderar på att göra lika dant på en Lager 157 korv men tänkte sätta en kil bak

Kan du inte visa bild på var du sytt i kilar.
Funderar på att göra lika dant på en Lager 157 korv men tänkte sätta en kil bak
Jag har köpt en svinbillig kappa från Lager 157 och sytt i två dragkedjor (hade nog varit bättre med en, ur ett ridperspektiv):

Bifogade filer

• IMG_9093.webp
    IMG_9093.webp
    108,7 KB · Visningar: 3 837
Vad tycker ni är bästa ridkappan och vilka bör man undvika? Jag vill ha en VARM men ändå så smidig att man kan träna ordentligt i den. Och prisvärd, kan få kosta en del men då vill jag ha bra kvalitet. Gärna snygg också 😁
Jag tycker att Stierna är toppen. Jag köpte deras långa vinterkappa före jul och är väldigt nöjd, smidig och ändå varm. Upp till ca -4 har jag bara en tunn tröja under, sen fleecetröja under när det är kallare (fungerade bra i -17). Bonus för stora tydliga reflexer som ligger över hästens bakdel när man rider, och andra bra detaljer.

Jag har två kappor. En crw (?), Hööks, som är stallkappa och en Ice Uhip som civil kappa. Den är för snygg för att ha i stallet, och för ömtålig! Jag måste säga att jag inte är direkt imponerad av kvalitén. Plastig i sprundet bak och knapparna går upp hela tiden. Dessutom alltför dyr, egentligen. Men snygg...

Höökskappan kan inte anklagas för att vara för snygg, men gör sitt jobb. Jag har den över nattlinnet när jag sticker ut och fodrar på morgonen, men givetvis även när som helst annars på dagen. Fryser aldrig!

Dragkedjan bak gillar jag dock inte. Den fastnar lätt i tyget under. Jag hade också önskat lite reflexer på kappan.

Senast ändrad:
Jag har en ICE mid coat (halvlång alltså), men den verkar inte finnas längre. Hursomhelst så bor jag i den hela vintern. Det enda med den är att det börjar bli ett hål i godisfickan (har alltid lite morotsslantar eller hästgodis i högra fickan). Jag har också en ICE kjol som jag hade till en kort vinterjacka (av obestämt märke). Den jackan gick sönder så jag köpte en Frost short jacket för att ha till kjolen när jag går, tömkör eller kör och rida i (med vinterridbyxor). Gillar inte att rida i kjol eller lång kappa. Den jackan är superskön, men alldeles för varm att rida i om det inte är superkallt ute! Hade velat ha en Frost mid coat med, men det är inte ekonomiskt försvarbart när jag har ICE-kappan.

Jag har en Jacson Mary ridkappa, den ligger betydligt lägre i pris och dessutom tycker jag att den är snygg. Den är varm och skön att rida i och jag har haft den i stallet i flera år utan att den ser speciellt sliten ut eller är trasig/sliten någonstans i tyget. Dragkedjan krånglar dock. Köpte den när jag var gravid och red i den fram till en vecka innan ungen kom, så den jag har är någon storlek för stor, men annars gillar jag det lite figursydda utseendet på den mycket!

Nackdelen när man inte rider tycker jag är att knapparna bak i sprundet lätt knäpper upp sig när man rör sig mycket så att det blir kallt om benen, hade gärna sett att det antingen var dragkedja istället eller var insytt en sån där kil som det är på vissa. Men den ligger väldigt skönt över låren när man rider, jag tycker den har en perfekt längd där den inte blir i vägen men ändå värmer rejält om benen.

Jag har en ELT Saphira, som jag älskar, dock den äldre modellen, den nya kan jag inte uttala mig om, som finns på Hööks nu. Men min är tåligare än Uhip, lite tyngre dock, men det bästa är att den har stor tygbit mellan dragkedjorna bak så det blir som en kjol över hästens rumpa. Jag har oxkså haft svårare att få Uhips bensnören att sitta kvar då jag har rätt tjocka lår, det är inga problem med ELT. Dock saknar jag muddarna på ärmarna som Uhip har, men med ett par bra vantar så går det ju bra ändå. Har haft min kappa i iaf 4 år nu, och den är hel och tål även att tvättas i maskin ofta utan att tappa form eller fyllning.

:o Jag måste pudla. Pratade kappa med en kompis och insåg att det var en ELT jag hade.

Jag hade i flera år massor med Uhip-plagg inklusive flera olika kappor, och älskar passform och utseende på deras plagg. Men jag köper inte Uhip längre. Kvalitén är för dålig. Tyger i fickorna går sönder, yttertyget är som en magnet för smuts och vid tvätt klumpar sig fodret enormt.

Har en Stierna Nova regnkappa som jag älskar verkligen ALLT med. Tänkte köpa en Stierna Stella vinterkappa men blev rädd den var för tunn. Så blev en ELT saphira (nya modellen). Gillar skarpt att både den och Stierna har skyddade dragkedjesprund bak. Dvs du öppnar dragkedja och det är tyg emellan så du kan lägga den över baken på hästen. Dessutom blir det ingen dragkedja mot sadeln. Även fram är de helt säkra mot att dragkedjan ska nå sadeln.

Två saker ogillar jag med saphira dock. Att dragkedjan är så kort. Den slutar ovanför skrevet (för att skydda sadeln, men Stierna har längre dragkedja men ändå skydd). Det gör att det i busväder drar in kyla när man går runt i den. Sen är yttertyget nästan värre magnet för smuts än Uhip är :( Den blir superskitig snabbt när man har den i stallarbete.

Saphira är VARM. Varmare än Uhip ICE. Varmare än någon annan kappa jag nånsin haft. Jag kan inte ha annat än tunn underställströja under den om jag ska röra mig samtidigt. Tar jag på mig en tröja till under så kan jag stå still utomhus i en timme utan att frysa alla.

Så, me like. Försökte köpa en mellantjock ELT (minns inte modellnamn) men då var passformen tyvärr helt annorlunda än saphira och den stramade över axlarna.

Jag har normalt S och har S i ELT saphira men M i Stierna

Jag hade i flera år massor med Uhip-plagg inklusive flera olika kappor, och älskar passform och utseende på deras plagg. Men jag köper inte Uhip längre. Kvalitén är för dålig. Tyger i fickorna går sönder, yttertyget är som en magnet för smuts och vid tvätt klumpar sig fodret enormt.

Jag måste säga att Urban Stretch varit betydligt bättre än ett par andra modeller jag testat. Upplever inte att fodret klumpar sig alls och fickorna har hållit jättebra. Dragkedjan har kärvat en del, men der tog några år innan det började. Den blir dock smutsig, det håller jag med om, men tyget har å andra sidan hållit fantastiskt för hundklor.

Däremot hade jag stora problem med 3-in-1 kappan, tror jag fick byta 3 gånger och sen gav jag upp och tog ett presentkort och köpte Urban Stretch istället.

Jag hade en ELT tidigare, gamla modellen.
Var inte alls särskilt nöjd med den tyvärr. Den var väldigt tung, ingen bra passform för mig, för kall och jag hatade att dragkedjan är så kort, här blåser det och der blåste alltid rakt genom knapparna😒
Sålde den efter en säsong.

Min unghäst gillar att bitas och naturligtvis har han hittat dragkedjorna på baksidan av Frost-jackan och passar på när man är upptagen med att öppna/stänga elgrindarna till hagen.

Jag har massor med Uhipjackor. Snabbt räknat är det nog … 7-10 stycken🫣 i varierande tjocklekar. Och har sålt några också jag inte kunnat ha längre.
en dragkedja har gått sönder.
En knapp att vika upp ärmen med gick sönder (fick ny jacka)
En blev knölig när jag tvättade den(efter instruktionerna) men mailade och fick lite råd, tvättade igen och den blev fin igen. Den är nog 5-6 år nu och börjar kännas lite trött. En 365 modell.

Är lite rädd att tvätta dem och de är skitiga. men jag köper nya för det är livet före och efter Uhip 🤷🏼‍♀️

Har en ELT och den är bra när det är så här kallt. Däremot är det massa hål på den. Vilket väldigt många av mina stalljackor får efter etta tag av någon outgrundlig anledning. Men denna går hål i så fort det är något som är det minsta vast eller utstickande.
Väldigt irriterande

Jag har en ridkappa från Börjes av märket Kingston, är inne på 3:e året med den, har endast en långärmad funktionströja under, åtminstone ner till -10, älskar den. Tycker att UHIP är överskattat.

Skulle skrittjobba i ridhuset idag, 6 minus (oisolerat ridhus). Tänkte att det skulle bli lagom att ha uhip kappan på mig, men höll på att få värmeslag. Arctic puffer är VARM😁

har Uhip Frost coat 2.0. Lagom varm, har större storlek så kan ha flera lager under om jag vill men oftast resulterar det i att jag blir för varm.

Väldigt skön att rida ut i. Ligger fint på benen och fastnar ingenstans.

Tålig än så länge. Packar hö osv. Enda minuset är att det är en smutsmagnet. Men har tvättat jackan en gång iaf och fodret är som innan tvätt. Köpt på 50% i somras så absolut prisvärd på rea.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka