BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Dagarna rullar pÄ. Det Àr bÄde roligt, intensivt och lugnt mellan varven.
Formulerade mig kanske inte sĂ„ bra igĂ„r sĂ„ tog bort inlĂ€ggen. För mycket tankar och kĂ€nslor inblandat. Som vanligt 🙄

Varit jobbigt men StörstaLillas pappa. Även fast vi inte sets pĂ„ ett tag.
Sen hörde Blim av sig. Det förvÄnade mig faktiskt. Och en bit av mig hade nÀstan hoppats pÄ det och den andra biten blev glad att han gjorde det.
GÄr inge vidare med att ta upp sÄnt med J alls. Jag försökte igÄr men fick inte sagt det jag ville i och med att han Àr sÄ tydlig med att han tror pÄ tvÄsamhet. Och jag försökte dÄ ha en mer skÀmtsam framtoning men det funkade inte heller.
SĂ„ jag vet inte riktigt.

GÄr inge vidare med att ta upp sÄnt med J alls. Jag försökte igÄr men fick inte sagt det jag ville i och med att han Àr sÄ tydlig med att han tror pÄ tvÄsamhet. Och jag försökte dÄ ha en mer skÀmtsam framtoning men det funkade inte heller.
SĂ„ jag vet inte riktigt.

Jag tror att raka rör Ă€r bĂ€st för alla inblandade hellre Ă€n att försöka lĂ€gga fram det pĂ„ ett sĂ€tt som riskerar att missförstĂ„s. Är han starkt monogam kanske det inte finns pĂ„ hans vĂ€rldskarta att man kan vara poly. Sen Ă€r det upp till honom om han vill gĂ„ vidare med dig oavsett. Även en som hela livet trott pĂ„ tvĂ„samhet kan ju visa sig vara villig att prova nĂ„t annat med rĂ€tt person.

Jag tror att raka rör Ă€r bĂ€st för alla inblandade hellre Ă€n att försöka lĂ€gga fram det pĂ„ ett sĂ€tt som riskerar att missförstĂ„s. Är han starkt monogam kanske det inte finns pĂ„ hans vĂ€rldskarta att man kan vara poly. Sen Ă€r det upp till honom om han vill gĂ„ vidare med dig oavsett. Även en som hela livet trott pĂ„ tvĂ„samhet kan ju visa sig vara villig att prova nĂ„t annat med rĂ€tt person.
Jag orkar inte med nÄgon mÀnniska just nu. Bara nya grejer som hÀnder hela tiden.
Orkar inte.
Inte förklara heller. Ingenting.
Jag behöver distraktion. Orkar inte tÀnka. Orkar inte kÀnna.
Vill att allt ska vara bra.

Och detta triggar sug. Men inte som ett starkt begÀr utan mer en sorg. En skam att vara en alkoholist. NÄgon annan kan dricka en kvÀll hur den vill. Tills den personen slipper kÀnna men det kan inte jag. Och jag vill inte men kÀnner ÀndÄ en sorg.
Nu finns det ingen alkohol i nÀrheten. Skulle vara om jag knackade pÄ hos grannen men det kommer inte att ske sÄklart.
Plus att det i mitt fall bara skulle stilla nÄgot för stunden. Jag skulle behöva dricka sÄpass mycket att hela morgondagen skulle förmodligen bli förstörd. SÄ nej tack.
Plus att jag mÄste vara pÄ alerten vid behov dygnet runt om det skulle vara nÄgot.
FÄr vÀl vara glad att jag Àr en alkoholist sÄ det alternativet gÄr bort helt.
Tog en paracetamol nyligen dÀremot. Gör det sÀllan.

Och detta triggar sug. Men inte som ett starkt begÀr utan mer en sorg. En skam att vara en alkoholist. NÄgon annan kan dricka en kvÀll hur den vill. Tills den personen slipper kÀnna men det kan inte jag. Och jag vill inte men kÀnner ÀndÄ en sorg.
Nu finns det ingen alkohol i nÀrheten. Skulle vara om jag knackade pÄ hos grannen men det kommer inte att ske sÄklart.
Plus att det i mitt fall bara skulle stilla nÄgot för stunden. Jag skulle behöva dricka sÄpass mycket att hela morgondagen skulle förmodligen bli förstörd. SÄ nej tack.
Plus att jag mÄste vara pÄ alerten vid behov dygnet runt om det skulle vara nÄgot.
FÄr vÀl vara glad att jag Àr en alkoholist sÄ det alternativet gÄr bort helt.
Tog en paracetamol nyligen dÀremot. Gör det sÀllan.
Fast att dricka alkohol tills man "slipper kÀnna" Àr ju inget som nÄgon bör göra. Det Àr ju inte det alkohol Àr "till för", utan som en god dryck att njuta av. Jag skulle vilja sÀga att om man tar till alkohol för att slippa kÀnna sÄ missbrukar man det, Àven om man inte Àr alkoholist.

Fast att dricka alkohol tills man "slipper kÀnna" Àr ju inget som nÄgon bör göra. Det Àr ju inte det alkohol Àr "till för", utan som en god dryck att njuta av. Jag skulle vilja sÀga att om man tar till alkohol för att slippa kÀnna sÄ missbrukar man det, Àven om man inte Àr alkoholist.
Jo sant. Men vissa kan ju hĂ„lla det pĂ„ ”rimlig” nivĂ„ och inte behöva dricka mer sen efter det. Möjligen jag skulle klara av det ocksĂ„ men vill inte ta den risken. Plus det hjĂ€lper Ă€ndĂ„ inte mer Ă€n för stunden.

Jo sant. Men vissa kan ju hĂ„lla det pĂ„ ”rimlig” nivĂ„ och inte behöva dricka mer sen efter det. Möjligen jag skulle klara av det ocksĂ„ men vill inte ta den risken. Plus det hjĂ€lper Ă€ndĂ„ inte mer Ă€n för stunden.
Fast de allra flesta dricker aldrig nÄgonsin med mÄlet för att slippa kÀnna. Oaktat hur bra de klarar av alkohol etc.

Inte nÀr du missbruksdricker. Det gÄr sÄ fort att tappa effekten att du behöver dricka mer för att fÄ samma funktion. Om du inte har vÀldigt lÄngt mellan tillfÀllena. SÄ i praktiken kommer du behöva vÀlja mellan att avstÄ trösten/dövandet eller öka drickandet.

Inte nÀr du missbruksdricker. Det gÄr sÄ fort att tappa effekten att du behöver dricka mer för att fÄ samma funktion. Om du inte har vÀldigt lÄngt mellan tillfÀllena. SÄ i praktiken kommer du behöva vÀlja mellan att avstÄ trösten/dövandet eller öka drickandet.

Exakt sÄ Àr det. Man ökar tyvÀrr toleransen.

Fick lĂ€sa pĂ„ J:s Facebook sida. Vi Ă€r inte vĂ€nner dĂ€r sĂ„ gick in frĂ„n hans telefon. SĂ„ mĂ„nga bilder och sĂ„ fin text. Att nĂ„gon ens kan skriva sĂ„ đŸ„č
Plus massor med fina kommentarer.
Ingen bild pÄ mig eller StörstaLilla sÄklart. Och jag nÀmndes aldrig vid namn.

Jag Ă€r vĂ€l i grunden en ganska fin person (fĂ„r man sĂ€ga sĂ„ utan att lĂ„ta sjĂ€lvgod 🙈)
Men jag orkar inte med mig sjÀlv mellan varven. Blir sÄ trött. Frustrerad och arg och Àr less pÄ panikÄngest.
Idag missade jag mindler tiden och behöver alltsÄ betala över 400kr pga det.
Sen en annan grej men lite bÀttre dÄ jag kunde bolla med en person som kan allt om just det.
Men det dÀr med att det hela tiden Àr nÄgonting.
KÀnns som jag har sÄ mycket inre stress som ploppar upp ibland.
J försvann nÀr jag blev sÄ ledsen och arg. AlltsÄ arg pÄ mig sjÀlv.
Han var inte kvar. Skrev till honom att jag hade full förstÄelse om han inte orkar vara tillsammans med mig.
Han svarade med om det var nÄgot jag ville ha frÄn affÀren.
Han hade gÄtt dit för att köpa mat.
Han vill inte vara med nÄgon annan sÄklart. Men det var min första tanke. Att detta gÄr inte.
Han i sin tur anklagade sig sjÀlv för att inte han hade pÄmint mig och kollat upp. Men herregud det Àr vÀl mitt ansvar verkligen. Att inte blanda ihop tider och dubbelkolla.

Jag jobbar och ska jobba mer med mÄendet. Men det Àr svÄrt nÀr det blir sÄ hÀr.
Är sĂ„ antingen eller. JĂ€tteglad och framĂ„t eller stĂ„r inte ut med mig sjĂ€lv eller nĂ„gon annan och det bubblar bara. Kokar.
Vill vara stabil.

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund