BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Jag borde vÀl inte skriva nÄgot om dejting alls öht men nu gör jag det lite ÀndÄ.
J vÀxer för mig hela tiden. Vi har sett Skansen tillsammans vilket tog en hel dag nÀstan. Han Àr vÀldigt fin med StoraLilla. Och ja fin och enkel. Inte hetsig eller nÄgot. Vi ska till hans familjs landstÀlle snart bara över dagen. Det ligger nÀra vid en sjö. Sett bilder och ser vÀldigt idylliskt ut sÄ det ska bli kul.
Sen har jag trÀffat en annan men jag vet inte vad jag tycker om honom. Att han tycker mycket om mig Àr givet. Det bÄde mÀrks och han har sagt det flera gÄnger. Det var det jag fick panik över för nÄgon dag sedan. Men vi har pratat om det sÄ nu kÀnns det bÀttre igen.
Han lagade min bil och ska fixa mer pÄ den. Bilmekaniker.
Jag vet inte ska ev trÀffa en person som bor nÀra och i samma kommun som mig imorgon. Eventuellt kanske. Vi fÄr se. Har en del att stÄ i sÄ ska höra av mig imorgon igen.
Ja det var vÀl det. Inte sÄ mycket.
Just nu laddar jag för att ta en dusch. Var i stallet en svÀng för ett tag sedan. Kanske ansiktsmask. Bara ta det lugnt. Kolla nÄgon stÀdvideo kanske.

Var pÄ Stadshuset igÄr ocksÄ och fick hjÀlp med ansökan till förskola. MÀrkligt de inte har en lÀttare hemsida.
Nu blev det frÄn och med oktober i och med att det var tidigast man kunde ansöka frÄn och med dÄ. Hade tÀnkte september men men.
Ansökte för 30 timmar i veckan. JÀttesvÄrt veta hur jag ska tÀnka vad gÀller det ocksÄ. 40 timmar Àr heltid och det vill jag inte. Vilket jag sa.
Men Àven om hon nu blir beviljad 30 h i veckan sÄ behöver hon inte gÄ alla dessa timmar tÀnker jag speciellt inte i början.
Sen funderar jag pÄ att besöka en förskola jag sökte till men enbart för att det ligger hyfsat nÀra. Byggnaden ser dötrist ut men det kan ju vara bra ÀndÄ. Viktiga Àr stÀmningen, vilka som jobbar osv. SÄ ska höra om vi fÄr gÄ pÄ studiebesök en kortis dit. Om vi inte kommer in pÄ förstahandsvalet.

Var pÄ Stadshuset igÄr ocksÄ och fick hjÀlp med ansökan till förskola. MÀrkligt de inte har en lÀttare hemsida.
Nu blev det frÄn och med oktober i och med att det var tidigast man kunde ansöka frÄn och med dÄ. Hade tÀnkte september men men.
Ansökte för 30 timmar i veckan. JÀttesvÄrt veta hur jag ska tÀnka vad gÀller det ocksÄ. 40 timmar Àr heltid och det vill jag inte. Vilket jag sa.
Men Àven om hon nu blir beviljad 30 h i veckan sÄ behöver hon inte gÄ alla dessa timmar tÀnker jag speciellt inte i början.
Sen funderar jag pÄ att besöka en förskola jag sökte till men enbart för att det ligger hyfsat nÀra. Byggnaden ser dötrist ut men det kan ju vara bra ÀndÄ. Viktiga Àr stÀmningen, vilka som jobbar osv. SÄ ska höra om vi fÄr gÄ pÄ studiebesök en kortis dit. Om vi inte kommer in pÄ förstahandsvalet.
Nu Àr jag inte sÀker hus förskola fungerar, men min dotter gick hos dagmamma och jag behöll henne ÀndÄ hemma ganska mycket. DÄ var vi nÀra att förlora hennes plats, eftersom dÀr fanns andra barn som behövde samtliga timmar. SÄ kolla upp det!

Barn bryr sig inte om hur bygganden ser ut - de vill ha en rolig utemiljö och saker att göra!

För mig har utemiljön och hur mycket de Àr ute varit viktigt (nu valde vi i och för sig inte sÄ mkt dÄ det endast finns en förskola i min by) men nÀr vi valde första gÄngen fick vi inte plats dÀr vi önskade och dÄ var utemiljön viktig dÄ jag vill och önskar att de Àr ute mkt.

Barn bryr sig inte om hur bygganden ser ut - de vill ha en rolig utemiljö och saker att göra!

För mig har utemiljön och hur mycket de Àr ute varit viktigt (nu valde vi i och för sig inte sÄ mkt dÄ det endast finns en förskola i min by) men nÀr vi valde första gÄngen fick vi inte plats dÀr vi önskade och dÄ var utemiljön viktig dÄ jag vill och önskar att de Àr ute mkt.
Den ser skittrÄkig ut pÄ fotona iaf. Samma byggnad som skolan. Förskola, lÄg- och mellanstadiet.

Den ser skittrÄkig ut pÄ fotona iaf. Samma byggnad som skolan. Förskola, lÄg- och mellanstadiet.
MĂ€h trösten kan vara att en 1-2 Ă„ring inte Ă€r sĂ„ brydd men sen Ă€r dem det... Du fĂ„r göra ett besök och bilda dig en uppfattning? Är det den nĂ€rmsta förskolan? Dvs skolan Ă€r dĂ€r hon ska gĂ„ sen?

Men du har inte varit inne? MÄnga förskolor/skolor ser absolut inte jÀttespÀnnande ut utanpÄ men kan vara hur trevliga som helst inuti. En 1-Äring behöver egentligen inte speciellt mycket yta och "glamour", utan det Àr engagerade och nÀra pedagoger som Àr det allra viktigaste.

MĂ€h trösten kan vara att en 1-2 Ă„ring inte Ă€r sĂ„ brydd men sen Ă€r dem det... Du fĂ„r göra ett besök och bilda dig en uppfattning? Är det den nĂ€rmsta förskolan? Dvs skolan Ă€r dĂ€r hon ska gĂ„ sen?
Den nÀrmaste har jag besökt! Redan innan hon kom :)
Hoppas hon fÄr gÄ dÀr. Varit sÄ instÀlld pÄ det
Men valde den dÀr andra som Àr nÀst nÀrmast som alternativ tvÄ. Ska höra av mig dit och be om ett studiebesök

Varit pÄ J:s stuga vid sjön. Liten bÄt ut dit. JÀttemysigt!
Var som att vara pÄ havet fast utan havsluften.
Sen var det som om tiden hade stannat vid 70/80-talet. Plastblommor, Àldre vÀggklockor, porslinsfigurer och i sovrummet var det tvÄ 90 sÀngar med nattduksbord i mitten med en virkad duk pÄ och igen en plastblomma O_o
Vi hann grilla och vara dÀr ett tag. Lyxigt ha ett sÄdant stÀlle sÄ nÀra dÀr man bor!

Men verkligen! Mina brorsbarn gĂ„r pĂ„ föris dĂ€r de har en helt underbar utegĂ„rd đŸ˜đŸ„°

En grej jag tÀnkte pÄ. Med J har jag varit öppen med redan pÄ en gÄng nÀstan om alla turer hit och dit. Rehab, anmÀlan och beroende mm. Och annat.
Medan med bilmekanikern (ursÀkta dÄligt alias) sÄ har förvisso sagt tidigt att jag inte dricker och inte tÄl alkohol.
Men hÀr mÀrkte jag nyligen hur viktigt det Àr att vara tydlig.
Vi pratade i telefon om dagen och dittan och dattan. Sen berÀttade han att han fÄtt öl. Eller köpt minns inte. Men iaf hemgjord öl.
Jag frÄgade om han dÄ skulle ta en öl. Nej det skulle han inte utan kanske nÀsta gÄng jag kommer.
Jag sa att jag inte dricker öl.
Det visste han redan.
SÄ dÄ var jag tvungen att sÀga att jag blir dum i huvudet av alkohol.
Han skrattade och sa â€Ă€r det sĂ„â€
Och sen att det rÀcker med en öl.
Och eftersom han tydligen inte fattade dÄ ens sÄ sa jag Ànnu tydligare.
AlltsÄ jag Àr en alkoholist. Min farfar var alkoholist (iofs kanske onödig info)
Jag kan inte dricka en öl eller ett glas vin.
Ger du mig en flaska vin dricker jag mest troligt upp den sjÀlv. Och kommer krÀva drinkar ocksÄ förmodligen.
DÄ blev han tyst. Vi bytte Àmne. Jag tror poletten trillade ner.
Ska Àven be honom inte ha de dÀr ölen synliga nÀr jag kommer.
KĂ€nner noll sug men utifall.

Gick inte komma in tidigare hÀr pÄ Bukefalos. Inte för att jag har nÄgot viktigt att sÀga.

Det Àr sÄ skönt ÀndÄ att hon för det mesta sover nu pÄ kvÀllarna. Jag hör ju om det Àr nÄgot och skyndar mig in dÄ.
Nu ikvĂ€ll har jag pysslat med fina damen ❀
Sen har jag gjort mina övningar inne som för axlar och lite sÄnt. Det kÀnns bra nu och gjort ett tag sÄ tÀnker bra göra det ca 4 ggr i veckan. Men gör inte exakt samma varje gÄng. Nu blev det förutom det Àven mer fokus pÄ stretch av framförallt ben och rumpa. Och samtidigt lyssnar jag pÄ naturmusik.
KvÀllste har jag ocksÄ senaste veckorna eller vad det Àr avslutat dagen med ofta.
Dessa rutiner gillar jag. GÀrna nÄgon chokladbit ocksÄ men det hade jag inget hemma.

Är lite av en livsnjutare :D

En grej jag tÀnkte pÄ. Med J har jag varit öppen med redan pÄ en gÄng nÀstan om alla turer hit och dit. Rehab, anmÀlan och beroende mm. Och annat.
Medan med bilmekanikern (ursÀkta dÄligt alias) sÄ har förvisso sagt tidigt att jag inte dricker och inte tÄl alkohol.
Men hÀr mÀrkte jag nyligen hur viktigt det Àr att vara tydlig.
Vi pratade i telefon om dagen och dittan och dattan. Sen berÀttade han att han fÄtt öl. Eller köpt minns inte. Men iaf hemgjord öl.
Jag frÄgade om han dÄ skulle ta en öl. Nej det skulle han inte utan kanske nÀsta gÄng jag kommer.
Jag sa att jag inte dricker öl.
Det visste han redan.
SÄ dÄ var jag tvungen att sÀga att jag blir dum i huvudet av alkohol.
Han skrattade och sa â€Ă€r det sĂ„â€
Och sen att det rÀcker med en öl.
Och eftersom han tydligen inte fattade dÄ ens sÄ sa jag Ànnu tydligare.
AlltsÄ jag Àr en alkoholist. Min farfar var alkoholist (iofs kanske onödig info)
Jag kan inte dricka en öl eller ett glas vin.
Ger du mig en flaska vin dricker jag mest troligt upp den sjÀlv. Och kommer krÀva drinkar ocksÄ förmodligen.
DÄ blev han tyst. Vi bytte Àmne. Jag tror poletten trillade ner.
Ska Àven be honom inte ha de dÀr ölen synliga nÀr jag kommer.
KĂ€nner noll sug men utifall.

AlltsĂ„ wow vad grym du Ă€r! ❀

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund