Batteriet i datorn

Guldaskig

Trådstartare
Jag köpte en bärbar dator för ett år sedan. Nu börjar batteriet bli helt kajko... när jag sitter vid datorn har jag alltid sladden i så den laddas hela tiden när batteriet blir dåligt. Det har funkat bra och det har aldrig varit några problem. Förrän nu. Jag sitter vid min dator nu med sladden i men ändå laddas batteriet ur. Det har gått från 28% fullt till 16% fullt på kanske 8 minuter!! Och sladden sitter i! Batteriet måste vara fruktanvsärt dåligt eller hur?

När jag inte använder datorn och den går på energisparläge så sitter sladden också i och då laddas batteriet. Det laddas alltså när jag inte använder datorn.

Måste jag köpa en nytt batteri eller finns det något annat jag kan göra? Just nu har jag datorn inställd på energisparläge men den laddas ur i alla fall.

Sv: Batteriet i datorn

Har du provat att stänga av datorn, ta ur sladden och demontera batteriet?

Om inte, gör det och låt batteriet vara ur tills det är helt kallt.

Ibland får även batterier spunk.

Vad är demontera? Och hur gör man det?

Grejen är den att det vore konstigt om det är så att batteriet har varit varmt eftersom sladden till datorn varit på lagning och jag inte använt datorn på tre veckor.

Sladden har varit på lagning ja! Men det blev inte lagad :mad: Det är glapp i den och datorn slutar laddas ibland. V Ä L D I G T irriterande.

demontera, dvs ta ur det ur själva datorn. gör du med två handgrepp. brukar finnas en spärr och så drar du ur batterienheten.

hur ofta har du låtit datorn sitta i med laddkabeln i hela tiden btw?

Datorn sitter nästan alltid med laddaren i. Nu har det dock hänt nåt så nu har en laddats under tiden jag suttit här och grejat, den har inte glappat nånting så jag vette fan vad det är med den.

isåfall kan det vara slut helt enkelt. ett batteri mår inte bra av att underhållsladdas kontinuenligt under långa perioder.

se om en poalre har en likadan dator och kolla om det batteriet passar och ifall det funkar.

isåfall kan det vara slut helt enkelt. ett batteri mår inte bra av att underhållsladdas kontinuenligt under långa perioder.

se om en poalre har en likadan dator och kolla om det batteriet passar och ifall det funkar.

Vilket gällde för gamla nickel cadmium, moderna Litium Ion klarar det utan problem.

Jag tror att TS borde reklamera ett batteri till (Vad jag gissar är en laptop) datorn skall inte krångla så fort.

vilken del syftar du på i mitt uttalande?

lithium jon batteirer lider fortfarande av det problemet, det är inte lika hemskt som minneseffekterna nicd batterierna hade.

Utan det uttrycker sig genom att laddcyklerna, de kanske 2-3000 första, håller kapaciteten på batteirer till kanske iaf 90-94%, en efter det sjunker det med ung 6% varje ytterligare laddning, det kan ju givetvis variera, men att ladda batteriet hela tiden skär dramatiskt ner tiden det tar innan kapaciteten sjunker. se bara på mobiltelefoner.
Första året eller så är batterikapaciteten underbar, jag har haft in w910 i ett år nu, och i början laddades den en gång i veckan, nu varannan dag, för att dra en paralell.

iaf, referenser, http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Storage_temperature_and_charge

och säg att TS laptop saknar mjukvara för att reglera laddningen utan ladda kontinuenligt, och därav skapar en hög intern temperatur i batteriet, så är 40% permanent kapacitetsförlust över 3 månader inte otänkbart.

Tack för svaren båda två! Jag ska prata med min mamma och höra vad hon säger om det. Hon brukar vara haj på sånt.

Men ni tycker alltså att jag kan gå till affären och be om ett nytt batteri på garantin? Tror inte det går men jag kan väl prova.

Baka_kun: Ska jag ladda datorn tills den är fulladdad och sen dra ur sladden och inte ha den i förrän datorn behöver laddas alltså?

ska ud ha den ståendes ladda ur batteriet till hälften och lätt det i kylskåpet, men eg är det överkurs.

jo du kan ju alltid prova, säga att datorn beter sig skitskummt.

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
162
Senast: MJLee
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
40 369
Senast: Habina
·
IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
781
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka