BE-körkort

P

piggis_83

Jag funderar på att ta det där BE-körkortet.... Egentligen "vill" jag inte men det skulle ju underlätta. Om inte nu, så säkert i framtiden!
Hur många av er har BE, hur gick ni till väga? Hur ser "uppkörningen" ut?
Det är med vanligt enkelaxlat personbilssläp man kör med eller? Vad kostade det för er? Va teorin svår?
Får man göra om all teori (alltså B) eller får man bara ett tillägg som rör just släp-teorin?
 
Har gett mig fanken på att ta BE i år.

Körningen är rätt lätt om man är van att köra med släp. Vi satte upp banan och testade, det gick som smort efter ett försök.

Du kör upp med ett ekipage som innebär att släpet är klassat som tungt (för bilen alltså). Det ska vara täckt och hälften av maxlasten ska finnas på.

Man gör om hela B-teorin och dessutom ett tillägg för släp. Det träligaste är B-teorin, dät är där jag har fastnat.

De jag känner som kuggade gjorde faktiskt det på funktionstesten innan uppkörningen. Det är då du går igenom alla funktioner, gör kontroller etc.

Om jag håller tummarna för dig, håller du för mig... :D
 
Jag körde olagligt ( :o) i ca 3 år med boogiesläp och två hästar i med endast vanligt körkort.. 'tur som en tok' hade jag, men så beslutade jag mig för att ta BE-kortet för att jag läste det finstilta i försäkringsbreven!!!

Då blev det att på nytt ta B och tillägget BE, trodde aldrig att jag skulle klara det (har svårt för att PLUGGA), men jag klarade av allt som en 'dans på rosor'.. läraren var sååå förvånad att jag klarade av alla körmomenten (svängradier, backa, parkera m.m).. hehe, träning ger färdighet.. och tur hade jag med teorin och skrivning också, fick de frågorna som jag kunde svaren på :D

Önskar dig Lycka till.. på vägen :bump:
 
Jag övningskör nu till B-kort och vill ju sen helst ta BE också. Om jag då skriver B-teorin i sommar tex (och sen uppkörningen och klarar det), behöver jag då skriva om B-teorin när jag ska ta BE? Om jag gör det inom ett år? Jag har ju gjort synundersökning för övningskörningspapprena till B-kortet, någon som vet hur länge den gäller?
 
Ja, du måste skriva om B-provet och jag vet inte om det går att ta båda proven nu samtidigt!?

Läste på sidan (se länk ovan):
*För att få övningsköra för BE-kort krävs att man har B-körkort, och lägsta ålder för att få övningsköra är därmed 18 år.

För att få övningsköra krävs också körkortstillstånd. Ansökan om detta görs till Länsstyrelsen, och utfärdat körkortstillstånd gäller i fyra år. Till ansökan måste hälsodeklaration och intyg om synprövning, ingetdera äldre än tre månader, bifogas.*

Detta var skrivet i nov-03, tror inte det blivit några ändringar sen dess.
 
Hu ja jag e redan nervös :crazy:
Så man måste skriva om all teori... sucka! Jag som precis förträngt det :angel:
 
jag tog körkort nyss, o när jag höll på sa jag att jag ville ta för BE oxå, men körskolläraren sa att man skulle fixa B först , sen måste man göra om hela proceduren igen, man får alltså inte ta båda två i en smäll så att säga, iaf är det så här där jag tog körkortet, ps. har inte börjat med BE än..
 
Jag tog BE för något år sedan. Jag anmälde mig till körskola, körde två lektioner för att få lite tips om vad jag skulle tänka på och vänja mig vid deras bil/släp. Dessutom fick jag då tillgång till deras datorer med frågor som liknade frågorna på det riktiga provet.

Det hela gick ganska lätt. Jag satt vid datorerna kanske en halvdag totalt och bläddrade lite i boken hemma. Teorin hade jag dock inte förväntat mig något trassel med, då jag är väldigt van att läsa/plugga. Körde upp gjorde jag med körskolans bil och släp.

Jag kommer inte ihåg riktigt vad det kostade men jag gissar på ca 2500 kr.
 
Uppkörningen, är det en bana med koner bara? Alltså man ska köra fram, o sen backa in mellan konerna typ.
Eller ska man köra i trafik, fickparkera o sånt oxå?
 
Jag tog körkort på lastbil och buss med tungt släp i somras och fick ju då BE på köpet så att säga.

Man måste läsa om B-teorin och sen är det några frågor som tillkommer, 10 extra brukar det vara.

Uppkörningen är väl inte svårare än en vanlig uppkörning förutom att jag antar att man ska visa att man kan manövrera ekipaget bakåt också.

Det bästa är ju att man kan övningsköra på egen hand med ett lätt släp. Om du bara bestämmer dig för att du ska ta det så tror jag inte det blir några problem. Det är ju inte svårare att framföra ett tyngre släp än ett lätt.
 
nej, bara köra i trafik

Backning och "parkering" övas ju i banan!

Jag körde bara rakt fram, på motorväg, rondeller och allt annat man kan råka ut för.
Råkade svänga åt fel håll, inspetören sa inget han trodde att jag viste att vi skulle hålla vänster... så jag fick göra en vändning oxå, fast han pekade på en plats som jag garanterat kunde komma runt på. Hade en bil med dålig svängradie :)
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 802
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 892
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp