Be om om eller kräva kontakt vid träning?

H

Hjalti

När jag tränar kontaktövningar och att hon ska hålla fokus på mig och det vi gör då vi är själva sitter klockrent, hon tycker det är skitkul. Funkar bra även vid hundmöten även om hon gärna spanar in dom lite extra, brukar där göra sittövningen, att hon ska sitta sen släpper jag förbi den andra hunden. Även där tränar vi på kontakten.

Men då det gäller en speciell hund så är det hopplöst, för det är hennes bästa lekkompis och dom bor mesta delen under samma tak och hade förväntat mig att det extrema intresset för honom skulle avta men icke. Går vi själva och sen kommer dit där han är så låser hon blicken totalt och bara drömmer sig bort till honom. Provade i dag att stanna, vänta ut henne tills hon gnällt klart och kom in och satte sig vid mig då jag berömde henne jätte mycket. Men när vi sen ska gå flyger hon i väg som ett såll igen mot hans riktning och vi kommer ju aldrig dit vi ska.

Provade att säga nej så fort hon slängde en blick på honom och berömde direkt då hon släppte fokuset på honom och tittade rakt fram eller sökte ögonkontakt med mig. När hon väl tittar på mig och får en massa beröm så går det bra några meter tills hon kommer på att den andra hunden är på andra sidan planen.

Gör jag rätt eller fel? Ska jag kräva att hon skiter i den andra och isf hur ska jag göra eller ska jag vänta ut henne tills hon kommer till mig och tar kontakt självmant? Har korv och trase med mig vilket hon tokgillar då vi är själva men skiter fullständigt i det när hon vill komma till honom. Ska jag undvika att träna med hanen i närheten nu eller fortsätta? Känns som det förstör det vi bygger upp men jag kan ju inte låta en annan hund styra vår träning eller?

Hur gör ni då era hundar släpper fokuset på er och stänger av?
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Det där med kontakt är lite rasbetingat, tex en stående fågelhund måste ju ha span utåt hela tiden. Den ska i princip ha svårt att ta ögonkontakt, den kan mycket väl ha kontakt med föraren ändå.

Så fråga nr 1 blir, tappar din hund koncentrationen helt, eller har hon ändå en viss kontakt med dig även om hon spanar åt ett annat håll?
Du skriver att hon "far ut som ett såll", jag är inte riktigt säker på vad du menar med det. Aggressivt? Hysteriskt? Bara lite sådär? Eller?

Fråga nr 2, i ställer för att tänka: "Vad ska jag göra för att få min hund att sluta...."
så tänk: "Vad är det som motiverar min hund att göra detta oönskade just nu?"
Det som driver är alltid motivation, och vi fokuserar allt för ofta och mycket på vad hunder gör som vi inte gillar och hur vi ska ändra på det, när vi borde tänka tvärtom.

Kan du tex ge "varsågod" till en lekstund med kompisen om hunden gör som du vill?
Kan du hitta en annan aktivitet som motiverar mer?
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Svar på fråga:

1; Hon har uppmärksamheten åt hanen och står åt hans håll men märker av mig i bakgrunden. När jag typ harklar mig, säger hennes namn eller går fram mot henne då backar hon motvilligt med ryggen mot mig men vill ju helst till hanhunden. Blir som att hon tvingar sig mot mitt håll och göra det motvilligt och gnäller under tiden. Har nu koppel eller långlina för att inte ge henne den belöningen hon ger sig själv om hon sticker dit då det är det bästa hon vet att få leka med honom och blir lätt manisk så vi får bryta då hon leker våldsamt till slut om det går överstyr. Med far ut så menar jag om hon är kopplad så tar hon chansen att ta sats och drar åt hans håll, hängandes i halsbandet så det blir ett rejält ryck. Inte aggressivt utan stressad av att få komma dit. Provat med långlina med störning, att hanen är på planen i mitten och jag går runt i en stor cirkel och har henne i långlina. Gick bra, till slut så försökte hon inte överlista mig att komma dit utan hängde med mig runt frivilligt i slak lina. Inte så nära jag vill men hon följde med iaf men inte med glädje om vi säger så. Men vi är tillbaka på ruta ett varje gång, precis som vi aldrig tränat att hon inte ska bry sig och inte får leka med honom när det passar henne.


2; Ja hittills har jag inte kommit på något som skulle vara mer intressant än att få leka med hanen. Däremot brukar jag ha en trase som jag ger dom och som dom har dragkamp med när dom fått lov att leka. Just för att försöka få henne att fokusera på leken och inte att bli manisk över att jaga honom vilket hon blir och det medför en stor stress för henne. Det är ju mycket Bordecollie i henne, Något vidare "eye" kommer inte fram men däremot en mer stil av att springa fram och tillbaka mellan hundarna och ett kontrollbehov som i mina ögon är stress.

Så här ser det ut när min hund, hanen och den andra tiken är ute lösa utan vi lägger oss i:

Hanen fokuserar fullt ut på sin husse, hans andra tik fokuserar och vill valla hanen medan min tik jagar hanen. leka lugnt vad är det? Nej fullt ös medvetslöst så jag kan inte ha henne med dom andra hundarna lös i skogen för hon springer efter hanen som hon kan skada sig, ser sig inte för utan bara kutar så nu vågar jag inte låta dom springa i det okontrollerade tempot då skadorisken är för stor oh det är inget kul beteende att se på.

Jag menar snart börjar kursena, någon ska vi gå men vet inte vilken. Antingen spår eller agillity och då kan hon ju inte tro att så fort hon blir lös så skiter man i matte för då ska det lekas med andra hundar och som det ser ut nu så ska vi gå på samma kurs sen han med hanen och jag jippie vilken kause det skulle bli.. Jag blir ju olycklig. Började nog fel från början då det va alltid fullt ös medvetslös då hon träffade hanen och tiken utan krav så det får jag äta upp nu men måste göra något åt detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

KL mig själv.

Kan det vara så att vissa hundar helt enkelt inte passar ihop då det blir mer stress än positivt umgänge? Funkar ju bättre med andra hundar, med Bordercollie hanen blir hon som en trippad ferrari där hjärnan tagit semester. Ingen lek i mina ögon bara full gas som gäller.
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Jag känner igen mig jättemycket i allt du skriver! Jag har helt enkelt valt bort dessa hundar som min hund stressar med. Idag leker vi bara med hundar som antingen är läromästare eller som han leker ihop med som två små valpar utan stress och förmåga att koppla av samt komma ihåg att jag finns. I kurssituationen är det hårda krav. Tex kunde min inte ligga kvar, inte ens ligga när vi fikade ihop med hundarna efter agilityn. Det löste sig när jag var på honom som en hök att han skulle lägga sig och ligga kvar oavsett om en annan hund gick förbi honom osv. Dessutom kommer allt smygande med åldern. Från 2 års ålder märkte jag en mycket större förmåga till fokus, lugn och mognad. Nu är hans snart 3 och känns äntligen vuxen och det känns att andra hundar är allt mindre viktiga och att vi är hans flock.
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Jag kan hålla med blandrastik i hennes sätt att tänka när det kommer till ffa lydnadsträning. Till vardags vill jag dock ha en "extra handbroms" som jag anser att ett krav är. Naturligtvis ska man i första hand tänka " vad är det som motiverar och lockar mer ditåt än till mig" och kanske försöka kompensera för att få hunden att förstå VAD jag önskar. Ibland hjälper det dock inte att bara tala om för hunden att "jag önskar detta och kan erbjuda dig dessa saker om du beter dig rätt", för att det andra som lockar kanske inte GÅR att kompensera med något annat.

Jag har tex en hund som är fullständigt jäkla bolltokig. Har jag en boll med mig så gör hon ALLT för mig. Jag har tex belönat kontakt med mig när det funnits tex katter runt om och så länge jag har bollen är hon suverän med det. Ibland har jag dock ingen boll, och då är katten de facto en mer spännande grej, det kan jag inte ifrån henne. Det jag kan göra är att uttrycka ett missnöje när hon spänner sig eller glor på en katt och tala om för henne att hon ska skärpa sig. Ungefär likadant tränar vi på hundmötet, mycket positiva förstärkningar, men ett krav bakom.

Ibland är det skönt för hunden att få en tydlig bild av vad som är önskvärt och inte.
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Det är det som är så konstigt, lägger jag henne eller sätter henne och kallar in så kommer hon men sen är det hanen igen som gäller. Likaså kör jag platsliggning med inkallning springer hon förbi hanen och kommer med kanon sättande och kontakt. Det funkar ju men sen är det hanen igen som gäller. Att undvika fullt ut blir svårt då hanens husse och jag har en relation;).
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Ja då är det svårt. Men det är väl lite som med ungar. Kan ni inte leka fint då får ni inte leka alls....kanske helt enkelt får gå in som en hök när de leker och se till så att de inte varvar upp sig? Kräva att de beter sig som vuxna hundar och lyssnar mer på vad den andra hunden vill osv. Min hund blir jobbig när han är osäker. Han väljer alltid de jobbigaste beteendena när han inte vet hur man ska bete sig. Till exempel hälsar han inte fint utan hoppar rätt på småhundar som då blir rädda osv. Man orkar inte vara på honom jämt. Istället jobbar jag på att jobba in kommandot "försiktigt" så som gå försiktigt, var varsam, var lugn osv betyder det.
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

Jag förstår. Jag daltar inte heller med hunden på vissa områden, det finns gränser här med. Vet jag att hon kan och vet vad jag vill så kräver jag skärpning genom att jag tar tag i henne och ändrar rösten för att visa att så gör man inte sen går jag bara vidare som ingenting.

Men då jag gör så under situationen när hon går in i totalt fokus med hanen så blir hon ännu mer stressad och det slutar med att vi inte kommer någonstans och kör hem då mitt tålamod börjar tryta då jag inte når fram. Vissa dagar räcker det med ett skarpt nej, nu är det nog men vissa dagar verkar det som om hon inte tar till sig det. Är kanske också för att jag vissa gånger är så trött så jag inte menar det jag säger fullt ut. Brukar bara gå ut med tanken nu gör vi detta punkt och det ska funka och ofta går det bättre än att jag målar upp i skallen att "hoppas nu inte det är samma sak i dag". Funderat på att kontakta en meriterad tränare i Karlskrona jag har besökt en gång, ta med mig alla tre hundarna så han får pejla av läget sen få hjälp men denna månaden kan jag inte.
 
Sv: Be om om eller kräva kontakt vid träning?

KL mig själv.

Kan det vara så att vissa hundar helt enkelt inte passar ihop då det blir mer stress än positivt umgänge? Funkar ju bättre med andra hundar, med Bordercollie hanen blir hon som en trippad ferrari där hjärnan tagit semester. Ingen lek i mina ögon bara full gas som gäller.

Det där håller jag med dig till fullo om, ibland kan man mycket väl, precis som MrsScabtree skriver helt enkelt ta tag i hunden och tala om för det att "nu ger du dig och därmed basta". Men om det som står brevid en bara är "ett tomt skinn" och resterande delar av hunden är någon annan stans, då kan du i försöka göra dig hörd bäst du vill. Och är det hunden gör inte ens lek utan bara stress så blir det ännu svårare.

Kan du kanske öva passivitet i närheten av BC:n? Kräva passivitet i hans närhet och belöna därefter.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 732
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 245
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp