Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill ha svarta med snygga mönster/färgade sömmar på, vääldigt svårt att hitta ett par snygga under 500-lappen..

Vaknade med en hemsk stelhet i korsryggen idag, och smärtan vill inte ge sig! Då har jag testat att gymma lite försiktigt, duscha varmt, vila och sitta bekvämt men inget hjälper. Stå och gå är inga problem. Sitta är aj aj aj, för att inte tala om hur det var att cykla :eek: Så nu har jag stoppat i mig diklofenak och tagit fram spikmattan. Hoppas att det hjälper för nu vill jag träna ju!! :arghh:

@Jenka, jag förstår dig, vaknade också upp på fel sida idag. Hade så sanslöst ont i halsen i natt, plus att jag frös som en gris efter hockeyn (det gör jag alltid, så det har nog inte direkt med förkylningen att göra), och var fortfarande trött när jag vaknade. Kanske lite, liiiite bättre i halsen idag, men långt ifrån bra. Hästen måste röra på sig eftersom det kommer komma dagar senare i veckan där hon måste stå.

Tanken var först en promenad, men när jag kom till stallet var det massvis av traktorer på just den vägen jag mer eller mindre måste välja nu under älgjakten, och hon är lite fjantig med trafik, så bestämde mig för att skritta henne i paddocken istället. Det tyckte inte hästen var någon bra idé, redan under framskrittningen hoppade hon åt sidan för allt och lyckades till och med slita sig (:eek:) en gång (skrittar fram avsuttet först), så det var bara att av med sadeln och löslongera istället. Behövdes helt uppenbarligen, men jag är mer eller mindre slut trots att det enda jag gjorde var att gå fram och tillbaka i paddocken. Det small på bra uppåt skogen flera gånger, antagligen har det låtit så hela dagen och det var det som skrämde henne. Hoppas de har skjutit av alla älgar snart och att mitt halsont väljer att lämna oss... :cautious:

@Emuliiaa Jag håller med angående Socs tights, även om mina tyvärr blev lite genomskinliga efter några (10-15) tvättar. Men snygga och sköna är de!

@Ninnurur Vad märkligt! Har du känt så förut, vet du vad det kan bero på? Har du någon värmedyna, vetekudde eller liknande som du kan lägga dig på? Höll på att skriva att det låter som början till korsförlamning, men sen kom jag på att det nog är en hästsjukdom...:angel:

@Kiwifrukt Åh vad trist att du inte känner dig okej! Skickar lite krya på dig-kramar till både dig och @Jenka här! Verkar jobbigt med hästen också; precis sådana pass som du beskriver idag är en av de få anledningarna till att jag är glad att jag inte har häst på heltid längre... :p Jag som är rätt mesig av mig tycker det är så hemskt obehagligt när de är stressade, tittiga och på tårna och de få pass då min häst var så var verkligen jobbiga för mitt psyke...

@Mineur - :rofl: Jo, det är nog korsförlamning! :D Nä men det känns lite som när jag hade diskbråck, men det ska ju vara utläkt sen länge, och jag har ju tagit det lugnt i en vecka nu så jag har definitivt inte gjort något som ska ha slagit upp det igen. Hoppas på att det bara är musklerna som fått spel för det blir bättre när jag ligger på spikmattan och musklerna får hjälp att slappna av. Vi sov ju hos mamma också iofs, och den sängen är mycket mjukare än min, det kan ha spelat in. Sover hemma i min fasta säng i natt istället! :) Ska bara lyckas bära in 18 kg barn till sängen också, hon slocknade i soffan nyss...:crazy:

Jag fick ett sms från herr PT i morse där han varnade mig för att det skulle bli ett extra tufft pass idag. Han ljög inte. Kort sagt kan man säga att han hade satt ihop ett program med 5 benövningar och 5 arm/axelövningar. Jag skulle göra varje övning totalt fyra gånger var, och hade en minut på mig per övning. Ju snabbare jag gjorde den (fast fortfarande med korrekt teknik förstås) desto mer vila fick jag alltså mellan setsen, men när musklerna blir trötta går det som bekant inte särskilt fort... Trodde att jag skulle falla ihop i en liten hög mot slutet, men jag genomförde allt som planerat och gick nöjd hem på oerhört skakiga ben. Shit vad kul/skönt/utmanande det var!

Nu tar jag igen mig lite med en kopp kaffe i soffan och sedan ska jag iväg på ett nätverksevent med gratis mat och billiga drinkar :)

@Ninnurur Ptja, det här är ju trots allt ett hästforum, så jag tyckte inte det var så illa gissat jag! ;) Hoppas att det bara är musklerna som är lite stela på grund av annan säng då, och att det slutar göra ont snart!

@Mineur, tack för krya-på-dig-pepp, det behövs. Gällande hästen är hon bara fyra år, så egentligen är jag ruskigt bortskämd med att hon är så snäll som hon faktiskt är, men det gör nästan att de där dagarna när hon bråkar är så mycket mer påträngande. Jaja, nu behövde hon helt uppenbart rasa av sig några ton energi, och det kan jag lova att hon fick göra under löslongeringen, så inget ont som inte för något gott med sig. :)

*kl*
Förutom en begynnande nackspärr så känns det ganska bra idag. Mjukstartat efter förkylningsveckor (där jag när jag blivit bättre yogat, ridit cykelpendlat och promenerat) med tre km löpning och 15 min yoga på det. Fick nån konstig impuls att pressa upp tempot lite på löpningen. Blev inte så fort med tanke på min långa sjukperiod men fick rejält med flås och låg på mjölksyratröskel sista halvan..

*kl* Sätta igång med träningen började ju bra, med att bli sjuk :meh: var ju förkyld i september! Brukar bli sjuk ett par gånger om året bara... nu har det satt sig i luftvägarna också med rethosta :down: Tror jag ska till gymmet fredag/lördag och köra lätt styrketräning. Sluta snusa går halvbra också... men har iaf gått från 10-12 till 3-4 om dagen, får ta det stegvis för sluta tvärt var för svårt :o

*kl* Sätta igång med träningen började ju bra, med att bli sjuk :meh: var ju förkyld i september! Brukar bli sjuk ett par gånger om året bara... nu har det satt sig i luftvägarna också med rethosta :down: Tror jag ska till gymmet fredag/lördag och köra lätt styrketräning. Sluta snusa går halvbra också... men har iaf gått från 10-12 till 3-4 om dagen, får ta det stegvis för sluta tvärt var för svårt :o
Det är ju en jättebra minskning!

Jag minns inte om jag skrev om gårdagens gymmande på riktiga gymmet. Tror det men för säkerhets skull skriver jag ändå att jag hade fokus på ben och rumpa.
Idag gymmade jag på jobblunchen. Fick trevligt sällskap och av en slump så skulle vi båda träna armarna. Smidigt! (Dock lite orättvist för han är typ tusen gånger mer vältränad än jag :p )

Det var nära att jag inte kom ut på dagens löprunda, jag var trött och inte alls pepp. Tränade lite styrka hemma på dagen, men sambon peppade mig till att ta mig ut när han kom hem. Kändes bra att komma ut en sväng och även om farten inte var något att hänga i granen kändes det som att jag börjar hitta tillbaka till tekniken och jag lyckades hålla en skön rytm passet igenom. Lyckades dessutom med bedriften att springa vilse i ett inte alltför stort bostadsområde så det blev lite längre än tänkt, men kändes stabilt :)

Panik, panik! På väg till sjukgymnasten, var helt säker på att mottagningen låg på samma ställe som sist jag var där. Dvs 5 min promenad från tågstationen. Dubbelkollar sms-bekräftelsen bara för att upptäcka att adressen är en annan, 30 min promenad bort :crazy: Så nu sitter jag på en buss, borde komma fram i tid. Men oroar mig för att det är fel adress ändå :angel: Men bokningsbekräftelsen bör ju vara rätt.

Jag kom i tid och det var rätt adress :D

Domen: Inget allvarligt utan bara en överansträngning. Jag faller inåt med vänsterfoten mycket mer än höger. Ev kolla upp skorna. Mycket stabiliseringsövningar för knät. Styrketräna med lätta vikter till en början och sen öka när det känns bra. Börja springa väldigt försiktigt, undvika branta nedförsbackar (dvs det som utlöste det hela).

Inga konstigheter egentligen. Men jag betalar gärna 100 kr för att känna mig lugn att fortsätta som jag hade tänkt :)

Skönt med ett sånt besked @zassoo! :)

-------------------
Min rygg är mycket bättre idag! :) Men jag svär åt mig själv som lyckades ha sönder ena spännet på pulsbandet imorse. Dottern hade satt på sig det och jag skulle knäppa upp det för att det inte skulle gå sönder och så knak så var det av :banghead: Dumma mig! Får försöka limma ihop det tillsvidare, det finns ju spänne på andra sidan också så det funkar ju. Sen försöka hitta ett nytt spänne nånstans. Hittade inget på Garmins hemsida när jag kollade lite snabbt nu, får leta mer noga senare.

@zassoo Vad skönt att ha dina tankar bekräftade :) Och att du hann i tid!

KL

40 min spinning igår och vila idag. Jag älskar verkligen spinning :love: :love:

Idag är det vila, har kört 4 dagar i rad och ska vila idag och sen köra imorgon och antingen lördag eller söndag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 542
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka