Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Qelina, åh, vad svårt, jag vet inte alls vad jag ska säga. Känner du att träningen, med handen på hjärtat, skulle vara för att du mår bra av träningen, eller är det ätstörningen som mår bra av att du kan träna? Där tycker jag, som total lekman, att avgörandet ligger.

@Qelina Läs det där ungefär 200 gånger. Kiwi slår huvudet på spiken med den där spaningen.

@Fagelungen Välkommen till tråden.

@Qelina Håller med tassen och kiwi!

------
Är lite nervös. Om min kompis bangar, fast hon sagt att hon ska komma, så finns det en risk att jag blir ensam på cirkelträningen ikväll. Då är det troligt att jag dör lite. :nailbiting:

Jag funderar på hur jag ska göra med träningen nu. Jag har gått upp till den vikten då jag får träna igen. Tog kontakt med sjukgymnasten nu och ska börja på gymmet igen, nästa vecka går inte för då är jag iväg med plugget men veckan efter det blir det av. Sen funderar jag på att börja dansa Zymba en gång i veckan, men grejen är den att det blir väldigt dyrt att betala per gång, 90 kr/gång vilket blir 360 kr/månad vilket låter lite men för mig som bara har halvt studiebidrag på 1400 kr och lever på det och sparpengar är det mycket pengar. Årskortet innebär att jag som student skulle behöva betala 280 kr/månad så det skiljer ju mycket, samtidigt vet jag inte om jag vågar binda upp mig i ett år... Jag vet ju aldrig hur jag kommer må varken fysiskt eller psykiskt.

Och jag vet inte om jag först ska försöka vara stabil på den här vikten ett par veckor innan jag börjar träna eller om jag ska börja nu direkt. Önskar så mycket att min terapeut var kvar, behöver stöd i hur jag ska tänka :( Fördelen med att börja träna är att jag kommer känna att jag har nytta av min kropp, jag kommer uppleva den som mer positiv när jag känner att den kan göra roliga saker nu när den väger mer och att jag blir glad när jag dansar. Nackdelen är väl ifall jag börjar förtidigt och det blir ett tvång eller att kroppen inte riktigt hämtat sig än eftersom jag precis nått den här vikten eller att jag får svårt att inte gå ner i vikt om jag rör mig mer. Svårt, svårt. Men lite dans borde ju inte kunna skada, skulle vara annorlunda om jag började träna i syfte att ändra kroppen men nu är det ju för att det är roligt med zumba och gymmet är ju för att bygga upp och stärka kroppen.

Vad tror ni? Träning ger ju så mycket positivt och zumba är ju så roligt. Visst borde jag kunna börja direkt när jag gör det av rätt anledning?

Ibland har man lättare att tänka "rätt" om man tänker att det handlar om någon annan. Vi sitter i samma sits, men det var först när du nu skrev ner mina funderingar angående mig själv som jag på riktigt kunde tänka logiskt. Jag tror man ska vara försiktig, eftersom tvång och sjukdomen så lätt tar överhanden igen...
En farozon är när man faktiskt tycker om träningen, men helt plötsligt inser att man inte kan vara utan den, utan att ångesten håller på att döda en.
Känner du dig redo, handen på hjärtat, så ska du börja.
Något som kan vara bra när man ska börja träna igen är att gå pass, där man tränar under uppsikt. Blir så lätt att man annars "bara tränar en minut längre denna gången", och så är den negativa spiralen igång. Träna med kompis kan också vara en bra idé! Till en början är det smart att träna bara någon gång i veckan, för att inte träna för förbränning utan just för att träna är kul.
Något man ska tänka på är att om man ska börja träna, så ska man helst lägga till ännu ett mellanmål, fixar du det, att äta mer? Vet hur tufft det kan vara att bara äta det mest basala.
Massa peppkramar!

Och du ska veta att jag beundrar din kamp. Har som sagt följt tråden länge, och undrat hur det gått för dig. Blev så glad när jag såg dig komma tillbaka! Fortsätt kämpa tjejen!

@GoLightly Åh vilket fusk att vara ogillad av insekterna! Fästingarna brukar hålla sig borta men bromsar och myggor älskar mig. Och så brukar de ju älska hästarna, som blir irriterade och ofokuserade när man rider. I övrigt är ju dock sommaren rätt najs. :p

KL

Tack för pepp, jag kom iväg till gymmet! Stod en stund på crosstrainern och sen körde jag lite övningar med boll och på matta. Bland annat planka, armhävningar, "rullplanka" med bollen... :) Känns gött nu! Hade kunnat somna efter jobbet men killen skulle iväg så då kunde jag ju skjutsa honom och fick en anledning att inte dega ihop. :up:

Jag var duktig och gav mig ut på en PW på 2,7 km när dottern gympade. I blötsnöregn på tvären. Duktigt och jävligt dumt för nu har jag migränkänningar och ska försöka få en lite väl pigg treåring att somna... O_o Tror det blir sängen för mig också sen!

Jag tror att mitt gym är magiskt. Jag gick in med världens huvudvärk, på dåligt humör och med en trötthet som hette duga och kom ut som en helt ny människa. Glad. Pigg. Nöjd.

PT-pass var dagens träning, och jag hade beställt fokus på ben och mage. Det var bra och spännande som vanligt, men jag känner att han/vi mesar lite för mycket när det kommer till magen faktiskt. Jag blir liksom aldrig sådär hopplöst trött som jag blir efter t.ex. Abs Attack. Vet inte om jag törs påpeka detta dock, det kan ha oönskade konsekvenser... :nailbiting:

Imorgon ska jag stiga upp före tuppen för cirkelträning kl 7, känns som ett ypperligt sätt att börja fredagen på! :)

Tack till alla er som svarat :love: Sitter med värsta huvudvärken så hoppas inte det jag skriver blir för rörigt....

Jo jag tror nog faktiskt att det när det gäller zumban är det riktiga jag som vill börja med det och inte ätstörningen. Jag befinner mig i en svacka med mycket ångest och är deprimerad och vet att jag oftast blev gladare när jag fick dansa på zumban och tror att det skulle vara bra för mig att ta mig för något. Just nu är jag på den nivån att jag tycker det är jobbigt att gå upp ur sängen, duscha, borsta tänderna, laga mat och allt är egentligen ganska tufft och jag vet att det kommer ta emot att ta mig till träningen också men jag tror att det skulle vara bra för mig.

Angående att inte träna för mycket så har jag i åtanke det som terapeuten sa om 1-2 ggr/vecka och för att det inte ska bli för mycket har jag kontakt med en sjukgymnast som gjort ett privat träningsprogram åt mig med exakt hur mycket jag får göra av varje övning och det får inte bli mer än så. Jag har tyckt om att springa också förut men där tror jag inte att jag är redo, jag springer som uppvärmning på gymmet men bara 10 minuter som jag fått som max. Tror att det skulle bli tvångsmässigt om jag började springa regelbundet men på zumban är ju passet lett av en ledare så då kan jag ju inte göra för mycket.

Det jag oroar mig lite för är att skämma ut mig, jag har ju bara promenadkondition och inget annat efter så lång tid utan träning så jag kommer kanske inte alls orka som alla andra. Det är jobbigt för en prestationsmänniska som mig om jag inte kommer klara det jag vill. Men man kan ju inte börja på topp. Alla har ju varit nya en gång.

Ibland har man lättare att tänka "rätt" om man tänker att det handlar om någon annan. Vi sitter i samma sits, men det var först när du nu skrev ner mina funderingar angående mig själv som jag på riktigt kunde tänka logiskt. Jag tror man ska vara försiktig, eftersom tvång och sjukdomen så lätt tar överhanden igen...
En farozon är när man faktiskt tycker om träningen, men helt plötsligt inser att man inte kan vara utan den, utan att ångesten håller på att döda en.
Känner du dig redo, handen på hjärtat, så ska du börja.
Något som kan vara bra när man ska börja träna igen är att gå pass, där man tränar under uppsikt. Blir så lätt att man annars "bara tränar en minut längre denna gången", och så är den negativa spiralen igång. Träna med kompis kan också vara en bra idé! Till en början är det smart att träna bara någon gång i veckan, för att inte träna för förbränning utan just för att träna är kul.
Något man ska tänka på är att om man ska börja träna, så ska man helst lägga till ännu ett mellanmål, fixar du det, att äta mer? Vet hur tufft det kan vara att bara äta det mest basala.
Massa peppkramar!

Och du ska veta att jag beundrar din kamp. Har som sagt följt tråden länge, och undrat hur det gått för dig. Blev så glad när jag såg dig komma tillbaka! Fortsätt kämpa tjejen!

Tack så mycket för dina fina ord och bra idéer!

Hmm, det där med att lägga till mat för att jag tränar tror jag inte att jag är redo för riktigt, men just nu har jag ju en näringsdryck utöver maten också för att jag haft svårt att få i mig "vanlig" mat så där är det ju lite extra näring. Jag får hålla lite koll på vågen om jag börjar träna och se så jag inte går ner i vikt, i så fall får jag vara snabb med att lägga till något de dagar jag tränar. Tror snarare att jag kommer fortsätta gå upp i vikt om jag inte tar bort näringsdrycken jag har kvar. Får se på måndag hur det blir med den saken, om näringsdrycken ska stanna eller om den ska bort, för nu ska jag få vila på den här vikten ett litet tag innan jag går upp resten.

Har du också anorexi? Kanske har missat om du skrivit om det någonstans, ber om ursäkt i så fall:o

Jag vet att han inte kommer läsa det här men han är värd ett tack även här. Efter att ha inlett morgonen på det sorgligaste sätt som finns så var han jättebra på att få mig att tänka på annat. Så på lunchen körde vi mag-övningar (citat: "vi ska kötta mage!" :p ) och jag orkade nästan inte gå upp till avdelningen igen.
Imorgon kommer jag antagligen ha ont, jätteont. Men me like! :D

Tack så mycket för dina fina ord och bra idéer!

Hmm, det där med att lägga till mat för att jag tränar tror jag inte att jag är redo för riktigt, men just nu har jag ju en näringsdryck utöver maten också för att jag haft svårt att få i mig "vanlig" mat så där är det ju lite extra näring. Jag får hålla lite koll på vågen om jag börjar träna och se så jag inte går ner i vikt, i så fall får jag vara snabb med att lägga till något de dagar jag tränar. Tror snarare att jag kommer fortsätta gå upp i vikt om jag inte tar bort näringsdrycken jag har kvar. Får se på måndag hur det blir med den saken, om näringsdrycken ska stanna eller om den ska bort, för nu ska jag få vila på den här vikten ett litet tag innan jag går upp resten.

Har du också anorexi? Kanske har missat om du skrivit om det någonstans, ber om ursäkt i så fall:o

Låter som en bra idé med att i så fall gå ett zumba-pass, och att du tycker det är roligt är jättebra. Det är så jäkla jobbigt när det man mår bra utav, också tar ner en, på en och samma gång.
Jag vet liksom att många har träning som ångesthantering, så varför ska inte jag få använda träning som verktyg? Skillnaden är väl att jag låtit det verktyget bli det enda verktyget i verktygslådan och drar det hela till sin spets.

Jag pratade med min dietist om hur man skulle göra med maten vid träning, och hon tyckte att antingen fick man ta ett extra mellanmål (typ en banan) de dagar man tränat, eller så fick man smyghöja något litet varje dag.
Tycker det är bedrövligt att du blivit av med stöd runt dig, hur de ens kan påstå att det är kroniskt (för visst var det vad de påstod? Har jag fel ber jag om ursäkt :o) är för mig obegripligt. Kroniskt och hopplöst är det först när man tror att det är det. Vårdpersonal med erfarenhet begår tjänstefel när de säger något sådant till en patient. Hur tror dem det känns när man får höra att de som har kunskap och ska hjälpa en, inte tror på en?
Som tur är finns det "riktig" vårdpersonal som vet bättre. Hoppas så att du finner rätt hjälp.❤️

Vi var fyra på passet och mina ben dog. Sjukt mycket jobbiga benövningar, jag ser fram emot att studera min teknik för att ta mig ur sängen imorgon... :D
På sista varvet tog jag lite lättare vikt i utfallsgången för att jag vet att jag har kass koll på var mina knän tar vägen när jag är trött. Därför fick jag och min kompis en liten privatlektion i vad vi ska tänka på i olika övningar och instruktören konstaterade att jag visst är rätt rörlig. Och även om han inte sa det vet jag också jag är rätt instabil och har dålig koll på mina kroppsdelar (fortfarande tonåring typ). Han tyckte därför, bland annat med tanke på att jag rider och är rätt uthållig (behöver inte hänga ihop, men för mig gäller båda), att jag framförallt borde träna korta set och tungt för att "chocka" musklerna med något helt annat än de är vana vid. Spännande nya tankar, det ska nog få smälta lite under semestern... om jag mig ur sängen imorgon....

@Qelina Angaende zumban sa tycker jag absolut inte att du behover oroa dig for att skamma ut dig - verkligen inte! Dels ar det ju som du sager att alla har vairt nya nagon gang, och dels tyckte i alla fall jag inte att zumba var sadar jatteanstrangande de forsta gangerna jag gick. Det ar liksom ratt praktiskt i det att det tar nagra ganger innan man far klam pa rorelserna och koreografin, och under tiden bygger man ju ocksa upp kroppen & konditionen darefter. Jag tror det kommer ga jattebra!

@Praeterea Men visst ar det lite kul nar man ar sa pass fa anda? Jag ar nastan alltid ensam pa Bootcamp & Abs Attack i veckorna, och ser det som 40 minuters gratis PT-traning :D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med nagon sorts energi som jag inte vet var den kom ifran skuttade jag upp i morse och infann mig pa gymmet klockan 7 for cirkeltraning. Jag brukade ga pa det passet ratt aktivt for ungefar ett ar sedan, och vi kan val bara saga som sa att min hjarna fortrangt hur jobbigt det var. Sadar "jag mar illa och kan inte andas"-jobbigt. Jag vet inte om det var tiden pa dygnet, mitt allmanna maende eller bara ett ovanligt tufft pass (det var fler an jag som stankade och grymtade) men fyyy vad jag fick sparka pa mig sjalv for att ta mig igenom hela kalaset! Det var inte roligt, men nyttigt! Forelasningen efterat kandes som ett skank fran ovan - jag behovde verkligen bara sitta pa min trotta rumpa och lyssna i 3 timmar. :up:

Ni som kör PT-pass, har ni en hel timme eller kör ni 45 min?
Jättesugen på att investera lite i mig själv med hjälp av PT i vår men det är ju så sablans mycket pengar som går... Blir ju billigare med 45, men räcker det?

Idag skulle jag tränat. Ligger istället i sängen. Kropp och huvud är helt slut, yr och dan med... Och har en jävla hemlängtan. Jag vill heeeem!

@Sleepan, örk vad segt det lät! Jag är också väldigt trött i huvudet och vet inte vad jag ska hitta på ikväll alls. Fick just kladdkaka på jobbet och nu när sockerkicken lägger sig kommer istället matkoman... :cautious: Lite vin och hämtmat kanske får bli lagom kolhydratsladdning inför morgondagens ridtur och mockning. :D

Ni som kör PT-pass, har ni en hel timme eller kör ni 45 min?
Jättesugen på att investera lite i mig själv med hjälp av PT i vår men det är ju så sablans mycket pengar som går... Blir ju billigare med 45, men räcker det?

Idag skulle jag tränat. Ligger istället i sängen. Kropp och huvud är helt slut, yr och dan med... Och har en jävla hemlängtan. Jag vill heeeem!
Jag har kört en timme för jag kan bara välja på 30 eller 60 minuter på mitt gym och 30 känns lite. Hur stor är prisskillnaden? Om du värmer upp själv innan så kanske 45 minuter räcker. Jag värmde i och för sig också upp själv innan så jag var helt död efter :p

Låter som en bra idé med att i så fall gå ett zumba-pass, och att du tycker det är roligt är jättebra. Det är så jäkla jobbigt när det man mår bra utav, också tar ner en, på en och samma gång.
Jag vet liksom att många har träning som ångesthantering, så varför ska inte jag få använda träning som verktyg? Skillnaden är väl att jag låtit det verktyget bli det enda verktyget i verktygslådan och drar det hela till sin spets.

Jag pratade med min dietist om hur man skulle göra med maten vid träning, och hon tyckte att antingen fick man ta ett extra mellanmål (typ en banan) de dagar man tränat, eller så fick man smyghöja något litet varje dag.
Tycker det är bedrövligt att du blivit av med stöd runt dig, hur de ens kan påstå att det är kroniskt (för visst var det vad de påstod? Har jag fel ber jag om ursäkt :o) är för mig obegripligt. Kroniskt och hopplöst är det först när man tror att det är det. Vårdpersonal med erfarenhet begår tjänstefel när de säger något sådant till en patient. Hur tror dem det känns när man får höra att de som har kunskap och ska hjälpa en, inte tror på en?
Som tur är finns det "riktig" vårdpersonal som vet bättre. Hoppas så att du finner rätt hjälp.❤️
Ja visst är det så dumt när träningen är både något bra och något dåligt, jag lider ju av andra sjukdomar också, t.ex.bipolär typ 2 och är ofta deprimerad och då är ju rådet att man ska ut och gå och man ska motionera eftersom det hjälper mot depressionen. Och som du säger så använder ju även många icke ätstörda promenader som ett sätt att hantera ångest. Men jag tror skillnaden ligger i att vi får jätte mycket ångest om vi inte gör den där träningen eller går promenaden.

Vi kan inte hantera ångesten på andra sätt än genom maten och kompensation och det blir sjukt när det får en negativ inverkan på ens liv så pass att det förstör livskvaliten. T.ex. att man får ångest om man inte rör sig, om man äter något förbjudet eller om man går några minuter mindre ena dagen än vad man brukar. Att det blir sjukt när det styr ens liv, när man inte kan vara spontan och hitta på saker om det inte passar in så att man får gå så mycket som man hade planerat eller om man inte kan äta på andra tider eller bland andra människor eller annan mat än man brukar. Det blir sjukt när det tar över hela ens tankar och hela ens liv. Och när det dessutom kan vara farligt för en, om man t.ex. är väldigt underviktig men ändå rör sig massor, som det var för mig förut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 945
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 397
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur