Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är det alltid så att när man tycker att man har gott om tid, och alltså borde hinna med allt man vill hinna med, så blir ingenting gjort? :cautious: Jag hade tentavecka förra veckan, vilket innebar att jag kunde göra min tenta när som helst mellan förra måndagen och klockan nio i morse. Jag gjorde den redan för en vecka sen, och eftersom den nya delkursen inte började förrän idag, så hade jag hela förra veckan ledig. Jag hade tusen planer för all motion jag skulle hinna med. Veckan började rätt så bra, i alla fall med hästen, men efter en planerad vilodag i torsdags brakade det bara utför och jag hann ingenting. Verkligen ingenting. Nu var helgen i och för sig väldigt speciell, eftersom jag var på ett 50-årskalas i lördags och firade fars dag igår, men jag måste få bättre rutiner.

Vi har i alla fall startat den här veckan med runt en halvtimmes hästpromenad. "Problemet" här i det nya stallet är att det inte finns paddock, och för att slippa rida ut i mörker (jag tänker banne mig utnyttja den här distans-plugg-grejen till att rida dagtid) så måste jag ta stallet medan det fortfarande är ljust. Nästa I-landsproblem är att jag pluggar absolut allra bäst på mornarna/förmiddagarna, det hade varit så mycket enklare om jag hade kunnat plugga på kvällen när det ändå är mörkt.

Nu har jag försökt staka ut en plan, och kom att tänka på en sak. Är det någon som vet något typ "träningsprogram" via Youtube eller liknande, som man skulle kunna göra hemma? Hade underlättat om jag kunde få in någon form av träning hemma, även om det är mörkt och päckligt ute. Jag har tyvärr inte en chans ekonomiskt att ha gymkort. Någon som vet?

Så himla kul att cykla! :)

Nu ska jag försöka ta mig ut och springa en sväng och sedan lite styrka på det. Känns inte superpepp just nu, men hoppas att det blir bättre när jag väl är ute.

Första gången 5 km på under 30 min sedan jag började springa igen i början av oktober. Det kändes lite tungt, men jag kände mig å andra sidan rätt stark och kunde kämpa på. Kom in i en skön rytm och höll samma tempo hela passet igenom.

@Mineur Vad roligt det lät med dansen :) Är ett härligt sätt att träna, förhoppningsvis har man ju kul att man inte tänker på att man tränar :D

Måste bara fråga, för om jag förstått rätt så bor du i Glasgow? Vilka gym är bra och mest prisvärda? Brorsan studerar där och har tänkt skaffa gymkort någonstans nu! :)
Haha, ja det var verkligen grymt roligt!

Jag bor i Glasgow ja, så himla kul att din bror gör det med! Var pluggar han? Jag skulle säga att de flesta gym är väldigt prisvärda här faktiskt, så det beror nog mer på var han bor och vad han vill ha ut av det liksom. Det enda jag vet är att The Gym är ganska slitet, trång och värdelöst, så det behöver han inte satsa på tycker jag. Pure Gym som ligger på Bath Street ska vara väldigt bra, och det kostar runt 20 pund i månaden tror jag (eventuellt mindre om man är student). "Mitt" gym är också fantastiskt bra, Sports Direct Fitness heter det och ligger på Oswald Street precis vid centralen. Kostar 19.95 per månad för studenter. Något av dem två hade jag nog testat :)

PT-pass i eftermiddags, och efter ett tungt pass på jobbet var det precis vad jag behövde för att boosta såväl humör som energinivå! Fokus låg på biceps, triceps, hamstrings och quadriceps och det var ett lika varierat och roligt pass som vanligt. Usch vad bra jag mår av styrketräning! :D

Jag vill också träna! Usch så less jag kommer vara när den här veckan är slut. Dagens "skola" var så trååååååååkig och det gick långsamt. Visst, jag vet att jag iom min adhd i vissa fall fattar fortare än andra, men det som läraren hävdade var högt tempo gick i snigelfart enligt mig. Imorgon är det teori igen, och på onsdag blir det äntligen lite praktik! :)

Idag tränade jag som vanligt på min lunch. Det blev 40 minuter med fokus på armar och axlar. Kändes sådär, har fortfarande träningsvärk i magen sen i torsdags (tack som fan L! :p ) vilket störde en del.

Förresten har ni tips på bra styrkeövningar för baksida lår? Har inte tillgång till gym eller några redskap hemma...
Framsidan är så mycket starkare att det känns som att baksidan knappt jobbar alls. Finns det någon övning där man kan koppla bort framsidan lite så att baksidan får ta det tunga lasset?

Jösses, helt slut idag. Sov en aning för lite och det märks verkligen. Så idag blir det vila, i morgon ridning och på onsdag pilates. Lite skräckblandad förtjusning inför pilates (mest skräck) och räknar med helt brutal träningsvärk resten av veckan efter det. :p

Förresten har ni tips på bra styrkeövningar för baksida lår? Har inte tillgång till gym eller några redskap hemma...
Framsidan är så mycket starkare att det känns som att baksidan knappt jobbar alls. Finns det någon övning där man kan koppla bort framsidan lite så att baksidan får ta det tunga lasset?
Utfall, bulgariska utfall och/eller step-up på nån bänk röstar jag på:)

Haha, ja det var verkligen grymt roligt!

Jag bor i Glasgow ja, så himla kul att din bror gör det med! Var pluggar han? Jag skulle säga att de flesta gym är väldigt prisvärda här faktiskt, så det beror nog mer på var han bor och vad han vill ha ut av det liksom. Det enda jag vet är att The Gym är ganska slitet, trång och värdelöst, så det behöver han inte satsa på tycker jag. Pure Gym som ligger på Bath Street ska vara väldigt bra, och det kostar runt 20 pund i månaden tror jag (eventuellt mindre om man är student). "Mitt" gym är också fantastiskt bra, Sports Direct Fitness heter det och ligger på Oswald Street precis vid centralen. Kostar 19.95 per månad för studenter. Något av dem två hade jag nog testat :)

Tack så jättemycket!!
Han pluggar vid strathclyde, vart det ligger har jag tyvärr ingen aning om (platser och geografikunskaper är så gott som obefintliga för mig haha).
Roligt med en till svensk i staden! Brorsan har faktiskt aldrig mött någon. Har du haft bättre tur (eller otur, hur man nu ser det ;))?
Tack återigen för informationen! :):)

Åååååh, jag har varit ute och sprungit!! Extremt kort och liksom bara en runda för att checka av. Stor skillnad från när jag (ångest)sprang sist. Att ha förutsättningarna att orka är så mycket grymmare.
Tar det försiktigt och i etapper för att inte tvång, ångest och prestation ska ta överhand. Träning ska vara kul!! Och den Är kul!

Utöver den korta springrundan har jag gått ett par promenader med herr Hund, men har även tagit det lugnt och stilla ett tag. Både vid ofrivilliga och frivilliga tillfällen! Vila är också BRA. Försöker jag övertala mig själv till att helhjärtat lita på :p

@Fagelungen Men Strathclyde, det är ju där jag pluggar! Haha, vilket roligt sammanträffande! Nog för att det är ett relativt stort universitet, men ändå... Skolans gym är faktiskt helt okej och framförallt snorbilligt (typ 90 pund för ett helt år), så om han bor i närheten är det det solklart bästa alternativet.

Jag har en hel del svenska kontakter här faktiskt, men så har jag också haft drygt 3 år på mig att bygga upp ett litet nät...;) Blir han hemsjuk och vill umgås med svenskar eller bara utveckla sitt kontaktnät får han gärna ta kontakt om han vill - det är alltid skoj att träffa nytt folk! PM:a mig om det är aktuellt :)

Jag hoppar in i tråden igen, behöver någon sorts stöd i matkampen och har ingen sådan i vården nu. Min terapeut är gravid och slutar nu och öppenpsyk vill inte ge mig någon ny psykolog. De säger att de bara väntar på att jag ska falla tillbaka och att det är så att vissa människor (som jag) måste lära sig att leva med att vara sjuk (har ju anorexi, bipolär och ev någon annan diagnos som ska utredas vartefter) och att de aldrig blir friska. Och att terapi därför är onödigt för mig. Att terapi hjälper just när jag får den, att terapin är som att ha mig kopplad till en respirator. När jag får terapin fungerar det bättre men tar man bort den faller jag tillbaka precis som att en respirator bara fungerar som livsuppehållande men att man slutar andas när man stänger av den. Rent logiskt borde jag då alltså få fortsätta med terapi för att inte falla tillbaka men nej, dom anser det onödigt och har bestämt att jag ska få gå på stödsamtal istället för att få behandling. Stödsamtal med en som har noll kompetens kring anorexi eller någon form av ätstörningar. Och som min förra terapeut försökte förklara så är jag inte klar med terapin, jag har varit svårt sjuk i ätstörningar i 10 år och har haft svår anorexi i ca 7,5 år och det tar tid att bli frisk. Men dom lyssnade varken på henne, mig eller min mamma.

Så nu står jag ensam, jag ska ensam hålla koll på vikten, matscheman, hantera alla känslor och utmaningar. Måste jag nämna att jag är livrädd?

Det går lite halvdant, det enda som hindrar min vikt från att rasa är att näringsdryckerna. Tar 2 stycken per dag, det blir 600 kcal. Utöver dom är det inte mycket att skryta med, får inte till varken bra lunch eller middag.

Mitt mål just nu är att inte gå ner i vikt, att försöka hålla den vikten jag är på nu. Ska upp lite till egentligen och det är väl en bonus om jag klarar det men för att vara realistisk har jag satt som mål att inte tappa i vikt.

Ska fundera ut flera små mål som jag ska utmana mig med.

Hoppas det är ok att jag hoppar in här igen?

Läser ikapp tråden så det kanske hänt en del sen du skrev det här. Men gud så trött jag blir på psykiatrin. Dom försökte köra nästan samma sak med mig ett tag, att jag var för sjuk för att få hjälp. Hoppas du orkar bråka om saken. Du har ju gjort jättemånga framsteg vad jag förstått!

Blä, varför har jag inte ett gym nära hem? :arghh: Vill så gärna gymma och kroppen behöver det, men ibland ruttnar jag totalt på att jag måste bestämma mig dagen innan och packa väska (= kan inte spontangymma), måste släpa på ytterligare en väska hela dagen plus att jag aldrig kan gymma på helgen när jag faktiskt har tid... Wäääääh! :yuck:

Blä, varför har jag inte ett gym nära hem? :arghh: Vill så gärna gymma och kroppen behöver det, men ibland ruttnar jag totalt på att jag måste bestämma mig dagen innan och packa väska (= kan inte spontangymma), måste släpa på ytterligare en väska hela dagen plus att jag aldrig kan gymma på helgen när jag faktiskt har tid... Wäääääh! :yuck:
Men visst finns det något i Alunda? En av mina träningskompisar bor där och hon går iaf på skivstångspass som finns två ggr/v. :)

Men visst finns det något i Alunda? En av mina träningskompisar bor där och hon går iaf på skivstångspass som finns två ggr/v. :)

Friskis har pass på kvällstid i skolans idrottshall. Jag gick på skivstångspassen förut :) Det är dock inte pass jag är ute efter utan ett vanligt gym. Det finns ett litet skitgym i alunda men det ligger i en källare och man får hämta nyckeln i nån liten butik :crazy: Inte ett dugg sugen på det, vill inte klämma mig in i nåt mörkt hörn tillsammans med byns muskelkillar :p

Låter vansinnigt jobbigt faktiskt! :(
Jag tror jag ska sluta klaga på att det är jobbigt att jag har 1,5 km till mitt gym i Helsingborg... :p
(här hemma i Götet har jag två, och typ två min promenad till båda... :p)

Låter vansinnigt jobbigt faktiskt! :(
Jag tror jag ska sluta klaga på att det är jobbigt att jag har 1,5 km till mitt gym i Helsingborg... :p
(här hemma i Götet har jag två, och typ två min promenad till båda... :p)

Jag har längre till bussen än du har till gymmet... :cautious:

Vilken dröm att ha det så nära! Jag börjar allvarligt fundera på om jag orkar fortsätta gymma. Det är en stressfaktor faktiskt. Skulle vilja ha en stång för chins hemma men vet inte om det funkar med våra dörrar. Sen skulle jag ju vilja köra med tunga vikter men ja... :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 945
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 394
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka