Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fagelungen Jag vet knappt själv hur jag orkar och klarar av plugget faktiskt, tror det är för att det är på distans och jag kan lägga upp det lite som jag vill, kan plugga eftermiddagar när jag är lite piggare. Vi har ofta korta deadlines och det blir stressigt men hittills har jag klarat allt. Men skulle nog aldrig klara en "vanlig" utbildning eller heltid, läser 50% just nu. Det som varit så bra är att jag ibland har kunnat sätta mig med skolarbetet när jag haft ångest och då har jag haft det att koncentrera mig på istället.

@Kiwifrukt Näringsdryckerna är jätte jobbiga men mycket lättare än vanlig mat, just nu har jag en näringsdryck per dag som jag tänker motsvarar min middag. När jag skulle upp i vikt tog jag två och nu när jag ska stå still en period så tar jag en. När vi provat att plocka bort näringsdryckerna helt tidigare har jag gått ner ganska mycket i vikt så än så länge vågar jag mig inte på att plocka bort den sista också. Trots att de oftast används till viktuppgång så behöver jag dem som komplement för att hålla en stabil vikt. Oavsett hur mycket jag hatar min "nya" kropp så vet jag att om jag går ner måste jag ändå gå upp allt igen och det blir lika jobbigt den gången som det varit nu.

På lunchen får jag ändå i mig en portion gröt med lite cashewmjölk så det är något iaf, middagen blir mycket, mycket mindre och därför behövs näringsdrycken. Jag utvärderar min vikt varje vecka och om jag märker att jag går upp i vikt av att ta en näringsdryck kommer jag plocka bort den sista också. Det som är lättare med näringsdrycken är att jag liksom inte ser att den innehåller både fett (som jag aldrig äter annars) och kolhydrater och det är en relativt liten mängd (2dl) där allt ingår. Steget från att ta näringsdrycken till att ställa mig och laga mat och ha med både fett, proteiner och kolhydrater är stort men min plan är att jag ska jobba på att få till bättre middagar med tiden. Vill bara få känna mig stabil i vikten ett tag först men sen vill jag våga utmana mig mer.

Gjorde faktiskt en utmaning i helgen, då åt jag på restaurang. Jag åt vinbladsdolmar, det var egentligen bara en förrätt eller ett tillbehör man kunde beställa till all annan mat men jag åt det som min middag. Alla har sagt att det är på tok för lite för en middag men steget till att äta på restaurang är stort och därför är jag stolt iaf.

Du har viljan och styrkan, och då kommer man långt. Ta inte ut dig bara!

Och herrejisses vad du är grym som fixade restaurangbesöket!! Även myrsteg är steg, men bara situationen i sig är bamsesteg tycker jag!

En näringsdryck innehåller(om den är av något av de vanligare sorterna) lite drygt HÄLFTEN av vad din middag ska innehålla. Hälften.

Var rädd om dig och hoppas du lyckas hitta motivationen att ta nästa steg mot ett friskare liv.
Ja det är en av de vanliga sorterna med 300 kalorier, Fresubin Protein Energy Drink heter dom, har smultron och chokladsmakerna. Det är de enda sorterna jag tycker är ok just nu. Men om de bara motsvarar en halv måltid så har jag låååång väg kvar att gå :( Jag vet att på dagvården fick man ta 2 st om man inte åt upp lunchen men jag tänkte att det var överdrivet men det är alltså så att en lunch eller middag ska vara så stor?

Du har viljan och styrkan, och då kommer man långt. Ta inte ut dig bara!

Och herrejisses vad du är grym som fixade restaurangbesöket!! Även myrsteg är steg, men bara situationen i sig är bamsesteg tycker jag!
Tack! Ja jag kände mig ganska grym faktiskt :D Och jag åt av de andras sallad också, haha dom bara kastade över alla tomatskivor till mig och jag som inte brukar kunna äta minsta lilla mer än planerat åt flera tomatskivor som inte ingick i min portion! Varje steg fram är bra även om det går långsamt.

Tack! Ja jag kände mig ganska grym faktiskt :D Och jag åt av de andras sallad också, haha dom bara kastade över alla tomatskivor till mig och jag som inte brukar kunna äta minsta lilla mer än planerat åt flera tomatskivor som inte ingick i min portion! Varje steg fram är bra även om det går långsamt.

Att vara frisk (eller att i alla fall agera friskt) är så bäst och i längden det enda rätta och hållbara!
Alltså bara att du var MED är jättestort. Sjukdomen tillåter en oftast inte att vara med vid tillfällen som kan innehålla mat = man står utanför det mesta... Men du var MED!!! Hur jäkla grymt som helst ju!! Det är dags att börja stå innanför huset och delta, inte bara stå utanför och titta in. Massa peppkramar!!!

Jag börjar längta efter att träna nu! Ikväll skulle jag egentligen kunna träna hemma, men jag är alldeles för trött efter en heldag utomhus, rattande olika truckar. Men, det har gått bra för mig så har jag tur blir jag klar redan imorgon, då behöver jag inte åka på fredag utan kan vara med på gruppträningen då! :)

Ja det är en av de vanliga sorterna med 300 kalorier, Fresubin Protein Energy Drink heter dom, har smultron och chokladsmakerna. Det är de enda sorterna jag tycker är ok just nu. Men om de bara motsvarar en halv måltid så har jag låååång väg kvar att gå :( Jag vet att på dagvården fick man ta 2 st om man inte åt upp lunchen men jag tänkte att det var överdrivet men det är alltså så att en lunch eller middag ska vara så stor?
Kort och gott: Dagvården visste vad de sysslade med. Två näringsdrycker är mer rimligt än en för att ersätta en huvudmåltid.

Efter en mentalt ansträngande dag på näringslivsmässa i skolan var det helt otroligt underbart att yoga framför brasan med lugn pianomusik i bakgrunden :love: Inser att jag låter cheesy men det var så bra! På slutet låg jag bara platt på rygg (savasana) och tänkte på min andning, lyssnade till musiken, den knastrande elden och katterna som tassade omkring i huset. Total avslappning! Sen ringde telefonen :cautious: :p

Idag gjorde vi samma "kötta-mage"-pass som i torsdags. Fiiiint! :D Tyvärr kommer jag från och med måndag få träna utan L eftersom han ska byta schema. Buhu! :(

Idag har jag bortsett från promenaderna varit ute på en PW där jag sprang i uppförsbackarna.

Måste bara fråga, när ni springer/tränar/anstränger er, känns det då som att hjärtat ska stanna och ni blir yra i huvudet?
Förmodligen en dum fråga, men det var så länge sedan jag tränade bortsett från ångestträningen, och då pumpade adrenalinet kraftigt.
Inte ens när kroppen var i sämre skick kände jag sådär med hjärtat. Och då var pulsen när jag väl blev inlagd 32 och EKG:et visade att hjärtat var påverkad. Då kände jag absolut ingenting, medan nu, nu blev jag nästan orolig på riktigt :confused:

Idag har jag bortsett från promenaderna varit ute på en PW där jag sprang i uppförsbackarna.

Måste bara fråga, när ni springer/tränar/anstränger er, känns det då som att hjärtat ska stanna och ni blir yra i huvudet?
Förmodligen en dum fråga, men det var så länge sedan jag tränade bortsett från ångestträningen, och då pumpade adrenalinet kraftigt.
Inte ens när kroppen var i sämre skick kände jag sådär med hjärtat. Och då var pulsen när jag väl blev inlagd 32 och EKG:et visade att hjärtat var påverkad. Då kände jag absolut ingenting, medan nu, nu blev jag nästan orolig på riktigt :confused:
Spontant tycker jag att det inte alls låter bra, ska du verkligen fortsätta träna när du känner så? Har du ätit ordentligt så att du har energi till att träna? Kanske kan du ringa 1177 och fråga dom om det är något du behöver söka vård för? Man ska ta hand om sig själv så gott man kan och träning ska vara roligt och om du känner så där när du tränar så låter det inte som att det är särskilt roligt eller givande? Klart att det känns när man anstränger sig men det finns olika sorters ansträngning och en del är naturlig och en del kanske inte så bra. Antagligen och förhoppningsvis är det ingen fara men kanske kan du bara prata med någon i vården för säkerhets skull?

Efter en mentalt ansträngande dag på näringslivsmässa i skolan var det helt otroligt underbart att yoga framför brasan med lugn pianomusik i bakgrunden :love: Inser att jag låter cheesy men det var så bra! På slutet låg jag bara platt på rygg (savasana) och tänkte på min andning, lyssnade till musiken, den knastrande elden och katterna som tassade omkring i huset. Total avslappning! Sen ringde telefonen :cautious: :p

Savasana för mig brukar bli sådär lagom avslappnande här hemma; av någon anledning finner Isola det otrooooooligt provocerande att jag bara ligger platt på golvet och INTE KLAPPAR PÅ HENNE! Hon går runt och piper och bräker, lägger sig över mina händer för att jag ska klappa henne och nosar mig i ansiktet för att se om jag lever. :p

Men herregud, hur mysigt lät inte det där då?! Ååh nu längtar jag hem till mina föräldrar bara för det - det är det enda huset med öppen brasa som jag har tillgång till... Bara drygt en månad kvar! :love:

Näe hörrdu, det där låter inte alls bra! Jag kan räkna antalet gånger jag känt så på ena handens fingrar, och då har det berott på att jag antingen börjat träna för snabbt efter sjukdom, att jag slarvat med mat/dryck innan träningen eller att jag tagit i alldeles för hårt helt enkelt. Ta det lugnt och lyssna på kroppen, för det där låter som att din kropp försöker säga dig något!

Fy vilken motivationssänkning det blev idag när jag knatade in på gymmet superpeppad på ett dubbelpass - bara för att få veta att båda passen blivit inställda då tränaren har influensa. Grrrr vad irriterad jag blev! Jag fick alltså tänka om helt och hållet, vilket resulterade i ett ganska ostrukturerat pass med noll motivation till en början. Lite endorfiner gjorde dock susen, och jag tyckte jag fick ihop något riktigt bra till slut ändå. Axelpress med hantlar, clean and press med skivstång, chest press med skivstång, shoulder flys med hantlar, bicep curls med hantlar, sidebends med kettlebell och Bulgarian twists med medicinboll blev det. Efter det var framförallt axlarna totalt mos...

Imorgon blir det benpass och på fredag kanske jag tar mig iväg till cirkelträningen kl 7 på morgonen igen. Måste ju testa och se om det verkligen är så illa som det kändes i fredags...:p

Var ute och lunchade med sambon idag, åt en supergod halloumiburgare och öl :d Men då jag har för mig att jag hört att alkohol och träning inte går så bra ihop, så hoppade jag över det planerade lite hårdare passet idag (nu drack jag väldigt lite, men ändå) och körde lite långa intervaller i ett tempo som fortfarande var behagligt och med längre gåpauser emellan. Blev totalt bara 4 km, men kändes skönt att komma ut en liten sväng åtminstone.

@Fagelungen Nej det tycker jag inte låter särskilt bra alls. Har du varit sjuk nyligen eller ätit/druckit dåligt? Blir det inte bättre hade jag definitivt gått och kollat upp det bara för att kunna utesluta att det skulle vara några problem.

Fy vilken motivationssänkning det blev idag när jag knatade in på gymmet superpeppad på ett dubbelpass - bara för att få veta att båda passen blivit inställda då tränaren har influensa. Grrrr vad irriterad jag blev! Jag fick alltså tänka om helt och hållet, vilket resulterade i ett ganska ostrukturerat pass med noll motivation till en början. Lite endorfiner gjorde dock susen, och jag tyckte jag fick ihop något riktigt bra till slut ändå. Axelpress med hantlar, clean and press med skivstång, chest press med skivstång, shoulder flys med hantlar, bicep curls med hantlar, sidebends med kettlebell och Bulgarian twists med medicinboll blev det. Efter det var framförallt axlarna totalt mos...

Imorgon blir det benpass och på fredag kanske jag tar mig iväg till cirkelträningen kl 7 på morgonen igen. Måste ju testa och se om det verkligen är så illa som det kändes i fredags...:p

Usch vad jobbigt, jag tycker att det är svårt att ställa om sådär. Tränar jag på gym brukar jag vilja ha en tanke bakom passet innan jag går dit. Skönt att du fick till det sen i alla fall :)

Gick till gymmet och genomförde ett pilatespass idag som planerat. Det var inte riktigt min kopp te dock. Många övningar där man ligger på rygg och tränar magen med huvudet uppe från marken. Det blir väldigt ansträngande för mig så jag låg mest kvar med huvudet på golvet vilket gjorde att övningarna inte blev lika ansträngande. Det gick också väldigt snabbt men så är det kanske alltid på gympass för att man ska hinna med nånting.

Stod en kvart på crosstrainern efteråt för jag kände mig så ofärdig efter passet. Nu känner jag dock att jag faktiskt har ansträngt mig, gött trött i kroppen. :) är också mycket, mycket nöjd med att jag lärt mig att jag inte måste vara mest ambitiös och nyttja hela mitt rörelsespektrum. Om det kändes jobbigt för nacken la jag ner huvudet. Orkade jag inte göra rätt vilade jag istället för att göra fel och få ont. När vi sträckte och roterade höll jag tillbaka istället för att gå så långt som möjligt. Känner mig mer i harmoni med kroppen, jag hinner lyssna när den säger ifrån. Skön känsla. :)

Har fått ett sug att gå en yogakurs till våren (igen), känns som en bra motpol till stressen på jobbet. Men nästa aktivitet blir ridning i morgon och nästa veckas badminton är redan inbokad. :)

Savasana för mig brukar bli sådär lagom avslappnande här hemma; av någon anledning finner Isola det otrooooooligt provocerande att jag bara ligger platt på golvet och INTE KLAPPAR PÅ HENNE! Hon går runt och piper och bräker, lägger sig över mina händer för att jag ska klappa henne och nosar mig i ansiktet för att se om jag lever. :p

Hahaha :rofl: Charmig katt det där, nästan jämt i alla fall ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 945
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 394
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka