Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle inte sagt något om halsen för nu ömmar den igen :( det efter att ha knatat omkring i världens störst luciatåg (för Musikhjälpen) körandes på dottern i knepig sulkyvagn + att jag burit henne på axlarna en stund. Halsen gillade visst inte kylan :(

Stormen Alexander ställde till det ännu mer för mig under den här veckan som redan var helt körd från början. Vilodagarna har helt klart varit alldeles för många, men mina ridkläder som jag blötte ner i torsdags har fortfarande inte riktigt torkat, så jag vill inte blöta ner ett ombyte till. Det ironiska var att de enda gångerna som det har regnat idag var just den timmen jag var i stallet. Men, egentligen ingen större katastrof, det kommer fler dagar när jag kan rida.

Här var det inte mycket till storm (Helsingborg/Landskrona) vilket nästan var lite av en besvikelse då jag jobbade inatt. Såklart skönt med en lugn natt, men ganska tradigt med :p

Idag har jag gymmat! :)
Andra passet denna veckan och idag blev det ben och mage så nu är jag trött...
Sitter och försöker tvinga i mig lax, keso och grönsaker men jag är så jävla osugen på sån där nyttig mat :p

Tack för peppen alla, njut av att ni inte har några frakturer och utnyttja era kroppar :up:.

@imrahil Jag har nackkrage dygnet runt men jag får röra mig så mycket som den tillåter, dock inte ta i eller anstränga mig på något sätt. Orkar inte ta längre promenader än men hoppas kunna göra det nästa vecka.

@fryckan Ridolycka där jag landade på huvudet med frakturer i nacken, kotkompression i bröstryggen och bruten näsa som följd.

Tack för peppen alla, njut av att ni inte har några frakturer och utnyttja era kroppar :up:.

@imrahil Jag har nackkrage dygnet runt men jag får röra mig så mycket som den tillåter, dock inte ta i eller anstränga mig på något sätt. Orkar inte ta längre promenader än men hoppas kunna göra det nästa vecka.

@fryckan Ridolycka där jag landade på huvudet med frakturer i nacken, kotkompression i bröstryggen och bruten näsa som följd.

Hoppas orken återkommer nu när du får äta!

Vad har du för ridkläder egentligen?!

Haha, det är egentligen helt vanliga ridkläder, men jag förvarar dem i ett uthus (jag bor hemma hos mina föräldrar och mamma vill inte ha hästkläderna inne i huset), och därför torkar de otroligt dåligt om de blir riktigt blöta. Byxor/strumpor är väl egentligen ingen big deal, det har man ju flera ombyten av, men jag har bara en jacka och den kan jag inte tvätta (då torkar de ju snabbare i och med att de då kan torka inne) för då har jag ingen jacka att ha på mig i stallet.

Var ju ett tag sen jag skrev men jag kämpar på. Jag kom upp till min första delmålsvikt och till och med 1,3 kg över den så att jag nästan var uppe på delmålsvikt nummer 2 men tror att det sista kilot mest var vätskevikt för det kom så plötsligt. Först slutade jag med en näringsdryck för ett par veckor sedan när jag var uppe på delmål 1 men eftersom jag fortsatte gå upp i vikt så tog jag bort den sista också nu i måndags. Och jag hade invägning idag för att utvärdera veckan och jag har gått ner 2,3 kg på den här veckan utan näringsdrycker :eek: Vet att en del av det är vätska men 1 kg "kroppsmassa" tror jag det är minst som försvunnit för det var 2 månader sedan jag vägde så lite som jag gör nu. Är återigen under målvikt 1, har 1 kg att gå upp men jag vet att jag egentligen är som mest bekväm med min kropp ett par kilo under där jag är nu så det är en kamp mellan vad jag ska kämpa för.

Det är lite spännande för jag gjorde som ett experiment att jag skulle fortsätta äta som vanligt med maten när jag tog bort näringsdrycken för egentligen ville jag/anorexin dra ner på maten också för att jag hatade hur mycket jag vägde och tycker jag äter så mycket och jag är så rädd för att bara öka och öka i vikt. Men så blev det ju inte. Trots att det känts som att jag ätit så det sprutat mat ur öronen på mig och inte fått till lika mycket promenader varje dag så har jag ju inte gått upp i vikt, tvärtom. En bra lärdom- det jag tycker är extremt mycket mat visade sig inte vara det. Nu säger ju inte en vecka allt så experimentet får fortsätta.Jag måste lära mig att hitta en balans och att kunna stå still i vikt utan näringsdrycker, kan ju inte leva på sådana hela livet. Att det ska vara så svårt att äta tillräckligt... Men det är ju inte så konstigt egentligen när hjärnan bråkar så mycket med en :banghead:

Nu är jag sjuk, har hög feber, yr, förkyld och är så svag. Jag kan inte sova när jag är sjuk så jag har inte sovit en blund sedan i torsdags. Det är super konstigt för jag är ju trött men huvudet dunkar så mycket att det inte går att sova. Tvingade mig själv att be mamma om hjälp med hundens morgonpromenad för jag kan ju knappt inte gå mellan sängen och soffan men mitt kompensationsbehov är ju enormt. Försökte mig på en promenad med hunden nyss, var helt spak i kroppen och huvudet bultade så de 20 minuter jag var ute var en plåga. Kommer gå en till sväng efter lunchen, anorexin säger att jag måste det och hunden behöver ut. Jag vill lyssna på kroppen och inte tvinga mig att gå för långt för jag har känt hur hjärtat fladdrat och bankat jätte snabbt och ojämnt när jag rört mig även lite och då kanske det är farligt? Och som alltid när jag är sjuk kommer rösten som säger att jag inte får äta, för hur kan en person som bara ligger som en strandad säl i soffan behöva mat? Vet ju att kroppen behöver mat iaf men har väldigt svårt att verkligen tro på det. Fick inte till det riktigt med maten igår när jag var sjuk men hade verkligen svårt för att äta och var så svag att jag knappt klarade att skiva päronet till kvargen.

Förlåt för super långt inlägg. Hade visst massor behov av att skriva av mig.

Var ute i skogen i drygt 50 min, härligt väder idag igen! :) Sprang och gick om vartannat, men sprang mest. 4,3 km totalt. Under rundan stannade jag 4 gånger och gjorde 10 upphopp, 10 knäböj, 10 armhävningar (mot stor sten eller träd) och så utfallsgång 10 st på varje ben.

Har haft en helt okej träningsvecka, ganska lugn träning överlag (förutom gymmet i torsdags) men varierad. Nästa vecka har jag huuur mycket som helst att göra (sista veckan innan jullovet) men ska försöka klämma in lite träning ändå :)

@snow Vad bra att du fått börja äta igen:) Får jag fråga en sak? Hur är det för dig, för när jag är sjuk som jag är nu och kommer ur mina matrutiner och inte kan äta som vanligt så har jag väldigt svårt att gå tillbaka till hur det var innan. Det triggar sjukdomen att äta mindre och jag blir rädd för att börja äta mer igen när jag ätit mindre under en period och vant mig vid det. Och det räcker med kortare perioder som typ en eller några dagar. Blir du påverkad så eller blir du bara glad att kunna äta igen?

Hur är det för er andra? Känner ni igen er i vad jag beskriver eller är det bara för att jag har en ätstörning som jag känner som jag gör tror ni?

*snabbt inhopp + träningsrapportering haha*

Är så sjukt kul att träna just nu! Ökar i alla vikter och känner mig starkare och starkare. Tar 130 kg i sittande benpress, stört nöjd :D

Kör axlar, bröst, triceps på ett pass, rygg, mage, biceps på ett och sen ben*2 per vecka. Efter julen ska jag slänga in ett spinningpass i veckan också samt strama till maten. Inte så mycket begränsa utan istället äta mycket mer ordentlig mat. Tror jag ofta äter för lite för den träning jag gör och då kompenserar jag med godis och chips :cautious:

*snabbt inhopp + träningsrapportering haha*

Är så sjukt kul att träna just nu! Ökar i alla vikter och känner mig starkare och starkare. Tar 130 kg i sittande benpress, stört nöjd :D

Kör axlar, bröst, triceps på ett pass, rygg, mage, biceps på ett och sen ben*2 per vecka. Efter julen ska jag slänga in ett spinningpass i veckan också samt strama till maten. Inte så mycket begränsa utan istället äta mycket mer ordentlig mat. Tror jag ofta äter för lite för den träning jag gör och då kompenserar jag med godis och chips :cautious:
Ojoj, vet inte om det är samma sorts benpress som jag gör men i min maskin tog jag ca 40 kg så jag är grymt imponerad av dig och inser att när jag väl kommer igång med träningen har jag lite att jobba på :D Haha, jag var liksom stolt över mina 40 kg eftersom det är bra mycket mer än vad jag brukade väga men tydligen är jag fortfarande en svagis...

Hoppas på att komma igång med min träning efter jul, tyvärr blir det väl samtidigt som alla andra... Jag skulle ha börjat nu innan men har varit sjuk. Ska nog börja på gymmet hos sjukgymnasten igen en gång i veckan och sen kanske dans på Friskis och Svettis en gång i veckan.

Nu känner jag mig lite (mycket) löjlig här, men jag tog faktiskt "spännarbilder" i spegeln efter gymmet idag (:o:o:o) då jag tycker att jag börjar ana lite fina konturer och trevliga muskler på överkroppen. :angel: Tänkte att jag kunde spara dem och ha som motivation, för när det väl kommer till kritan är det arm och axel-muskler som jag tycker är allra trevligast att ha (fast jag förstår ju att resten av kroppen är precis lika viktig den med alltså). Jag är fortfarande inte nöjd med mina höfter eller mina lår, men det får jag nog nästan börja inse att jag aldrig kommer att bli.

2014-12-14_110032_548d8dbe2a6b221c9904020c.jpg

2014-12-14_121022_548d8db5ddf2b31f5ff009ee.jpg

Annars blev det idag ett skönt hårt pass med fokus biceps, rygg och axlar. Vågade mig på att höja vikten både tricep pull downs och push press med stång, och kände mig bra och stark hela passet igenom.

Veckan i helhet har varit bra med 4 gympass och lagom mycket träningsvärk :p Liksom @zassoo och säkert många andra kommer jag vara extremt busy i veckan som kommer, men satsar ändå på att gymma måndag och torsdag. Minst. På fredag är det jullov och Sverige som gäller, så då blir det inget gymmande på ett par veckor! :nailbiting:

Det är ju olika med olika benpressar också samt hur långt ner man sitter med sitsen. När jag började tog jag 60 kg och fick då verkligen ta i och då var (och är) jag inte sjuk! När du har tillfrisknat kommer du också ha möjligheten och förutsättningarna för att lyfta tyngre och tyngre :)

Och för att berätta om min syn på mat; nu tycker jag det är så himla roligt att äta mer eftersom jag märker att kroppen behöver det. Jag ser mat som ett sätt för mig att ge min kropp vad den behöver och tycker det är roligt att äta! Om jag varit sjuk och tappat matlusten ser jag fram emot när jag tillfrisknar och kan äta ordentligt igen :) Så ja, att det blir så som du beskriver för dig beror helt klart på sjukdomen.

@Mineur Snyggt! :D Spännisbilder är ju roligast, brukar också fota mig själv och jämföra bilder, blir mycket lättare att märka hur det går framåt då när det känns som att man står stilla på samma ställe och stampar. Och det är jätteroligt när man börjar se armkonturer! Anar mina biceps nu från sidan och det är mitt favoritställe att stryka på :angel:

@Qelina, jag tänkte faktiskt på dig innan idag, lustigt att du hade skrivit här sen när jag tittade in efter stallet. För att svara på din fråga, ja, jag känner igen mig i det du skriver, men då har jag också ett något infekterat förhållande till mat. Jag tycker inte om att äta, jag avskyr sociala sammanhang där man ska äta någonting tillsammans (såvida jag inte vet i förväg vad vi ska äta och att det är något jag tycker om, alternativt att man går ut och äter ute och därmed har chansen att bestämma själv vad man vill ha). För att ta ett exempel, släktmiddagar där det serveras smörgåstårta är det värsta jag vet. Jag kan inte äta det, jag tycker verkligen inte om det. Vet jag att vi ska någonstans där det kommer serveras smörgåstårta kan jag gå och tänka på det i veckor innan, för att jag inte vet hur jag ska klara ut det utan att det syns att jag bara kör runt biten på tallriken. Hos mormor är det okej, för hon vet om att jag inte tycker om det, och har ofta ett annat alternativ (plus att flera där är fisk- och skaldjursallergiker, så då finns det ett annat alternativ till dem, som jag då också kan ta av). Jag har försökt att att äta det, men jag kan inte med det. Det är dessutom en maträtt som de flesta tycker är gott, vilket försvårar det hela ännu mer.

Och har jag varit sjuk och därmed ätit mindre, så vill jag ogärna gå upp till den "normala" nivån (som dessutom förmodligen ligger långt under vad som är just "normalt"), för jag "har ju klarat det medan jag var sjuk". Men samtidigt vet jag att det är fel att resonera så, och jag försöker jobba med mig själv hela tiden, men det finns där undermedvetet. Det kommer det nog tyvärr alltid att göra, mer eller mindre framträdande.

@Mineur snygga bilder! :d
@Wysiwyg Kul med höga vikter och att träningen går framåt! :)

KL

En bra träningsvecka bakom mig tycker jag. Ridning måndag, badminton onsdag, ridning torsdag, yoga fredag, ute och dansade tills benmusklerna sa ifrån igår lördag (plus flera timmars stadsvandring i butikerna) och idag har jag ridit igen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 542
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka