Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, nu är jag på väg ner i ett litet matångest-hål igen känner jag. Två kommentarer från två olika människor har kommit åt mig idag, och en del av mig vet att de förmodligen inte menade något med vad de sa utan att det är jag som är överkänslig. Jag har haft en period med mycket jobbiga mattankar på senaste och kände redan i morse att det var jobbigt att tänka på att äta, vad jag skulle äta osv, så det är säkert bara på grund av detta som jag faktiskt tog åt mig av vad de sa.

Skriver ner scenariona här mest för att bearbeta och tänka över dem själv, men orkar ni läsa får ni gärna kommentera och reflektera ni också!

Jag stod i kaffekön på biblioteket i skolan och diskuterade med en vän vad jag skulle välja. Till slut kom jag fram till att en vanilla latte vore gott, men kände mig redan lite skyldig över att ha valt detta då jag vet att en kopp te eller vanligt bryggkaffe hade varit mycket nyttigare. Jag sa något i stil med att ”Well I’ll just have it as my treat of the day” varpå min vän tittar lite argt på mig och säger “But treats aren’t supposed to be daily!” lite avmätt och – enligt min hjärna – dömande sådär. Jag vet inte, men jag tog åt mig av det och kände mig dålig för att jag inte tänkte likadant.

Scenario nummer två var när jag hade varit och handlat och stötte på min flatmate (hon som precis har börjat gymma tillsammans med mig) i köket. Lång historia kort så ifrågasatte hon i princip varför jag hade köpt ett paket choklad och en liter glass, och jag kände mig tvungen att förklara att det var till efterrätten på fredag. Jag kände lite som att hennes blick och hennes frågor mer eller mindre sa ”jahaja, och vad ska det vara bra för? Sådant behöver väl inte du?”, jag kände mig tvungen att justify och överlag kändes hon dömande och nästan lite besviken på mig. Hon frågade också var kakorna som legat framme i några dagar nu hade tagit vägen, hade jag ätit upp alla själv eller? Det kändes som en otroligt onödig kommentar och jag fick genast försvara mig.

När jag nu skrivit ner det såhär så hör jag ju själv hur löjligt det låter, men av någon anledning letade sig dessa händelserna in under min skyddande sköld och jag blev riktigt upprörd. Till saken hör kanske att båda personerna som var inblandade har snygga kroppar som jag jämför mig ganska mycket med, och åsikter som jag bryr mig mycket om. Inte hjälper det heller att jag inte hann med att träna idag p.g.a. flyttad föreläsning och för mycket annat plugg...

Äsch, nya tag, bättre mat och mer tankekontroll imorgon!
Jag tror att dina tankespöken ställer till det extra mycket för dig även om jag tror att många hade reagerat som dig. Jag känner inte dina vänner eller hörde inte deras ton men av erfarenhet vet jag att man ofta tolkar in så hemskt mycket mer i vad folk säger än vad de menar. För dom var det kanske bara något de sa i farten och för dig blev det jätte stort. Men jag förstår absolut din reaktion och hade känt likadant om det var jag.

Och sen tycker jag att det var onödigt av dom att ens kommentera, för vad du dricker eller äter är din ensak och inget de har att göra med. Du ska inte känna att du behöver förklara eller ursäkta att du köpt en viss sorts matvaror eller att du äter något eller hur mycket eller lite du äter. Låt dem tycka vad de vill och gör det som är bäst för dig. Den där vanilj latten kanske var just vad du behövde den dagen, något gott och varmt att njuta av och du får ta precis vad du vill även om den andra personen bara dricker vatten, för det handlar om vad DU vill.

@_Charlotte_ Det där med att leva upp till förväntningar känner jag verkligen igen. Jag får ofta höra att jag är duktig i skolan, duktig på att rida eller vad det nu kan vara. Vilket ju är trevligt så, och är bara menat som komplimanger. Men det sätter omedvetet igång en process i min hjärna som säger att jag måste leva upp till det de säger. En omtenta kan jag inte få, jag är ju den som alltid skriver bra på tentor. Och jag är ju bra på att rida så min häst kan ju inte traska omkring och se ut som en lat kossa, den måste jobba i bra form, gärna från start :meh: Och så vidare. Du känner säkert igen dig. Det är så dumt egentligen, människorna i vår omgivning tycker inte sämre om oss för att vi presterar lite sämre någon gång. Hästen mår inte dåligt av att vi inte lyckades med skänkelvikningen idag. Men det är så djupt ingrott i oss sedan barnsben, "duktig flicka"-syndrom deluxe.

Liten utläggning, sorry :p

Var hos sjukgymnasten nu på eftermiddagen och jag har visst dragit på mig något som heter tendinos i mitt högra knä och det är därför det gör ont att träna och göra vissa saker. Inget farligt men det gör ont. Det tråkiga är att jag nu måste utföra ett hemmaträningsprogram 2 gånger per dag i 12 veckor för att bli bättre. Suck, det känns som en evighet, jag ville ju kunna träna på friskis och svettis nu direkt utan smärta men det kommer alltså ta minst 3 månader. Men jag får tydligen börja träna innan dess när jag tränat hemma några veckor men jag får då räkna med att det kommer göra ont och det är ju inte alls lika kul att träna med smärta. :(

Och jag måste på något sätt bygga mig en liten ramp att stå på så foten får exakt 25 graders vinkel. Hur ska man få till en sån i en etta? Jag har inte direkt ett gäng plankor liggandes som väntar på att byggas upp. Får rota lite på vinden och se om jag hittar något bra. Annars får jag väl tills vidare låna trappuppgången men tror mina grannar kommer kolla konstigt på mig om de ser mig göra mina övningar där :rofl:

@_Charlotte_ Det där med att leva upp till förväntningar känner jag verkligen igen. Jag får ofta höra att jag är duktig i skolan, duktig på att rida eller vad det nu kan vara. Vilket ju är trevligt så, och är bara menat som komplimanger. Men det sätter omedvetet igång en process i min hjärna som säger att jag måste leva upp till det de säger. En omtenta kan jag inte få, jag är ju den som alltid skriver bra på tentor. Och jag är ju bra på att rida så min häst kan ju inte traska omkring och se ut som en lat kossa, den måste jobba i bra form, gärna från start :meh: Och så vidare. Du känner säkert igen dig. Det är så dumt egentligen, människorna i vår omgivning tycker inte sämre om oss för att vi presterar lite sämre någon gång. Hästen mår inte dåligt av att vi inte lyckades med skänkelvikningen idag. Men det är så djupt ingrott i oss sedan barnsben, "duktig flicka"-syndrom deluxe.

Liten utläggning, sorry :p

Ja, usch vad jag känner igen mig. Både i skolan, ridning och annat. Hela uppväxten och alls skolgång har jag känt den där pressen, jag är ju "den duktiga", jag får inte misslyckas. Känns med andra ord sådär att vara långtidssjukskriven nu... Även fast det förstås EGENTLIGEN inte är ett misslyckande att vara sjuk.

Åh nej, Google är inte bra... Har läst om det här med tendinos som jag har och på flera ställen står det att alla inte blir bra, att det kan vara problematiskt att bli frisk och att det kan vara långvarigt eller inte alls gå över. Hjälp, jag vill ju bara bli bra och kunna träna igen :arghh:

Jag har också prestationsångest, både när det gäller skolan och hästarna. Mina föräldrar har alltid poängterat hur viktigt det är med utbildning, och jag är dessutom en fruktansvärd tävlingsmänniska, så jag har från lågstadiet varit helt fokuserad på att ha typ alla rätt på allting. Och det är nog därför jag tar det här med kompletteringen så fruktansvärt hårt, det enda jag har fått komplettera tidigare under mina studier var min kandidat-uppsats, och det har jag förstått är ganska vanligt att man får. Det är ju så klart även "mitt fel" att vi inte klarat uppgiften tidigare, och inte bara de andra medlemmarna i gruppen, men det känns som att mycket av det vi har fått anmärkningar på hade kommit med om de andra hade fokuserat på att diskutera uppgiften och inte gnälla och klaga om att det är ont om tid.

Och det är likadant med ridningen. Just nu sitter jag på en femåring utan utbildning, det är liksom inte konstigt att hon inte är lika bra som min andra ponny som tävlat ponnyallsvenskan med en annan ryttare, som var gammal redan när jag fick henne som trettonåring och som jag hade tio år att rida ihop mig med. Ändå kan jag bli så jäkla frustrerad för en skitsak, men jag försöker lägga band på mina känslor, och faktiskt tänka över hur fin min ponny ändå har blivit, det är trots allt min första unghäst. :love:

Lite apropå matvanor så har jag de senaste dagarna helt släppt på alla regler och mulat i mig onyttigheter :o Känns som en överslagshandling, haha. Men det får liksom vara så just nu. Fokus är att få ordning på kroppen och få orken tillbaka. Febern har gått upp och ner idag men det känns bättre när jag har en orsak. Tanden avvaktar jag lite med tills antibiotikan har fått en chans att verka, vill behandla en sak i taget för att få koll på vilka symptom som beror på vad.

Imorgon måste jag dock iväg till skolan men det är studiebesöksdag så jag kommer få se en massa fina kor och grisar :love: Hoppas få se några av mina skyddslingar från i somras, fina kvigkalvar som blivit lite mer vuxna :love:

Ja, usch vad jag känner igen mig. Både i skolan, ridning och annat. Hela uppväxten och alls skolgång har jag känt den där pressen, jag är ju "den duktiga", jag får inte misslyckas. Känns med andra ord sådär att vara långtidssjukskriven nu... Även fast det förstås EGENTLIGEN inte är ett misslyckande att vara sjuk.

Nej, det är inget misslyckande alls, det går inte att styra om man blir sjuk eller inte. Men jag förstår vad du menar.

Idag har varit en bra dag! Det är väl ingen som missat att vi har vår här på Gotland?! :D:D Utepremiär för träningstightsen, trekvartslånga, idag och allt. Det ni! :D

Har precis utnyttjat min rast för en vända i bassängen (45min), och tidigare idag blev det en promenad (60min) i det helt fantastiska vädret och (30min) cirkelträning hemma. :up:
Idag känner jag mig bra! :bump:

@Blueberry grattis, vad roligt att höra av dig!!

@Mineur så otroligt onödiga kommentarer, jag förstår att du tar åt dig fast att du inte ska. Det är så många som har åsikter om vad man ska äta och vad man inte ska äta att man får sålla lite och lita på sig själv:)

Förutom ridningen så blev det 3,5 kilometer powerwalk här på kvällen. Nu blir det Biggest Loser vid nio, och imorgon är det vilodag för ponnyns del. Vi har ett gemensamt möte med grupparbetet på morgonen, så det är väl vad jag kommer få ägna morgondagen åt. Ser inte direkt fram emot det, brukar ha en dunkande huvudvärk efter de där gemensamma mötena eftersom så mycket tid går åt till "ingenting", men hoppas verkligen vi en gång för alla kan sätta den där sabla kompletteringen nu och bli godkända.

Åh nej, Google är inte bra... Har läst om det här med tendinos som jag har och på flera ställen står det att alla inte blir bra, att det kan vara problematiskt att bli frisk och att det kan vara långvarigt eller inte alls gå över. Hjälp, jag vill ju bara bli bra och kunna träna igen :arghh:
Bara för att det finns några som inte blir bra så betyder det inte att du är en av dom :) Så länge du lyssnar och utför vad sjukgymnasten ordinerar har du god chans :)
Fick också den diagnosen för ett år sen, idag har jag inga besvär alls som har med det att göra.

@Mineur - säger som andra, helt galet tokiga kommentarer som säger mer om de som uttalade dem än om dig!

--------
Får man kalla en photoshoot för ett till träningspass? Blev svettig iaf :D

@Qelina Visst är det väl du som brukar äta bovetegröt? Jag har ju kommit ifrån min LCHF rätt rejält senaste veckorna och tänkte väl äta hälsosamt men inte strikt LCHF de närmaste två veckorna (mest för att få ned matbudgeten lite grann). Kom över ett paket bovetegröt på ICA från Risenta för 15:- (nedsatt pris pga utgående ur sortiment, bäst före i oktober -15 så kändes som en fair deal :D). Det var bovete och nyponflingor, så jag åt det till lunch och det var ju bra mycket godare än havregrynsgröt! Lite trevligare konsistens på något vis. Åt den tillsammans med morfars blåbärssylt och lite mjölk :d

Jag kom iväg på träningen idag trots bölden, och det gick fint! Bölden verkar till och med ha gått tillbaka lite så det är skönt.

Men nu tror jag att jag kan joina dig @Emtherlia, min hals känns svullen och kände mig nästan febrig tidigare ikväll. Får se hur det utvecklas :(

Grrrrrrrr ingen träning och en halv pizza ger brutal megaångest så här sitter jag och har tryckt i mig lugnande.
Skitdag. Blä.

Nu finns släktingen inte mer... Jag undrar mest hur någon kan försvinna så fort. Från att vara full av liv till att vara bara borta. Och för ung. Det borde inte kunna hända.

Jävla skitdag. Eller jävla skitvecka, faktiskt. Det enda positiva är väl att det iallafall inte kan bli värre.

Imorgon ska jag spendera några timmar i stallet (det behövs) och så hoppas jag att jag tar mig ut och springer också, om jag mår lite bättre fysiskt. Det är bra för själen att springa, har jag märkt.

Nu finns släktingen inte mer... Jag undrar mest hur någon kan försvinna så fort. Från att vara full av liv till att vara bara borta. Och för ung. Det borde inte kunna hända.

Jävla skitdag. Eller jävla skitvecka, faktiskt. Det enda positiva är väl att det iallafall inte kan bli värre.

Imorgon ska jag spendera några timmar i stallet (det behövs) och så hoppas jag att jag tar mig ut och springer också, om jag mår lite bättre fysiskt. Det är bra för själen att springa, har jag märkt.

Massa kramar till dig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka