Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh jag vill också men är alldeles för oseriös för att kaloriräkna.Sist jag gjorde det blev det dessutom för mycket med all planering kring mat. Tankarna på mat upptog ju hela dagen och det tog sådan tid att läsa på förpackningar, väga eller uppskatta, alla frågetecken när man inte lagade maten själv och ovanpå det, att planera middagar etc. Usch nej, jag gav upp.
Och märker jag att jag går ner i vikt kommer jag öka på maten.
Men förstår att det är svårare om man äter nya livsmedel hela tiden så man aldrig lär sig uppskatta eller komma ihåg vad de innehöll, och om man äter völdigt mycket borta.![]()
Vet att vi pratat om det här förut, men det är kul så olika det kan vara! Tycker det kräver minimalt med energi att kaloriräkna Men så äter jag samma frukost långa perioder i sträck, äter alltid gårdagens middag till lunch. Så det är bara varje middag jag behöver kaloriräkna, och eventuella mellanmål (men då är de ofta frukt eller grönsaker och de uppskattar jag och kollar typ vad ett normalstort äpple ungefär ligger på). Till middagen lär jag mig snabbt vad typ en dl grädde, ris osv väger. Mycket annat står ju redan angivet i gram på paketet, och det är ju völdigt lätt att överslagsräkna om man använder typ 400 g nötfärs till köttfärssåsen och det blir 5 portioner liksom.
Men förstår att det är svårare om man äter nya livsmedel hela tiden så man aldrig lär sig uppskatta eller komma ihåg vad de innehöll, och om man äter völdigt mycket borta.
Låter bra att du satsar på träningen istället! Kosten kan du ju ordna med på många andra sätt än att räkna kalorier!
Lite nervositet är bara hälsosamt tycker jag, då blir man inte övermodig@Ninnurur och @zassoo tack för tipsen! Faktiskt så tror jag att det här med att ställa upp i en tävling (=ha ett mål) är en bra morot för mig, oavsett vilken idrott det gäller. Tyckte själv att jag var mycket mer medveten om vilka problem vi har igår när jag red. Annars har jag mer kört taktiken "ähum, jag rider lätt de här två stegen i avbrottet, det är ju enklast så". I ALL annan idrott jag utövat har jag haft tävlingar som mål, så det borde ju funka i ridningen också. Hoppas att jag inte dör av nervositet på tävlingsdagen bara!![]()
Haha, jag också. Jag har ju en träning för mitt knä som jag fått av sjukgymnasten så jag har träningsvärk i bara höger sida av rumpan och höger baksida av låretIdag är jag så möööör.
Jag vet att ni i tråden vill mitt bästa och jag vet att ni är kunniga men den envisa Qelina kommer fram och kan inte ta in allt och vill inte vara den sjuka som inte klarar saker.