Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag återkommer förresten med stressinlägget, känner att jag gärna vill ha underlaget för jag minns inte alla detaljer. Det är ingen avancerad vetenskap direkt men är man stressad kan det nog hjälpa med simpla men handfasta råd.

Planen för dagen höll! Blev 60min gym (rodd+ viktmaskiner + hantlar), 28min i bassängen (nytt personbästa på 1000m! :banana:) och typ 45min/4,5km promenader.

Helt jäkla mosig i kroppen ikväll, men det är en skön känsla! :D

Åh jag vill också men är alldeles för oseriös för att kaloriräkna. :p Sist jag gjorde det blev det dessutom för mycket med all planering kring mat. Tankarna på mat upptog ju hela dagen och det tog sådan tid att läsa på förpackningar, väga eller uppskatta, alla frågetecken när man inte lagade maten själv och ovanpå det, att planera middagar etc. Usch nej, jag gav upp.

Vet att vi pratat om det här förut, men det är kul så olika det kan vara! Tycker det kräver minimalt med energi att kaloriräkna Men så äter jag samma frukost långa perioder i sträck, äter alltid gårdagens middag till lunch. Så det är bara varje middag jag behöver kaloriräkna, och eventuella mellanmål (men då är de ofta frukt eller grönsaker och de uppskattar jag och kollar typ vad ett normalstort äpple ungefär ligger på). Till middagen lär jag mig snabbt vad typ en dl grädde, ris osv väger. Mycket annat står ju redan angivet i gram på paketet, och det är ju völdigt lätt att överslagsräkna om man använder typ 400 g nötfärs till köttfärssåsen och det blir 5 portioner liksom.

Men förstår att det är svårare om man äter nya livsmedel hela tiden så man aldrig lär sig uppskatta eller komma ihåg vad de innehöll, och om man äter völdigt mycket borta. :)

Låter bra att du satsar på träningen istället! Kosten kan du ju ordna med på många andra sätt än att räkna kalorier!

Gårdagen var fullproppad med skola hela dagen och sen direkt tåg till annan stad för att gå på konsert. Idag slutar jag 17 så vet inte om jag hinner iväg och träna (inget bra pass innan 20, och om jag tränar efter 20 får jag svårt stt sova). Men ska komma ut på promenad annars!

Och märker jag att jag går ner i vikt kommer jag öka på maten.

Det här är ännu en signal som vi ser men inte du. En frisk person hade tänkt "Nu ska jag belasta kroppen mer, hur mycket måste jag tanka i PÅ FÖRVÄG för att kroppen ska orka?".

Vet jag att jag ska springa på kvällen så tankar jag på extra energi vid lunch, ska jag på Vasaloppsspinning (förra året var den drygt fyra timmar) så börjar jag tanka dagen innan och fortsätter under hela passets gång.

Och du, "börja lugnt med tio minuter": säg att du väger 50 pannor så kommer det innebära en belastning på många, många TON på muskler, ligament, leder och skelett. För mig som i normalform väger 68 kg är det minst 170 kg som smäller upp genom kroppen i vartenda steg. Räknar du på ca 150 steg i minuten och 10 minuter så ser du hur otroligt hårt kroppen belastas.

Jag hoppas verkligen att sjukgymnasten säger ifrån, för av alla sorters träning som finns så har jag svårt att se någon som skulle kunna göra mer skada för dig just nu. Beaktat bara risken att du drar på dig belastningsskador eller t.ex. benhinneinflammationer, som kan göra att du kanske inte ens kan promenera så är det inte värt det. Vill inte ens tänka på vad det skulle göra med ditt tillfrisknande.

Men förstår att det är svårare om man äter nya livsmedel hela tiden så man aldrig lär sig uppskatta eller komma ihåg vad de innehöll, och om man äter völdigt mycket borta. :)

Man lär sig det också till slut, men det tar tid. Jag är en jävel på att uppskatta både mängd och innehåll, hävdar att mina fem uteluncher i veckan (och då snackar vi mer kinabuffé än salladsbar) under hela min viktminskningsperiod är ett gott bevis på det. :p

Fy fan vad jag är glad över att jag stekte en hel sats pannkakor i förrgår. Dom har nu hittills räckt till tre måltider, och det finns fortfarande två pannkakor kvar. Gott, enkelt och inte allt för onyttigt om man som jag bara äter några få och fyller resten av måltiden med färsk frukt och bär.

Idag är det examinationsdags. Det försöker jag ignorera. Ser fram emot kvällens yogapass istället.
Har rejäl träningsvärk i armarna efter mina dips i dipsmaskinen igår, fy satan vad mycket bättre det tog i den jämfört med den maskinen jag haft på mitt program.

Den här har jag kört förut, men det är jättelätt att sätta i fötterna och trycka till samt att man lyfter upp kroppen från sittdynan när man kommer upp i vikt:
77.png

Den här godingen gav mig en betydligt bättre rörelse, och den tog uppenbarligen musklerna på ett annat sätt eftersom jag fick träningsvärk trots att jag körde lägre "motstånd" (i brist på bättre ord) på den här än jag gjort i maskinen ovan just för att fokusera på teknik och upprepade repetitioner.
Body-Solid-Assist-Chin-Dip.jpg

Vet helt klart vilken jag kommer använda framöver :D Det enda dumma är att den står bland fria vikterna, där det hänger massa killar och gubbar varav alldeles för många RÅGLOR på en. Det händer ute bland de vanliga maskinerna också, men inte lika mycket (för där är det mest tanter, dom har vett nog att fokusera på sitt).

Vet att vi pratat om det här förut, men det är kul så olika det kan vara! Tycker det kräver minimalt med energi att kaloriräkna Men så äter jag samma frukost långa perioder i sträck, äter alltid gårdagens middag till lunch. Så det är bara varje middag jag behöver kaloriräkna, och eventuella mellanmål (men då är de ofta frukt eller grönsaker och de uppskattar jag och kollar typ vad ett normalstort äpple ungefär ligger på). Till middagen lär jag mig snabbt vad typ en dl grädde, ris osv väger. Mycket annat står ju redan angivet i gram på paketet, och det är ju völdigt lätt att överslagsräkna om man använder typ 400 g nötfärs till köttfärssåsen och det blir 5 portioner liksom.

Låter bra att du satsar på träningen istället! Kosten kan du ju ordna med på många andra sätt än att räkna kalorier!

Ja, för min del kretsade ALLT kring mat. Hur man optimerar, var finns det mest näringsämnen till minst kalorier etc etc. Tur att jag saknar sådan självkontroll, annars skulle jag nog kunna bli rejält insnöad på det där på ett negativt sätt. Det var verkligen stressande till slut! Men visst, efter ett tag kunde man ju överslagsräkna, dock kvarstod alltid att räkna ändå. Jag äter ofta ny mat eller komponerar nya rätter, bakar själv etc. Och detta jobb med att lägga in allt i en app eller excel. Haha. Hopplöst fall. ;)

Satsar gärna på träningen men mina smalben sa i princip f*ck you efter att ha gått 1 km i för snabbt tempo igår. Så just nu självmedicinering med Voltaren gel, idag vila från promenad men istället ridning på schemat. Ska försöka promenera ändå fast i makligt tempo. Tyckte jag gick hem supersakta igår men det tog bara ca 5 min längre tid, så jag får masa mig fram ännu långsammare antagligen. Har lust att slå huvudet hårt i väggen just nu.

@Ninnurur och @zassoo tack för tipsen! Faktiskt så tror jag att det här med att ställa upp i en tävling (=ha ett mål) är en bra morot för mig, oavsett vilken idrott det gäller. Tyckte själv att jag var mycket mer medveten om vilka problem vi har igår när jag red. Annars har jag mer kört taktiken "ähum, jag rider lätt de här två stegen i avbrottet, det är ju enklast så". I ALL annan idrott jag utövat har jag haft tävlingar som mål, så det borde ju funka i ridningen också. Hoppas att jag inte dör av nervositet på tävlingsdagen bara! :p

@Ninnurur och @zassoo tack för tipsen! Faktiskt så tror jag att det här med att ställa upp i en tävling (=ha ett mål) är en bra morot för mig, oavsett vilken idrott det gäller. Tyckte själv att jag var mycket mer medveten om vilka problem vi har igår när jag red. Annars har jag mer kört taktiken "ähum, jag rider lätt de här två stegen i avbrottet, det är ju enklast så". I ALL annan idrott jag utövat har jag haft tävlingar som mål, så det borde ju funka i ridningen också. Hoppas att jag inte dör av nervositet på tävlingsdagen bara! :p
Lite nervositet är bara hälsosamt tycker jag, då blir man inte övermodig :) synd att ni bor för långt bort, annars hade jag gärna kommit och tittat på dig och pålle! :)

@Qelina - Löpning förbränner mycket energi.. Du kommer behöva öka din matmängd för att dels bara klara av det kroppen förbränner under själva löpningen men också innan och efter passen. Det du skriver i inläggen tyder på att du lätt kan bli för ivrig och så barkar det iväg alldeles för långt. Hoppas du kan diskutera med sjukgymnasten om lämpliga mål, ex en viss vikt, innan du får rekommendationen att börja springa..

Jag förstår att det är trist att få så många svar i den här stilen, men vi ÄR oroliga för dig.

Jag blir så splittrad, jag vågar inte nämna min vikt här i tråden, både för att jag skäms över den för att den är så hög enligt mig och för att jag åt andra hållet är rädd att trigga någon för att den är lägre än andras. Men jag är verkligen inte så underviktig längre, det handlar bara om några kilo upp till lägsta gränsen för normalt BMI. Det är därför jag har svårt att ta till mig att det skulle vara farligt att springa, jag ser folk som är som mig eller smalare som är ute och springer. Och jag kommer vara stenhård på mig själv med att börja lugnt, verkligen bara börja med korta rundan jag går med hunden på kvällen tills den känns helt problemfri och sen öka på långsamt, då blir det inte heller träning utöver det jag gör utan det blir istället för att gå det jag ändå skulle gå. Nåja, jag avvaktar till fredag när jag pratat med sjukgymnasten innan jag bestämmer mig, hon vet ju hur jag ser ut och mitt läge och är kunnig.

Är ju så klart rädd för att träningen skulle vara negativ för mig, vill ju undvika allt det där ni skriver om och vill inte skada kroppen. Men saknar löpningen så mycket, har ju sprungit så enormt mycket genom åren och alltid tyckt om det, känns som mindfulness för mig, tankarna blir lugna och jag bara flyter fram. Jag vet att ni i tråden vill mitt bästa och jag vet att ni är kunniga men den envisa Qelina kommer fram och kan inte ta in allt och vill inte vara den sjuka som inte klarar saker.

Idag är jag så möööör.
Haha, jag också. Jag har ju en träning för mitt knä som jag fått av sjukgymnasten så jag har träningsvärk i bara höger sida av rumpan och höger baksida av låret :p Väldigt specifik träninsgvärk på just dom ställena :D

Sjukgymnasten varnade mig för att träningen kommer göra ont i knät och att det inte är någon fara men att man brukar få ont och nu har jag ont bara av att gå, det gör lite små ont hela tiden även när jag sitter still men känns en hel del när jag går. Så trist men jag vet ju att det inte är någon fara och förhoppningsvis innebär det att träningen gör nytta. Hoppas verkligen det så det inte blir något jätte långdraget med knät, jag ska ju träna i 3 månader innan man kan se resultat men enligt sjukgymnasten behöver jag bara vänta två veckor innan jag börjar träna annat än knä övningen och idag har det gått en vecka så om sjukgymnast nummer 2 okejar träning kan jag börja nästa vecka. Men jag vill att knät ska vara bra nu!

Jag är så jäkla trött idag, har ont i huvudet och sådär allmänt seg :down:
Så det blev ingen träning idag heller, kommer inte ens iväg till stallet idag :(

Jag vet att ni i tråden vill mitt bästa och jag vet att ni är kunniga men den envisa Qelina kommer fram och kan inte ta in allt och vill inte vara den sjuka som inte klarar saker.

Just därför ska du vänta. Så att du inte går helt sönder helt i framtiden. Tänk vad tråkigt det kan bli om du kanske inte alls kan springa när du blir frisk från anorexin för att du sprang medan du fortfarande återhämtade dig och innan du kunde ge din kropp ordentligt med näring?

Bra styrketräning idag! :) den efterföljdes av korvgrillning med pinnbröd hemma :) mysigt som attans! :love: Men nu är jag allt bra mör i ryggen :D

Förresten så är det "rea" på besök hos en av naprapaterna på gymmet februari ut, och idag pratade jag med honom om att ev sätta lite nålar i min axel. Har inte riktigt vågat förut för jag är lite löjligt attraherad av honom, och han är 8 år yngre än mig :o men nu skiter jag i det för han är ruskigt trevlig också! :up: Ska nog boka en tid när jag är där på fredag :)

Så, det här blir en kort sammanfattning av vad jag tyckte var viktigast på vår stressföreläsning. Det är ingen psykolog eller så som höll i det men materialet är taget ifrån olika studier och liknande. Det är egentligen inga nyheter nånting av det men ibland måste man få det på pränt.

Mest pratade vi om hur vi kan arbeta med oss själva för att vara bättre förberedda på att hantera stress i våra liv. Det som lyftes fram var att hantera våra attityder och förväntningar, detta för att vi måste lära oss att leva med våra försvarsmekanismer. Stress är ju i grunden en försvarsmekanism och vi kan inte hindra den när det väl sätter igång, det är en helt automatisk reaktion. Kortfattat handlar det om att kroppen ständigt är i ”fight or flight”-läge, som om vi befann oss i en extrem krissituation med fara för vårt liv, men det vet ni nog redan.

Förväntningar är ofta egoistiska, och om de inte slår in måste vi lära oss att säga att vi hade fel förväntningar. Ofta handlar det om att man har väldigt höga krav på sig själv, krav som ingen annan ställer. Många har högre krav på sig själva än vad arbetsgivare, lärare, nära och kära har. Dessa interna krav är ofta pressande och många gånger ser vi bara vad vi ska göra, inte vad vi har gjort. Att analysera vad man har gjort (vad man har gjort bra!) kan hjälpa oss att justera våra förväntningar i framtiden och därmed vår stresshantering.

För att få kontroll över sitt eget liv kan man försöka ändra på sina attityder och förväntningar, eller försöka ändra på verkligheten. Man kan uppnå höjd stresstolerans genom att motionera, äta förståndigt, förbättra förmågan att kommunicera, lära sig att upptäcka signaler på överstress, lära sig att hantera konflikter, lära sig att delegera, be om hjälp och erbjuda hjälp, föregripa krissituationer och inte sätta målen för högt. (I mina öron tolkas det som att man måste prata mer istället för att inombords klandra sig själv, och vara bättre på att vara här och nu. Inte tacka ja till saker av bara farten som man sen ångrar; tänk efter och ta dig tid till att fundera över saker, och inte minst lära dig att VÅGA. Många av sakerna på listan kan vara nog så läskiga.)

Ytterligare en viktig sak var att ladda sina energireserver. Vad får dig att må bra? Vad ger dig avslappning?

Det jag tar med mig mest är att kommunicera mer. Att vara öppen med att jag är stressad, resonera kring vad som stressar mig. Att nyttja andningshål där frustration kan få utlopp och andra andningshål där jag kan få vila är också superviktigt för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 590
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31