Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Emtherlia Det där kilot försvinner nog direkt när du återgår till dina vanliga rutiner, tror inte du behöver göra något särskilt för att det ska försvinna så jag tycker inte du behöver oroa dig över det.

Ja det är jag faktiskt inte orolig över egentligen, det gäller bara att jag håller mig borta från alla gosaker:p

Självklart ska du inte göra nåt om riskerar att förvärra/inte känns bra, men tror du inte att träning kan hjälpa då? Mitt ryggont kommer när inte coremusklerna tränas.

Det är inte riktigt sådan ryggvärk, detta kommer inte av t.ex. stillasittande utan att jag vid något tillfälle sträckt mig. Det händer oerhört lätt och tidigare i vintras bar vi upp en säng till vinden, vid ett tillfälle tog jag i på fel sätt. Det var inte bra kände jag direkt... Det blev inget stort men det är nog därför jag har ont nu! Så jag har känt tidigare att om det har känts såhär i ryggen och jag sen tränat ryggen har det inte varit bra alls och jag har fått undvika vissa moment på träningen. Det är alltså på samma ställe, på högersidan från skulderbladen och ner på sidan av ryggraden, i "filén".

Däremot för allmäntillståndet måste jag träna core, så det är därför jag vill iväg på sådana pass. :) Då är det mer för korsrygg och ländrygg, samt höfterna. Men jag tror massage skulle hjälpa mest i dagsläget.

Ja, jag menar på riktigt att belastningen är så stor. @snow - backa upp mig här. :D Vissa hävdar att belastningen är ännu större än så, men 2-3 gånger kroppsvikten verkar vara gängse uppfattning.

Säger sjukgymnasten något annat så är hon ute och cyklar (för springer gör hon då sannerligen inte i så fall). Förresten, det är väl inte samma person som sa att en matsked kvarg motsvarar 40 min löpning?

Jag kan tyvärr inte backa upp med några källor, däremot med exempel från verkligheten. Min kropp höll INTE för löpning när jag låg på BMI 18. Det gick lite bättre på BMI 21 och idag på BMI typ 24 (vet inte vad jag väger men övre skiktet av så kallad normalvikt i alla fall) så springer jag milen på 43 minuter, halvmarathon på 1:38, fjällmarathon etc etc utan skadeproblem. Jag personligen är övertygad om att en kropp för att hålla behöver både muskler och fett för att klara av den påfrestning som löpningen ger.

Tycker inte att du @Qelina bör springa förrän du har ett BMI på minst 20, helst mer. Och fått tillbaka din mens.

Problemet är bara att jag är så satans svag i just det läget, kommer knappt upp ens med maskinens hjälp :p
Några gummiband har vi inte heller, vet inte om jag är så sugen på att köpa det själv heller :/

För mig funkar maskinen bra, åtminstone än så länge. På fyra veckor har jag kunnat plocka bort 10 kilo från den :)

För mig funkar maskinen bra, åtminstone än så länge. På fyra veckor har jag kunnat plocka bort 10 kilo från den :)
Jag tror att mycket kommer av att lära sig en bättre teknik också. Nu var det liksom inte så himla många kilon som blev kvar (15 kanske? har ingen exakt koll på vad jag väger) att lyfta och ändå kändes det sjukt tungt och svårt. Så även om det kanske inte hjälper mig hela vägen i mål när det gäller att göra chins så hjälper det nog en bit i alla fall :)

Just nu är jag dock mest sugen på att ligga ner i soffan i tjugo år i sträck och äta massa chips. Fy fan vad jag är osugen på livet när det är så mycket stress. Borde plugga vidare inför morgondagens examination. Och inför en omtenta om tre veckor. Men hjärnan bara låser sig när jag försöker. Jag förstår liksom inte vad det står, det jag väl lyckas läsa åker teflonrutschkana ut lika fort igen och då blir jag bara ännu mer stressad över det hela.
Funderar helt ärligt på att bara skita i det, sätta igång en film och öppna chipspåsen som ligger i skafferiet.

Jag tror att mycket kommer av att lära sig en bättre teknik också. Nu var det liksom inte så himla många kilon som blev kvar (15 kanske? har ingen exakt koll på vad jag väger) att lyfta och ändå kändes det sjukt tungt och svårt. Så även om det kanske inte hjälper mig hela vägen i mål när det gäller att göra chins så hjälper det nog en bit i alla fall :)

Just nu är jag dock mest sugen på att ligga ner i soffan i tjugo år i sträck och äta massa chips. Fy fan vad jag är osugen på livet när det är så mycket stress. Borde plugga vidare inför morgondagens examination. Och inför en omtenta om tre veckor. Men hjärnan bara låser sig när jag försöker. Jag förstår liksom inte vad det står, det jag väl lyckas läsa åker teflonrutschkana ut lika fort igen och då blir jag bara ännu mer stressad över det hela.
Funderar helt ärligt på att bara skita i det, sätta igång en film och öppna chipspåsen som ligger i skafferiet.

Ja det tror jag med. Nu senast kändes det annorlunda mot hur jag gjorde i början så skulle tro att det går att hitta en bättre teknik i maskinen, jag tror ju inte att jag bara har blivit så mycket starkare.

Vi hade en föreläsning om stress idag på jobbet. Jag blev stressad av att sitta och lyssna på det... men i slutändan tar man nog till sig.

Som sagt tidigare; det är inte värt det. Jag försöker själv lära mig att inte stressa så jävulskt men det är ju bara jag själv som stressar upp mig och det är svårt att bryta sin egen tankebana. Om du vill (eller någon annan) kan jag speca lite saker som togs upp.

Vi hade en föreläsning om stress idag på jobbet. Jag blev stressad av att sitta och lyssna på det... men i slutändan tar man nog till sig.

Som sagt tidigare; det är inte värt det. Jag försöker själv lära mig att inte stressa så jävulskt men det är ju bara jag själv som stressar upp mig och det är svårt att bryta sin egen tankebana. Om du vill (eller någon annan) kan jag speca lite saker som togs upp.

Gärna det!

Helt OT egentligen, men @snow, tack för din tråd på dressyr, den gav mig hur mycket som helst. :bow: Har ju sadlat om från gammal hoppryttare till dressyr, och planen är att komma ut på någon lätt tävling under det här året, hästen är ju av förklarliga skäl också helt grön. Det där var precis en sån tråd som jag behövde just nu.

@cili, Men gör det? Skit i pluggandet, öppna chipspåsen och se en film. Man behöver faktiskt det också ibland. Jag gjorde det för några veckor sen, bara struntade i det förbenade grupparbetet och såg några avsnitt av en tv-serie som jag egentligen försöker följa men aldrig har tid att titta på. ;) Det kan göra att man orkar ta tag i eländet med ny kraft sen.

Gärna det för mig också. Är så jävulskt stressad ibland för att jag inte har hittat ett jobb här att det känns som jag ska gå sönder. Det gör ju inte att det blir lättare precis...

Pga tråkiga pass på gymmet idag är jag ute på långpromenad. Det är riktigt soligt ute så känns verkligen som det bättre valet.

Idag är det ju fettisdagen = pannkakor här :d Hade varit gott med semlor men alla skandinaviska kaféer ligger så långt bort så jag tar till mig de lokala traditionerna istället. :D

Jag vill gärna höra! :)

Dela gärna med dig @Chili :bow:

@Kiwifrukt Det fick bli så. Följt av grym ångest för chipsen (eftersom jag åt pannkakor till frukost och semla innan lunch..). Jag VET ju att det inte spelar någon roll i slutändan när det gäller en enda dag (och kaloriövertrampet lär inte ens vara särskilt stort), så det är väl p.g.a. all stress jag känner för allt annat som jag stressar upp mig även för det här. Skitdag :(

Men du, det din häst behöver mest av allt är att du finns kvar. Bränner du ut dig själv totalt nu så kommer du inte klara av att vara den där super matten och ryttaren du vill, kanske inte ens att du kommer orka med hästen själv. Du kanske behöver sänka kraven på ridningen också en period.

Fast sänka kraven i ridningen är det absolut sista jag vill göra. Det är ju utvecklingen tillsammans med hästen, planerna för framtiden och allt annat runt henne som är det enda ljuset i mitt liv just nu.
Sänker jag de ambitionerna jag har där så tar jag bort det enda jag VILL, och det skulle kännas helt värdelöst.
Jag är inte intresserad av/mår inte bra av kravlös skogsmulleridning, så då skulle jag inte behöva ha häst alls. Och det är jag, min familj och min terapeut överens om att hästarna ska jag göra allt jag kan för att fortsätta med.

För min del blir det nog en del chins framöver. Iaf om jag ska fortsätta med Crossfit efter min Onramp. Bara igår gjorde jag sammanlagt 40 st. Med ett jävligt tjock gummiband :p :D

Fast sänka kraven i ridningen är det absolut sista jag vill göra. Det är ju utvecklingen tillsammans med hästen, planerna för framtiden och allt annat runt henne som är det enda ljuset i mitt liv just nu.
Sänker jag de ambitionerna jag har där så tar jag bort det enda jag VILL, och det skulle kännas helt värdelöst.
Jag är inte intresserad av/mår inte bra av kravlös skogsmulleridning, så då skulle jag inte behöva ha häst alls. Och det är jag, min familj och min terapeut överens om att hästarna ska jag göra allt jag kan för att fortsätta med.
Okej då förstår jag att du vill hålla fast vi det, det är som med mina hundpromenader. Folk tyckte när jag vägde mindre att jag inte borde gå alls med honom men det fungerar inte. Det är ju för hans skull jag går upp på morgonen och våra rutiner som får mig att ta mig igenom dagarna. Jag försöker bara klura ut hur jag ska kunna hjälpa dig. Vill kunna ge dig råd som hjälper men vet inte hur jag ska göra det :( Jag tycker ändå att du ska försöka trycka på och stå på dig angående praktiken, dom kan ju inte formligen tvinga dig om du mår så dåligt? Då kan du kanske byta handläggare?

Okej då förstår jag att du vill hålla fast vi det, det är som med mina hundpromenader. Folk tyckte när jag vägde mindre att jag inte borde gå alls med honom men det fungerar inte. Det är ju för hans skull jag går upp på morgonen och våra rutiner som får mig att ta mig igenom dagarna. Jag försöker bara klura ut hur jag ska kunna hjälpa dig. Vill kunna ge dig råd som hjälper men vet inte hur jag ska göra det :( Jag tycker ändå att du ska försöka trycka på och stå på dig angående praktiken, dom kan ju inte formligen tvinga dig om du mår så dåligt? Då kan du kanske byta handläggare?

Ja, precis, så som hunden är för dig är hästen för mig. Hon är mer eller mindre allt för mig.
Sen har jag ju hundar också som såklart också är en jätteviktig del av mitt liv, men jag skulle nog ha svårt att motivera mig till att leva "bara" för dem, och det låter ju jättehemskt :crazy:

Du behöver inte alls känna att du måste ge mig nåt råd som hjälper, det är ju jättesvårt för någon utomstående att veta. Men jag ska försöka se vad jag kan göra med praktiken, jag har så jäkla svårt för att stå på mig bara :crazy: Ett av mina stora problem är ju (typ en svårare variant av) social fobi, som gör att jag i möten med "nya" människor knappt får fram annat än "mm" och "aa"... Men jag ska försöka iallafall.
Jag är inte helt anti all typ av praktik heller, någon form av aktivitet vore säkert bra för mig. Men inte på den platsen, och i den omfattningen, som de tycker jag ska börja.

Alltså nu kommer ni nog bli arga på mig :nailbiting: men jag var på Stadium outlet för att köpa en balansplatta till min träning för knäna. OCH jag kunde inte hålla mig, jag köpte löparkläder för 1000 kronor för jag har sådan extrem träningsabstinens. Nu saknas bara bra skor, det viktigaste med mina knän! Jag saknar löpningen mer än Friskis passen jag gick på och någon form av träning skulle jag få börja med på den här vikten, det var min morot och belöning. Min terapeut gav mig det som belöning för att ha gått upp 17 kg, att då skulle jag få ta upp någon form av träning. Och då väljer jag löpningen framför friskis så kan jag göra det när jag har tid och behöver inte anpassa mig efter deras schema och jag kan slå ihop det med hundpromenader så blir det inte utöver. Bara sjukgymnasten går med på det.

Jag VET vad ni tycker, jag VET att det finns olika åsikter men jag befinner mig bara 0,6 kg från den vikt då jag skulle få börja träna 2 gånger i veckan för min terapeut (hon som var så extremt duktigt) och de 0,6 kg tror jag inte spelar någon roll. Jag ska prata med sjukgymnasten på fredag, hon är vettig och jag litar på henne fast jag bara träffat henne 2 gånger så jag hoppas på ett ok att få börja springa lite. Ni behöver inte oroa er, jag ska börja väldigt lugnt, typ springa 10 minuter, sen en kvart osv och bygga upp sakta. Och märker jag att jag går ner i vikt kommer jag öka på maten. För jag vet att jag inte behöver gå ner mer i vikt. Jag kunde faktisk se i spegeln när jag provade kläderna att jag inte var så tjock, det brukar ju vara tvärtom, att jag ser enorm ut i speglarna men det gjorde jag inte, jag såg normal ut. Så här kändes det att se en normal person i spegeln :eek: :confused: Är det där verkligen jag?

Och Lindgren och jag ska ju träffas snart då kommer hon få se att jag inte är så smal längre utan mer normal eller stor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 591
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V