Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hinner inte riktigt läsa ikapp allt, men det verkar som att det går lite bättre för många av oss i alla fall vilket alltid är roligt att höra!

Själv har jag återigen upptäckt hur fantastiskt och beroendeframkallande Metafit är och på väg hem pendlade tankarna mellan "herregud jag är så slut att jag vill dö" och "fan vad kul det var, varför gör jag inte det här jämt?!". Jag har redan bokat in mig på måndagens pass :D

Ikväll var jag hemma hos två svenska kompisar och bakade semlor - en dag för sent men igår var vi upptagna av att äta pannkakor... :angel: Fy vad gott det var!

Jag hinner inte riktigt läsa ikapp allt, men det verkar som att det går lite bättre för många av oss i alla fall vilket alltid är roligt att höra!

Själv har jag återigen upptäckt hur fantastiskt och beroendeframkallande Metafit är och på väg hem pendlade tankarna mellan "herregud jag är så slut att jag vill dö" och "fan vad kul det var, varför gör jag inte det här jämt?!". Jag har redan bokat in mig på måndagens pass :D

Ikväll var jag hemma hos två svenska kompisar och bakade semlor - en dag för sent men igår var vi upptagna av att äta pannkakor... :angel: Fy vad gott det var!

Vad fint det låter! Vad gör man på Metafit? :)

Hembakade semlor låter inte fel.
Den jag åt igår var för visso inte hembakad - men åh, så god!

Idag ska jag försöka ta mig ut och springa...
Får se hur det går med den här arma kroppen. Sån jävla träningsvärk. Haha.
Benen fick jobba ganska hårt både igår och i måndags, så de...gör ont :p

Mindre 100 dagar till Göteborgsvarvet nu dock, så det börjar bli ett måste. Tyvärr :p

Mmmmm vad gott, och vad gött det lät med träningen! :)

KL

Kul att det uppskattades det jag skrev om stress. Inget kul ämne men det hör ju också till hälsa! Jag har först i efterhand insett hur stressad jag varit och har trott att jag genom min resa lärt mig att sätta stopp i tid. Men sedan jag började på det nya jobbet har jag fått inse att nej, det är inte så enkelt att man känner den där överstressen och då säger nej. När man känner paniken är det många gånger redan för sent. Dessutom, när man varit uppe på stresstoppen en gång är det så himla lätt att hamna där igen. Tröskeln har blivit väldigt låg.

@zassoo Vad skönt att prata av sig sådär! Det är lätt att gå in i sig själv alldeles för mycket och då bygga upp höga krav på sig själv, inbilla sig demoner och fiender och problem... Hoppas du finner mer glädje i att umgås med vänner nu!

Gårdagens simpass fick hoppas över när kollega ringde sig sjuk i sista stund och vi fick jobba en man kort = mycket stress och ingen rast.
Idag är det stängt och jag grämer mig över det missade igår.. :(
Blev bara ett par promenader under gårdagen och det var inte alls tillfredsställande. :down:

Idag blir inte mycket bättre tyvärr, men i morgon får jag äntligen simma igen! (Beroendeframkallande!!)

Oerhört trött just nu också, inne på min 18e arbetsdag i februari - av nitton. :meh: Kanske inte är konstigt att man är trött då..

Nu har jag varit hos läkaren och fått ett nytt recept på lugnande att använda vid behov. Han pratade om att sätta in antidepressiva mot stressen också, men det vill jag inte. Han skulle även skicka en remiss till deras stressteam, lär dock få vänta två månader på en tid där men det känns ju ändå bra att veta att det är på gång.

Han var i alla fall glad över hur mycket jag tränar och sa att jag ska fortsätta med det och gärna sätta in ännu mer yoga.

Ska iväg till gymmet med syrran om ungefär en timme. Har precis ätit lunch och ska hinna smälta den lite först tänkte jag, så jag har energi att köra på sen. Fortfarande viss träningsvärk i mina triceps, så vi får se hur det går med mina dips. Ska även skaffa ny träningsvärk i benen genom att köra ett ben i taget i benpressen igen, skitbra att veta att inget fusk och kompensering kan ske!

Har även fått tummen ur och lagt in massa tvättade kläder i garderoben (ja det tog ju bara sisådär 4 veckor...). Ska försöka städa hela lägenheten ordentligt innan helgen är slut, för sen blir det ny kurs i skolan (dvs ingen större ork på kvällarna) och på fredag bär det av för att hämta kattunge :D :bump:

Vad fint det låter! Vad gör man på Metafit? :)

Hembakade semlor låter inte fel.
Den jag åt igår var för visso inte hembakad - men åh, så god!

Det är en form av Tabata/HIIT-träning och en salig blandning mellan cardio och styrka. Alla övningar är kroppsviktsövningar så man använder alltså inga redskap, och programmen är allt från 18 till 30 minuter långa beroende på hur de är upplagda och hur högintensiva de är. Det igår var det längsta de har just nu, men jag föredrar de där det är lite mer "fullt ös medvetslös" i typ 20 minuter. Man fokuserar på de största muskelgrupperna för att maximera fettförbränningen och de säger att man kickar upp metabolismen (därav namnet Metafit) så pass att kroppen fortsätter att bränna i 24 timmar efteråt. Det är svintufft och svettigt men det hinner man knappt tänka på eftersom att det hela tiden är dags för något nytt. Alla pass styrs av en inspelad röst (tänk robot) som räknar ner sekunderna till nästa övning, så instruktören är mest där för att se till att man gör övningarna rätt.

Det jag tycker bäst om med det är dels att det händer något hela tiden så att man inte riktigt hinner tänka på hur jobbigt det är innan det är dags för en ny övning, samt att alla kan jobba utefter sin egen förmåga och bli slutkörda på sitt eget sätt. Det handlar liksom inte om att hänga med i koreografi eller orka göra 150 squats, utan man har ett visst antal sekunder på sig att göra en övning med sin egen kropp och så jobbar man så hårt man kan utefter det.

Gårdagens simpass fick hoppas över när kollega ringde sig sjuk i sista stund och vi fick jobba en man kort = mycket stress och ingen rast.
Blev bara ett par promenader under gårdagen och det var inte alls tillfredsställande. :down:

Idag blir inte mycket bättre tyvärr, men i morgon får jag äntligen simma igen! (Beroendeframkallande!!)

Oerhört trött just nu också, inne på min 18e arbetsdag i februari - av nitton. :meh: Kanske inte är konstigt att man är trött då..
Men usch vad tufft det låter med jobbet, och så surt att behöva skippa träningen! Som någon annan skrivit innan är jag dock oerhört imponerad av att du överhuvudtaget orkar försöka träna när du jobbar så mycket, det är jätteduktigt verkligen och jag är säker på att din kropp tackar dig för det! :)

Nu har jag varit hos läkaren och fått ett nytt recept på lugnande att använda vid behov. Han pratade om att sätta in antidepressiva mot stressen också, men det vill jag inte. Han skulle även skicka en remiss till deras stressteam, lär dock få vänta två månader på en tid där men det känns ju ändå bra att veta att det är på gång.

Han var i alla fall glad över hur mycket jag tränar och sa att jag ska fortsätta med det och gärna sätta in ännu mer yoga.

Ska iväg till gymmet med syrran om ungefär en timme. Har precis ätit lunch och ska hinna smälta den lite först tänkte jag, så jag har energi att köra på sen. Fortfarande viss träningsvärk i mina triceps, så vi får se hur det går med mina dips. Ska även skaffa ny träningsvärk i benen genom att köra ett ben i taget i benpressen igen, skitbra att veta att inget fusk och kompensering kan ske!

Har även fått tummen ur och lagt in massa tvättade kläder i garderoben (ja det tog ju bara sisådär 4 veckor...). Ska försöka städa hela lägenheten ordentligt innan helgen är slut, för sen blir det ny kurs i skolan (dvs ingen större ork på kvällarna) och på fredag bär det av för att hämta kattunge :D :bump:

Vad bra det lät som att det gick hos läkaren, underbart att han verkligen tog dig på allvar och att du äntligen får hjälp. Härligt att höra! Och visst är single leg press typ den bästa övningen som finns?! Lite läskig i början tyckte jag (svårt att lita på att endast ett ben ska lyckas hålla en uppe liksom), men oh så effektiv!

Vad skönt att det gick så bra hos läkaren och gud vad mysigt med kattunge :love:

Idag är det jag som får skippa träningen p.g.a jobb - herr PT var tvungen att flytta vårt pass till imorgon istället och i ungefär samma veva undrade jobbet om jag kunde komma in och jobba några timmar idag. Jag kom fram till att det kunde vara trevligt med lite extra pengar den här månaden, så jag sa ja och åker dit efter dagens föreläsningar. Planerar att gymma på söndag istället nu, så att det fortfarande blir 4 bra pass den här veckan liksom. Känns bra, även om det hade varit skönt att träna idag också...

Vad bra det lät som att det gick hos läkaren, underbart att han verkligen tog dig på allvar och att du äntligen får hjälp. Härligt att höra! Och visst är single leg press typ den bästa övningen som finns?! Lite läskig i början tyckte jag (svårt att lita på att endast ett ben ska lyckas hålla en uppe liksom), men oh så effektiv!
Jag fuskar dock och kör sittande i maskin än så länge :D Vågar inte riktigt lita på att knäna håller än så det känns tryggast så. Men snart hoppas jag kunna gå över mer på fria igen :D

Jag fuskar dock och kör sittande i maskin än så länge :D Vågar inte riktigt lita på att knäna håller än så det känns tryggast så. Men snart hoppas jag kunna gå över mer på fria igen :D
I så fall fuskar jag lika mycket som du, och jag har inte ens några dåliga knän att skylla på! :angel: Jag vågar mig inte på den liggande ensam helt enkelt, och tycker att jag får bra resultat av den sittande i alla fall så... :)

Aha, @Mineur, då är jag med. Det låter kul! Och ganska likt Grit som jag varit på ett par gånger. Det ena, Cardio, är bara kroppsvikt. Halvtimme långa, asjobbiga pass :p

Idag har jag sprungit utan ångest :bump:
Struntade i appen som berättar för mig när jag ska springa, hur länge och när jag ska gå. Hade istället bara musik i öronen och sprang när jag kände för det. Och prestationskraven och ångesten höll sig borta, och den sköna känslan av att vara ute och springa och faktiskt må bra av det var tillbaka. Sååå nöjd!
Härligt!

Oj, du jobbar verkligen galet mycket! Hur orkar du? Vad är det nu igen du gör? Har jag frågat det förut? Känns som jag gjort det men jag är lite allmänt förvirrad och har fullt i huvudet så jag ber om ursäkt ifall du redan fått frågan av mig. Är det alltid så mycket jobb eller är det i perioder?

Du behöver inte gräma dig över att du missade träningen, en dag gör inte så mycket varken till eller från, det är helheten som är det viktiga.

Haha, jag tycker simning är sjukt tråkigt, jag försökte komma igång med det för ett par år sedan, eller det var säkert 10 år sen nu så jag har kanske ändrat mig, men då slutade det alltid med att jag och kompisen som jag tränade med hamnade i äventyrsbadet och lekte istället , vi tröttnade på träningen efter typ 15-20 minuter :D

Nu blev jag sugen på att bada i äventyrsbadet i stan, simma i strömmen och åka lite rutschkana och simma runt och leka :p Synd att jag inte kan visa mig i badkläder bara :(

Kan man få antideppresiva mot stress? Det låter konstigt att medicinera bort något som beror på yttre omständigheter tycker jag, det är väl bättre att jobba med det som är orsaken till att man mår dåligt om det är möjligt tänker jag. Men om det kan hjälpa så kanske det är en bra idé att få lite extra hjälp på vägen, klurigt hur man ska tänka. Hur tänkte du kring det hela? Vad gör de på stressteamet? Vad har du för lugnande?

Bra med tvätten! Jag har tvingat mig själv att lägga in tvätten direkt när jag tar upp den från tvättstugan annars blir det liksom inte alltid av. I perioder när jag mått dåligt så kommer tvätten aldrig in i garderoben, då går den från påsen med ren tvätt till användning och sen till nästa tvättpåse.

Vad blir det för kattunge? Ras, namn? Vill veta! Kanske en liten bild också?

Får jag byta ämne från frågan om min löpning? Jag tänker att jag släpper det tills jag pratat med dom som jobbar med mig och sen tar jag ett beslut om vad jag tror är bäst för mig utifrån vad dom sagt och vad jag tänker. Jag är jätte tacksam för allt ert engagemang och all tid ni lagt ner på att skriva till mig och tar verkligen till mig det:bow:.

Jag vill skryta om en sak! Haha, det här kommer att låta så sjukt fånigt men jag är stolt :D Igår var jag nämligen ute och gick typ 3,5 timmar totalt och på kvällen tänkte jag att jag ju rört mig en hel del under dagen (kanske mer än vad de flesta gör?) så jag tog lite extra päron i min kvarg och päronblandning:banana: Det var inte så mycket, ca 20 gram mer än vanligt. Men det hör inte till saken, det stora är att det här var allra första gången jag gjort en sådan här sak! Att jag tagit lite extra. Ångest? Ja lite men det var överkomligt. Jag tänkte som så att jag ju har ångest oavsett så jag kunde lika gärna passa på att utmana mig lite. 20 gram päron kan med logik inte ge någon viktuppgång men i anorexins värld gör den det, enligt anorexin gick jag upp 1 kg pga de där päronbitarna men jag struntade i det och åt dom iaf. Där satte jag anorexin på plats:banana:

Kan man få antideppresiva mot stress? Det låter konstigt att medicinera bort något som beror på yttre omständigheter tycker jag, det är väl bättre att jobba med det som är orsaken till att man mår dåligt om det är möjligt tänker jag. Men om det kan hjälpa så kanske det är en bra idé att få lite extra hjälp på vägen, klurigt hur man ska tänka. Hur tänkte du kring det hela? Vad gör de på stressteamet? Vad har du för lugnande?

Bra med tvätten! Jag har tvingat mig själv att lägga in tvätten direkt när jag tar upp den från tvättstugan annars blir det liksom inte alltid av. I perioder när jag mått dåligt så kommer tvätten aldrig in i garderoben, då går den från påsen med ren tvätt till användning och sen till nästa tvättpåse.

Vad blir det för kattunge? Ras, namn? Vill veta! Kanske en liten bild också?
Tror han menade att det kunde ta bort den värsta ångesten som jag får av stressen. Men jag vill inte medicinera i onödan, och det känns bara som ännu en stressgrej att komma ihåg att ta en viktig tablett varje morgon. Det känns liksom dumt att symptombehandla, det ändrar ju inte på något av det som orsakar stressen. Jag sa att jag inte är intresserad av det i dagsläget, så han tyckte att jag ska ringa om jag ändrar mig.
Vet inte riktigt hur det teamet jobbar, men förhoppningsvis ska det kunna bli något bra :)
Jag använder atarax. Han ville egentligen byta ut den eftersom det normalt sett inte är förstahandsalternativet för att behandla sånt här. Men jag har haft tillgång till dom länge, vet hur jag funkar på dom och känner att det funkar för mig. Dessutom kan man använda dom mot klåda också, vilket är perfekt när jag får allergiska reaktioner :D

Jag är vansinnigt dålig på att komma ner och tvätta. Så då blir det liksom så mycket på en gång, så när det väl är tvättat och uppe i lägenheten igen känns det för mycket för att lägga in direkt. Och sen blir det inte av... Nackdelen med att ha för mycket kläder, jag får liksom inte brist på dom förrän efter mer än en månad. Borde tvätta oftare, men så säger jag varje gång :p

Det är ett orientaliskt korthår i färgen choklad. En hane som nu är 13 veckor. Än så länge kallas han mest för Chokladkatten (när jag pratar med andra människor) och Lillebror (när jag pratar med mina andra katter) :D
Min senaste bild är tagen när han var sju veckor, då jag var iväg och tingade honom. Dessvärre tagen med mobilkamera i dåligt ljus :(
wpid-wp-1420897521993.png

Men jag kan ju smyga in en länk till en av uppfödarens bilder där man ser honom bättre :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 589
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka