Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, precis, så som hunden är för dig är hästen för mig. Hon är mer eller mindre allt för mig.
Sen har jag ju hundar också som såklart också är en jätteviktig del av mitt liv, men jag skulle nog ha svårt att motivera mig till att leva "bara" för dem, och det låter ju jättehemskt :crazy:

Du behöver inte alls känna att du måste ge mig nåt råd som hjälper, det är ju jättesvårt för någon utomstående att veta. Men jag ska försöka se vad jag kan göra med praktiken, jag har så jäkla svårt för att stå på mig bara :crazy: Ett av mina stora problem är ju (typ en svårare variant av) social fobi, som gör att jag i möten med "nya" människor knappt får fram annat än "mm" och "aa"... Men jag ska försöka iallafall.
Jag är inte helt anti all typ av praktik heller, någon form av aktivitet vore säkert bra för mig. Men inte på den platsen, och i den omfattningen, som de tycker jag ska börja.
Jag ska börja arbetsträna i sommar/höst någon gång och är också extremt orolig för vad jag ska tvingas till. Jag vill ju ha något som ger mig något, som får mig att må bra och tar mig framåt och på en lagom nivå. Vet inte alls vad Försäkringskassan tänker. Just nu skulle jag inte klara alls att arbetsträna men det kanske ser annorlunda ut i juni. En tidning vore ju toppen eftersom jag läser journalistik men det lär vara svårt. Känner inte alls för att sitta i kassan på Coop liksom utan vill utvecklas som person och använda det jag pluggat till. Och förmiddagar mår jag alltid skit så då klarar jag inget utan det är först efter lunch jag börjar vakna till pga alla mediciner. Och så har jag alla mattider och hunden och alla rutiner jag jag har och försöka klara av ett arbete utanpå det...

Nya grejor på cirkelträningen idag! Kul och svårt :) kändes iaf bra att träna ordentligt! Nu ska jag orka med en kväll med alla barn utan att bli osams med min mamma... :cautious:

Nya grejor på cirkelträningen idag! Kul och svårt :) kändes iaf bra att träna ordentligt! Nu ska jag orka med en kväll med alla barn utan att bli osams med min mamma... :cautious:
Det verkar som du är inne i en positiv träningsperiod? Känns som att du ofta skriver bra saker om träningen :) Känns det bra?

Just det, angående belastningen när man springer är det en bra sak för mitt skelett. Jag har benskörhet pga anorexin och skelett som en 90 åring (vet inte läget nu, kollade för ett par år sedan och det kan vara sämre) och det som står överallt är att träning och belastning på skelettet är super viktigt för att få ett starkare skelett

@Qelina Du gör ju naturligtvis som du vill med löpningen men när både @snow & @Tassetass säger att det låter ohälsosamt så hade iaf jag lyssnat. They know their shit så att säga:)
Jag vet, de är jätte duktiga men jag är så trött på att leva mitt liv efter en ätstörning. Jag vill göra vanliga, normala saker. Friska saker. Men jag vill ju också ha råd. Därför ska jag prata med sjukgymnasten, jag fick ju ok från sjuksköterskan att börja springa om jag åt mer men hon verkade lite konstig när hon sa att en matsked extra kvarg motsvarar typ 40 minuters löpning.

Skulle ut till stallet. Körde på ett rådjur. Stackars pappa som helt plötsligt bara fick höra ett vrål rakt in i mikrofonen (har alltid headset) och alldeles för många svordomar. Jag, hundar och bil klarade sig, även rådjuret. Jägare är utskickad. Men usch vad hjärncellerna bara springer iväg när man blir chockad :(

Just det, angående belastningen när man springer är det en bra sak för mitt skelett. Jag har benskörhet pga anorexin och skelett som en 90 åring (vet inte läget nu, kollade för ett par år sedan och det kan vara sämre) och det som står överallt är att träning och belastning på skelettet är super viktigt för att få ett starkare skelett
Fast man bygger inte upp skelettet genom att utsätta det för för stora påfrestningar och stötar, det blir snarare större problem av det. Träning och belastning kan man få på annan väg.
Det viktigaste för ett starkt skelett är att man får i sig tillräckligt med näring för att bygga det. Belastning får du redan i och med dina promenader.

Fast det där är bara sant för de som äter ordentligt och mycket. För dig som ännu begränsar ditt matintag skulle osteoporosen bli än värre. Belastning är enbart bra om kroppen får chans att reparera sig efteråt, annars bryts skelettet bara ner ännu mer. Och som cili sa kan kroppen bara reparera sig om man äter mycket.

Snälla, vila från löpningen tills du är frisk från anorexin!

Alltså, de där träningspassen och den instruktören :love: jag börjar nästan ångra att jag sagt upp mitt gymkort. Men men, planen är ju inte att sluta träna utan bara byta ställe så jag får ju ge det en chans.

Och känslan när man tränat så att underkläderna är blöta av svett :rofl: Kände mig rätt svag idag dock, utom i ryglåten där jag höjde vikten.

Helt OT egentligen, men @snow, tack för din tråd på dressyr, den gav mig hur mycket som helst. :bow: Har ju sadlat om från gammal hoppryttare till dressyr, och planen är att komma ut på någon lätt tävling under det här året, hästen är ju av förklarliga skäl också helt grön. Det där var precis en sån tråd som jag behövde just nu.

Tyckte att alla trådar på dressyr handlade om galoppombyten typ, och jag är inte riiiktigt på den nivån :p. Kul att vi är fler som behöver nybörjartips!

Jag red ridlektion idag med mycket övergångar, perfekt träning för någon som ska rida Lätt C. Pålle var jätteduktig, hans matte behöver träna på att sitta ordentligt och rida med stadig hand. Nu har jag precis käkat semla, mums!

Det verkar som du är inne i en positiv träningsperiod? Känns som att du ofta skriver bra saker om träningen :) Känns det bra?
Det känns väldigt bra! Just nu är träningen det enda som ger riktigt bra energi så jag hoppas att det håller i sig :) eftersom ptn och jag verkligen har lärt känna varandra nu också så kan man på något sätt utmana sig mycket mer på passen också. Och att kroppen funkar och förstår gör ju sitt till också :)

För övrigt så har jag precis nattat dottern efter att ha kommit hem från mamma där resten av kusinerna är, och jag är så trött och uppgiven att jag är gråtfärdig... De vet att jag tagit ledigt för dottern resten av veckan, ändå så planerar de in en aktivitet med 7-årsgräns imorgon fm. :banghead: Tur att A gillar gymmet så hon får hänga med dit istället. Då blir hon nöjd och jag blir inte av med ett träningspass!

Tyckte att alla trådar på dressyr handlade om galoppombyten typ, och jag är inte riiiktigt på den nivån :p. Kul att vi är fler som behöver nybörjartips!

Jag red ridlektion idag med mycket övergångar, perfekt träning för någon som ska rida Lätt C. Pålle var jätteduktig, hans matte behöver träna på att sitta ordentligt och rida med stadig hand. Nu har jag precis käkat semla, mums!
Övergångar är a och o! Min favoritövning kallar jag för "fem steg". Man ska helt enkelt rida fem steg skritt - fem steg trav, osv. I början får man ta fler steg såklart, kvalitén är viktigast, men målet är bara fem balanserade steg. Sen kan man utveckla och växla mellan alla gångarter och halt också. Jag kunde sitta och rida den övningen nästan ett helt pass ibland! :)

@Qelina Ett friskhetstest till dig: Om du äter en semla idag utan att få ångest så kan du börja springa imorgon. Det är en vanlig sak som friska människor gör. Om du inte klarar av att äta en semla så är det DET du ska fokusera på som normal, frisk aktivitet i första hand. Löpningen kommer sedan, när du klarar av att äta som en frisk person.

@Ninnurur åh, förklara gärna! Övergångar mellan skritt och trav går hyfsat, likaså trav-galopp. Men avsaktningarna :o. Där har vi lite att jobba på. Det blir gärna ca två steg "springtrav" innan jag får tillbaka honom till arbetstrav, som dock ofta blir väldigt fin efter galoppen, undantaget dessa inledande katastrofsteg.

@Ninnurur åh, förklara gärna! Övergångar mellan skritt och trav går hyfsat, likaså trav-galopp. Men avsaktningarna :o. Där har vi lite att jobba på. Det blir gärna ca två steg "springtrav" innan jag får tillbaka honom till arbetstrav, som dock ofta blir väldigt fin efter galoppen, undantaget dessa inledande katastrofsteg.
Det är inte mer avancerat än det jag nyss skrev. Till en början kan man ju lägga övergångarna vid bokstäverna på ridbanan så blir det längre sträckor. :) angående springtraven så är det styrka som saknas så rid massor av övergångar. Gör halt eller gå ner i skritt från galopp så att han hinner hitta balansen. Och galoppen ska ju enkelt sagt brytas med inner tygel så se till att den balansen finns och rid hela vägen in i övergången så att det inte är du som bara släpper. Magmusklerna du vet ;) du kan också rida mycket övergångar inom gångarten, dvs tempoväxlingar. Tydliga såna! Samla galoppen så mycket du kan och öka med power, inte bara fart :)

@snow Jag fick ett bra tips när vi övade på att gå över från galopp till trav (vilket oftast blir att pålle faller isär och slänger upp huvudet). Att försöka tänka på takten, rida i takten, räkna "en-två-tre, en-två-tre" så att du kan bryta av i rätt ögonblick och direkt gå över till "en-två, en-två, en-två" därifrån. Usel förklaring känner jag nu :o Men poängen är att för att övergången ska bli smidig så behöver hästen vara i rätt läge i stegisättningen, annars ramlar den isär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 590
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31