Lite jobbig dag detta

.
För det första flög jag av min häst igen. Vi travade bommar, han spände till lite, jag spände till ännu mer (kan säga att kroppen reagerade på instikt här) varpå han flög iväg i en bockserie. "Näe, inte igen tänkte jag" men sen valde jag faktiskt mer eller mindre medvetet att tippa av när läget var rätt. Ville inte riskera att "slungas iväg" som förra gången. Landar perfekt utan minsta smärta (rider även med säkerhetsväst numera och det hjälpte nog till), sätter mig upp i sadeln direkt och vi rider om övningen tills vi klarar den med avspänd häst och ryttare. Jag hade en tränare på marken som gjorde övningen enklare med fler travsteg mellan bommarna, för att sedan succesivt minska antalet steg, och tillslut så travade vi helt avspänt över. Det positiva i det hela var att vi avslutade jättebra och att jag faktiskt inte blev ett dugg rädd av att trilla av. Nästan lite skönt att ha det avklarat men jag och pålle har lite att jobba på när det gäller avspändheten.
En sak som stört mig ett tag är att min häst började få skav på ryggen i början på januari. Jag har varit lite skeptisk till om min dressyrsadel verkligen ligger bra och därför kollat om skavet verkar komma av den, men konstaterat att skavområdet ligger bakom dressyrsadelns bossor. "Det måste ju vara skav efter schabraket" tänkte jag då och har lagt fårskinspadd under sadeln. Idag red jag i min hoppsadel, den sadel som han "alltid" haft och som var den enda av hundra miljoner sadlar som låg OK på honom när jag hämtade hem honom i augusti. Konstaterade efter ridningen att han skavt av nästan allt hår ända ner till huden och dessutom ömmade på skavet

. Kollade hoppsadeln på ren ingivelse och bam - den har kilbossor som exakt matchar skavområdet. Ååååh jag känner mig så dum, jag har inte ens tänkt på att han kanske musklat om sig och att hoppsadeln därför inte passar längre. Stackars häst

. Funderar såklart nu på om bockningarna har något med sadeln att göra (han har aldrig bockat i dressyrsadeln), men å andra sidan rider jag alltid ut med hoppsadeln och då har han inte visat något obehag. Så himla svårt ibland, man önskar ju att hästar kunde tala!
Ber om ursäkt för superdupermycket off topic nu men ni förstår säkert känslan när man tror att man skadat sin häst

.