Grattis i efterskott @Emtherlia 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom iaf iväg till föräldrarna för en kaffe och kunde konstatera att nästan alla mina tights hängde på torkställningen där@Ninnurur Upp och hoppa! Det är skönt när det väl är gjort!![]()
Usch vad tungt snow! Du har redan fått en massa bra svar, men jag vill bara återigen påminna dig om att inte klanka ner för mycket på dig själv här. Visst är det en trist situation och visst är det okej att känna sig lite nere, men precis som du önskar att han kunde prata så får du ju också tänka att hästar inte kan prata, och att det således blir tusen gånger svårare att inse om man gör något fel. Det är ju liksom inte direkt så att du medvetet orsakat detta (och det kanske inte ens är du som har orsakat något överhuvudtaget), vetandes att något var fel. Stor kram till dig, fortsätt gärna skriva av dig om du känner att du behöver. I alla fall jag kunde inte bry mig mindre om det blir lite off topic här ibland, och dessutom handlar det ju till stor del om din psykiska hälsa och välmående det här!
@snow, Nu har du redan fått en massa bra svar från kloka personer, men vill skicka lite pepp i alla fall. Jag är supernojig med mina sadlar, vilket grundar sig i att jag en gång råkade få tag i en häst med ryggproblem, orsakade av dålig sadel som förra ryttaren intygade låg jättebra (jag var helt grön på den biten då), och de problemen gick alldeles för långt och satte alldeles för djupa spår. Vi tog också ut en sadelutprovare vid det tillfället, för att prova ut en sadel som verkligen skulle passa hästen, och för att den inte skulle vara spänd kom hen hem till oss och provade ut den hemma. Tyvärr kom hen ungefär vid den här tiden på året, och det var blankis precis överallt, så vi kunde bara prova sadeln inne i stallet och att jag satt i den utanför. Den passade hästen jättebra på så vis, men så fort hästen började röra sig i en snabbare gångart än skritt så passade den plötsligt inte alls mer. Jag är också lite misstänksam mot sadelutprovare som har egna märken de vill sälja, vill de sälja sadeln till mig för att den passar just min häst, eller vill de kränga på mig sadeln bara för att de får betalt för det? Nu har jag dels en kompis som är jätteduktig som jag har bett kika på min sadel, och en person i mitt nya stall är också duktig, jag litar betydligt mer på dessa personer än någon som har någon form av vinstintresse i att försöka få mig att välja just deras sadel (jag skulle faktiskt dock lita på dessa personerna även om det var de som ville sälja en sadel). Synd att du bor så långt bort från mig, annars vet jag en person som jag tyckte vi fick jättebra hjälp av när vi letade sadel åt en kompis häst för några (ganska många, tror det var -06 eller -07, men hon säljer fortfarande) år sen som jag varmt hade kunnat rekommendera.
Hur har du ridit när du har ridit ut? Jag vet ju själv att jag lättare ställer krav och rider lite mer avancerat om jag rider i ridhuset eller i en paddock. Om du inte ridit så hårt i hoppsadeln sista tiden efter din olycka kan ju det vara en anledning till att hästen inte bråkat när ni varit ute i skogen?
Hemma från kliniken med hästen. Nu ska jag ta tag i mig igen för nu släppte ångesten![]()
Åh vad skönt! Fick du positiva besked?
Liten vrickning eller liknande höger fram. Märks bara vid lågt böjprov. Så tillbaka om 3 v och se om det löst sig.
Han fick metacam med sig som han ska få 10 dagar nu mest för han ska slappna av och belasta jämnt tills dess.
De ville inte in och spruta honom för så ung och för så lite. Så får vi se vid ÅB.
Åh, jag förstår verkligen känslan. Man vill ju så väl och att allt ska vara perfekt och minsta lilla misstanke om att man gjort något fel är ju helt hemsk. Man älskar dom ju och känner ju ett så stort ansvar eftersom de är utlämnade till en själv. Men klanka inte ner på dig själv, du har inte gjort något fel med flit och om det är sadeln som gjort skaver innebär det inte att du är en dålig hästägare, alla gör "fel" ibland, ibland blir det fel utan att någon gör fel också. Kram till digLite jobbig dag detta.
För det första flög jag av min häst igen. Vi travade bommar, han spände till lite, jag spände till ännu mer (kan säga att kroppen reagerade på instikt här) varpå han flög iväg i en bockserie. "Näe, inte igen tänkte jag" men sen valde jag faktiskt mer eller mindre medvetet att tippa av när läget var rätt. Ville inte riskera att "slungas iväg" som förra gången. Landar perfekt utan minsta smärta (rider även med säkerhetsväst numera och det hjälpte nog till), sätter mig upp i sadeln direkt och vi rider om övningen tills vi klarar den med avspänd häst och ryttare. Jag hade en tränare på marken som gjorde övningen enklare med fler travsteg mellan bommarna, för att sedan succesivt minska antalet steg, och tillslut så travade vi helt avspänt över. Det positiva i det hela var att vi avslutade jättebra och att jag faktiskt inte blev ett dugg rädd av att trilla av. Nästan lite skönt att ha det avklarat men jag och pålle har lite att jobba på när det gäller avspändheten.
En sak som stört mig ett tag är att min häst började få skav på ryggen i början på januari. Jag har varit lite skeptisk till om min dressyrsadel verkligen ligger bra och därför kollat om skavet verkar komma av den, men konstaterat att skavområdet ligger bakom dressyrsadelns bossor. "Det måste ju vara skav efter schabraket" tänkte jag då och har lagt fårskinspadd under sadeln. Idag red jag i min hoppsadel, den sadel som han "alltid" haft och som var den enda av hundra miljoner sadlar som låg OK på honom när jag hämtade hem honom i augusti. Konstaterade efter ridningen att han skavt av nästan allt hår ända ner till huden och dessutom ömmade på skavet. Kollade hoppsadeln på ren ingivelse och bam - den har kilbossor som exakt matchar skavområdet. Ååååh jag känner mig så dum, jag har inte ens tänkt på att han kanske musklat om sig och att hoppsadeln därför inte passar längre. Stackars häst
. Funderar såklart nu på om bockningarna har något med sadeln att göra (han har aldrig bockat i dressyrsadeln), men å andra sidan rider jag alltid ut med hoppsadeln och då har han inte visat något obehag. Så himla svårt ibland, man önskar ju att hästar kunde tala!
Ber om ursäkt för superdupermycket off topic nu men ni förstår säkert känslan när man tror att man skadat sin häst.
Angående skavet kan jag också säga att min häst brukade få skav ibland på vintern men aldrig annars, det var som att vinterpälsen var annorlunda än den vanliga. Jag reagerade precis som dig och trodde det var fel på sadeln men hon fick skav även av täcken och andra saker bara när det var vinterpäls. Jag bytte dock till en bomlös sadel då det var så svårt att hitta en vanlig till henne.Faktiskt så reagerade jag mer på skavet nu när jag varit borta några dagar (min medryttare har tagit hand om hästen när jag varit i England). "Va, såg det verkligen ut så här?" Precis som med allt annat så blir man nog lite hemmablind och ser inte dag-till-dag förändringar lika lätt.
Sen känns det lite typiskt hästägaraktigt att fokusera på hästen in absurdum och när det gäller en själv är det lite mer "jaja, jag föll av strax efter att min brutna nacke precis läkt, det är nog ingen fara med det" medan jag blir helt extremt nojjig av att hästen har skavsår.
Vad bra att du ändå ska göra något mysigt ikväll med en kompis, bra för psyket. Hur mår knät nu?Helvetes jävla pissdag.
Stress x 1000. Vred runt mitt bra knä förut = skitont. Stod på tåget i 30 minuter = ännu mer ont. Har nån envis jäkla låtsasmensvärk sedan tre veckor tillbaka efter att jag fick för mig att sluta med p-ringar för att se om jag mår bättre utan extra hormoner.
Ska till studievägledaren för ett möte på onsdag, då vi ska se över hur jag kan göra med mina studier för det här funkar inte.
Just nu vill jag bara dra täcket över huvudet och gå i ide en månad. Men det funkar ju inte riktigt. Så ikväll kommer en kompis över, då ska vi göra pizza och se på film. Imorgon blir det core + gym. Ska jag vara trasig psykiskt så kan jag åtminstone se bra ut fysiskt.