Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fryckan Tack för peppen! Och jag förstår att du är bitter över att missa Vasaloppet. Din hälsa är ju dock viktigare, och Vasaloppet återkommer nästa år om inte jorden går under/2016 blir ett år av extrem snöbrist så du lär få fler chanser :).

@Ninnurur & @Qelina - ja, jag märker helt klart att vinterpälsen är av sämre kvalitet än sommarpälsen. Han har fåt liiite lite skav av sadelgjorden men är halvklippt och faktiskt verkar det bli mindre skav på klippta partier. Han är fortfarande öm i ryggen men bara precis där det skavt som värst, vad jag kan utröna. Det är väl iofs inte så konstigt, vi människor blir ju också ömma när vi får skavsår. Hoppas på att det blir bättre om han får vila helt från uppsuttet arbete någon vecka eller två.

Lite mer on-topic så har jag åkte lite skidor de senaste dagarna, 14 km igår och 16 km idag. Har kännts OK; men på söndag är det dags för 60 km och det känner jag mig inte riktigt tränad för.... Nåväl, det kan ju vara intressant att för första gången i livet för försöka genomföra ett lopp jag inte är riktigt tränad för (!). Är rädd för att det kommer bli brutalt jobbigt, men det blir väl en erfarenhet det med.

Jag kom iväg till gymmet,det var bara jag och en till där och han tittade inte åt mitt håll. Sjukgymnasten kom ut och pratade och det kändes lite jobbigt men han sa inget och gjorde ingen grej av att det ser ut som jag strimlat mig själv på längden i ett rivjärn :wtf: Jag var så trött innan gymmet så ville inte gå dit, passet tog rejält på benen så var helt mör när jag gick hem, ni vet sådär att man nästan darrar på benen när man går hem? Men det var en skön känsla.

Fick ny energi och passade på att trimma hunden, dammsuga och skriva skoluppsats. Det finns egentligen bara en sak jag tycker är tråkigt med att ha hund och det är att trimma, måste trimma hela kroppen en gång i månaden och ansiktet 1-2 gånger/vecka (det är inget problem, tar typ 5 minuter). Det tar 1-1,5 timme att fixa hela kroppen och det jobbiga är väl mest att hunden inte gillar när man klipper pälsen på framtassarna så då klagar han en del. Men en tråkig timme i månaden är ju inget mot allt det positiva han ger mig.

Har blivit 100 minuter promenad hittills plus träningen på gymmet och sen ska jag strax ut på en långpromenad på typ 80 minuter med hunden och kusinen ikväll så det blir en ganska aktiv dag.

@snow - jag lärde mig helt enkelt att nån gång i oktober börja ludda in hästen ;) en sån där luddig hundpläd var bra att ha under sadeln!

--------------
Tungt och roligt cirkelträningspass idag :) och innan dess lite skridskoåkning med dottern eftersom de spolat is på närmaste IPn :) det solade på oss! Nu ska jag få i barnet mat, sen blir det lite fredagsmys :love:

@snow Min pålle har också lätt för skav och sånt när vinterpälsen är på, just nu har han fått två knölar vid manken som jag inte är så glad åt :crazy: Men han har inte ont av dem och de blir inte värre så det är bara att försöka hålla rent och fint och hoppas att dom försvinner med snön typ :p
Jag känner mig också väldigt OT när jag snackar häst i den här tråden men det finns inte riktigt någon bra tråd att bara snacka i tycker jag (om man inte hänger i årgångstrådarna). Det finns en medryttartråd men den är urtrist för det är inte så många som skriver i den och knappt nån som svarar på det man skriver ändå :p

-------------

Apropå hästar då :angel: Så gjorde jag ett tappert försök att rida ut idag i det underbara vädret, broddade runt om och gav mig ut glad i hågen. Tror ni inte hästen får rejäla snöstyltor då istället :meh: Så det var bara att ge upp och gå in i ridhuset istället.

@zassoo Alltså jag personligen har ju inget emot att det pratas om det mesta i den här tråden :). "Hälsa" är ändå ett holistiskt begrepp som innefattar såväl fysik som psyke. Är man ledsen eller nedstämd pga något som händer i stallet så påverkar ju det ens hälsa. Och sen gillar jag verkligen personerna som hänger i den här tråden! I många andra forum kan stämningen vara ganska hård, men inte här.

Min pålle har också ett par knölar på olika ställen i pälsen, som jag tror är en hudinfektion :-/. Jag tvättar knölarna med alsolsprit och försöker känna igenom pälsen och "pilla bort" fett och smuts som verkar vilja klumpa ihop sig. Funderar på om täcken egentligen är så hälsosamt för hästar - jag får för mig att det blir för tätt och varmt vilket gör att bakterier trivs. Å andra sidan blir min pålle så sjuuukt svettig när han tränar om han inte klipps, och en klippt häst kan man ju inte lämna utan täcke i blåst och -10... Så svårt det där!

Vet ni vad jag har gjort idag? :eek::nailbiting:

Jag gick på stan några timmar, och sedan skulle jag handla på vägen hem. Då passade jag på att köpa en fylld munk :eek: Ni vet en sån där med vaniljkräm i. Jag kommer inte ihåg när jag åt en sån sist, det var iallafall många år sedan.
Och sen åt jag upp den :eek: Och jag har fortfarande inte tagit reda på hur många kalorier den innehöll, och jag vill inte veta.
Sedan ställde jag mig framför spegeln, drog upp tröjan och stirrade ut min mage. Länge stod jag där och glodde kritiskt. Och vet ni vad jag kom fram till? Att min mage såg exakt likadan ut som den gjorde i morse, eller för ett par dagar sedan. Fast jag ätit tillräckligt, vilket i min hjärna är "för mycket". Men det är det ju inte. Och efter en fylld munk, alltså.

Lite senare drog jag på mig mina nya löparskor som jag köpte idag (älskar dem :love:) och sprang en sväng. Orken är kanske inte helt så bra som den borde, men redan mycket bättre :banana:

@Mineur Tack :o

Jag gick på stan några timmar, och sedan skulle jag handla på vägen hem. Då passade jag på att köpa en fylld munk :eek: Ni vet en sån där med vaniljkräm i. Jag kommer inte ihåg när jag åt en sån sist, det var iallafall många år sedan.
Och sen åt jag upp den :eek: Och jag har fortfarande inte tagit reda på hur många kalorier den innehöll, och jag vill inte veta.
Sedan ställde jag mig framför spegeln, drog upp tröjan och stirrade ut min mage. Länge stod jag där och glodde kritiskt. Och vet ni vad jag kom fram till? Att min mage såg exakt likadan ut som den gjorde i morse, eller för ett par dagar sedan. Fast jag ätit tillräckligt, vilket i min hjärna är "för mycket". Men det är det ju inte. Och efter en fylld munk, alltså.

Lite senare drog jag på mig mina nya löparskor som jag köpte idag (älskar dem :love:) och sprang en sväng. Orken är kanske inte helt så bra som den borde, men redan mycket bättre :banana:

Bra jobbat tjejen! Kunde du njuta av munken också? Var den god?

Woop woop :bump: Riktigt bra jobbat :)

@zassoo Alltså jag personligen har ju inget emot att det pratas om det mesta i den här tråden :). "Hälsa" är ändå ett holistiskt begrepp som innefattar såväl fysik som psyke. Är man ledsen eller nedstämd pga något som händer i stallet så påverkar ju det ens hälsa. Och sen gillar jag verkligen personerna som hänger i den här tråden! I många andra forum kan stämningen vara ganska hård, men inte här.

Min pålle har också ett par knölar på olika ställen i pälsen, som jag tror är en hudinfektion :-/. Jag tvättar knölarna med alsolsprit och försöker känna igenom pälsen och "pilla bort" fett och smuts som verkar vilja klumpa ihop sig. Funderar på om täcken egentligen är så hälsosamt för hästar - jag får för mig att det blir för tätt och varmt vilket gör att bakterier trivs. Å andra sidan blir min pålle så sjuuukt svettig när han tränar om han inte klipps, och en klippt häst kan man ju inte lämna utan täcke i blåst och -10... Så svårt det där!

Nej jag håller med :) Hästdelen på buke har ett tuffare klimat helt klart, det är perfekt att kunna snacka om det här i tråden istället.

Svårt det där när dom är klippta. Då försvinner ju deras naturliga värmeisolering, men å andra sidan är det inte kul för dom att svettas floder heller (och jag har för mig att en av våra föreläsare pratade om att de har svårt att återställa saltbalansen efter att ha svettats mycket) så då blir ändå klippning+täcke det bästa alternativet. Medryttarhästen är inte klippt men får inte mycket till vinterpäls och har väldigt lätt för att frysa (i det här fallet är det faktiskt hästen som fryser och inte ägaren ;)) så han är täckad konstant den här tiden på året. Det blir ju varmt och instängt så det är nog extra viktigt att hålla rent ordentligt och byta schabrak regelbundet.

Tredje gången gillt, den här veckan kom jag iväg på passet 100% Abs. En timme rygg och mage och nu är jag rätt mör :p

Igår körde jag och syrran ett rätt hårt pass cirkelgym och jag har kunnat höja vikterna :banana:
Har skaplig träningsvärk i ryggen och magen idag. En sjujäkla PT den där syrran är :eek:

Som jag skrev tidigare (hehe) har jag annars tagit promenader med hundarna, hållit i en ridlektion inför tävling, varit på tvångsmiddag, haft tvångsgos (:D) med hunden och fått skotta fram våran transport...
Imorgon ska jag och en av mina elever åka och kolla tävlingar på Strömsholm och förbereda henne för hennes start på söndagen.
Jag ska döma så hon ska få klara sig helt själv stackarn! :p

Vovve sover hos mamma ikväll, det känns jättetomt här hemma :( Men är smidigast, han kan tyvärr inte följa med för rätt som det är drar han igång ett stridsalarm. Inte jättepopulärt bland de tävlande ekipagen..

984316_10203572340055394_8495628401752315868_n.jpg

:love::love::love:

mvh hon med Sveriges största påsar under ögonen

Idag har jag varit tröttare än på länge, orkade knappt ut på den vanliga promenaden ens.. Men nu i slutet på dagen så ser jag att det iaf blev nån halvmil/timme promenad och 1km/trekvart i bassängen.. Och även om det känns piss- för jag hade bestämt igår att jag idag behövde gå milen och simma 1h/2km - så inser jag ju att det faktiskt är en helt okej mängd med rörelse på en dag där jag dessutom jobbat.
Så istället för att pina mig själv mentalt över mitt nederlag med planen, så försöker jag klappa mig lite på axeln över det jag fick gjort! :) Bra mig!

Förresten brudar. Jag är ju rätt.. jätteimpulsiv. Nu har jag fått för mig att jag ska färga håret (igen).

Men jag står i valet och kvalet, ska jag vara mörkbrun eller fortsätta vara röd? :crazy: Trivs bra i båda.. :(
10168066_10201763561117051_2830643237269237411_n.jpg

Annan bild

Nöjd efter att ha hittat min bästis overall hemma hos mamma, som jag hävdat i ett år att jag INTE har. Hehe. Oj.

Herregud vad jag bildbombar den här tråden. Sorry. :o

Vad ska ni hitta på idag? Jag har idetorka så det blir kanske en promenad men jag tycker det är svårt med hur mycket jag ska klä på mig, vill inte bli för varm men hatar att frysa. blä, en sån dag idag.

Förresten brudar. Jag är ju rätt.. jätteimpulsiv. Nu har jag fått för mig att jag ska färga håret (igen).

Men jag står i valet och kvalet, ska jag vara mörkbrun eller fortsätta vara röd? :crazy: Trivs bra i båda.. :(
10168066_10201763561117051_2830643237269237411_n.jpg

Annan bild

Nöjd efter att ha hittat min bästis overall hemma hos mamma, som jag hävdat i ett år att jag INTE har. Hehe. Oj.

Herregud vad jag bildbombar den här tråden. Sorry. :o

Brunt! Du ser fräschare ut i det! :)

Idag har jag bestämt ta tag i sakerna igen för nu har värsta ångesten släppt från allt runt hästen.
Vägde mig idag för se straffet efter veckan. Drygt 1 kg + på vågen så inte någon katastrof!

Nu blir det fokusera på maten igen och börja gå igen! Hej mitt vinterland här kommer jag.
Dessutom har jag en extra häst i stallet att mocka åt med fram tom 14/2 som är en gris = extra träning!

Vad ska ni hitta på idag? Jag har idetorka så det blir kanske en promenad men jag tycker det är svårt med hur mycket jag ska klä på mig, vill inte bli för varm men hatar att frysa. blä, en sån dag idag.
Jag ska bara vara med dottern, vi får se vad vi hittar på :) än så länge har vi inte passerat frukost än ;)

Jag ska nog promenera lite, träna axlar och knä med gummiband och sen ska jag nog baka semlor. :D

Igår transportpromenerade jag minst 2,8 km och ska verkligen bli bättre på det! Särskilt att gå hem från jobbet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka