Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dålig, dålig dag. Panikångest på hästryggen igen och ville bara hoppa av, men tvingade mig själv att rida runt en stund i alla gångarter så att hästen i alla fall fick motion. Deppigt. Vet inte riktigt hur jag ska klara av hoppträning på tisdag :(

Stackars sambon försöker allt han kan för att muntra upp men det är inte lätt när jag går runt med ett regnmoln över huvudet. Känner mig lite bättre nu och förhoppningsvis gör mat i magen mig gott också.

Bästa zassoo! Har du rannsakat vad ångesten kommer av? Prestationsångest, osäkerhet, rädsla osv? Det brukar vara första steget att få rätsida på känslorna. Kram

Fundera på hoppträningen på tisdag när det ÄR tisdag.

Jag förstår att du blir jävligt knäckt med tanke på hur allt har varit och att du nu igen fått vakna upp med smärta i munnen. Jag sitter där under regnmolnet med dig, bröt själv ihop idag när jag skulle ställa mig upp ur soffan och det gjorde så ont i bäckenet att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Det är knäckande när kroppen inte fungerar, speciellt när man som du inte riktigt ser en tydlig orsak och ett tydligt slut på det (jag vet ju åtminstone att bläckfisken kommer ut om två månader, jag har ett ljus i tunneln även om det inte syns just nu).

Kram! Och...

floating-umbrellas-1%25255B2%25255D.jpg

Tack snälla Tassen! :love: Och kram till dig också, det kan inte vara kul :(
Knäckt var ordet... På något sätt hade det varit lättare om jag hade en tydlig orsak, som det är nu mår jag inte dåligt utåt sett, ligger inte hemma sjuk, men kan inte göra allt vad jag vill och träningen har fått gömma sig längst bak i garderoben typ. Orkar inte äta bra heller - typisk ond cirkel.

Bästa zassoo! Har du rannsakat vad ångesten kommer av? Prestationsångest, osäkerhet, rädsla osv? Det brukar vara första steget att få rätsida på känslorna. Kram

Delvis prestationsångest, men idag kände jag att det kan nog vara lite rädsla också. Jag vet inte riktigt vad det grundar sig i och det tar emot att erkänna det. Men jag känner mig nog inte riktigt trygg och spänner mig så fort hästen spänner sig. Han brukar inte sticka, men är väldigt observant på ljud och kan hoppa till för minsta lilla. Då känner jag mig liten där uppe +170 cm över marken... Förra hoppträningen kändes han just så reaktiv eller vad man ska säga, så fort någon häst slog i en bom under uppvärmningen så hoppade han iväg och sen när vi hoppade så drog han lite mot hindren och jag kände inte att jag hade kontroll. Egentligen är han väldigt harmlös jämfört med många andra hästar och jag har ridit bra mycket knäppare hästar än så men jag kan inte hjälpa att jag inte riktigt tycker om det.

Delvis prestationsångest, men idag kände jag att det kan nog vara lite rädsla också. Jag vet inte riktigt vad det grundar sig i och det tar emot att erkänna det. Men jag känner mig nog inte riktigt trygg och spänner mig så fort hästen spänner sig. Han brukar inte sticka, men är väldigt observant på ljud och kan hoppa till för minsta lilla. Då känner jag mig liten där uppe +170 cm över marken... Förra hoppträningen kändes han just så reaktiv eller vad man ska säga, så fort någon häst slog i en bom under uppvärmningen så hoppade han iväg och sen när vi hoppade så drog han lite mot hindren och jag kände inte att jag hade kontroll. Egentligen är han väldigt harmlös jämfört med många andra hästar och jag har ridit bra mycket knäppare hästar än så men jag kan inte hjälpa att jag inte riktigt tycker om det.
Då ska vi boka in en tid om du vill, jag har en plan ;) att jobba med det i lugnare förhållanden alltså. För så där kan du ju inte ha det, ni är ju duktiga tillsammans ju!

Hej alla bukebeachisar! Nu tror jag faktiskt att jag kanske kan våga komma in i tråden igen, på riktigt (sisådär 2-3 år senare). Allt mitt beachiga kom av sig sakta men säkert när jag flyttade hit till Linköping, men nu tror jag att jag är på banan igen. Har hållt igång sen oktober, tränat på Friskis ungefär tre gånger i veckan sen dess. Nu ska jag så smått börja ta tag i kosten också.

Får jag komma tillbaka in till beachgänget? :) Jag hoppas bara att jag hinner med tempot som brukar vara i den här tråden... Det är så kul att hänga i trådar som t.ex. denna eller pluggtråden men ibland hinner jag inte med och då ger jag upp helt :P

Men jag saknar peppen härifrån! Det är roligare att träna och försöka må bra "tillsammans" än ensam :)

Tack tjejer, det får bli mörkhårig igen. Såg igår att jag har fått så sjukt mycket psoriasis i hårbotten så jag måste vänta några dagar :(

Idag har jag gjort absolut ingenting i träningsväg (ångest ja) förutom att kolla tävling och gå några kortare promenader med hunden. Han har varit med mig på gården så han har mest sprungit runt lös annars halva dagen.. Vi hann även med en fika hos mormor (ångest ja) men jag har inte kräkts idag. Än.

Imorgon ska jag vara domare för första gången och jag är jättenervös :eek: Måste upp 5.30, måste hem till mamma för att lasta och köra min mammas häst till tävlingen runt 6.30, min elev ska rida honom och han kan vara en riktig pain in the ass att lasta.. Så snart ska jag försöka sova.

Tur att han är så gullig..

fylkir.jpg

@cili och @fryckan Tack för era svar, jag ska försöka att tänka så, jag handlar ju bara mat en gång i veckan så det är ju inte så konstigt om jag har två fulla påsar, och då är det ju även toapapper, tvättmedel och mediciner (måste hämta ut mediciner varje vecka) och saker till hunden i de där påsarna så det är kanske inte så hemskt mycket iaf. Grejen är den att mina kassar liksom är lika fulla eller fullare än mina föräldrars och de är ju två stycken men det jag då glömmer är ju att de för det första handlar helt andra saker än mig som kanske inte tar lika stor plats men innehåller mer kalorier, att mamma äter mat på jobbet varje dag och inte behöver laga lunch och att de småhandlar i veckorna när de behöver saker vilket jag oftast inte gör och att jag aldrig äter ute utan alltid äter hemma.

Jag ska också försöka tänka att det får vara ok med min lugna dag,tack för hjälpen med tankarna @fryckan. Det är kanske ingen katastrof med en lugnare dag, kommer ju bara hinna gå ca 2 timmar totalt idag men jag rörde mig ju lite när vi handlade också. Hinner jag gå mer är det ett plus men annars får jag nöja mig med 2 timmar. Att det ska vara så svårt att ta det lugnt och att det ska vara så svårt att inse att man inte hinner, orkar eller kan gå exakt lika mycket varje dag. Dumma tankar. Igår var en bra dag som gjorde mig lugnare, då gick jag 3 timmar, sprang 2 km, tränade på gymmet, trimmade hunden och städade hemma så var ju igång hela dagen nästan och idag blir det inte alls så.

Jag och sambon köper två fulla kassar ungefär varannan dag och många gånger något däremellan också. Men jag tror inte någon tänker på hur mycket någon annan handlar, en del köper varje måltid för sig och en del veckohandlar, mängderna skiljer ju ganska mycket mellan de två, dessutom är jag rätt övertygad om att du handlar och äter mindre än de flesta. Dina lugna dagar är för övrigt mer aktiva än mina aktiva ;)

Kul och intressant ämne för slutprojektet! :)

@cherie klart du är välkmmen tillbaka, funderade på vad som hänt med dig så kul att se dig igen:)

Tack, vad go du är! :) Jag har bara totalt fullt upp med mina studier, så hinner inte hänga här riktigt lika intensivt längre! Och så har jag ju framförallt varit så himla obeachig ;)

Jag har sett att du fortfarande ligger i på Endomondo, härligt jobbat att hålla träningen på så jämn och hög nivå hela tiden! Jag återkommer till att tävla mot dig på Endomondo när våren börjar komma, jag vägrar gå ut om jag inte måste i all denna snö :p

Det blev ingen träning idag för insåg att mina magmuskler var alldeles för trötta efter gårdagen för att kunna göra något med kvalitet. Istället har sambon och jag varit ute och strosat större delen av dagen och lunchade på en av topprestaurangerna i London enligt tripadvisor, ett sushiställe här i närheten där vi bor (var gott men inget dyrt eller fancy alls).

Då ska vi boka in en tid om du vill, jag har en plan ;) att jobba med det i lugnare förhållanden alltså. För så där kan du ju inte ha det, ni är ju duktiga tillsammans ju!

Vad gullig du är som har en plan åt oss :love::D Jag känner mig tramsig men kan inte hjälpa när känslor och tankar skenar iväg...

Har ägnat evigheter åt att sitta på pinterest och pinna övningar och motiverande citat :D Så nu är jag tokpepp - jag som borde gå och lägga mig.
Imorgon blir det yoga. Och den där promenaden till affären, för jag hade ingen lust att gå iväg dit idag när det väl kom till kritan.

Jag förstår precis. Alltså verkligen, eftersom det är exakt det problemet jag och pålle har när bommar är inblandade. Pålle spänner sig lite -> jag spänner mig ännu mer -> pålle känner det och spänner sig ytterligare alternativt exploderar. Men i torsdags hade jag hjälp av en tränare på marken som tog oss igenom det och det var så skönt att kunna sitta upp igen och rida hästen avslappnad. Jättesnällt av @Ninnurur att erbjuda sin hjälp :). Jag tror att det är vägen att gå: erkänna att man känner sig osäker och låta någon guida en igenom det.

Jag förstår precis. Alltså verkligen, eftersom det är exakt det problemet jag och pålle har när bommar är inblandade. Pålle spänner sig lite -> jag spänner mig ännu mer -> pålle känner det och spänner sig ytterligare alternativt exploderar. Men i torsdags hade jag hjälp av en tränare på marken som tog oss igenom det och det var så skönt att kunna sitta upp igen och rida hästen avslappnad. Jättesnällt av @Ninnurur att erbjuda sin hjälp :). Jag tror att det är vägen att gå: erkänna att man känner sig osäker och låta någon guida en igenom det.

Skönt att höra att jag inte är ensam. I höstas var det inga större problem men nu har det eskalerat. Tror det har blivit lite snöbollseffekt av allt för mig, får försöka börja reda ut trasslet lite i taget.

Oj, jag har så svårt att ta till mig att jag rör mig en del. Bra med perspektiv. Har haft megaångest för kvällspromenaden blev inställd i sista minuten och jag blev bortbjuden så det blev ca 20 minuter mindre promenad än planerat. Tankespöken som skriker och river i mig. Galet mycket ångest över det här, verkligen orimligt mycket:cry: Jag är vuxen men bryter ihop av en ändring på 20 minuter likson...

@Emtherlia Jag pluggar till psykolog :) Vad gör du för nåt? Trodde jag hade koll på vad många (gamla iaf) beachisar gör men det ör nog bara de som pluggar som jag har koll på, haha. :) Gruppträning eller löpning, sak samma, du håller ju igång oavsett!

Oj, jag har så svårt att ta till mig att jag rör mig en del. Bra med perspektiv. Har haft megaångest för kvällspromenaden blev inställd i sista minuten och jag blev bortbjuden så det blev ca 20 minuter mindre promenad än planerat. Tankespöken som skriker och river i mig. Galet mycket ångest över det här, verkligen orimligt mycket:cry: Jag är vuxen men bryter ihop av en ändring på 20 minuter likson...

Fast med tanke på dina erfarenheter och vad du har gått igenom och har i bagaget, så är det ju inte så konstigt att du bryter ihop av en sån ändring. Vi har alla olika saker med oss i vår ryggsäck, som påverkar oss i olika riktning

Hur mår du idag?

Vad har ni för planer idag?

Jag ska först jobba till kl 15 (och cykla totalt ca 1 mil, inte att förakta i denna snö!) sen tänkte jag köra ett jympapass på Friskis (bytte t.o.m. jobbpass med en kollega så jag skulle hinna gå på träningspasset).

(@cili Kommer ihåg att du och blåbäret brukade peta in lite peppande citat och bilder ibland, om jag inte minns fel :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka