Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såhär TROR jag min kommande vecka kommer se ut:
Måndag: 30 min core, promenad x km
Tisdag: 30 min core, 30 min tabata
Onsdag: 30 min core
Torsdag: 30 min core, 55 min actic power
Fredag: 45 min ridning
Lördag: Promenad / löpning
Söndag: Promenad / löpning

Kanske klämmer in lite fler promenader :)

Min dag blev inte alls som jag tänkt. Kom precis hem från grannstan, ska strax iväg till yogapasset.
Jag har nämligen varit och hämtat min bil hos pappa (som bor mitt ute i skogen några mil härifrån), kört den till morfar, varit där och ätit lunch (potatis, kyckling och sås - fy farao vad gott!) och sen tagit bussen hem till mig. Så någon gå-till-affären-promenad-i-solen blev det icke. Får ta den efter yogan istället.
Och så har jag smällt i mig 60 g choklad, bara för att jag råkade vara sugen på det :D Bara älskar marabous choklad med luftbubblor, man får känslan av att äta hur mycket choklad som helst, men förpackningen innehåller "bara" 60 g så det blir inte så farligt snedsteg i kaloriintaget ändå.

Kom att tänka på den här när jag satte mig med min chokladkaka i handen. Meeeen jag åt ju inte chokladen med gaffel ;) Nä, men det här hör det här till det jag skrivit förut, jag kör byteshandel med mig själv. Det blir helt enkelt inget vitt bröd med smält ost + varm choklad ikväll, utan knäckebröd med kokt ägg och vatten med citron i istället. Så ingen ångest över uppäten choklad, den var GOD och efter att ha haft den i skafferiet i två månader var jag helt klart värd att få äta upp den :)
a3dc0c889379a41277f114471f3d959a.jpg

Det låter som en jättehärlig dag! Och tack för att du påminde mig om det där med maten. Jag satt här med lite dåligt samvete för vad jag ätit idag, men insåg att jag ju snabbt kan minska på det dåliga samvetet genom att ändra lite på mitt kvällsmål. Eller så skiter jag i att göra det, och tänker att imorgon är en ny dag. I vilket fall som helst så fick ditt inlägg mig att tänka till lite, på ett bra sätt :)

Är det nån här som kör/har kört pilates? Jag har ingen riktig bra koll på vad det går ut på, vad är skillnaden mellan det och yoga? Mitt gym har ett sånt pass och jag fundera på att prova det :)

Jag har provat två gånger nu, och pilates verkar vara väldigt fokuserat på det mentala, på andningen och på styrka snarare än vighet. Det har dock inte varit varken pulshöjande eller svettigt såhär långt, utan det verkar mest handla om kontroll och såväl mental som fysisk styra. Jag är inte helt övertygad än, men det känns som att jag behöver den mentala träningen så jag tänkte fortsätta gå ett tag till. Instruktören sa att det tydligen tar 10 gånger innan man känner skillnaden, 20 gånger innan man märker skillnaden och 30 gånger innan man ser skillnaden så jag får väl ha lite tålamod, antar jag...

Summerar veckan:

Måndag: PT-pass med fokus ben och axlar.
Tisdag: 5 km transportpromenad.
Onsdag: Kortare självständigt gympass med fokus ben, rumpa och lite mage.
Torsdag: 5 km transportpromenad.
Fredag: 45 min pilates följt av 20 min crosstrainer.
Lördag: Vila.
Söndag: Vila.

Jag är inte riktigt nöjd utan hade velat få in ett självständigt gympass till, och då med fokus på överkroppsstyrka. Men nu mådde jag som jag mådde idag, och kan istället bara hoppas på att jag känner mig bättre imorgon så att kommande vecka kan bli lite bättre.

Den preliminära planen för veckan som kommer - såvida jag inte blir mer sjuk - är som följer:

Måndag: Body Pump
Tisdag: Vila.
Onsdag: Självständigt gympass med fokus axlar, armar och bröst.
Torsdag: PT-pass med fokus ben och rygg.
Fredag: Pilates följt av självständigt gympass med fokus mage och axlar.
Lördag: Vila.
Söndag: Vila.

Lite transportpromenader kommer det som vanligt att bli utöver detta, och jag hoppas verkligen vara frisk nog att kunna hålla mig till denna planen. Jag behöver min träning!

Äsch, man ska inte jämföra så mycket med andra. Bättre att jämföra med sig själv, och ha som mål att slå sig själv och inte andra (syftar nu inte enbart på dig, utan allmänt :) ).
Sen är det såklart positivt om det peppar :D , värre om det får någon att känna sig kass

Ja såklart, det har du ju helt rätt i. Jag tycker ju jag har hittar en bra nivå där jag inte kör fullt ut bara för jag får motivation och sen lägger av veckan efter för att jag inte orkar hålla ribban. Så fortsätter nog med samma som jag kört! Så lägger jag till mer powerwalks när våren kommer :)

Min kommande vecka ser i planeringsstadiet ut såhär:

Måndag - medeljympa
Onsdag - aoerobics eller box
Fredag - medeljympa
Och ev söndag - medeljympa

Min lösa veckoplanering ser ut så här, kommer säkert falla bort något pass.

Måndag: Gym
Tisdag: Spinning
Onsdag: Gym
Torsdag: Ridning och ev cardiopass
Fredag: Vila, 100% Abs eller spinning
Lördag: Gym
Söndag: Vila

Vad ni har skrivit idag :D Jag har haft en jättebra dag, varit på bra humör hela dagen och känt mig glad. Har fått träffa min fina familj, ätit god mat och gott fika, köpt ny fin dator och haft det trevligt i stallet (ingen ridning dock).

@Nixehen Jag känner igen mig med det där att ha någon att träna tillsammans med. Det var en av alla de tusen miljoner saker jag var ledsen för igår :o :angel: (mvh emotionell bergochdalbana) Jag älskar att träna men jag tränar alltid själv. Bor långt från stan och har ingen bil, så att vara med på kvällsaktiviteter eller över huvud taget tidsbestämda saker är svårt och knöligt. Känner nästan ingen där jag bor som kan vara träningssällskap, bara en person och vi promenerar ibland men nu är hon gravid och orkar inte göra så mycket. Det skulle vara kul att ha sällskap åtminstone nån gång ibland. Samma sak i stallet.

@Queen Jag har också problem med sånt "hetsätande" lite då och då, det är inte så kul. Håller själv på att fundera ut hur jag ska lösa det så jag har inga direkta råd men vill bara säga att du inte är ensam.

@Mineur Tack för pepp! Egentligen är det inte så konstigt att man blir lite osäker uppe på dessa stora djur med så mycket kraft. Jag tror att när jag mår dåligt fysiskt så får jag väldigt svårt att hantera känslan av osäkerhet så det bidrar nog mycket.

Jag saknar min pt!!! Jäkla svikare som flyttat ifrån mig på det här viset:p. Känner att jag behöver ruskas om lite och få en spark i röven. Mängden träning är det egentligen ingen fel på. 4 gånger i veckan är helt okej även om jag är van med 6. Svårt att hinna/ orka mer nu när jag är ny på jobbet och har haft väldigt sjuka patienter och överbeläggningar... Men jag känner att jag är slapp och bekväm när jag väl tränar. Jag har börjat hoppa över sista setet, vilar mer emellan och känner efter lite väl mycket.

Hur ska jag komma ur den här bekvämlighetszonen?

@Nixehen Jag känner igen mig med det där att ha någon att träna tillsammans med. Det var en av alla de tusen miljoner saker jag var ledsen för igår :o :angel: (mvh emotionell bergochdalbana) Jag älskar att träna men jag tränar alltid själv. Bor långt från stan och har ingen bil, så att vara med på kvällsaktiviteter eller över huvud taget tidsbestämda saker är svårt och knöligt. Känner nästan ingen där jag bor som kan vara träningssällskap, bara en person och vi promenerar ibland men nu är hon gravid och orkar inte göra så mycket. Det skulle vara kul att ha sällskap åtminstone nån gång ibland. Samma sak i stallet.

Ja men det är ju så, ibland känner man bara att man skulle vilja ha någon att peppas med, som släpar iväg en på nya roliga träningssaker som man kanske inte annars vågar åka på ensam.. Nu har jag ju min fina sambo som börjat hänga med ut på promenader och så hunden förstås, men ändå. Jag vill ju också åka på pass och sånt, men vågar inte ensam och har ingen sådan vän här som jag skulle känna att jag är bekväm att åka med... =/ Bläää... Jag är en extrem vinnarskalle och tävlingsmänniska och behöver rätt ofta något/någon som utmanar mig för att jag ska orka ta tag i saker. (Därför gillar jag endo-utmaningarna!)

Veckosammanfattning :)
Måndag: 30 min hemmaträning, CT och styrka/balans
Tisdag: promenad + 45 min cirkelträning
Onsdag: 55 min benpass med rekord i marklyft, cykel dit och hem, kort promenad på kvällen
Torsdag: 4,8 km pw med pulkadrag på slutet
Fredag: 45 km cirkelträning
Lördag: vila och lite ologgad promenad
Söndag: 4,5 km pw i snö och halka.
Total tid: 5h 6min. Drygt 11,5 km till fots denna vecka, vilket jag är riktigt nöjd med! :banana: Är dock mindre nöjd med att knät gör ont nu trots att jag hade knäskydd på mig :down: får se hur det känns imorrn!

Varför vågar du inte gå på pass själv @Nixehen ?

Hmm.. Komplicerad fråga. Alltså jag har rätt rejäl social fobi, enorm ångest över min egen kropp och sjuk vinnarskalle. Det första gör att jag tycker det är sjukt obehagligt att interagera med människor i en situation där jag inte själv känner att jag är 110% bekväm och har 120% koll på vad som kommer att hända.
Det andra gör att jag är helt övertygad om att alla andra på platsen kommer skratta och viska bakom min rygg om hur grotesk och klumpig jag är, hur fruktansvärt motbjudande det är att se mig träna/röra mig och hånskratta när/om jag inte klarar av övningarna. (Mycket av det hänger kvar sedan skolan, då det var just så.)
Och det sistnämnda gör att jag, i kombination med de andra punkterna, inte klarar av att prova på nya saker när någon ser. OM jag däremot är bekväm med vad som ska hända, vilka övningar som ska göras, vilka rörelser som ska utföras osv - att jag vet att jag klarar av dem. DÅ är det lugnt. Men annars så går det inte. För att jag är så sjukt rädd för att misslyckas (och med det bli skrattad och hånad åt.).

Hej och hå, självutlämning pågår! :crazy:

Några böcker? :D Jopp, det är han! I skrivande stund är han på väg till Oxford igen. Tror han ska jobba med Clarke lite. Du anar inte hur ofta jag fått höra "vad är det värsta som kan hända?" :banghead: :D

Såg att jag glömde svara på det här igår! Men så coolt! Nu kan jag skryta med att jag typ känner ( :angel: ) hans dotter ;)

@Nixehen Tråkigt att du känner så, och att det begränsar dig så mycket att du inte ens kan gå på gruppass! Jag tror många kan känna igen sig lite i sådant du skriver (jag bland annat), men kanske inte så pass mycket att det ändå gör att man avstår. Hur blir det om du istället har en kompis med då?

Hmm.. Komplicerad fråga. Alltså jag har rätt rejäl social fobi, enorm ångest över min egen kropp och sjuk vinnarskalle. Det första gör att jag tycker det är sjukt obehagligt att interagera med människor i en situation där jag inte själv känner att jag är 110% bekväm och har 120% koll på vad som kommer att hända.
Det andra gör att jag är helt övertygad om att alla andra på platsen kommer skratta och viska bakom min rygg om hur grotesk och klumpig jag är, hur fruktansvärt motbjudande det är att se mig träna/röra mig och hånskratta när/om jag inte klarar av övningarna. (Mycket av det hänger kvar sedan skolan, då det var just så.)
Och det sistnämnda gör att jag, i kombination med de andra punkterna, inte klarar av att prova på nya saker när någon ser. OM jag däremot är bekväm med vad som ska hända, vilka övningar som ska göras, vilka rörelser som ska utföras osv - att jag vet att jag klarar av dem. DÅ är det lugnt. Men annars så går det inte. För att jag är så sjukt rädd för att misslyckas (och med det bli skrattad och hånad åt.).

Hej och hå, självutlämning pågår! :crazy:

Hm, jag går inte på så många olika typer av gruppass men på de jag testat (yoga, spinning, cirkelträning) har det deltagit människor av alla storlekar och ålder. Jag tror att alla är så upptagna av sin egen träning att ingen registrerar vad de andra gör, faktiskt. Spinning kanske kan vara något; där är det ju mörkt i salen och tar du en cykel längst bak är det ingen utom instruktören som ser dig? Om du känner dig bekväm med ett sådant pass kanske du vågar utöka så småningom och gå på ett pass i "dagsljus" tillslut? :)

God morgon. Idag är det dags för yrkeshögskolan i Sollentuna igen. Har varit uppe sen 05:00 men kunde sova på bussen en stund iaf.

Förra veckan bjöd på 20 km promenad, ett gympass, 30 minuter yoga och ved hämtning. Hade velat gymma lite mer men. Å den här veckan lär inte bli bättre. Sthlm idag och imorgon. Uppsala hela dagen på onsdag. Sthlm fredag och lördag. Jobb på söndag. Mycket kul den här veckan men längtar lite att den är slut ändå.

Så..
Nu är VAB över. Hästen varit på kliniken så kan försöka ta tag i mig själv igen.
Sitter med frukosten nu och sen blir det ut och gå en lång promenad innan lunch.
Efter lunch blir det stallet innan ICA och sen hämta barnen.

Suck. Vaknade med världens halsont, gör jätteont att bara svälja. :( Så dagens pass är avbokat, fy vad trist det känns!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka