Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du är väl medryttare? Du har inte möjlighet att göra ett uppehåll eftersom just ridningen verkar vara en stor bidragande orsak till stressreaktionerna?
Alltså, helt ärligt - din hälsa går före din pliktkänsla att hjälpa din höggravida hästägare. Det är hennes häst = hennes ansvar. Om du känner att stallet ger mer stress än nöje i ditt liv så tycker jag faktiskt att du ska sluta.
Låter verkligen stressrelaterat.Kram på dig! Angående hästen så kanske ägaren får se till att skaffa en till medryttare tills hon är tillbaka? Det är trots allt inte din häst och inte ditt ansvar i slutändan, även om man såklart vill vara lojal och du vill säkert fortsätta också, egentligen. Men just nu kanske ni behöver vara två som alltid kan dela på det hela och då kan du bara mocka på dina dagar t.ex.
@cili kram till dig också! Har tyvärr inga vettiga råd att ge förutom att det inte är värt att stressa ihjäl sig, ingen tackar dig i efterhand!
Som sagt så är det en annan tjej i stallet också som hjälper till med hästen. Hon är superduktig och rider honom ca 3 dagar i veckan. Så allt ansvar ligger inte på mig, förutom hoppträningarna. Kanske skulle hon kunna tänka sig att rida lite mer och så gör det ingenting om jag inte rider på mina dagar... *funderar*
Jag vill ju verkligen vara lojal, tycker verkligen om hästägaren och vill hjälpa tillMen som ni säger, det är ju inte min häst... Så extremt dålig tajming bara.
Ja det är synd att han inte bara kan vila. I så fall kan du ju bara göra stalljobbet, för det är kanske gött att komma iväg och inte vara hemma/inte plugga också? Kan du inte göra annat tills det hela löst sig, t.ex. longera, gå promenader eller bara rida ut? Förstår dock att underlaget kanske suger, här blev det isgata igen i natt efter solsken och nollgradigt igår...
Man vill ju inte lämna hästägaren vind för våg men du får nog flagga för att situationen måste lösas annars kommer det inte gå bra för din hälsa! Jag har också haft en lång dipp pga bland annat att vi fastnade i träningen, viss rädsla och längre sjukdom från min sida så vi helt kom ur kuggorna. Jag sålde då faktiskt hästen efter 12 år tillsammans. Och det var väldigt rätt att göra! Ibland får man släppa taget och det var det bästa jag gjort för oss båda. För mig tog det sedan två år innan jag ville greja med hästar igen. Jag behövde göra annat och släppa prestationsångesten helt enkelt.
Jag vill ju verkligen vara lojal, tycker verkligen om hästägaren och vill hjälpa tillMen som ni säger, det är ju inte min häst... Så extremt dålig tajming bara.
Jo, mocka och fylla höpåsar och klappa häst är ganska trevligt men det är just ridningen som ställer till det. Sen är hästen ganska bänglig och lite för påhittig och det räcker inte alltid min energi eller tålamod till. Jag inser ju att vi verkligen inte är en perfect match. Jag tittar på annonser om fina snälla små connemaraponnys och drömmer mig bort.
Nä underlaget suger verkligen. Och ridvägar är i stort sett obefintliga här. Man kan rida en sväng runt gården men för fler vägar (som också är tråkiga) måste man korsa en 70-väg och sist hästen gjorde det blev han skrämd av en bil och gick omkull i diket...
Jag minns ju att du sålde din fina nordsvensk. Det är till stor hjälp det du skriver för det är så lätt att klamra sig fast vid det som varit. Jag har funderat många gånger på ett uppehåll men blir alltid så ledsen för att det känns som att min identitet på något vis är så starkt sammankopplad med hästeriet. Men det ska ju kännas som att det är värt det också.
Är det någon annan än jag som upplever att endomondo är lite opålitligt i sin distansräkning? Har gått samma runda 3ggr nu, första gången var den 10,14km, andra gången 9,65km och nu sist bara 8,9km.![]()
Idag har jag "droga ner mig" med allergitabletter bara för att kunna ta mig iväg till skolan. Sån vidrig ångest inför den här dagen. Och så ska man spela att allt är bra. Sitter på tåget med en kurskamrat nu, och pratar om det där grupparbetet och hur svårt det är - men utan att nämna att jag är utslängd ur min grupp och därför inte kommer kunna/få göra det arbetet alls.
Tror inte detJag har mat hemma, det ligger nån matlåda i frysen, men jag är inte det minsta sugen. Kan liksom inte ens förmå mig att stoppa in en sådan i micron. Hamnade på 1000 kcal igår, mycket tack vare att jag tvingade i mig en smoothie för det var det enda jag inte fick illamåendekänslor av.
Fast jag vill inte ge upp och vägra livet. Jag vill leva, jag vill må bra. Men jag vill inte gå upp till det härVet inte hur jag skulle kunna sänka kraven heller, har ju inte ens nått upp till godkänt på senaste tentan.
Jo det har vi, men jag har inte hört så mycket bra om den. Ingen samtalskontakt, trots att jag frågade efter det på VC när jag ringde dit igår.
Nä faktiskt inte! Jag är alltid förvånad över hur exakt min Endomondo mäter samma rundor, det skiljer oftast bara max hundra meter eller så. När jag är ute tillsammans med min sambo och han använder sin GPS-klocka brukar våra distanser överensstämma bra också. Men beror inte det på GPS i telefonen snarare än Endomondo?
Det låter som att ni har en bra relation, du och hästägaren. Om du förklarar läget så tror jag hon skulle förstå - jag tror inte hon skulle vilja att du mår dåligt och kanske till och med bränner ut dig på grund av pliktkänslor gentemot henne.
Det jag menade med mitt förra inlägg är att det är jättebra att du har uppmärksammat ditt mående och börjat förstå att din situation är ohållbar - men att det kanske faktiskt inte räcker, utan något måste aktivt göras för att förändra situationen också. Det låter toppenbra att du tar dig tiden att träffa dina vänner, och börjar fundera över detta med medryttrarhästen![]()
Jag tror att det kan bero på GPSen och hur känslig den är som du säger. Nu har jag iofs mest använt runkeeper, men där jag bodde förut freakade den alltid ut och kunde mäta att jag hoppade över kanalen fram och tillbaka flera gånger osv, det var helt omöjligt att lita på sträckan. Här där jag bor nu använder jag samma telefon men får inte alls de resultaten. Vet inte om det kan bero på att jag förut bodde i en brant backe och att det här är helt plant.
Alltså halsont och hicka gör ju asont!!![]()
Jo jag borde absolut prata med henne. Känns som att jag sviker. Men ni har ju rätt och det är inte första gången jag tänker tanken på att sluta rida hästen (stressad eller inte).