@zassoo, Jag förstår dig, det kan vara skittungt att ha häst ibland. För övrigt så är kollektivstall rena bajset, jag har provat allt från att stå i ett stall där jag skötte precis allting själv, till att prova kollektivstall och helinackordering, och kollektivstallet var helt klart det sämsta. Ironiskt nog var det det stallet där jag skötte precis allting själv, eller nåja, min pappa tog den tidiga morgonfodringen när han körde till jobbet, som var det bästa stället. I ett kollektivstall går så fruktansvärt mycket tid och energi åt till att göra jobb med alla andras hästar, och det passar mig ungefär så här mycket: '. Jag är inte den som är den, i helgen har jag till exempel lunchen på min lott för att hon som sköter det i vanliga fall ska resa bort, och jag ställer givetvis upp om någon behöver hjälp, men det här med att ha flera pass i veckan och alla är så krångliga och vill ha det si eller så, och vill aldrig göra något själva, nej tack, aldrig mer.
Jag får intrycket av att "din" häst står på en lite större anläggning, eftersom det verkar vara smått kaos varenda gång du ska rida i ridhuset? Vi står i ett litet stall med bara fem hästar, men ridhuset vi rider i ligger på en större gård, och jag har också jättesvårt att koncentrera mig om det är flera andra ryttare inne i ridhuset när vi försöker rida. Vissa människor är ju inte så himla duktiga på att visa hänsyn heller, eller ens lära sig reglerna, så då blir jag en tyst liten mus som står och trycker i mitten tills det andra ekipaget är klart. Min häst är ju också lite knepig att rida ut på, i synnerhet ensam, och framför allt har hon varit väldigt knepig förut. Jag går, och har gått, jättemycket med henne vid handen för att bygga upp ett förtroende och vänja henne vid att vara ute i naturen utan att hon för den sakens skull behöver släpa runt på mig. Tror du att det skulle fungera att du provade att göra något sånt med hästen, i alla fall någon gång i veckan? Ni får en chans att bättra på er relation, samtidigt som du "slipper" ta fajten med hästen inne i ridhuset, när ni nu har kört fast där?
Och sen är det, som de andra redan sagt, egentligen inte ditt problem att ägaren är gravid. Du har dina dagar, och det finns ju liksom en anledning till att du bara har tid att ha häst ett visst antal dagar. Jag antar att du har dina dagar i vanliga fall, och sen rider ägaren de övriga? Då kanske hon får fixa en medryttare till, som kan ta hennes dagar under den här tiden? Om ni har en bra relation kan jag inte tänka mig att hon blir sur om du berättar för henne hur du mår? Har man egen häst har man det sju dagar i veckan, oavsett vad, men det har inte du, och du ska inte behöva göra så mycket med någon annans häst att du blir sjuk av det. Kram!
Ja kollektivstall är en historia för sig
Det är bara 6 hästar i stallet men såhär års kommer väldigt många utifrån och rider i ridhuset. Så det blir stökigt ändå.
Det fanns en till medryttare fram till förra månaden men hon har flyttat utomlands. Hon hade dock bara en dag per vecka. Tidigare har jag haft 1-2 dagar och inga stallpass och ägaren har ridit resten.
Jag tror absolut inte hon blir sur. Men det är sådär när man som jag inte vill belasta andra med mina problem utan ska vara stark och reda ut det själv. Tack kiwi!