Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min hästägare
Vi pratade i drygt en timme och oj vad glad jag är att jag tog mod till mig. Det känns som att en stor tyngd har lyfts från mina axlar. Jag berättade om allt som varit, hela min nuvarande situation och hur jobbigt det har känts med ridningen. Att ridningen gör mig ledsen och ångestfylld. Vi kom överens om att jag inte behöver rida alls om jag inte vill, jag får göra precis som jag känner för. Behöver inte komma ut tre dagar i veckan heller om det känns jobbigt. Bara pyssla, promenera, skritta runt på lång tygel, allt är ok. Börja om från början och komma tillbaka långsamt, backa bandet så fort jag börjar känna prestationsångesten komma. Jag tror det blir kanonbra. Det är ju inte stallet i sig utan just ridningen som strulat och jag gillar ju att pyssla i stallet. Hon var noga med att påpeka att det inte finns några som helst krav på prestation eller att han ens ska jobba ordentligt när jag rider, hon är bara glad om han får röra lite på sig. Jag vill hitta tillbaka till att stallet är ett andningshål där jag kan slappna av och förhoppningsvis kan det fixa till sig nu.
Sen pratade vi mycket om det här med krav och prestationsångest i allmänhet. Och att jag måste hitta sätt att koppla från, slappna av. Jag tänker för mycket, ältar för mycket. Bara på promenaden till bussen på morgonen hinner jag avhandla gårdagen, dagen och morgondagen med tankar, planer, utvärderingar ungefär tusen gånger. Det bara snurrar på liksom. Sen också att jag måste lära mig ta ledigt. Planera in så att jag pluggar vissa tider och sen släppa skolan helt, vilket i och för sig är lättare sagt än gjort.
Så nu är jag väldigt lättad. Ett steg närmare att bryta den onda cirkeln. Bara för det tänker jag nog strunta i morgondagens föreläsning, ta sovmorgon och sen hoppas jag SMHI har rätt angående att det ska bli sol för då ska jag ta en lång skön promenad
Tack snälla ni fina människor för allt stöd, ni är guld värda!
Jag var på pilates, min reaktion var ungefär:
Vi började med att ligga på rygg med benen uppe i 90 grader och sen dutta dem ett i taget i golvet, sen bägge, sen från 90 grader med raka ben ner mot golvet och sen slutligen helt raka ben. Detta i ungefär 10 min. Sen går vi över till att stå på alla fyra, lyfta ena benet i 90 grader upp mot taket, sen med helt rakt ben och sen kissande hunden. Totalt 5 min innan vi bytte ben. Slutligen låg vi på sida och lyfte benet mot taket en massa gånger och sen två magövningar till och sen var det klart.. Brukar pass se ut sådär? Det var sjukt enformigt.
@Sleepan Du kanske i alla fall kan hoppa träningen idag och sen se om du är pigg nog att träna de andra dagarna?
Jag är också velig över träning idag, vill se himla gärna men har fått en svullen/infekterad talgkörtel precis vid ljumsken som gör jätteont när jag rör mig. Jag har ju haft lite problem med bölder så är extra nojjig över dem, och då träning tillfället sätter ner immunförsvaret (?) och massa skavande, fuktig miljö mm gör en böld värre är jag skeptisktMen jag funderar på att ändå ta mig iväg idag, se hur det känns, avbryta om det är helt omöjligt och istället hoppa resten av dagarna om jag även märker att bölden blir värre. SUCK! Vill också träna...
Jag var på pilates, min reaktion var ungefär:
Vi började med att ligga på rygg med benen uppe i 90 grader och sen dutta dem ett i taget i golvet, sen bägge, sen från 90 grader med raka ben ner mot golvet och sen slutligen helt raka ben. Detta i ungefär 10 min. Sen går vi över till att stå på alla fyra, lyfta ena benet i 90 grader upp mot taket, sen med helt rakt ben och sen kissande hunden. Totalt 5 min innan vi bytte ben. Slutligen låg vi på sida och lyfte benet mot taket en massa gånger och sen två magövningar till och sen var det klart.. Brukar pass se ut sådär? Det var sjukt enformigt.
@_Charlotte_ Men du, det där låter inte alls braPratar du med din samtalskontakt om det här? Vet inte riktigt vad jag kan säga som är till hjälp men vill bara säga att det är så tråkigt att du ska behöva må såhär. Tyckte det verkade som att du var på gång igen förut, åt bättre portioner med mat osv, har det hänt något sen dess eller är det bara vanliga upp- och nedgångar? Stor kram!
Om du vill lyssna på nåt lättsmält så rekommenderar jag Lucy Dillon, hennes böcker finns på storytel, jag är inne på den sista nuTack alla, det känns mycket bättre nu@Mineur @Kolbeinn skönt att höra, jag vet ju att det är jag själv som sätter kraven och det är ju lite onödigt.
--------------
Har tagit första dosen antibiotika, tjohoooo..Förresten verkade receptarien på apoteket lite fundersam när jag hämtade ut det och frågade om det verkligen var bekräftat att jag hade rickettsios. Nä jag vill bara äta doxycyklin för att det är så roligt och tvingade min läkare att skriva ut åt mig?
Idag är det sooool!Struntade i föreläsning och sov i 10 timmar, haha! Nu ska jag ladda ner någon podcast/dokumentär och ge mig ut på promenad.
För övrigt vill jag lägga mig ner och sparka och skrika, det här är fjärde dagen med plus och regn till och från. Jag bor i Norrland av en anledning och det är att jag vill ha snö och minusgrader på vintern så man kan åka skidor![]()
Nej, vi pratar inte om sånt här. Det är mer "enkelriktad terapi" för ett specifikt område, mer än generellt prat.
Det var lite bättre ett tag, det stämmer. Sen har den ena svårigheten efter den andra avlöst varandra, både stort (döende släkting) och smått (sagt hejdå till en väldigt omtyckt häst) så jag är mest bara i ett läge nu att jag inte orkar mer.
Om du vill lyssna på nåt lättsmält så rekommenderar jag Lucy Dillon, hennes böcker finns på storytel, jag är inne på den sista nu
Och hurra för att du äntligen fått en diagnos!
------------
Träningen gick skitbra! Fokus axlar/bröst, mycket i trx. Jag har ju köpt en egen som är på väg hem så hon vill lära mig bra övningarmår varken bättre eller sämre nu heller så det blir väl ingen sjuka antar jag. Undrar däremot vad det var som sänkte min energi så påtagligt måndag och tisdag.