Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min hästägare :love:

Vi pratade i drygt en timme och oj vad glad jag är att jag tog mod till mig. Det känns som att en stor tyngd har lyfts från mina axlar. Jag berättade om allt som varit, hela min nuvarande situation och hur jobbigt det har känts med ridningen. Att ridningen gör mig ledsen och ångestfylld. Vi kom överens om att jag inte behöver rida alls om jag inte vill, jag får göra precis som jag känner för. Behöver inte komma ut tre dagar i veckan heller om det känns jobbigt. Bara pyssla, promenera, skritta runt på lång tygel, allt är ok. Börja om från början och komma tillbaka långsamt, backa bandet så fort jag börjar känna prestationsångesten komma. Jag tror det blir kanonbra. Det är ju inte stallet i sig utan just ridningen som strulat och jag gillar ju att pyssla i stallet. Hon var noga med att påpeka att det inte finns några som helst krav på prestation eller att han ens ska jobba ordentligt när jag rider, hon är bara glad om han får röra lite på sig. Jag vill hitta tillbaka till att stallet är ett andningshål där jag kan slappna av och förhoppningsvis kan det fixa till sig nu.

Sen pratade vi mycket om det här med krav och prestationsångest i allmänhet. Och att jag måste hitta sätt att koppla från, slappna av. Jag tänker för mycket, ältar för mycket. Bara på promenaden till bussen på morgonen hinner jag avhandla gårdagen, dagen och morgondagen med tankar, planer, utvärderingar ungefär tusen gånger. Det bara snurrar på liksom. Sen också att jag måste lära mig ta ledigt. Planera in så att jag pluggar vissa tider och sen släppa skolan helt, vilket i och för sig är lättare sagt än gjort.

Så nu är jag väldigt lättad. Ett steg närmare att bryta den onda cirkeln. Bara för det tänker jag nog strunta i morgondagens föreläsning, ta sovmorgon och sen hoppas jag SMHI har rätt angående att det ska bli sol för då ska jag ta en lång skön promenad :love:

Tack snälla ni fina människor för allt stöd, ni är guld värda!

Åh vad härligt att det löste sig! Gött att läsa. :) Men det gör ju oftast också, fast det känns sällan så när man är mitt uppe i det.

KL

Trött i benen idag! Lite ansträngd i knäna men det känns på ett bra sätt tycker jag. Tyckte det kändes direkt att jag gjorde den där sjukgymnastiken med gummibandet, även fast jag knappt gjorde nånting så reagerade knäna. Så det känns som om det där är jag ska fortsätta! Mer specifik, riktad träning som ändock är mycket skonsam. I alla fall jämfört med utfall etc.

Även om jag gärna vill åka hem och renovera i helgen så ser jag fram emot nästa vecka för då kan jag börja med mitt promenerande hem från jobbet, vill köra nåt pass på gymmet och rida. Det börjar bli ljust på kvällarna så nu kan man börja rida ut även på vardagarna! :love:

Jag var på pilates, min reaktion var ungefär: :meh:
Vi började med att ligga på rygg med benen uppe i 90 grader och sen dutta dem ett i taget i golvet, sen bägge, sen från 90 grader med raka ben ner mot golvet och sen slutligen helt raka ben. Detta i ungefär 10 min. Sen går vi över till att stå på alla fyra, lyfta ena benet i 90 grader upp mot taket, sen med helt rakt ben och sen kissande hunden. Totalt 5 min innan vi bytte ben. Slutligen låg vi på sida och lyfte benet mot taket en massa gånger och sen två magövningar till och sen var det klart.. Brukar pass se ut sådär? Det var sjukt enformigt.

Haha det låter sjukt tråkigt. Nu var det många år sedan jag provade men har för mig att det hände lite mer, eller så var det kanske därför jag slutade gå. Men tanken är att det ska gå långsamt och att man ska få med den mentala biten och fokusera genom träningen.

@Sleepan Du kanske i alla fall kan hoppa träningen idag och sen se om du är pigg nog att träna de andra dagarna?

Jag är också velig över träning idag, vill se himla gärna men har fått en svullen/infekterad talgkörtel precis vid ljumsken som gör jätteont när jag rör mig. Jag har ju haft lite problem med bölder så är extra nojjig över dem, och då träning tillfället sätter ner immunförsvaret (?) och massa skavande, fuktig miljö mm gör en böld värre är jag skeptiskt :( Men jag funderar på att ändå ta mig iväg idag, se hur det känns, avbryta om det är helt omöjligt och istället hoppa resten av dagarna om jag även märker att bölden blir värre. SUCK! Vill också träna...

Problemet är att jag inte kommer kunna träna i helgen, mer än eventuellt några promenader. Så därför hade jag gärna tränat idag... Får se hur jag gör. Känner mig lite piggare nu iaf :)

Jag hade nog vilat om jag var du. Det där låter jobbigt! :/ Inte så gött att träna när du har en böld som gör ont :(

@Qelina Gud vad underbart att du fatt sa mycket plugg gjort, och vad roligt det later! Jag har velat plugga journalistik sedan jag var 11 ar gammal, men bade till gymnasievalet och universitetsvalet har jag sokt, blivit antagen och sedan angrat mig och last nagot annat istallet. Det ar inte utan att jag far lie "second thoughts" nar jag laser om din utbildning, det later valdigt intressant verkligen! Om du orkar far du garna PM:a vad utbildningen heter och var/hur du laser den! :)

@zassoo Ah vad glad jag blev nar jag laste ditt inlagg!! Jag har varit sa ledsen for din skull och hur jobbigt du har det, sa det var verkligen skont att hora att ni hittat en losning. Sedan kanner jag igen vad din hastagare sa fran den tiden da jag sjalv hade hast och medryttare - det vikigaste var liksom att hasten fick nagon form av aktivitet samt att det blir fixat i stallet saklart. Om han sedan blev tranad och genomriden lite da och da var ju det saklart jattebra, men sa lange det inte ar nagon sorts tavlingskondition man forsoker uppratthalla kan det faktiskt racka gott sa val med en skrittrunda eller lite tomkorning nagra dagar i veckan. Det tror jag herr hast skriver under pa ocksa! :D

Jag var på pilates, min reaktion var ungefär: :meh:
Vi började med att ligga på rygg med benen uppe i 90 grader och sen dutta dem ett i taget i golvet, sen bägge, sen från 90 grader med raka ben ner mot golvet och sen slutligen helt raka ben. Detta i ungefär 10 min. Sen går vi över till att stå på alla fyra, lyfta ena benet i 90 grader upp mot taket, sen med helt rakt ben och sen kissande hunden. Totalt 5 min innan vi bytte ben. Slutligen låg vi på sida och lyfte benet mot taket en massa gånger och sen två magövningar till och sen var det klart.. Brukar pass se ut sådär? Det var sjukt enformigt.

Alltsa nar du skriver det sahar sa inser jag ju verkligen hur doda de dar passen ar... For ja, lite sa har det gatt till de tva ganger jag provat pilates hittills och det brukar nog inte vara mer an typ 6 ovningar pa 1 h... Instruktoren har ar dock ratt bra pa att snacka och fa oss att fokusera pa mer an just bara ovningen - att varje rorelse har ett andetag, att man ska ha full kontroll over hela kroppen genom hela rorelsen (dvs inte darra eller vingla - da far man ta ett steg tillbaka), att man ska slappna av mentalt och lata tankarna vandra osv... Men ja, det har nog varit mer avslappnande psykiskt an anstrangande fysiskt hittills :p

@zassoo Vad skönt att det löste sig!! :D
Jag kan dock känna igen min medryttare lite i det, jag tror att man oftast känner mer krav på prestation för att inte "förstöra" hästen. Jag har påpekat måååånga gånger att det gör hon inte alls det, han ska bara röra på såg så är jag nöjd. Är det något problem får jag sitta upp och rida själv några dagar liksom. Men hon finns ju för att jag ska slippa och det är nog det hon känner.

Men sådana krav finns absolut inte, det är endast med tävlingshästarna det är prestation så de skrittas bara på lång tygel när någon annan rider (det är när jag inte har ork eller tid så det är rätt sällan hon tar över dem :)) eftersom att de är så himla känsliga, kräver man fel av den ena får jag ett helvete några veckor sen, han är lite... muppig ibland.

Jag vet inte vad jag ska säga, jag borde nog bli utsparkad ur den här tråden...

I förrgår tog jag för mycket tabletter så jag skulle kunna sova över huvud taget. Resultatet av det var att jag igår när jag var på samtal på psyk var så mosig i hjärnan att jag knappt minns vad vi pratade om... Igår fick jag också något konstigt ryck och åt onyttigheter och avslutade det hela med att spy :cautious: något jag gjort typ en enda gång tidigare i hela mitt liv.

Idag borde jag ge mig ut och springa, och ska rida två hästar, men jag har verkligen ingen ork till det och jag är dessutom så galet dålig på att rida så jag lider med min stackars häst. Beach 2025 känns som ett mer rimligt mål för mig, även om det känns orimligt att ens vara vid liv om 10 år. Stor suck på mig själv :banghead::yuck::down:

Tack alla, det känns mycket bättre nu :) @Mineur @Kolbeinn skönt att höra, jag vet ju att det är jag själv som sätter kraven och det är ju lite onödigt.

--------------

Har tagit första dosen antibiotika, tjohoooo.. :p Förresten verkade receptarien på apoteket lite fundersam när jag hämtade ut det och frågade om det verkligen var bekräftat att jag hade rickettsios. Nä jag vill bara äta doxycyklin för att det är så roligt och tvingade min läkare att skriva ut åt mig? :rofl:

Idag är det sooool! :love: Struntade i föreläsning och sov i 10 timmar, haha! Nu ska jag ladda ner någon podcast/dokumentär och ge mig ut på promenad.

@_Charlotte_ Men du, det där låter inte alls bra :( Pratar du med din samtalskontakt om det här? Vet inte riktigt vad jag kan säga som är till hjälp men vill bara säga att det är så tråkigt att du ska behöva må såhär. Tyckte det verkade som att du var på gång igen förut, åt bättre portioner med mat osv, har det hänt något sen dess eller är det bara vanliga upp- och nedgångar? Stor kram!

@zassoo, Skönt att det löste sig så bra. Tror som de andra att det egentligen är stallarbetet som är det viktiga för hästägaren i det fallet, det är ju om det är en renodlad tävlingshäst eller om det finns en medryttare ur utbildningssyfte (så är det med den andra ponnyn som står i mitt stall, och då blir det ju rätt viktigt att medryttaren rider sina dagar) som ridningen blir viktigast.

För övrigt, en apotekstant trodde att jag tänkte äta upp hästens butta en gång. Hur trött och nerdrogad såg jag inte ut då? Hon påpekade i förmanande ton att det här är utskrivet till en häst, du vet det va? :rofl: :cautious:

Alltså, igår var det som att köra huvudet i en vägg. På riktigt. Vi fick tillbaka grupparbetet igen och det är fortfarande kompletteringar på det. Nu är jag nästan mer irriterad på läraren än på medlemmarna i gruppen, för uppgiften är på 1,5 HP och hälften är redan inlämnat och klart, så det är hälften av det som det här arbetet går ut på, för att vara en så liten uppgift tycker jag hen är alldeles för petig. Speciellt eftersom ena uppgiften är upplagd så att vi ska skriva om saker vi genom diskussionerna har kommit fram till är viktigt, men då tycker vi tydligen inte att "rätt" saker är viktigt. :banghead:

Eftersom mina gruppmedlemmar vägrar diskutera de nya frågorna har jag fått diskutera med mig själv, och det blir liksom inget material till det skriftliga av det. Och nu måste vi lägga ännu mer tid på en komplettering, som bara känns... alldeles för ambitiös.

Inte blev min gårdagskväll bättre av att jag fick ett sms från medryttaren om att hon skulle träna ikväll, så vår planerade ridning blev inte av. Sen åker de på skidsemester en vecka, så det blir inget på hela nästa vecka heller. Och min häst hatar att rida ut ensam. Jag hade behövt ridningen idag som någon form av belöning. :p

Ja det var inte direkt mitt roligaste pass :p Hon berättar inget om pilates eller utan kör bara igång och det enda hon sa var: spänn magen och ryggen, nån gång per övning. Nada om andning eller mentalt fokus. Så nej, jag kommer nog inte prova det passet fler gånger ;)

@_Charlotte_ Men du, det där låter inte alls bra :( Pratar du med din samtalskontakt om det här? Vet inte riktigt vad jag kan säga som är till hjälp men vill bara säga att det är så tråkigt att du ska behöva må såhär. Tyckte det verkade som att du var på gång igen förut, åt bättre portioner med mat osv, har det hänt något sen dess eller är det bara vanliga upp- och nedgångar? Stor kram!

Nej, vi pratar inte om sånt här. Det är mer "enkelriktad terapi" för ett specifikt område, mer än generellt prat.
Det var lite bättre ett tag, det stämmer. Sen har den ena svårigheten efter den andra avlöst varandra, både stort (döende släkting) och smått (sagt hejdå till en väldigt omtyckt häst) så jag är mest bara i ett läge nu att jag inte orkar mer.

Tack alla, det känns mycket bättre nu :) @Mineur @Kolbeinn skönt att höra, jag vet ju att det är jag själv som sätter kraven och det är ju lite onödigt.

--------------

Har tagit första dosen antibiotika, tjohoooo.. :p Förresten verkade receptarien på apoteket lite fundersam när jag hämtade ut det och frågade om det verkligen var bekräftat att jag hade rickettsios. Nä jag vill bara äta doxycyklin för att det är så roligt och tvingade min läkare att skriva ut åt mig? :rofl:

Idag är det sooool! :love: Struntade i föreläsning och sov i 10 timmar, haha! Nu ska jag ladda ner någon podcast/dokumentär och ge mig ut på promenad.
Om du vill lyssna på nåt lättsmält så rekommenderar jag Lucy Dillon, hennes böcker finns på storytel, jag är inne på den sista nu :)
Och hurra för att du äntligen fått en diagnos! :bump:

------------
Träningen gick skitbra! Fokus axlar/bröst, mycket i trx. Jag har ju köpt en egen som är på väg hem så hon vill lära mig bra övningar :) mår varken bättre eller sämre nu heller så det blir väl ingen sjuka antar jag. Undrar däremot vad det var som sänkte min energi så påtagligt måndag och tisdag.

För övrigt vill jag lägga mig ner och sparka och skrika, det här är fjärde dagen med plus och regn till och från. Jag bor i Norrland av en anledning och det är att jag vill ha snö och minusgrader på vintern så man kan åka skidor :rage::arghh:

Jag klagar iof inte på vårvädret här, dock hade jag en plan på skidåkning idag och det lär inte funka. F å bli vilodag och 1,5 timmes promenad istället, har grym träningsvärk sen igår.

@_Charlotte_ ajaj!! Passa sig. Sådär började min ätstörning och sen slutade det med att jag fastnade heeeelt i spyträsket. Och det är ett jätteberoende som verkligen styr ens liv. Går du på psyk skulle jag ta upp det med samtalskontakten, det går alltid att flika in men då finns det åtminstone i din journal om det blir sämre. Ju tidigare man bryter desto enklare säger dem att det är. Det sjuka är att när det gått överstyr vill man knappt ha hjälp pga rädd för viktuppgång. Jag har liksom.. matfobi nuförtiden.

Sämst på att rida tror jag inte, jag kan också ha sådana dagar när ångesten tar över och då suger jag på allt. Även om man vet att det här är det man KAN. Upp på pålle och ha kul!! Rid ut och busrid så brukar det släppa :) heja heja!!
Ska peppa mig själv att rida alla mina 6 ridhästar idag. Ska bara... :angel:

Nej, vi pratar inte om sånt här. Det är mer "enkelriktad terapi" för ett specifikt område, mer än generellt prat.
Det var lite bättre ett tag, det stämmer. Sen har den ena svårigheten efter den andra avlöst varandra, både stort (döende släkting) och smått (sagt hejdå till en väldigt omtyckt häst) så jag är mest bara i ett läge nu att jag inte orkar mer.

Jag har ingen aning om hur det fungerar, men finns det någon möjlighet att ni kan prata om sånt här också, eller att du kan få prata med någon annan om allt det här? Låter som att du har det tungt just nu och risken verkar överhängande att du kraschar snart.
Väldigt jobbigt och tråkigt med din släkting :( Jag förstår vad du menar med att saker avlöser varandra, det kommer till en viss punkt att även småsaker gör att man bryter ihop. Det är lite så det har varit för mig nu, även om jag inte råkat ut för någon svår händelse.

Jag är förresten helt övertygad om att du visst är bra på att rida och det är inte ett dugg synd om din häst. Den har ju en snäll och fin ägare som bryr sig om den, pysslar med den, ger den motion och matar den. Vi har nog lite samma problem där, du och jag. Jag har också känt ibland att det är lika bra att jag slutar rida för jag kan ändå inte, det är för svårt. Men man får väl försöka fundera över vem det egentligen är som sätter kraven på att det ska gå så bra? Jo, jag själv. Det betyder att jag är den enda som också kan släppa på kraven. Extremt mycket svårare än det låter dock.

Om du vill lyssna på nåt lättsmält så rekommenderar jag Lucy Dillon, hennes böcker finns på storytel, jag är inne på den sista nu :)
Och hurra för att du äntligen fått en diagnos! :bump:

------------
Träningen gick skitbra! Fokus axlar/bröst, mycket i trx. Jag har ju köpt en egen som är på väg hem så hon vill lära mig bra övningar :) mår varken bättre eller sämre nu heller så det blir väl ingen sjuka antar jag. Undrar däremot vad det var som sänkte min energi så påtagligt måndag och tisdag.

Tack för tips, jag har läst en av hennes böcker tidigare och gillade den. Hundar, hus och hjärtats längtan tror jag den hette. Storytel har jag aldrig använt, är det något man betalar för?

Ja, det känns ändå lite bra att ha fått svar på att något felar. Även om jag såklart inte vill ha någon himla infektion i kroppen :p Men inte konstigt att jag har känt mig trött... O_o

Kul med trx! Det är nog himla effektivt tror jag, och ett mångsidigt redskap.

Var ute och promenerade i mycket maklig takt, lugnt och skönt och njöt av solen. Känner mig inte på topp fysiskt sett men huvudet känns klarare. Kanske lite lugn yoga senare också för att mjuka upp min stela stackars kropp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka