Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@_Charlotte_ Jag tycker det låter som en jättebra lunch! Och det är ju en jäkla skillnad på mackor och mackor tycker jag - den du beskriver är definitivt ett bra lunchalternativ tycker jag, medan t.ex. två limpskivor med smör inte hade varit tillnärmelsevis lika näringsrikt och bra. Mackor kan vara hur bra som helst (fast inte i överdriven mängd såklart, precis som med allt annat) ju - det beror bara på vad man har som bas respektive pålägg!

Angående motionen så tycker jag likt alla andra att det låter som att du hållit igång mer än väl idag. Ta det lugnt! Slappna av! Var nöjd! Kläm in lite styrka imorgon och en löptur på söndag tycker jag, det låter som att det vore mer än tillräckligt.

Upptäckte precis att armmuskeln börjat göra lite anspråk på en lite mer framtydande roll i kroppsuppsättningen :D

10919126_1535520626697153_336320401_n.jpg

Nu har jag varit ute och ridit ungefär en halvtimme ensam med min häst som tydligen fått för sig att snö är livsfarligt. Konstigt att det inte var det minsta livsfarligt igår när det var andra hästar med. :cautious: Jag fick jobba rejält för att få henne att gå framåt ordentligt och lyssna på mig istället för att leta snö-spöken i dikeskanten, och det var rejält nära att jag fick smaka grus vid ett tillfälle.

Åh suck, hästar! Jag har inte ens vågat rida ut än faktiskt då min häst avskyr långfärdsskridskoåkare, och stallet ligger såklart jättevackert vid en stor sjö där de på vintern drar upp banor för långfärdsskridskoåkning.... Jag vill helst inte riskera att ramla av än så jag har inte vågat ta risken att han ser en skridsoåkare och får frispel. Hästar är underbara men också fruktansvärt störiga ibland :).

@GoLightly Jag är 176 cm och min pålle är också runt 155 cm. Tycker att det är en utmärkt storlek! :D Jag hade nog helst velat rida ponnys hela livet men är såklart för lång och för tung. Han är dock som en förvuxen ponny och därmed en bra kompromiss.

Sitter och försöker peppa inför en simtur i badhuset (en simtur i nån sjö vore ju tämligen uteslutet den här årstiden så det förstod ni nog ändå...).
Har packat ner simglasögonen denna gång, så jag slipper vara orolig över att få vatten i ögonen (är ju fortfarande rejält vattenrädd).
Planen för dagen är att simma sisådär 2 km i lugnt tempo, tiden är oviktig. Känner mig inte yr idag (åtminstone inte än så länge), men det är ju dumt att påfresta kroppen för mycket. Det kan nog göra den gott att få röra på sig i vatten för att mjuka upp de muskler som är stela och ömma. Och så känns det ju bra att veta att det sitter en badvakt där som kan komma till undsättning om nånting går snett ;)

@cili Hoppas du får en bra simtur. :) Har det hänt något som gör att du är rädd för vatten?

Jag gillar inte heller vatten, jag badar inte ofta och hoppar definitivt inte i, ska jag i vattnet så går jag i:p

Åh suck, hästar! Jag har inte ens vågat rida ut än faktiskt då min häst avskyr långfärdsskridskoåkare, och stallet ligger såklart jättevackert vid en stor sjö där de på vintern drar upp banor för långfärdsskridskoåkning.... Jag vill helst inte riskera att ramla av än så jag har inte vågat ta risken att han ser en skridsoåkare och får frispel. Hästar är underbara men också fruktansvärt störiga ibland :).

@GoLightly Jag är 176 cm och min pålle är också runt 155 cm. Tycker att det är en utmärkt storlek! :D Jag hade nog helst velat rida ponnys hela livet men är såklart för lång och för tung. Han är dock som en förvuxen ponny och därmed en bra kompromiss.

Åh, jag är så glad för min medryttarhäst! Har suttit mest på rädda och istadiga hästar och det gör jag fasen inte igen, inte nu när jag fått testa på hur det är att sitta på en relativt bombsäker sak. Ingenting tycks störa henne, utom möjligen om det ligger något nytt i ett dike eller nån har flyttat på en sak som alltid legat på samma ställe. Då kan hon titta i tre sekunder och sen är det bra. :p När jag skaffar häst igen ska det vara en sån där bombsäker pålle!

KL

Det blir bara en dag ridning i helgen då vi är några personer som samsas, så jag fick bara en dag. Trist när vädret och snön är på topp! Utlovas iaf fortfarande minsusgrader så snön kommer ligga kvar. :)

I morgon ska jag nog ta en träningsrelaterad shoppingrunda! Vill skaffa vissa grejer som gör träningen roligare/enklare. :) Inte tränat sedan i tisdags men i morgon får det nog bli av. Helst överkroppspass på gymmet tror jag. Om jag får fatt på de nya grejerna vill jag definitivt åka dit och nyttja dem! :d

Åh, jag är så glad för min medryttarhäst! Har suttit mest på rädda och istadiga hästar och det gör jag fasen inte igen, inte nu när jag fått testa på hur det är att sitta på en relativt bombsäker sak. Ingenting tycks störa henne, utom möjligen om det ligger något nytt i ett dike eller nån har flyttat på en sak som alltid legat på samma ställe. Då kan hon titta i tre sekunder och sen är det bra. :p När jag skaffar häst igen ska det vara en sån där bombsäker pålle!

Ja visst är det härligt med sådana hästar! Min pålle är till hälften Skotsk Highlandponny och min faster (pålles uppfödare) har flera renrasiga individer av den typen. De flesta av dem är så himla trygga och stensäkra i alla situationer! Tyvärr är pålles pappa något av ett undantag och kan bli rädd ibland, och i kombination med pålles mamma (ett halvblod) som hade rollen som vakt i flocken så har pålle blivit en något mer... livlig och uppmärksam individ ;). Jag älskar honom såklart ändå men det är underbart att kunna rida ut barbacka och slippa vara orolig att hästen ska dra iväg, bocka eller bli rädd. (Ja, jag inser att alla hästar kan bli skrämda ofc men det ÄR trots allt stor skillnad mellan individers sätt att hantera just nya saker i diken etc).

I normala fall rider jag såklart ut med det sedvanliga säkerhetstänket, men jag har ju precis börjat rida igen efter min ridolycka i december och nästa vecka är jag nog tillräckligt varm i sadeln för att ta mig utanför anläggningsområdet.

@cili Hoppas du får en bra simtur. :) Har det hänt något som gör att du är rädd för vatten?

Jag gillar inte heller vatten, jag badar inte ofta och hoppar definitivt inte i, ska jag i vattnet så går jag i:p
Jag kom dit och fick för mig att jag lika gärna kunde göra en inomhus-Vansbro där för mig själv. 3000 m totalt. Med barn som lekte och stänkte vatten på andra halvan av bassängen. Och jag dog inte.
Hoppar i gör inte jag heller. Det finns stegar av en anledning ;)

Hänt och hänt. Slog ut en halv framtand på ett badhus när jag var yngre, vilket är anledningen till min tandläkarskräck så det smittar av sig lite. Sen hamnade jag under vattnet när det kom en stor våg i Turkiet när jag var sisådär 7 år, minns fortfarande hur det såg där under och paniken av att inte veta vad som är upp eller ner. Och så blev jag biten i benet av en fisk när jag var runt 12, så i sjöar går jag definitivt inte i.
Har haft ganska dålig tilltro till min simförmåga också, vilket gjort att det tidigare bara gått bra så länge jag varit nära kanten. Men nu kan jag klara mig riktigt fint även i mitten av bassängen. Men börjar det plaskas vatten intill mig så är det kört.

Jag kom dit och fick för mig att jag lika gärna kunde göra en inomhus-Vansbro där för mig själv. 3000 m totalt. Med barn som lekte och stänkte vatten på andra halvan av bassängen. Och jag dog inte.
Hoppar i gör inte jag heller. Det finns stegar av en anledning ;)

Hänt och hänt. Slog ut en halv framtand på ett badhus när jag var yngre, vilket är anledningen till min tandläkarskräck så det smittar av sig lite. Sen hamnade jag under vattnet när det kom en stor våg i Turkiet när jag var sisådär 7 år, minns fortfarande hur det såg där under och paniken av att inte veta vad som är upp eller ner. Och så blev jag biten i benet av en fisk när jag var runt 12, så i sjöar går jag definitivt inte i.
Har haft ganska dålig tilltro till min simförmåga också, vilket gjort att det tidigare bara gått bra så länge jag varit nära kanten. Men nu kan jag klara mig riktigt fint även i mitten av bassängen. Men börjar det plaskas vatten intill mig så är det kört.

Duktigt av dig att våga simma igen ändå:up:

Ja visst är det härligt med sådana hästar! Min pålle är till hälften Skotsk Highlandponny och min faster (pålles uppfödare) har flera renrasiga individer av den typen. De flesta av dem är så himla trygga och stensäkra i alla situationer! Tyvärr är pålles pappa något av ett undantag och kan bli rädd ibland, och i kombination med pålles mamma (ett halvblod) som hade rollen som vakt i flocken så har pålle blivit en något mer... livlig och uppmärksam individ ;). Jag älskar honom såklart ändå men det är underbart att kunna rida ut barbacka och slippa vara orolig att hästen ska dra iväg, bocka eller bli rädd. (Ja, jag inser att alla hästar kan bli skrämda ofc men det ÄR trots allt stor skillnad mellan individers sätt att hantera just nya saker i diken etc).

I normala fall rider jag såklart ut med det sedvanliga säkerhetstänket, men jag har ju precis börjat rida igen efter min ridolycka i december och nästa vecka är jag nog tillräckligt varm i sadeln för att ta mig utanför anläggningsområdet.

Trist att du inte fick en bombsäker variant. :p Självklart kan alla hästar hitta på något. På vår första och andra ridtur testade hon lite, bland annat genom att kasta sig och vilja springa åt andra hållet vid åsynen av en stor sten. Det blev inget med den saken från min sida och sedan dess har det aldrig varit något. Vi gick förbi en man som körde med en sån där paddningsmaskin innan man asfalterar på sin garageuppfart... skrittade förbi på långa tyglar. :p Gött som tusan!

Tycker det är väldigt klokt att inte fresta på din kropp, var rädd om den!

@Chili Kan inte hålla med mer! Jag ska också ha en bombsäker häst, vill kunna slappna av helt och hållet och kunna rida ut barbacka på långa tyglar. Såklart med säkerhetstänk ändå men du förstår.

---------------

Idag fick hästen och jag sällskap av @Ninnurur ! :) Och det var precis vad vi (ffa jag) behövde. Nya ögon på oss, superbra tips och råd och lite mer självförtroende. Jättekul! Ska skriva ner alla tips så jag kommer ihåg :D

Känner mig piggare idag också så det är väldigt skönt. Lite ont fortfarande men det tar nog ett par dagar att lägga sig. Bara att ha lite mer energi gör så mycket :)

En fråga till alla som kan svara:D

Det tar ju väldigt lång tid att bygga upp senor och ligament i benen när man börjar springa, men hur snabbt bryts de ner igen om man slutar springa? Jag tänker då eftersom jag haft ett uppehåll med löpningen. Har allt försvunnit eller är det mest kondisen?

Till diskussionen om en bombsäker häst, jag måste nog försvara min stackars pålle lite med att hon i vanliga fall nog nästan går att klassa som "bombsäker", i alla fall med hänsyn till hennes egentligen ganska låga ålder. :p Hon är inget fan av större fordon och hon är livrädd för mopeder/motorcyklar, vilket inte är så konstigt eftersom hon nästan blev påkörd en gång, men annars är hon rätt stabil. Min förra var världens nervvrak, och det är faktiskt skönt att slippa sitta och vara rädd för att hamna i grantopparna så fort det blåser, så jag håller med er. Anledningen till att min hispade runt igår var nog mest för att det har kommit lite snö, och hon är faktiskt aldrig riden i snö förut, förutom onsdagens utritt med sällskap. Därmed inte sagt att jag inte var rejält sur på henne när hon höll på att få mig i backen igår. :cautious: ;)

Idag har snöeländet frusit på, inte alls vad jag ville. Asfalten är tack och lov bar, och egentligen fullt ridbar, men överallt där den inte hade hunnit slaska av är det rena blankisen. Inte direkt min tepåse. Hoppas kylan blir kortvarig. Men, det var mer ljus än mörker när jag körde hem från stallet vid kvart i fem idag, jag känner mig som en gammal LP som hakat upp sig, men det kan inte poängteras tillräckligt. :banana:

Meniskskador uppkommer oftast (i vår ålder) genom vridvåld. Har du vridit benet kraftigt? Är det svullet?

Mitt råd är att undvika smärtande aktiviteter, smörj gärna in med voltaren gel eller liknande. Cykling på låg växel med lite högre frekvens är bra för cirkulationen. Blir det sämre eller ingen förbättring på en vecka kan du ringa 1177 för råd.

Hoppas det är till nån hjälp :)

Jag fick ett sms av min flatmate i morse där det stod att hon behövde hjälp upp ur sängen då hon hade så fruktansvärt mycket träningsvärk :rofl: Det var alltså samma person som jag var och körde Legs Bums & Tums med igår, och lite skadeglatt kan jag konstatera att jag inte har ont någonstans idag. Lite stel och trött i lårmusklerna är jag såklart, men rent generellt känns det här som ett ganska fint tecken på att jag minsann lyckats bygga upp en hel del muskler och uthållighet trots allt. :D

Dagens träning blev ett ganska tufft axel, triceps & rygg-pass då jag testade några av övningarna som herr PT visade mig i onsdags. Det var inte lika lätt att göra dem utan någon som passade på mig och påminde mig om att andas, men jag kände mig rejält genomkörd mot slutet i alla fall och avslutade med 3 omgångar plankan à 1.35 minuter var.

I helgen blir det vila från träningen men desto mer jobb och umgänge med härliga människor. :)

Jag läste förresten en intressant artikel om stretching, vi diskuterade ju det lite som hastigast här för ett tag sedan...:
http://www.sydsvenskan.se/halsa--motion/stretching--mest-for-avslappnings-skull/

Vad tror ni? Vad tycker ni? Hur brukar ni göra? Jag erkänner villigt att jag sällan stretchar om det inte är någon som uttryckligen säger åt mig att göra det... Har inte upplevt några skador eller problem hittills (peppar peppar), men när jag blir lite äldre kanske det visar sig förstås?

Jag läste förresten en intressant artikel om stretching, vi diskuterade ju det lite som hastigast här för ett tag sedan...:
http://www.sydsvenskan.se/halsa--motion/stretching--mest-for-avslappnings-skull/

Vad tror ni? Vad tycker ni? Hur brukar ni göra? Jag erkänner villigt att jag sällan stretchar om det inte är någon som uttryckligen säger åt mig att göra det... Har inte upplevt några skador eller problem hittills (peppar peppar), men när jag blir lite äldre kanske det visar sig förstås?

Jag stretchar väldigt sällan, jag lägger in det ibland i slutet av ett hårdare pass som avslappning och nedvarvning. Jag har hört tidigare att stretchingen inte gör så mycket för en vanlig motionär så kör lite på vad som känns bra för dagen. Höftböjaren brukar jag försöka stretcha ibland eftersom det känns bättre efteråt, men det kan ju lika väl vara placeboeffekt som att det faktiskt hjälper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
79 059
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka