Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välkommen @Martenix ! Hur är väglaget hos dig? Här är det snö och is. Låter smart att börja lugnt och öka efterhand!

Här är det barmark och 6 plusgrader, så vägarna är helt okej för tillfället. Varierar friskt dock, snorhalt och 12 minus ena dagen, regn och blåst andra... Men det är väl det som är charmen med att ha årstider antar jag! :D

Hej alla!
Tack för era tankar angående mina mål,jag har tagit till mig det ni skrivit och själv hunnit tänka lite och det är nog tyvärr så att ätstörningen talade en hel del när målen skrevs. Som jag skrivit förut är det ibland svårt för mig att veta vad som är normalt och inte eftersom jag varit sjuk i 10 år. Jag vill ju ha mål som jag kan nå upp till, mål som är möjliga att klara även om de kanske är en liten utmaning. Men allt som jag kommer på som är "friska" mål känns så svåra att klara av. Jag önskar så mycket att jag hade någon hjälp i min kamp, för jag är rädd för att falla tillbaka men jag får inte det, jag har inte tid att vara sjuk mer, jag är snart 27 år och jag vill komma igång med utbildning och jobb och sen skaffa familj, och anorexin hindrar mig från allt det.

Jag vill inte att fler år ska slösas på sjukdomen men just nu känner jag att jag är i något sorts mittemellan land, jag är inte så underviktig att det är farligt men jag är inte på en frisk och normal vikt och tankarna är väldigt sjuka och jag har ångest hela tiden.

Angående min hund så behöver han 1,5-2 timmars promenad per dag promenad, han är väldigt pigg och busig och kräver en del promenader. Om det är någon dag det skulle bli mindre överlever han väl men då får jag dåligt samvete för han har ändå en del motionsbehov.

Jag har kommit på några mål som är kopplade till min hälsa (psykiskt och fysiskt):
* Gå fortsättninsgkurs i rallylydnad och börja tävla och bli uppflyttad från nybörjare till fortsättningsklassen
*Slutföra min utbildning
* Börja arbetsträna
* Äta 5 måltider/dag och inte hoppa över måltider
*Bli viktstabil
*Börja träna (om jag lyckas hålla vikten stabil, om jag går ner för mycket måste jag sluta)
* Försöka att minska tvånget kring promenader, inte ha stenkoll på exakt hur mycket jag går och våga ta det lugnt om jag blir sjuk igen
* 3 promenader/dag, ca 100-120 minuter totalt vanliga dagar men att vara flexibel så det kanske blir lite mindre ibland och lite mer andra dagar

Huu idag är det riktigt ruskväder, blåser och regnar och flera plusgrader... Det är svårt att tro att det för en vecka sen var en halvmeter snö och 15 minusgrader :crazy:

Får se om jag vågar mig ut på en promenad eller springa, annars blir det yoga och så ridning. Tur att vi har ridhus :angel:
Här med! Halt som tusan! Fick ta till mina dubbade springskor för att ta mig till bussen i morse. Om jag får sällskap ska jag springa ikväll, annars tänker jag låta bli! Då blir det lite hemmastyrka istället.

Mat och sånt... Jag resonerar så att jag kan äta sötsaker om det är något jag verkligen gillar, men inget slentrianfikande av bara farten eller halvgoda godisar bara för att det finns. Som någon i tråden sade, eftertanke! Läsk gillar jag inte så det är ett mindre bekymmer.
Försöker äta mycket fisk och grönsaker, brukar vara smidigt att sätta in en långpanna med sådant o ugnen medan jag gör något annat. Men ibland vill jag ha pasta med kantarellsås, och då är det helt okej. Och igår blev det pizza!

Idag blir det ganska mycket promenader, ca 3 timmar, men det är av friska skäl, var ute 40 minuter på förmiddagen, på eftermiddagen var jag ute med min kompis 75 minuter och ikväll ska jag ut med min kusin lite mer än en timme. Då går vi och pratar och har det trevligt, ätstörningen blir så klart glad av att röra sig mycket men den friska sidan blir också glad för jag tycker verkligen om att vara ute och gå och jag tycker om att gå med sällskap.

Det är bra för mig att tänka att vissa dagar blir det lite mer och vissa lite mindre, imorgon kommer jag t.ex. inte hinna gå så mycket som för jag ska iväg hela förmiddagen och får besök på eftermiddagen så imorgon blir det mindre än idag och det måste vara ok. Det är så det är i ett friskt liv.

För mig blev det 2,3 km pw med lite joggingintervaller idag. Sjukt skönt att röra på sig igen! Mindre skönt att jag glömde knäskyddet och mitt knä gör ont när det är kallt (typ mindre än +10) så det var därför det inte blev längre, ville inte orsaka nåt dumt liksom.

Imorgon är det kalkonmiddag hos dotterns farmor och farfar. Som vanligt knepig tid, kl 14 O_o det är ju varken lunch eller middag! Men men, jag stoppar i dottern lunch innan så får de stå ut med att hon inte äter nåt. Att låta henne vänta går inte, då kommer jag ha en vild piraya med mig dit :D
Jag hoppas iaf orka med ett pass hemma på kvällen sen :up:

Eftersom det stormar ute och jag ska till en tjejkompis snart så fick det bli 15 min hemmaträning idag. Bättre än inget resonerar jag!

@Qelina, Skönt att ha någon att gå med och som du kan prata med. Det kanske inte blir så att du går jättefort om du går tillsammans med någon annan heller? Jag går alltid fortare om jag går ensam, än om jag har sällskap och mest "mysgår" eller vad jag ska säga.

Usch, idag är jag så trött att jag nästan känner mig sjuk. Det var grupparbete idag på morgonen (men nu hoppas jag verkligen att gruppmedlemmarna har fattat att vi måste göra på det nya sättet istället), och därför fick jag ställa klockan och gå upp mycket tidigare än jag brukar. I vanliga fall hade det inte varit så tidigt, men just efter nyårshelgen så var det inte så välkommet. Jag hade nog absolut behövt komma ut och få lite luft, men det blåser och är så otrevligt ute att jag inte precis känner mig sugen på det. Hoppas bara att det "bara" är trötthet och sömnbrist, och inte någon irriterande sjukdom som ligger och ruvar i mörkret, det orkar jag inte med nu.

Hej alla!
Tack för era tankar angående mina mål,jag har tagit till mig det ni skrivit och själv hunnit tänka lite och det är nog tyvärr så att ätstörningen talade en hel del när målen skrevs. Som jag skrivit förut är det ibland svårt för mig att veta vad som är normalt och inte eftersom jag varit sjuk i 10 år. Jag vill ju ha mål som jag kan nå upp till, mål som är möjliga att klara även om de kanske är en liten utmaning. Men allt som jag kommer på som är "friska" mål känns så svåra att klara av. Jag önskar så mycket att jag hade någon hjälp i min kamp, för jag är rädd för att falla tillbaka men jag får inte det, jag har inte tid att vara sjuk mer, jag är snart 27 år och jag vill komma igång med utbildning och jobb och sen skaffa familj, och anorexin hindrar mig från allt det.

Jag vill inte att fler år ska slösas på sjukdomen men just nu känner jag att jag är i något sorts mittemellan land, jag är inte så underviktig att det är farligt men jag är inte på en frisk och normal vikt och tankarna är väldigt sjuka och jag har ångest hela tiden.

Angående min hund så behöver han 1,5-2 timmars promenad per dag promenad, han är väldigt pigg och busig och kräver en del promenader. Om det är någon dag det skulle bli mindre överlever han väl men då får jag dåligt samvete för han har ändå en del motionsbehov.

Jag har kommit på några mål som är kopplade till min hälsa (psykiskt och fysiskt):
* Gå fortsättninsgkurs i rallylydnad och börja tävla och bli uppflyttad från nybörjare till fortsättningsklassen
*Slutföra min utbildning
* Börja arbetsträna
* Äta 5 måltider/dag och inte hoppa över måltider
*Bli viktstabil
*Börja träna (om jag lyckas hålla vikten stabil, om jag går ner för mycket måste jag sluta)
* Försöka att minska tvånget kring promenader, inte ha stenkoll på exakt hur mycket jag går och våga ta det lugnt om jag blir sjuk igen
* 3 promenader/dag, ca 100-120 minuter totalt vanliga dagar men att vara flexibel så det kanske blir lite mindre ibland och lite mer andra dagar
Är det säkert att hunden verkligen kräver att gå så långt, eller är det för att du vant honom vid det?
Busighet och överaktivitet tar man ju ofta bort bättre med hjärngympa än promenader, det kanske går att freestyleträna lite eller lära in nya tricks? Så kan du ha några dagar då du går mindre, utan dåligt samvete.
Har sett flera exempel på krävande hundar där ägarna gått längre och längre utan bra effekt, men när deras hundar fick börja använda hjärnan blev det lugnt. Därmed inte sagt att det funkar för just din :)

Så skönt att läsa de senaste två inläggen från dig @Qelina, det låter betydligt bättre och mer hälsosamt nu! Heja heja heja dig!

Här har det blivit ännu en inomhusdag är jag rädd... Och ja, jag skäms faktiskt lite. Jag visste att jag skulle lägga i princip hela dagen på att tentaplugga, men tanken var att ge mig ut på en power walk på eftermiddagen för att få en liten paus. Detta blev dock aldrig av då två familjevänner bestämde sig för att kika in och ta en fika när de ändå var i krokarna, och för att hinna med allt plugg var jag tvungen att prioritera bort promenaden. Sedan har det iofs blåst halv storm och regnat nästan hela dagen också, så sådär överdrivet ledsen är jag inte över att inte ha varit ute... Men jag skäms lite, som sagt.

Imorgon blir det dock andra bullar - provträning på mammas gym och jag tänker mig ett ben & mage-pass. :)

Idag känner jag mig ganska bra!
Vädret var uselt i förmiddags, jag gick på en lite kortare (40 minuter) promenad med hundarna bara.
Sedan kom faktiskt solen fram och det var riktigt varmt, världens vårväder :love: Då red jag två hästar och promenerade lite med en tredje.

Och så har jag ätit bra idag också och känner vilken skillnad det gör på en gång när jag inte slarvar. Känner mig mycket mer energisk och mindre klen idag än för bara några dagar sedan :bump:
Blir ännu mer pepp då på att stärka kroppen, för det är ju häftigt att känna sig energisk och stark. Men jag hatar gym, så måste hitta på något bättre.

Behövde handla så jag stoppade ungen i vagn och tog ryggsäcken och gick, 500 m enkel väg så totalt en km till. Ingen jättegrej men många bäckar små ;)

Är det säkert att hunden verkligen kräver att gå så långt, eller är det för att du vant honom vid det?
Busighet och överaktivitet tar man ju ofta bort bättre med hjärngympa än promenader, det kanske går att freestyleträna lite eller lära in nya tricks? Så kan du ha några dagar då du går mindre, utan dåligt samvete.
Har sett flera exempel på krävande hundar där ägarna gått längre och längre utan bra effekt, men när deras hundar fick börja använda hjärnan blev det lugnt. Därmed inte sagt att det funkar för just din :)
Jag tycker nog inte att det är så mycket promenader, tänker att det är vad en hund normalt behöver? Jag tränar med honom och han springer lös mycket förutom om vi går mitt i stan eller vid stora vägar. Under terminerna går vi alltid kurser och då tränar vi väldigt mycket (har gått tävlingslydnad,agility, freestyle och rallylydnad), annars tränar vi alltid lite för att underhålla det han redan kan eller nya trick (han kan massor av trick, han tycker det är roligt)så han får både hjärngympa och röra sig fysiskt. Men nu har vi haft lite semester från nya saker eftersom vi tränade väldigt mycket en period så tar vi det lite lugnare nu.

Och för egen del klarar jag nog inte att röra mig mindre även om jag ser det ur en frisk synvinkel, jag är van att ha häst varje dag plus träna i princip varje dag plus gå/cykla till och från alla aktiviteter. Jag har alltid varit väldigt, väldigt aktiv så jag känner att det jag rör mig nu är väldigt lite. Jag blir extremt rastlös och uttråkad och får ont i kroppen om jag inte rör mig.

Jag tycker nog inte att det är så mycket promenader, tänker att det är vad en hund normalt behöver? Jag tränar med honom och han springer lös mycket förutom om vi går mitt i stan eller vid stora vägar. Under terminerna går vi alltid kurser och då tränar vi väldigt mycket (har gått tävlingslydnad,agility, freestyle och rallylydnad), annars tränar vi alltid lite för att underhålla det han redan kan eller nya trick (han kan massor av trick, han tycker det är roligt)så han får både hjärngympa och röra sig fysiskt. Men nu har vi haft lite semester från nya saker eftersom vi tränade väldigt mycket en period så tar vi det lite lugnare nu.

Och för egen del klarar jag nog inte att röra mig mindre även om jag ser det ur en frisk synvinkel, jag är van att ha häst varje dag plus träna i princip varje dag plus gå/cykla till och från alla aktiviteter. Jag har alltid varit väldigt, väldigt aktiv så jag känner att det jag rör mig nu är väldigt lite. Jag blir extremt rastlös och uttråkad och får ont i kroppen om jag inte rör mig.
Det var bara en tanke, så du inte känner att du måste ut så långt varje dag just för hunden :)

Har du fortfarande kontakt med sjukgymnasten förresten?

Det var bara en tanke, så du inte känner att du måste ut så långt varje dag just för hunden :)

Har du fortfarande kontakt med sjukgymnasten förresten?
Jag ska ta kontakt med sjukgymnasten igen nästa vecka, har inte varit där på flera månader nu men behöver ta tag i träningen igen. Det är bara det att jag tycker gym är så tråkigt...Funderar på att kanske gå dit en gång i veckan och sen komplettera med en eller två danspass i veckan på Friskis. Men börja med gymmet några veckor iaf och se om jag tycker det är roligare nu, min kropp mår ju bra av det så det vore ju bra om jag kom igång.

Planerade att gå till jobbet idag, men vi har klass 1 varning idag så vågade inte. Dock kom sambon och hämtade bilen för han behövde den så nu ikväll får jag gå hem ändå, vilket blir ca 30 min rask gång :p Tar en liten kvällsrunda med voffsingen också innan jag lägger mig.
Jobbar 12 timmars pass idag, men jag har hållt igång med allt möjligt här så varit rätt aktiv ändå. Och skött maten! Ätit frukost, lunch, 120g punchpraliner (lördagsgodiset blev visst Fredagsgodis istället..), middag och kvällsmat. Kommer nog behöva ta något mer innan jag lägger mig för tkr jag är hungrig igen.

Åt nått jättegott till kvällsmat! Turkisk yoghurt med kardemumma och kanel i och sen blandade jag i lite kokosflingor i det samt färsk mango till, mums! :d

Åt nått jättegott till kvällsmat! Turkisk yoghurt med kardemumma och kanel i och sen blandade jag i lite kokosflingor i det samt färsk mango till, mums! :d

Fråga från en som går vilse i köket hela tiden: Hur är turkisk (och grekisk) yoghurt jämfört med "vanliga" yoghurtar?
Jag har fått för mig att de är nyttigare, men varför är det isåfall så? Och skiljer de sig i konsistens/smak?

Min dag har varit som en bergochdalbana, fast med djupa dalar... Det började bra, men i stallet blev det totalkrasch. Det var lite dåliga omständigheter men framför allt var det min dumma prestationsångest som ställde till det. Tänkte inte dra hela historien för nu i efterhand känns det så fånigt, men just i situationen kändes det fruktansvärt. Gråtandes gav jag upp ridpasset efter tjugo minuter för att jag kände mig så värdelös att det inte var någon vits att fortsätta.

Jag blir så less på att jag är såhär. Varför har jag det här behovet av att vara så duktig jämt? Vad spelar det för roll ifall någon jag inte ens känner tycker att jag är bra eller dålig på att rida? Varför känner jag att jag måste bevisa någonting? Dessa outtalade krav, ingen begär ju att jag ska vara världsbäst eller ens medioker egentligen men ändå blir det såhär. Någon som känner igen sig? :(

Just nu känner jag mig bra igen, efter lite snack med sambon och mat i magen. Han är bra min sambo, han står stadigt när jag stormar.

Fråga från en som går vilse i köket hela tiden: Hur är turkisk (och grekisk) yoghurt jämfört med "vanliga" yoghurtar?
Jag har fått för mig att de är nyttigare, men varför är det isåfall så? Och skiljer de sig i konsistens/smak?

De skiljer sig från "vanliga " yoghurtar på så vis att de inte är sötade eller smaksatta. Fast de finns sötade och smaksatta också.

Tror de är ganska mycket fetare också..

Kanske någon annan som vet mer om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 586
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
79 059
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S