Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, din "ingen värre träning dag" är nog mer aktiv än mina "idag har jag tränat dagar". :D Du verkar ha en god portion vardagsmotion, vilket inte ska underskattas. Heja heja!

Haha ja vardagsmotion får jag oftast med tanke på att vi har två barn, en hög med djur och bor på gård :)
Men så har jag stillasittande jobb också så det är tur min fritid är aktiv :)

Jag klarade mig igenom dagen igår med nöd och näppe, var ju tvungen att åka på studiebesök med kursen på eftermiddagen men det var nog lika bra så jag höll mig vaken... :p Däckade totalt på bussen hem, vaknade precis innan min hållplats, och somnade som en klubbad säl klockan 19:00 :laugh: Men fick sova i 10 h och känner mig som en ny människa idag :) Fortfarande jetlaggad såklart men ändå bra mycket bättre i fas.

Den här veckan handlar mest om att komma in i rätt tidszon, hänga med hyfsat i skolan och sådär. Måste simma 1500 m för Icaklassikern också men utöver det så tar jag det lugnt med krav och måsten.

Lyssnar på Träningspodden nu (gammalt avsnitt) angående hur kosten kan påverka ens eget varumärke och hur ens arbetsplats kan stötta eller stjälpa goda kostvanor. Så blev nyfiken på hur ni har det. Hjälper er arbetsplats till att skapa goda vanor gällande kost och motion? Har de kopplat att god hälsa leder till bättre prestationsförmåga?
Inser när jag lyssnar på det här att jag är glad i min arbetsplats här. Det är ofta högt tempo, hög press, snabb utveckling osv. Men å andra sidan får vi både gymkort och friskvårdsbidrag, massör kommer till arbetsplatsen (kan få friskvårdspengar för det), det finns alltid frukostmackor och massor av färsk frukt och vi får bidrag till aktiviteter som vi arrangerar själva som alla kan vara med på, såväl inom kultur som sport eller underhållning. I slutändan skapar det för mig lite bättre förutsättningar även om man såklart inte alltid är på topp ändå, men det känns gött att veta att motion och hälsa främjas. Har dock inte tänkt på det innan i banan av ens eget "varumärke".

Det där är väldigt intressant! :) Helt klart presterar man ju bättre på jobbet om man mår bra i övrigt och kosten är en stor del av det. Nu pluggar jag ju fortfarande så kan inte svara på frågeställningen, men en arbetsplats känns helt klart mer attraktiv om de bryr sig om de anställdas hälsa och välmående i form av friskvård, fruktskål istället för godisskål osv.

Hur gör ni när det börjar mörkna på kvällarna? I höst kommer jag vara borta mellan 06.30-18.30 och 18.45-20.15/21.30 varje vardag. Dem dagarna jag kommer hem senast räknar jag inte med att träna alls, men de andra dagarna skulle jag gärna komma ut och springa på. MEN! Jag tycker det är så himla läskigt att vara ute ensam i mörkret. Bor ganska avsides, visst finns det en del hus men inga mängder, och inga gatlyktor heller på stora delar. Alltså skulle vad som helst kunna hända utan att någon märker något :nailbiting: Så hur tänker ni?

Jag bor också där det inte finns gatlyktor och jag skulle ljuga om jag sa att jag är helt bekväm att vara ute i mörkret :p Skogen (som jag älskar i dagsljus) undviker jag i mörker. Håller mig till vägar där det är lite hus som lyser upp, använder ficklampa eller pannlampa. Och reflexer såklart :) Det kräver en invänjningsperiod tycker jag, det är värst i början. Ibland går jag ut bara 5-10 minuter och promenerar eller springer om det känns jobbigt med mörker/kyla/blåst men det är ju bättre än inget :)

Hur gör ni när det börjar mörkna på kvällarna? I höst kommer jag vara borta mellan 06.30-18.30 och 18.45-20.15/21.30 varje vardag. Dem dagarna jag kommer hem senast räknar jag inte med att träna alls, men de andra dagarna skulle jag gärna komma ut och springa på. MEN! Jag tycker det är så himla läskigt att vara ute ensam i mörkret. Bor ganska avsides, visst finns det en del hus men inga mängder, och inga gatlyktor heller på stora delar. Alltså skulle vad som helst kunna hända utan att någon märker något :nailbiting: Så hur tänker ni?

Vi bor precis vid en 70 väg med flera hus åt ena hållet och då även gatljus. Jag är faktiskt väldigt glad över detta då man kan gå/springa 5 km i ljus även den mörka årstiden.
Ridninhen däremot vill inte sköta efter en 70 väg så då blir det rejäl pannlampa och massa reflexer på och så håller jag med på grusvägen och åkrarna. Vågar inte rida för långt från husen för det är läskigt :D Blir mycket bra och tidseffektiv dressyrträning gjord den mörka tiden på året. På helgerna passar jag på att rida och gå längre turer i dagsljus :)

Men jag önskar mig ett löpband och en ridbana :D Det skulle underlätta vinterträningen massa!

15 min rask promenad med hunden i morse :) Snoozade inget idag heller :banana:

Ikväll blir det som sagt spårning med hunden och motion av båda hästarna (en som handhäst). Jag trodde vi skulle fortsätta snickra men maken åker nog och slår ner återväxten på en åker så då kan jag passa på att styrketräna lite så har jag gjort mina två styrkepass för den här veckan :)

Ska försöka få till ett långpass löpning någon dag, typ söndag. Var ett tag sen jag sprang en längre tur för jag har prioriterat intervaller och styrka istället.

@Chili Intressant! Egentligen är det väl inte så konstigt, man tillbringar ju oftast rätt många timmar på jobbet, så det är klart man blir präglad. På min nuvarande arbetsplats är cola väldigt viktigt och dricks dagligen till/efter lunch. Visserligen är det en del av kulturen i landet och inte särskilt unikt för just arbetsplatsen. Det kändes iallafall lite socialt fel att alltid tacka nej i början. Nu har de vant sig och frågar inte längre. :D
Tyvärr får jag säga att min nuvarande arbetsgivare inte tar speciellt bra hand om sina medarbetare. Den fysiska arbetsmiljön är inte toppen och det finns inga friskvårds/hälsorelaterade förmåner, aktiviteter eller möjligheter. Synd på ett spännande jobb.

Förstår att det känns udda att cola är så vedertaget! Tar man med sig egen eller finns till på arbetsplatsen? Ditt nuvarande jobb är väl temporärt eller blir du kvar där även om du inte är kvar i landet?

Det där är väldigt intressant! :) Helt klart presterar man ju bättre på jobbet om man mår bra i övrigt och kosten är en stor del av det. Nu pluggar jag ju fortfarande så kan inte svara på frågeställningen, men en arbetsplats känns helt klart mer attraktiv om de bryr sig om de anställdas hälsa och välmående i form av friskvård, fruktskål istället för godisskål osv.
Så är det verkligen! Sen har vi ganska ofta godisskålar också. ;) Men det är mindre hets att äta fikat tycker jag, än tidigare arbetsplatser. På tidigare arbetsplatser har vissa i princip hängt över ens matlåda och pratat lite väl ingående om vad man väljer att äta, samt trugat enormt mycket vid fika. :crazy:

Jag har haft ficklampa med mig ut ett par nätter nu. Ska skaffa pannlampa, min supergamla har gått sönder och den var ändå inte bra. Vad menar du skulle kunna hända? När jag ger mig ut där jag vet att jag delvis kommer vara helt utan mottagning på telefonen brukar jag tala om för någon vart jag ska, tänker om jag typ skulle lyckas bryta benet eller så.

Jag har haft ficklampa med mig ut ett par nätter nu. Ska skaffa pannlampa, min supergamla har gått sönder och den var ändå inte bra. Vad menar du skulle kunna hända? När jag ger mig ut där jag vet att jag delvis kommer vara helt utan mottagning på telefonen brukar jag tala om för någon vart jag ska, tänker om jag typ skulle lyckas bryta benet eller så.

Det jag tror ska hända mig är att en flock vargar kommer och äter upp både mig, häst och hund :nailbiting:

Nej det är väl inte troligt men jag är väldigt bra på att skrämma upp mig själv och få för mig saker när det är mörkt :D:o Maken vet alltid när jag är ute och på ett ungefär vart jag håller till om jag skulle ramla av eller bryta benet eller något :)

Det jag tror ska hända mig är att en flock vargar kommer och äter upp både mig, häst och hund :nailbiting:

Nej det är väl inte troligt men jag är väldigt bra på att skrämma upp mig själv och få för mig saker när det är mörkt :D:o Maken vet alltid när jag är ute och på ett ungefär vart jag håller till om jag skulle ramla av eller bryta benet eller något :)

:laugh: springer hunden med lös när du rider? I så fall kan jag iofs förstå oro för varg (alltså för hundens del).

När jag är i skogen i mörkret helt ensam har jag känslan av att vara på världens tryggaste plats :love:. Köpcenter när folk precis slutat jobbet är betydligt värre :crazy:.

:laugh: springer hunden med lös när du rider? I så fall kan jag iofs förstå oro för varg (alltså för hundens del).

När jag är i skogen i mörkret helt ensam har jag känslan av att vara på världens tryggaste plats :love:. Köpcenter när folk precis slutat jobbet är betydligt värre :crazy:.

Jag älskar skogen! Men inte när det är mörkt :D

Ja om hunden är med när jag rider så är hon lös men aldrig långt undan. Är inte så rädd för varg just där vi bor (än) och skulle jag känna mig osäker så skulle hon inte få vara lös :)

Men som sagt jag är egentligen inte orolig för att vargar ska äta upp oss utan mitt problem är att jag skrämmer upp mig själv så himla lätt :rofl:

Idag blir det gymträning och sen direkt till stallet! Ganska skönt att lulla i stallet efteråt istället för att sätta sig i soffan och stelna till, tycker det gör mycket för återhämtningen.

Angående mörker så är ju mörker i skogen tusen gånger trevligare än mörker i ett samhälle eller stad. Kan dock erkänna att jag blir nojig i skogen ibland för det finns vildsvin. Men om jag rider i mörker brukar jag sjunga Disneysånger nonstop så jag har inte träffat några vildsvin än. :D Sen är det ju mest tråkigt att vara ute i mörker om man inte har en mycket bra lampa. Minns en gång i ungdomen när jag red i mörker typ varje kväll på vintern, en gång bröts en rejäl gren i skogen precis intill så då galopperade vi hem trots risken att snubbla. :p :o

Angående mörker så är ju mörker i skogen tusen gånger trevligare än mörker i ett samhälle eller stad. Kan dock erkänna att jag blir nojig i skogen ibland för det finns vildsvin. Men om jag rider i mörker brukar jag sjunga Disneysånger nonstop så jag har inte träffat några vildsvin än. :D Sen är det ju mest tråkigt att vara ute i mörker om man inte har en mycket bra lampa. Minns en gång i ungdomen när jag red i mörker typ varje kväll på vintern, en gång bröts en rejäl gren i skogen precis intill så då galopperade vi hem trots risken att snubbla. :p :o

Vildsvin och vargar, farliga saker i de svenska skogarna ;) :laugh:

Jag skulle då inte vilja stå ivägen för varken varg eller vildsvin i full fart om den är på det humöret. :o

Nä, fast de verkar inte "vara på det humöret" särskilt ofta. Vid mitt barndomshem bökade de (vildsvinen alltså) precis bakom huset typ varje natt, jag har mött de i skogen både till fots och till häst hur många gånger som helst. Senaste gången en människa blev dödad av vilt djur i Sverige var väl av en älg? Fast jag fattar att man kan ha rädslor som inte är logiska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur