Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som sköna helger landet över!

Min dag blev som planerat en massa bilkörning, släpa på tunga grejer och en promenad med hästen på 2,5 km. :) är supertrött pga alldeles för dåligt med mat och för mycket choklad. :p

Är sugen både på att gymma och att springa, men hade ju tänkt gymma i morgon. Får se hur det blir! Tror gym är bäst då det blir tre dagar fältjobb nästa vecka som jag förväntar mig blir rätt tufft för flåset.

Har blivit väldigt mycket choklad här också idag :p Lär bli mer bara jag landar i soffan. Men först ska jag ta en promenad med hunden! Ungarna har precis somnat så jag ska sticka ut :)

2 timmar yoga på yogastudion idag :love: mycket downward dog och sidplanksvariationer idag så blev svettigt värre :D
Plan för veckan --->
Måndag: lättare morgonyoga + spinning på kvällen
Tisdag: gymmet, helkroppspass 1
Onsdag: yoga eller spinning?
Torsdag: helkroppspass dag 2
Fredag: yoga eller spinning?
Lördag: inget tror jag :)
Söndag: Yoga för instruktör :up:

Preliminär plan iaf :D

Denna helgen går nästan till historien som en av de minst aktiva någonsin för min del :D Har varit på spa, träffat familjen, ätit god mat och druckit bubbel typ :D Nya tag imorgon!
Uuuuh vad gött det lät då. :D vi pratade om ett spa på västkusten på jobbet och jsg är så himla sugen på att åka dit. Bada bastu och bubbelpool, kanske lite massage, god mat och vackra omgivningar. Det vore nåt det!

Här blev det inget gym idag, kände mig sliten och hade mycket annat att göra. Hade istället en fantastisk dag med hästen, såg Livgardets beridna musikkår som var här på turné, shoppade lite viktiga saker och lagade en mumsig middag. Nu blir det fältjobb i dagarna tre i vackra Dalarna!

Uuuuh vad gött det lät då. :D vi pratade om ett spa på västkusten på jobbet och jsg är så himla sugen på att åka dit. Bada bastu och bubbelpool, kanske lite massage, god mat och vackra omgivningar. Det vore nåt det!

Här blev det inget gym idag, kände mig sliten och hade mycket annat att göra. Hade istället en fantastisk dag med hästen, såg Livgardets beridna musikkår som var här på turné, shoppade lite viktiga saker och lagade en mumsig middag. Nu blir det fältjobb i dagarna tre i vackra Dalarna!

Det har varit jättegött :D Spaet var nästan folktomt dessutom, hur gött som helst! :D Tycker absolut du ska åka, så värt det! Glöm inte dricka bubbel :D

Det är en unghäst.

Jo, jag fattade att den var ung men tänkte om det berodde på att du inte kunde vara i stallet varje dag eller så. Jag skulle hellre ha haft fler dagar med lättare belastning om inte vilodag funkar. Det intressanta är ju totala belastningen eller vad man ska säga. Hade en 5-åring som inte funkade med vilodag alls så jag försökte aktivera henne varje dag istället för att behöva ta mig igenom skitdagar när hon ändå mest bockade, stod på två ben osv. Funkar tömkörning?

Igår red jag min häst en sväng och sen blev det promenad med hela familjen där dottern red unghästen så jag fick även springa lite :p

Idag vet jag inte vad som hinns. Men skulle behöva springa. Ska till kliniken med hästen under dagen så jag kommer nog få jobba lite ikväll. Det blir som det blir :)

Jo, jag fattade att den var ung men tänkte om det berodde på att du inte kunde vara i stallet varje dag eller så. Jag skulle hellre ha haft fler dagar med lättare belastning om inte vilodag funkar. Det intressanta är ju totala belastningen eller vad man ska säga. Hade en 5-åring som inte funkade med vilodag alls så jag försökte aktivera henne varje dag istället för att behöva ta mig igenom skitdagar när hon ändå mest bockade, stod på två ben osv. Funkar tömkörning?

Förstår hur du tänker. Vi har ju, med sällskap ett par gånger i veckan, tagit oss förbi de värsta åren när hon var tvungen att vila mer än hon aktiverats. Och det har funkat, i och med att hon är mycket stabilare när hon har sällskap. Även om den andra hästen är hispig. Nu blir hon sju till årsskiftet, så unghäståren är snart över. Tömkörning funkag tyvärr dåligt, säkert mest på grund av att jag inte kan riktigt. Och då hade jag helst också varit i en paddock, och största problemet är egentligen att vi inte har någon sån. Hade det bara funnits paddock hade problemet nästan löst sig självt.

Jag försöker promenera henne vid handen en gång i veckan, och tanken är väl att det ska ersätta vilodagen när hon blir äldre. Samtidigt har jag tyckt att hon behöver lära sig att stå, mitt liv är så osäkert just nu i och med att jag inte vet när/hur/var jag kommer jobba, det kanske kommer vara skönt med någon vilodag mitt i veckan. Hon är verkligen jättetrevlig att rida på i ridhus/paddock, det är när vi är ensamma ute i naturen (med bilar...) som hon är värst.

Igår var det tävling igen, som det ser ut nu sista för den här säsongen då det bara är svårare klasser senare i höst. Vi kom perfekt i tid, red fram bra och sen, ja, sen fick vi med oss en fripassagerare i form av en älgloppa in på banan. Hurra. Hon slog åt den större delen av första klassen, men blixtrade till och gick bra stundtals.

Inför andra var jag rätt deppig efter det, men då lyckas hon sätta sin bästa runda någonsin. Tyvärr bröt hon av i sin svåra galopp en gång, det drog ju ner poängen, men det var en så stor förbättring sen första klassen att jag var jättenöjd ändå.

Igår blev det en välbehövd vilodag från träning. Ca 8 km gick vi i lördags när vi var i Göteborg för Monster Jam och efter veckans träning så var kroppen helt slut igår. Men ikväll blir det Yoga för första gången, men känns så skönt att vara igång :banana:

Veckornas schema kommer bestå av 2-3 ggr i stan på gym/bad beroende på hur sambon arbetar samt hemmaträning. Eftersom jag ännu bara försöker stärka upp min kropp efter två tunga graviditeter där båda slutade på över 30+ i viktuppgång så är jag stelast i kommunen känns det som. På Dynamic flexen förra veckan så låg jag mest som en sköldpadda på rygg medan andra så elegant kunde snurra benen kors och tvärs :laugh:

Idag har hästen "bara" gått en lugn promenad vid handen på 25 minuter, för att skritta bort eventuell träningsvärk efter tävlingen igår. Själv har jag cyklat sju kilometer i vansinnestempo efteråt. Känns i lår och rumpa nu kan jag lova, plus att det var galet pulshöjande. :p

Förra veckans summering ser ut som följande:
Måndag - dressyrpass i paddock. Sju kilometer cykel (lugnare tempo).
Tisdag - lite mer än en timmes utritt. Kanske åtta kilometer cykel i högt tempo.
Onsdag - vilodag för hästen, och även för mig.
Torsdag - dressyrpass i paddocken. Fem kilometer lugnare cykel.
Fredag - 30 minuter utritt.
Lördag - 20 minuter promenad med hästen.
Söndag - dressyrtävling, två klasser.

Jag behövde jobba över en timme och kom därför precis hem, vilket grusade alla planer för kvällen :banghead: Dessutom fick jag en riktigt härlig huvudvärk på köpet.

16000 steg och straxt över 10km iallafall, hade blivit mer om jag kommit ifrån jobbet i tid :meh:

Jag har en plan:)
Idag har jag ridit ca en timme (och sitter i sadelkammaren och plockar älgflugor ur håret:yuck:)
Imorgon löpintervaller
Onsdag vilodag
Torsdag skidträningsstart=leka kull med en barngrupp
Fredag 30 min lugn jogg med några korta spurter
Lördag Lidingöloppet
Söndag vila/promenad

Sprungit med hästen vid böjprov och sen en 2,5 km/38 min lång promenad med äldsta dotten på 4 år är det enda beachiga jag gjort idag. Valde att jobba ikväll istället för att promenera :)

Ca 18 000 steg i skogen idag, minns inte hur lång sträcka det blev. Det var stundvis riktigt jobbigt men främst pga alla ÄCKLIGA älgflugor!! Helt hysteriskt, har aldrig varit med om något liknande. :yuck::wtf::rage: Plockade minst 20 på mig under bilresa dit vi skulle äta lunch och då hade vi redan försökt rensa oss innan vi hoppade i bilen... Fick sedan tag på näthuvor och kunde jobba på ostört, prisa gudarna! :bow:, men kunde inte skippa långärmat eller den något varma näthuvan trots 18 grader varmt ute. Sjukt svettigt.

Fortsättning följer i morgon.

Idag har jag ridit pålle och tränat 90min fotboll ^^
Planen för veckan ser ut så här:
tis: pålle + löpning
Ons: gym, ben/rygg/mage
tors: pålle + kiropraktor
fre: pålle + gym, armar/axlar/bröst
Lör: pålle
Sön: match

Förstår hur du tänker. Vi har ju, med sällskap ett par gånger i veckan, tagit oss förbi de värsta åren när hon var tvungen att vila mer än hon aktiverats. Och det har funkat, i och med att hon är mycket stabilare när hon har sällskap. Även om den andra hästen är hispig. Nu blir hon sju till årsskiftet, så unghäståren är snart över. Tömkörning funkag tyvärr dåligt, säkert mest på grund av att jag inte kan riktigt. Och då hade jag helst också varit i en paddock, och största problemet är egentligen att vi inte har någon sån. Hade det bara funnits paddock hade problemet nästan löst sig självt.

Jag försöker promenera henne vid handen en gång i veckan, och tanken är väl att det ska ersätta vilodagen när hon blir äldre. Samtidigt har jag tyckt att hon behöver lära sig att stå, mitt liv är så osäkert just nu i och med att jag inte vet när/hur/var jag kommer jobba, det kanske kommer vara skönt med någon vilodag mitt i veckan. Hon är verkligen jättetrevlig att rida på i ridhus/paddock, det är när vi är ensamma ute i naturen (med bilar...) som hon är värst.

Med lite tur kommer vilodagar funka bättre ju äldre hon blir och ju mer rutin hon får, en del tar ju lite tid på sig. Tror inte det hjälper att "träna" på att ha vilodag men jag förstår att du vill att hon ska kunna ha det, det är onekligen krävande med hästar som "måste" aktiveras varje dag. Rekommenderar verkligen tömkörningskurs! Det är himla användbart vid utbildning, vid rehabilitering, när man behöver aktivera hästen men vill slippa belastningen av ryttare osv.

Får försöka lägga upp en plan för veckan jag också :)
Tisdag: Ridtur med dottern och sen springa med hunden + lite styrka
Onsdag: Dressyrpass med hästen
Torsdag: Styrka
Fredag: Jogga med hästen
Lördag: Kurs med hästen (2 lektioner á 45 min)
Söndag: kurs med hästen (2 lektioner á 45 min)

Och morgonpromenader varje morgon med hunden såklart :)

Med lite tur kommer vilodagar funka bättre ju äldre hon blir och ju mer rutin hon får, en del tar ju lite tid på sig. Tror inte det hjälper att "träna" på att ha vilodag men jag förstår att du vill att hon ska kunna ha det, det är onekligen krävande med hästar som "måste" aktiveras varje dag. Rekommenderar verkligen tömkörningskurs! Det är himla användbart vid utbildning, vid rehabilitering, när man behöver aktivera hästen men vill slippa belastningen av ryttare osv.

Hon har ju stått på ett annat ställe i sommar (på grund av att vi inte har bete vid stallet), det är exakt samma ridvägar men vi slipper den delen av vägen som är hårdast trafikerad. Och där finns en liten paddock på några minuters gångavstånd. Där var det inga som helst problem att låta henne vila ett par-tre gånger i veckan när mitt jobb tog för mycket tid. Hon klarar av det, men tydligen inte i det "riktiga" stallet. Hade vi bara haft ridbana hade jag kunnat rida där dagen efter vilodagen, och sen är allt bra igen. Men nu måste jag rida henne TILL paddocken först, och det är då hon bråkar, hon är oftast helt lugn när vi går hem sen.

Alltså, just nu pluggar jag ju på distans och kan lägga upp mina dagar som jag vill. Då funkar det, även om det är tråkigt att alltid rida ensam och att hon spökar lite när vi är ute. Men det går. Men skulle jag få ett jobb kan jag inte ens med lite fantasi se hur det här skulle fungera vintertid utan paddock. Och det skrämmer mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka