Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Woop woop vilken helg! Liten utekväll med drinkar och festival i fredags, inklusive att släpa lealös, avsvimmad tonåring ut ur folkhavet på konserten. Lite obehagligt men hon piggade på sig och överlämnades klarvaken. Igår utgång igen med festival, drinkar och en himla massa dans! Jag går typ aldrig ut längre så detta var verkligen kors i taket. :D

Idag promenad med hästen på kanske 2-2,5 km, och nu en liten promenad på kvällen här hemma på kanske 1,5 km. Körde lite styrkeövningar nu också med knäböj, utfall, donkey kicks, tåhävningar samt axelpress, bicepscurl och tricepspress med mjölkpaket. :D Maten i helgen har varit rätt kass, men var ju tvungen att pröva nyöppnade KFC! Har idag istället lagat matlådor i mängder med köttfärssås på kycklingfärs och en kasslergryta med paprika och zucchini. Så nu behöver man inte tänka på att fixa mat på flera dagar. :)

Ridit pålle + båda bonushästarna idag!:)
Skulle åkt till skogen med pålle, men det började åska, blixtra och regna.. :( Hoppas på att komma iväg imorn istället! Det blev ett dressyrpass i ridhuset istället och som han gick! Fina pålle! :love:
Bonushäst 1 fick hoppa lite - glad häst = jag glad!
Bonushäst 2 började med att vilja käka upp mig, bet mig i axeln.. berättade för henne att tugga på folk det gör man inte.. :p Sen fick hon jogga och skötte sig!

Gjorde inte så mycket igår egentligen men övningarna sätt som en smäck, var skakis efteråt och träningsvärk idag. :D

Ny vecka, och mitt mål är att försöka hitta bra rutiner igen :) Första veckan på praktiken var det så mycket nytt och det är lätt att hänga på alla andra eftersom man vill passa in :angel: Typ ta en stor bulle på mötet fast jag inte var sugen, alla andra åt ju... Nåja. Dessutom har jag inte lika mycket inbokat den här veckan så det finns mer tid att träna :up:

I torsdags fick jag ett meddelande från yogastudion jag går på att de skulle ha en yogaweekend denna helgen som var men de hade fått lite avhopp och undrade om jag var sugen att hänga på "till kraftigt reducerat pris". Yes please! :D Så 2 h yoga i fredags + mysig picknick och sen 2 h yoga lö fm + 2 h lö em :up: Skulle egentligen varit 2 h sö fm med men då tog jag och bror min en roadtrip till Växjö för att heja på pappa som var med i SM i agility för första gången :) Det är hans första hund någonsin och de har tävlat agility i typ 1,5 år (hunden är bara 3 år) och de kom 5a :eek: :banana: Alltså agility ser så J*KLA kul ut imo, vill ha en hund direkt.. :angel:

För övrigt var jag också ute och joggade i lördags mellan yogaklasserna, 5,9 km varav jag bara gick de första 200 metrarna, så längsta passet sen jag kom hem till Sverige och det kändes jättebra :bump:

Sitter nu och laddar för att sticka ut och springa igen. Har tänkt mig ett par gånger ner och upp för vår backe, ganska enkelt men borde bli effektivt :D

Tips på mag- och ryggövningar att göra hemma? Har insett att jag är trött på min repertoar! De nya benövningarna jag gör har gjort träningen mer rolig och då är det större chans att den blir av. :) Så hur gör man bålövningar kul? Det är det tråkigaste för mig för där är jag som svagast, bara skakar direkt.

Förra veckan var ändå okej. Måndag promenad runt en halvtimme med ponnyn efter jobbet, tisdag vila, onsdag hoppade ponnyn småhinder och jag gick fram och tillbaka till ridhuset, en timmes ridning torsdag, 50 minuter ridning fredag, vila lördag och banhoppning för ponnyn och promenad för mig söndag.

Nu är det ny vecka, jag inleder den med en ledig dag. Ska sen jobba hela helgen, så skönt att få en lite trevligare start.

Idag ska jag försöka ta mig ut på cykeln en sväng igen. Förra gången gick ju inget vidare, så jag hoppas att det går bättre idag. Får välja väg med lite mer omsorg.
Det syns nu även hur mycket muskler jag tappat i vaden på vänsterbenet :(

PT-pass idag. Frontböj, utfallssteg med gång med kettlebells, flyes i kabelmaskin och assisterade dips och chins. Asroligt pass som bara flög förbi! :bump:

Imorgon ska jag och simma, Vansbro Tjejsim går av stapeln på söndag. Ska nog försöka springa lite också, passa på medan det fortfarande är rätt så svalt och behagligt (den riktiga sommarvärmen ska ju vara på väg tillbaka, sägs det).

Back-pass done! 1,1 km lugn jogg ner och sen vända tillbaka upp igen. På uppvägen gjorde jag som intervaller med 100 m jogg följt av 100 m pw och sen repeat, backen är alldeles för brant för att jag ska orka springa hela i nuläget ;) Vände sen ner ytterliggare en gång och sen intervaller upp igen fast nu 100 m jogg och 50 m pw imellan. Var riktigt jobbigt, både för flåset och benen!
Så totalt 4,2 km på 30 minuter :)

Nu ska jag på brunch hos mina föräldrar och sen är det jobb i eftermiddag!

Tips på mag- och ryggövningar att göra hemma? Har insett att jag är trött på min repertoar! De nya benövningarna jag gör har gjort träningen mer rolig och då är det större chans att den blir av. :) Så hur gör man bålövningar kul? Det är det tråkigaste för mig för där är jag som svagast, bara skakar direkt.

Vilka mag- och ryggövningar gör du idag då? Så vi vet vilka vi inte behöver tipsa om ;)

Vilka mag- och ryggövningar gör du idag då? Så vi vet vilka vi inte behöver tipsa om ;)

Kan ju vara bra! ;) Situps är ju jättejobbigt och jag bara skakar från situp nr 1. Planka kan vara intressant om det finns någon rolig variant på det? Sidoplanka har jag gjort en del samt rullplanka med boll, den är helt ok men tråkig. Vill helst inte behöva hålla upp och spänna nacken, har fått en del smärtor i efterhand i nacken (antagligen för att jag gör fel?). Det får såklart vara jobbigt men jag har aldrig tagit mig förbi det där motståndet med situps oavsett hur mycket jag tränat, det är verkligen inte min övning.

@Chili - yes, då har jag massa övningar! Jag tycker själv att nackmusklerna är lite jobbiga i vanliga situps, tills musklerna är med på banan (brukar hålla händerna bakom nacken) så här får du varianter där du inte behöver tänka på det :)

- plankan på rullande schema: börja i hög planka, dvs med raka/utsträckta armar och stå så i 30 sek, gå sedan ned i vanlig planka med böjda armar 30 sekunder, sedan sidoplanka 30 sek, andra sidan 30 sek och sedan upp igen med vanlig planka 30 sek och avsluta med hög planka 30 sek (minska tiden om det är för jobbig, såklart!)

- omvänd planka: magen upp och raka armar under dig, hälarna i golvet

- bollyft: ta en pilatesboll eller liknande boll/föremål, inte alltför tungt, och håll fast med fötterna/smalbenen medan du ligger på rygg och armarna rakt ut på golvet. Lyft benen mot taket och sänk ner och stanna precis före du når golvet. Variera med att gå rakt upp och ner och att flytta benen sida till sida

- utgå från situps-position men istället för att gå ner med överkroppen mot golvet lyfter du fötterna frpn golvet och drar knäna mot dig istället

- som ovan, fast sitt bara och cykla med fötterna så länge du orkar

- har du en chinstång kan du hänga i den och lyfta/sparka upp benen så långt du kan

Hoppas någon av övningarna verkade okej iaf!

Reverse crunches är bra för att inte spänna nacken. Då ligger du på golvet som att du tänker starta en situp, men istället för att lyfta överkroppen så drar du knäna mot hakan så rumpan lyfter lite från underlaget. Gå tillbaka med fötterna ner mot marken, låt dom bara nudda och vänd tillbaka upp igen.

Russian twists är en övning som går att göra lite mer svettig, den brukar jag stoppa in i en serie med tre övningar som görs 30 sekunder var i fyra varv. Kan matchas med t.ex. jumping jacks, höftlyft, armhävningar, mountain climbers, jogga på stället.

@Frokennordberg
Flera övningar lät skoj! :) Planka på rullande schema lät najs. Att hålla fast en boll med benen har jag gjort på corepass på gymmet, asjobbigt! :D Där tar man emot bollen med händerna och lyfter den över huvudet och sen tillbaka till benen som tar emot. Den har jag inte velat göra på gymmet för jag tycker den är så skrymmande och iögonfallande. :o Men nu har jag inget gym på hela sommaren, däremot enormt mycket yta och trädgård. :up: och en pilatesboll, måste bara pumpa den!

@cili Reverse crunches verkade ju asbra!

Tog mig faktiskt runt strax över en mil på cykeln idag. Det gjorde skitont till och från, och konditionen är helkass, men det gick. Några hastighetsrekord slog jag inte direkt, men det gick inte allt för långsamt heller.
Lyckades dock med konststycket att tappa andan av rädsla, när jag cyklade förbi en utfart och jag trodde att en bil var på väg ut (men den var parkerad). Ingen hjälm (jag hade ju bara tänkt ta ett varv runt huset egentligen), och tanken på att skada mig ännu mer/värre. Usch.
Satte också hjärtat i halsgropen flera gånger under resten av turen. En fågel som prasslade till i buskarna intill, en person som gick med två kopplade små hundar en bit längre fram (hon svängde av innan jag kom ikapp), två personer som satt med en kopplad och till synes lugn och snäll rottweiler fem meter från cykelbanan. Precis i början mötte jag en gammal gubbe med sin dvärgpudel i kort koppel (som dessutom gick på utsidan av gubben, i gräset), jag for över till andra sidan vägen. Vill inte ens tänka på hur jag reagerar den dagen jag ser en lös hund av större modell.

Bra med tips på magövningar, det behövde jag också! :up:

Idag har det blivit ett dressyrpass i ridhuset tillsammans med en annan tjej i stallet. Jäklar vad fin min ponnyskrutt är när hon tänder till och går som hon ska. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka