Bukefalos 28 år!

Beagle..hur är det att äga en sån?

Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Fast vissa hundar behöver verkligen få uträtta vad dom i generationer avlats till för att må absolut bäst.

Till dessa hör:

Draghundar
Vallhundar ( ex Bc )
Viss typ av jakthund ( beagle ex )

Samt att brukshunden kräver rent generellt mer hjärngympa än en sällskapshund och lämpar sig bäst för sådana uppgifter.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

jaha, ja men då ska jag inte köpa en beagle då!
:crazy:

å så ska jag sälja min brukshund..
för jag aktiverar den ju inte... eftersom jag inte håller på med bruks :grin:
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Hur aktiverar du din brukshund?
Lydnad? Bruks!
Spår? Bruks!
Sök/upplet? Bruks!

Sedan att du inte tävlar just inom kategorin bruks är en annan femma, och inte alls nödvändigt.
Eller tränar du agility med en schäfer? Långpromenader och kasta boll är inte aktivering för en brukshund.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Tja du tolkar ju inläggen som fan läser bibeln, och detta eviga smirkande gör att man inte tar dig för vidare seriös i din frågeställning.

Vad är meningen med tråden?

Att folk bara skulle skriva
- ja men ååhhh en Beagle blir perfekt, för hunden blir alltid vad man gör den till!

Eller ville du ha inputs på hur det faktiskt kan bli, både positiva och negativa bitar inräknade.

Varför vill du ha just en Beagle?
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

min brukshund aktiverar jag med, promenader, leta leksaker, träna olika trick/kommandon.
leta husse eller matte i skogen etc..
tränar agility osv
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

meningen med tråden var; precis som det står i ursprungsinlägget, jag ville veta hur det är att leva med en beagle! :idea:

och av vad jag läst i tråden + fått reda på via PM och andra sidor, kommit fram till att JA en beagle skulle nog trivas med oss och vi skulle trivas med en beagle.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Du har ju fått olika svar i tråden i hur det är att leva med en Beagle, är det inte bra det heller menar du?
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

spanielraserna är väl jakthundar?

Jag som fakriskt har en spaniel och vuxit upp med dem, nu kan ju lägga ett inpass här.

ja de är fågelhundar amrisarna är apporterade såndana. Just amrisens jakt är väl uravlad och det är inte många som används till jakt längre, det finns helt enkelt bättre hundraser. synd men sant. Denna ras har dock fått ha kvar sitt go och sin målmedvetna arbetslust vilket gör den till en underbar agility+spår+lydnadshund men i lite förpackning.

den engelska cockern används mer flitigt med just fågel jakt så där sitter jakten kvar i hunden. Även dessa hunda är mycket trevliga och änvänds flitigt inom såväl spår, agility och lydnad. dock har jag fått intrycket av att den engelska cockern är lite mer svårjobbade jämte mot amrisen. engelska cockern vill ha motivering amrisen gör allt man ber om utan. för att generaliser.


det jag vill komma fram till att i vissa raser så finns jakten kvar mer än i andra även fast de tillhör samma gren så att säga
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Måste få hålla med dom andra här. Varför köper man sig en ras med så starka gener i kroppen om man inte menar att tillämpa dem?

Varför köpa en starkt vallhunds ras om man inte vill valla? varför köpa en stark jakthunds ras om man inte vill jaga?

svaret är: VI vill åt temperamentet VI tycker om utseendet, VI VILL.
Vad vill hunden?

Det finns oändligt mycket hundraser, nog för att passa oss alla. Varför kan man inte välja ut den gren som vi vet att vi kommer kunna upprätthålla om vi nu måste välja dom raser som är mest inriktade? SÅ att köpa en beagel utan att hålla på med jakt skulle jag inte göra,lika lite som jag skulle köpa en border utan att valle eller en husky utan att dra.
när det finns så många andra trevliga raser som skulle passa mitt sätt att arbeta bättre. Och när hunden skulle passa bättre hos någon annan.

Jag själv har en apporterande fågelhund som jag inte jagar med. men i "min" ras så finns inte jakten kvar lika mycket, den har avlats till något annat.
men jag hade inte velat ha en ras där jag vet att detta är en ras som är BRA på något och har LUSTEN att göra något specefikt, ex jakt


det är min åsikt iaf.

Nästa hund blir en Malle och då kommer jag ägna mig åt bruks "det är bara så i min värld"
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

jaja men dåså, då ska du bara se till att hitta en bra och seriös uppfödare som säljer en hund till dig. Kan bli svårt när du talar om att du tänkt ha den som sällskapshund :grin:
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Roligt att se bilder på dina beagle(o)djur! :D

Positionen med snarkningarna är välkänd även här.

HAHA beagle(o)djur ;) superbra :P
har din "köttbullesjukan" också? när dom åker omkring som en bulle(ihopkrupna med benen under sig) och är helt vilda? :P
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

jag kan försvara lite här och berätta hur det ter sig i det aktiva beaglesverige.
Det finns antalet kennlar här i sverige som har beagle som sällskaps/showhund, inte jakthund. Det är i stort sätt BARA i Norge,Sverige och Finland (enstaka fall i baltikum, polen och italien) där man använder den till det, jakten värderas inte alls i övriga delar av världen Så seriös uppfödare som säljer en valp till henne kommer hon garanterat att hitta. Beaglen är den MEST populära sällskapshunden i USA.
TS kanske inte vill köpa en beagle som är renavlad på jakt, då hon som vilken människa som helst kan förstå att den har ett särskillt syfte. Jag menar, en beagle hos "normaljägaren" har ca 10-20 jakttillfällen per år. Så då kan hon t.ex. ta hunden till något av de godkända harhägn som det finns gott om. Jag tycker inte att hon ska känna sig hindrad, för det finns alltid allternativ.

=)
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Jag tycker det är förbannat tråkigt att även Beagle är en delad ras, liksom några andra.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Ja det är sant, grundsyftet är tappat och bortavlat. Precis som med andra raser. Inte ens i ursprungslandet är det en aktiv jakthund längre.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Jag tycker det är förbannat tråkigt att även Beagle är en delad ras, liksom några andra.

Ja, även jag tänkte när jag såg Duplobit's inlägg att "jaha, då har alltså även Beagle delats i i två läger" :crazy: När jag tittade på Beagle för hundra år sen så var det ännu inte så....

Men det är ju helt och hållet p.g.a en mängd sådana som TS som det händer. Folk som vill ha hunden för att de gillar utseendet inte egenskaperna... och då avlar man hellre bort egenskaperna än köper en annan ras som har de egenskaperna från början (snacka om att gå över ån efter vatten...) :cool::crazy:
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Samt att det finns uppfödare som inte värnar tillräckligt om att rasen ska förbli en jakthund ( tjäna pengar ? )

Man tappar ju ofta mycket mer än bara jakten när man försöker avla bort egenskapen..
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Kanske någon Omplacerings Beagle?
Som inte platsar för jakt
Jag kan hålla med många itråden att man bör använda hunden till de som den är avlad för men alltid finns de individer som inte gillar att Jaga eller vad de nu kan tänkas vara.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Min hund får vad vi kallar :o "cp-ryck", springer som en idiot (främst inomhus tyvärr) med bakbenen under hakan och skäller/morrar/nöffar som en gris.
 
Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

Min hund får vad vi kallar :o "cp-ryck", springer som en idiot (främst inomhus tyvärr) med bakbenen under hakan och skäller/morrar/nöffar som en gris.

ja, bakbenen under hakan känner jag igen :P plus armbågarna i backen :P heeeelt galen :D men så söta!! :love: och dom flaxande öronen därtill! :love:
 

Liknande trådar

Hemmet Nja, äga bil äter snabbt upp besparingen. Jag drömmer om ett boende som inte kräver bil. Men det är inte något alternativ för mig om jag...
Svar
18
· Visningar
296
Senast: lil-sis
·
Hundavel & Ras Vi är väldigt sugna på hund och har börjat kika på beagle. Känner ingen som har en beagle så tänkte att jag kunde höra med er här. Någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 725
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: Myrten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 840
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp