Bukefalos 28 år!

Aktiv sällskapshund, vad passar oss?

Nu lär hela hund-buke hoppa på mig, men jag undrar om du tittat på lagotto romagnolo?
Ja, det finns tråkiga individer, men det är något som uppfödare uppmärksammat mer och mer och jag är inte rädd för att skaffa en ny lagotto.
Behöver klippas ner regelbundet (varannan månad) om man inte ställer ut, ställer man ut krävs det mer pyssel.
Aktiv och väldigt rolig att jobba med.

Jag skulle verkligen inte hoppa på dig.. Alla lagottos jag träffat+mina vänner har pratat om/träffat har varit riktigt härliga hundar! En släktings kollega hade en lagotto med sig till jobbet i många år, var en helt fantastiskt trevlig hund.
 
Fast en bruksras aktivitetsnivå genomsyrar liksom alltihop. Med en understimulerad sådan blir inte hundägandet lyckligt utan bara jobbigt. Det är just med några timmars aktivering (dock inte bara ren träning utan även motion inräknat) min aussie kommer till sin rätt och det blir mer njuta av hennes egenskaper istället för att svära över dem.

Ja..jag tycker väl inte TS lät som någon som skulle gå ett par korta koppelpromenader om dan och sedan va nöjd ba :) Jag har pratat med många brukshundsägare vid det här laget som verkligen inte alls kör regelrätt träning flera timmar om dagen, och de har alla haft fantastiska hundar. Men det är klart att man ska vara aktiv och motionera rejält med!

Sen är det väl skillnad på brukshund och brukshund antar jag. Aussie har jag ingen större koll på så där kan jag inte säga mycket.. Hur blir din hund menar du när hon får mindre aktivering?
 
Nu lär hela hund-buke hoppa på mig, men jag undrar om du tittat på lagotto romagnolo?
Ja, det finns tråkiga individer, men det är något som uppfödare uppmärksammat mer och mer och jag är inte rädd för att skaffa en ny lagotto.
Behöver klippas ner regelbundet (varannan månad) om man inte ställer ut, ställer man ut krävs det mer pyssel.
Aktiv och väldigt rolig att jobba med.

Tänkte också föreslå Lagotto. Har flera i bekantskapskretsen och det verkar vara riktigt trevliga hundar!

Såg dock att det var en ras som gick bort för TS.
 
Ja..jag tycker väl inte TS lät som någon som skulle gå ett par korta koppelpromenader om dan och sedan va nöjd ba :) Jag har pratat med många brukshundsägare vid det här laget som verkligen inte alls kör regelrätt träning flera timmar om dagen, och de har alla haft fantastiska hundar. Men det är klart att man ska vara aktiv och motionera rejält med!

Sen är det väl skillnad på brukshund och brukshund antar jag. Aussie har jag ingen större koll på så där kan jag inte säga mycket.. Hur blir din hund menar du när hon får mindre aktivering?

Hon blir mer reaktiv och stressad/rastlös. Mer benägen att skälla vid hundmöten eller vid dörren, rusar upp för att se vad som pågår istället för att ligga och slappna av.
 
Schapendoes? Lite pyssel med pälsen när den byter från valp till vuxenpäls, men sen kammade vi våran med en bredtandad kam varannan vecka. Annars håller jag med de som röstar på schnauzer, roligare ras får man leta efter, riktiga knasbollar som gillar att vara med. Schapendoesen är lite mer lydig, vallhund som det är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 908
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 663
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 866
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp