Bukefalos 28 år!

Aktiv sällskapshund, vad passar oss?

Hur känner ni för terriers @Hurricane ?
Har inte träffat särskilt många men dom jag har träffat har varit så fräna och glada. Det som gör att jag tvekar är jaktlusten (hur är den egentligen? Drar dom gärna iväg?), storleken även fast dom flesta inte är sådär supersmå och att dom verkar onödigt jobbiga att träna typ lydnad med även om det bara är på hobbynivå. Men om det finns någon terrier med lite mindre jaktlust och kanske lite längre ben så kom med förslag!
 
Har inte träffat särskilt många men dom jag har träffat har varit så fräna och glada. Det som gör att jag tvekar är jaktlusten (hur är den egentligen? Drar dom gärna iväg?), storleken även fast dom flesta inte är sådär supersmå och att dom verkar onödigt jobbiga att träna typ lydnad med även om det bara är på hobbynivå. Men om det finns någon terrier med lite mindre jaktlust och kanske lite längre ben så kom med förslag!
Jag funderar på Softie, Airedale, Kerry Blue eller Irländsk kanske? Min uppfattning är att jakten är rätt individuell men det finns troligtvis någon som har bättre koll än mig :D De verkar ju iaf vara hundar med mycket humor och som går att träna med om än inte alltid så som en tänkt sig :D

Det är ju några på forumet som har större terriers eller erfarenhet av så de har säkert mer input
@fejt tex som verkar ha världens charmtroll till hund :love:

Sen tänker jag spontant att Staffar kanske egentligen lever upp till det mesta ni önskar men det kanske också faller på pälsen? Annars är ju t.ex @Aningsfull en norrlänning med urfina staffar :)
 
Har inte träffat särskilt många men dom jag har träffat har varit så fräna och glada. Det som gör att jag tvekar är jaktlusten (hur är den egentligen? Drar dom gärna iväg?), storleken även fast dom flesta inte är sådär supersmå och att dom verkar onödigt jobbiga att träna typ lydnad med även om det bara är på hobbynivå. Men om det finns någon terrier med lite mindre jaktlust och kanske lite längre ben så kom med förslag!
Jag har en airedale. Han är robust, humoristisk och följer lyckligt med på allt.

Han ska trimmas 3-4 gånger om året men däremellan ingen direkt pälsvård.

Jaktinstinkten kan vara besvärlig men det varierar stort mellan individer precis som @Killaloe skriver.

Min är skitkul att träna med just eftersom man inte får något gratis. Han tröttnar lätt på regelrätta träningspass men att smyga in träning på promenader tycker han är jätteroligt och då är han otroligt läraktig. Han blir nog ingen traditionell lydnadschampion men jag är ganska säker på att han skulle glänsa i rallylydnad.

Han är min första hund och fortfarande väldigt ung så jag vet inte hur mycket hundägare med andra raser sliter sitt hår ena stunden för att trilla i backen av skratt i nästa.

Att ta det lugnt inne en dag då alla har influensa skulle han inte vara så nöjd med:angel:
 
Jag har en airedale. Han är robust, humoristisk och följer lyckligt med på allt.

Han ska trimmas 3-4 gånger om året men däremellan ingen direkt pälsvård.

Jaktinstinkten kan vara besvärlig men det varierar stort mellan individer precis som @Killaloe skriver.

Min är skitkul att träna med just eftersom man inte får något gratis. Han tröttnar lätt på regelrätta träningspass men att smyga in träning på promenader tycker han är jätteroligt och då är han otroligt läraktig. Han blir nog ingen traditionell lydnadschampion men jag är ganska säker på att han skulle glänsa i rallylydnad.

Han är min första hund och fortfarande väldigt ung så jag vet inte hur mycket hundägare med andra raser sliter sitt hår ena stunden för att trilla i backen av skratt i nästa.

Att ta det lugnt inne en dag då alla har influensa skulle han inte vara så nöjd med:angel:
Tror inte terrier är något för oss ändå... Jaktlusten är ju något vi gärna slipper och sen så vill vi ju gärna ha en hund som "ställer upp" på att träna och gå kurser i allt möjligt. Den behöver såklart inte vara en stjärna på något egentligen men att den typ tycker det är lite kul ändå, om ni fattar vad jag menar :D
 
Jag funderar på Softie, Airedale, Kerry Blue eller Irländsk kanske? Min uppfattning är att jakten är rätt individuell men det finns troligtvis någon som har bättre koll än mig :D De verkar ju iaf vara hundar med mycket humor och som går att träna med om än inte alltid så som en tänkt sig :D

Det är ju några på forumet som har större terriers eller erfarenhet av så de har säkert mer input
@fejt tex som verkar ha världens charmtroll till hund :love:

Sen tänker jag spontant att Staffar kanske egentligen lever upp till det mesta ni önskar men det kanske också faller på pälsen? Annars är ju t.ex @Aningsfull en norrlänning med urfina staffar :)
Angående straffar så är dom fina men går bort pga. pälsen :)
 
Fattar :) De har ju ett speciellt utseende helt klart. Jag kan inte hjälpa att enbart se dem som små farbröder med förvånansvärt bra fysik och roliga åsikter.. Men jag är likadan som er gällande vissa andra raser ... kan inte med hur bedlingtons ser ut tex, och Airedale lät som en jättepassande hund på många sätt för mig, men kan inte ta mig förbi att jag tycker de ser ut som droider från star wars! Bichon Frisé tycker jag ser ut som de har dock-ögon också.. Ja, man har ju såna där hookups!

Ang schnauzerpälsvård.. Vilken ras som faktiskt har päls är lättare att vårda än dem, egentligen? Trimma ca 4ggr per år, kamma som @Voff sa varannan vecka+lite då o då vid tillfälle (när skit och snö fastnar i benpälsen tex). De fäller ju inte, så den biten slipper man. Tycker det känns som en bra deal på den fronten. Iofs värt att inse är att de har skägg, och det kommer spillas en del vatten vid skålen, garanterat.

Trimma en dvärgschnauzer 4 ggr per år. Det tror jag inte många gör. Var 8:e vecka-10:e vecka rekommenderas, men då har du en rejält långhårig och typ oigenkännbar hund, väntar man 12 veckor - hjälp!
Själv trimmar jag var 3:e-4:e vecka vilket blir ca 13-17 ggr per år. Detta gör jag även om jag inte ställer ut för jag älskar när hundarna ser ut som de ska och inte är några lurviga pälstroll. Det är också typ omöjligt att ullkamma en superlånghårig päls så blir betydligt mer lättskött och trimningen går mycket snabbare när man bara behöver dra de längsta stråna än dra ner en hel hund.
Visst, finns ju dom som rakar ner hunden också om de inte ska ställas ut, men då förstör du ju alla bra egenskaper med pälsen och hunden får en riktigt ful färg (typ svarta hundar blir gråa eller bruna). Finns dock individer som har så taskig päls att man inte kan trimma - vilket är helt förskräckligt att folk avlar på för det är och förblir en trimras.
 
Trimma en dvärgschnauzer 4 ggr per år. Det tror jag inte många gör. Var 8:e vecka-10:e vecka rekommenderas, men då har du en rejält långhårig och typ oigenkännbar hund, väntar man 12 veckor - hjälp!
Själv trimmar jag var 3:e-4:e vecka vilket blir ca 13-17 ggr per år. Detta gör jag även om jag inte ställer ut för jag älskar när hundarna ser ut som de ska och inte är några lurviga pälstroll. Det är också typ omöjligt att ullkamma en superlånghårig päls så blir betydligt mer lättskött och trimningen går mycket snabbare när man bara behöver dra de längsta stråna än dra ner en hel hund.
Visst, finns ju dom som rakar ner hunden också om de inte ska ställas ut, men då förstör du ju alla bra egenskaper med pälsen och hunden får en riktigt ful färg (typ svarta hundar blir gråa eller bruna). Finns dock individer som har så taskig päls att man inte kan trimma - vilket är helt förskräckligt att folk avlar på för det är och förblir en trimras.

Vad kostar det att lämna in vovve för vardagstrimning?
 
Tror inte terrier är något för oss ändå... Jaktlusten är ju något vi gärna slipper och sen så vill vi ju gärna ha en hund som "ställer upp" på att träna och gå kurser i allt möjligt. Den behöver såklart inte vara en stjärna på något egentligen men att den typ tycker det är lite kul ändå, om ni fattar vad jag menar :D
Många många raser sticker iväg som unga om matte/husse är för tråkiga, jag har erfarenhet av jack russel och staffar och ingen av dom har haft någon jaktlust , de har alla gått lösa och hållt sig till oss.
Jakthundar är ju jakthundar och de drar på ett helt annat sätt, medans många andra raser mer drar i stundens hetta , om det hoppar upp en hare framför är det få unghundar som kan motstå detta om inte matte/husse gett någon rolig uppgift just då... skulle säga att i princip alla hundar har något intresse av att springa efter sånt som springer och följa vissa lukter... mer eller mindre beroende på ras, men det finns där hos arten hund =D
När mina hundar var unga trände jag på att en kompis gömde sig i en buske och hade en grej i snöre och drog till när vi passerade , då tränade jag på att hunden skulle vända sig till mig när något ploppade upp för då fick den massa bus hos mig istället :)
 
Gillar verkligen utseendet på dom men jag är lite tveksam på om rasen skulle passa oss som våran första alldeles egna hund. Jag räknar ju krasst med att vi kommer göra fel nån gång och frågan är om västgöten kan ta det med en klackspark eller om den är för känslig? Har den lätt för att bli skrämd eller rädd för saker?

Tvärtom, jag tror att de är alldeles utmärkta förstagångshundar! De är tämligen okomplicerade, kräver inte en massa träning men vill få vara med. Eftersom de är så signalkänsliga så lär de sig snabbt och läser av vad som gillas av husse och matte.
De är definitivt inte lättskrämda! Men det finns en tendens till ljudkänslighet inom rasen, och det ska man vara medveten om så att man väljer valp från en kennel som avlar med tanke på det. Vår Arn tycker t ex inte om höga, plötsliga ljud, medan Varga (vår första västgöte, lever inte längre) var fullständigt obrydd.
 
Trimma en dvärgschnauzer 4 ggr per år. Det tror jag inte många gör. Var 8:e vecka-10:e vecka rekommenderas, men då har du en rejält långhårig och typ oigenkännbar hund, väntar man 12 veckor - hjälp!
Själv trimmar jag var 3:e-4:e vecka vilket blir ca 13-17 ggr per år. Detta gör jag även om jag inte ställer ut för jag älskar när hundarna ser ut som de ska och inte är några lurviga pälstroll. Det är också typ omöjligt att ullkamma en superlånghårig päls så blir betydligt mer lättskött och trimningen går mycket snabbare när man bara behöver dra de längsta stråna än dra ner en hel hund.
Visst, finns ju dom som rakar ner hunden också om de inte ska ställas ut, men då förstör du ju alla bra egenskaper med pälsen och hunden får en riktigt ful färg (typ svarta hundar blir gråa eller bruna). Finns dock individer som har så taskig päls att man inte kan trimma - vilket är helt förskräckligt att folk avlar på för det är och förblir en trimras.
Ja det låter ju som mer pälsvård än önskvärt måste jag säga, bra att höra av nån som har erfarenhet av rasen :)
 
Många många raser sticker iväg som unga om matte/husse är för tråkiga, jag har erfarenhet av jack russel och staffar och ingen av dom har haft någon jaktlust , de har alla gått lösa och hållt sig till oss.
Jakthundar är ju jakthundar och de drar på ett helt annat sätt, medans många andra raser mer drar i stundens hetta , om det hoppar upp en hare framför är det få unghundar som kan motstå detta om inte matte/husse gett någon rolig uppgift just då... skulle säga att i princip alla hundar har något intresse av att springa efter sånt som springer och följa vissa lukter... mer eller mindre beroende på ras, men det finns där hos arten hund =D
När mina hundar var unga trände jag på att en kompis gömde sig i en buske och hade en grej i snöre och drog till när vi passerade , då tränade jag på att hunden skulle vända sig till mig när något ploppade upp för då fick den massa bus hos mig istället :)
Det är sant, jag har ju mest erfarenhet av små sällskapshundar som skulle fastna i lingonriset om dom ens försökte dra efter vilt och rena jakthundar (som det finns gott om här) som såklart drar iväg på en gång om dom skulle få vittring och råkade vara lös samtidigt. Det är ju kanske ingen rättvis bild av jaktlustens vara och icke vara :angel:
 
Tvärtom, jag tror att de är alldeles utmärkta förstagångshundar! De är tämligen okomplicerade, kräver inte en massa träning men vill få vara med. Eftersom de är så signalkänsliga så lär de sig snabbt och läser av vad som gillas av husse och matte.
De är definitivt inte lättskrämda! Men det finns en tendens till ljudkänslighet inom rasen, och det ska man vara medveten om så att man väljer valp från en kennel som avlar med tanke på det. Vår Arn tycker t ex inte om höga, plötsliga ljud, medan Varga (vår första västgöte, lever inte längre) var fullständigt obrydd.
Ååå, tänk om det skulle vara en hund för oss :) Det där med ljudkänslighet är jag lite rädd för dock. Vi har haft en hel drös med hundar i familjen och ingen har någonsin brytt sig om raketer och liknande men man hör ju historier om livrädda hundar och fullbokade hotell på Arlanda :crazy: Min pappa bor dessutom nära en skyttebana och önskvärt är ju att hunden ska kunna vistas där också utan att behöva vara rädd för skotten som i perioder hörs tydligt varje dag... Därför jag kikat en del på retriever- och spanielraserna, känns som om raser avlade för jakt har mindre problematik med just den biten men om man hittar en bra kennel så går det kanske att minimera risken för såna problem.
 
Gillar verkligen utseendet på dom men jag är lite tveksam på om rasen skulle passa oss som våran första alldeles egna hund. Jag räknar ju krasst med att vi kommer göra fel nån gång och frågan är om västgöten kan ta det med en klackspark eller om den är för känslig? Har den lätt för att bli skrämd eller rädd för saker?
Nu har jag vaknat... Hållet med @Cornelia att en Västgöte är en bra förstahund, i alla fall för mig. Otroligt robust, orädd. Alla är ju individer, men vår tar inte åt sig särskilt lätt, det är klart man gör misstag, men han glömmer och förlåter. Jag tycker att det är skönt att det är en ras som är svår att "misslyckas" med, de blir oftast trevliga hur man än gör. Älskar allt och alla, alltid positiv. Väldigt bra av- och på-knapp, sover mest inne och full rulle ute. Lättlärd, med på allt, men spets på det viset att han alltid vill veta "what's in it for me", lyder ju inte bara för att. Nöjer sig rätt bra med långa skogspromenader, men har kapacitet för att jobba om man vill. Vår är väldigt trygg och går bra att lämna ensam, men det finns de som har problem med det, man får träna på det. Ljudrädslor finns också, men inte hos vår. Han pratar mycket, men mest för att påkalla vår uppmärksamhet (lek med mig!), skäller inte på andra hundar eller för att vakta. Och så är de ju så vackra, perfekt hundformade!
 
@Vastgota @Cornelia
Hur mycket orkar en västgöte egentligen? Har förstått att dom är uthålliga men skulle den orka hänga med på en timmes joggingtur i "normalt" tempo? Vi är ju inga elitlöpare men dom har ju väldigt korta ben :D Sen är det ju inget absolut måste att hunden följer med men vi vill gärna ha en kul kompis som sällskap och så är det ju bekvämt att kunna motionera hunden samtidigt.
 
Angående pälsvård...
Jag har schnuzer och är en sådär ägare som får uppfödare och andra skäggägare att riva sitt hår. :angel:

Våran snaggar vi helt mars-september och låter det växa fritt under vintern, håller bara efter huvudet. Trimmar aldrig...



Super praktiskt och lättskött.

Vinter:

Sommar:


Han fäller dock lite men marginellt jämnfört med typ labbe.
 
@Vastgota @Cornelia
Hur mycket orkar en västgöte egentligen? Har förstått att dom är uthålliga men skulle den orka hänga med på en timmes joggingtur i "normalt" tempo? Vi är ju inga elitlöpare men dom har ju väldigt korta ben :D Sen är det ju inget absolut måste att hunden följer med men vi vill gärna ha en kul kompis som sällskap och så är det ju bekvämt att kunna motionera hunden samtidigt.
Med träning tror jag absolut att den klarar det. Tyvärr är många Västgötar feta, de orkar så klart inte, men en smärt och vältränad Västgöte ska klara det. Min son är ibland ute och springer med Eski i dragsele och midjebälte, de har jättekul. Själv har jag inte den kondisen, men jag går och småjoggar, och han är stark och drar mig en del. Benlängden är inget att oroa sig för, de når ju ner till marken :D, och är snabbare än många större hundar.
 
Angående pälsvård...
Jag har schnuzer och är en sådär ägare som får uppfödare och andra skäggägare att riva sitt hår. :angel:

Våran snaggar vi helt mars-september och låter det växa fritt under vintern, håller bara efter huvudet. Trimmar aldrig...



Super praktiskt och lättskött.

Vinter:

Sommar:


Han fäller dock lite men marginellt jämnfört med typ labbe.
Haha, jag är nog en sån som (om vi nu skulle ha schnauzer) skulle bita ihop och lära mig trimma eller lämna bort den för att få det gjort. Men han var faktiskt väldigt fin :love:
 
Angående pälsvård...
Jag har schnuzer och är en sådär ägare som får uppfödare och andra skäggägare att riva sitt hår. :angel:

Våran snaggar vi helt mars-september och låter det växa fritt under vintern, håller bara efter huvudet. Trimmar aldrig...



Super praktiskt och lättskött.

Vinter:

Sommar:


Han fäller dock lite men marginellt jämnfört med typ labbe.
Som jag gör då :D

Upplever dock att dvärgarna behöver trimmas oftare än Schnauzarna. Har två bekanta med båda storlekarna och de behöver båda trimma den lille oftare. Skumt.
 
Älskar min mosters västgötaspets, himla härlig och "lagom" hund. Lyhörd och lättlärd. Hon är självsäker och tuff, alltid pigg på äventyr. Min moster har en setter som kräver mängder av motion så även västgöten lever ett aktivt liv. Hon hänger med på långpromenader (minst milen) och skidturer utan problem. För lite fartigare och längre sparkturer har moster byggt en korg på sparken utifall hon skulle bli trött. Om jag ska säga någon nackdel så upplever jag att hon är närhetstörstig och lite knorrig (inte skällig men hon pratar liksom på sitt eget lilla vis) när hon inte får precis som hon vill. Går ihop med allt och alla. Och klarar Norrbottenskylan utan problem. :D:p

10873397_10154975950965596_4055803801434450423_o.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 908
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 663
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 866
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp