Aktiv sällskapshund, vad passar oss?

Jag har haft en västgötaspets som i sin ungdom var den coolaste hund jag träffat. Hon hängde med på allt, hade absolut inga problem att hänga med på cykel eller joggingturer. Hon tränades aktivt i lydnad där hon var "outtröttlig" och vi kunde nöta moment om och om igen. Hennes arbetsmoral och vilja att göra rätt påminde mer om min border collie, hon tröttnade liksom aldrig. Däremot i agility så var hon rätt värdelös :D långsam och förstod inte riktigt vitsen, men vi hade kul ändå. Utanför agilityplan var hon vrålsnabb!

Vira älskade träning men hade aldrig några problem med lugnare dagar/veckor, bara hon fick sina skogspromenader och vara med familjen så verkade hon nöjd.
Helt ointresserad av vilt och stack aldrig till hundar eller människor.
Väldigt snäll med i stort sett alla levande varelser, lite blyg med större hundar och ibland kunde hon vara en liten bitch med tikar i hennes egen storlek.

Hade jag kunnat få en Västgöte som Elvira igen, då hade jag antagligen haft ett helt gäng redan. Tyvärr känns det lite osäkert vad man får, kanske är det så att denna ras verkligen blir vad man gör den till? Jag har träffat allt från sportiga västgötar till soffpotatisar. Vissa har haft mycket will to please, andra har varit riktigt tjurskalliga och egna.

Idag är Vira 13 år och tyvärr tjock, hon älskar mat och min mamma tycker inte att hon behöver banta... :mad: Hon är trots sin övervikt inte speciellt slö även om hon inte orkar lika mycket längre.
 
Älskar min mosters västgötaspets, himla härlig och "lagom" hund. Lyhörd och lättlärd. Hon är självsäker och tuff, alltid pigg på äventyr. Min moster har en setter som kräver mängder av motion så även västgöten lever ett aktivt liv. Hon hänger med på långpromenader (minst milen) och skidturer utan problem. För lite fartigare och längre sparkturer har moster byggt en korg på sparken utifall hon skulle bli trött. Om jag ska säga någon nackdel så upplever jag att hon är närhetstörstig och lite knorrig (inte skällig men hon pratar liksom på sitt eget lilla vis) när hon inte får precis som hon vill. Går ihop med allt och alla. Och klarar Norrbottenskylan utan problem. :D:p

10873397_10154975950965596_4055803801434450423_o.jpg
Låter härligt! Knorrig och närhetstörstande låter som våran bichon, han typ hummar och piper på nåt sätt när han vill något och han slutar inte förrän man fattar vad han menar :D

Passar på att tacka alla som kommit med tips och idéer åt oss :bow: Nu står labbe och västgöte högst upp på listan så det är nog dom vi kommer börja kolla på först. Två väldigt olika hundar men som båda verkar kunna passa oss, både mentalt och utseendemässigt :)
 
Vad kostar det att lämna in vovve för vardagstrimning?

700-800 hos en som kan (långt ifrån alla hundsalonger kan dvärgschnauzer). Det bästa är att kontakta en uppfödare eller något som har stor erfarenhet av rasen (tror det finns listor på rasklubben med vilka som trimmar). Det är inte bara att "dra av päls".
 
Tror inte terrier är något för oss ändå... Jaktlusten är ju något vi gärna slipper och sen så vill vi ju gärna ha en hund som "ställer upp" på att träna och gå kurser i allt möjligt. Den behöver såklart inte vara en stjärna på något egentligen men att den typ tycker det är lite kul ändå, om ni fattar vad jag menar :D
Mina borderterriers har alla varit väldigt föriga och lättränade. De älskar att träna allt möjligt. Jakten finns förstås där, men det skiljer ganska mycket mellan linjer och det går att träna så du inte har en hund som drar för allt.
 
Vad kostar det att lämna in vovve för vardagstrimning?
Jag betalade 500:- (jätteduktig...ställde själv ds) för skägget när han trimmades. 400:- hos mim uppfödare som även hade timm. Hon hade även kurser så jag lärde mig av henne hur jag skulle underhålla pälsen. Lämnade bara in en, två ggr per år för att snygga till honom ordentligt. Pga min dåliga rygg och att skägget har blivit håröm på ett par ställen klipper jag honom sen 8 mån tillbaka.
 
Tror inte terrier är något för oss ändå... Jaktlusten är ju något vi gärna slipper och sen så vill vi ju gärna ha en hund som "ställer upp" på att träna och gå kurser i allt möjligt. Den behöver såklart inte vara en stjärna på något egentligen men att den typ tycker det är lite kul ändå, om ni fattar vad jag menar :D
Självklart fattar du inte ditt beslut på grund av vad jag skriver men jag vill ändå understryka att det finns massvis med terriers som är lättmotiverade och vars jaktlust inte är värre än hos många andra raser.
Min hund är som sagt min första, han är i slyngelålder och det är nog främst jag som behöver bli en bättre förare. Lycka till i ert val!
 
Jag känner mig lite tjatig om "min" ras men tycker faktiskt löwchen låter passande. Min tik är en väldigt pigg liten hund. Och har fått för mig att hon är ganska rastypisk iaf :D Vet en hane som precis blev uppflyttad till högre klass spår. Några tävlar i rally och viltspår vad jag vet. Men eftersom att de flesta lever som sällskapshundar och det är en liten ras finns det väl inte så mycket tävlingsresultat.

Min tik känns väldigt lagom på alla vis. Fysiskt är hon outtröttlig. Hängde med på en 2 mils ridtur och det märks knappt, hon pinnar på lika glatt i slutet och då har hon sprungit bra mer än 2 mil..
Senast för ett par dagar sedan när det var 23 grader varmt red jag drygt 1 mil.. Även då var hon pigg hela rundan. Däremot är hon samtidigt nöjd om hon får en längre promenad med lite lösspring och sen bara hänga med till typ släkt och vänner och mysa i soffan.
Det där med självbevarelsedrift kan vara svårt också :angel:

Väldigt enkla hundar som fungerar med de flesta djur och människor. Älskar sin egna familj bäst. Min tik är även skottfast vid både raketer och skott. Kan kolla nyfiket i början men återgår sen till att pyssla med annat.
Friska och långlivade är dom också.

Slarvigt nyklippt
13087359_998638366888792_1368622059537509060_n.jpg


Lite längre päls
12932657_989004101185552_5074774561315432112_n.jpg


I övrigt tänker jag på lapphund, schnauzer och kanske andra spetsar? Västgöte som nämnts innan.. Finns ju en hel del att välja på beroende på vad man föredrar :)
 
Jag känner mig lite tjatig om "min" ras men tycker faktiskt löwchen låter passande. Min tik är en väldigt pigg liten hund. Och har fått för mig att hon är ganska rastypisk iaf :D Vet en hane som precis blev uppflyttad till högre klass spår. Några tävlar i rally och viltspår vad jag vet. Men eftersom att de flesta lever som sällskapshundar och det är en liten ras finns det väl inte så mycket tävlingsresultat.

Min tik känns väldigt lagom på alla vis. Fysiskt är hon outtröttlig. Hängde med på en 2 mils ridtur och det märks knappt, hon pinnar på lika glatt i slutet och då har hon sprungit bra mer än 2 mil..
Senast för ett par dagar sedan när det var 23 grader varmt red jag drygt 1 mil.. Även då var hon pigg hela rundan. Däremot är hon samtidigt nöjd om hon får en längre promenad med lite lösspring och sen bara hänga med till typ släkt och vänner och mysa i soffan.
Det där med självbevarelsedrift kan vara svårt också :angel:

Väldigt enkla hundar som fungerar med de flesta djur och människor. Älskar sin egna familj bäst. Min tik är även skottfast vid både raketer och skott. Kan kolla nyfiket i början men återgår sen till att pyssla med annat.
Friska och långlivade är dom också.

Slarvigt nyklippt
13087359_998638366888792_1368622059537509060_n.jpg


Lite längre päls
12932657_989004101185552_5074774561315432112_n.jpg


I övrigt tänker jag på lapphund, schnauzer och kanske andra spetsar? Västgöte som nämnts innan.. Finns ju en hel del att välja på beroende på vad man föredrar :)
Så söööööt :D Finns ju som sagt en bichon frisé i familjen just nu och han låter ganska lik det du beskriver, lättlärd, pigg och glad (nu är han 10 år och inte i världens bästa form men mycket energi finns ju helt klart). Helst hade jag haft en kopia av honom i något större modell och med mer lättskött päls, så löwchen faller bort pga. storleken. Vet att dom är i samma höjd som västgötarna men då känns västgötarna iaf mer som en "liten stor hund" medan löwchen och typ alla andra sällskapsraser känns som småhundar, om du fattar hur jag menar ;)


Kan inte riktigt släppa pudel heller trots att det inte är en ras som riktigt tilltalar mig (och än mindre pojkvännen) men det känns som en mellan- eller storpudel skulle kunna vara ett vettigt val, fast man måste ju på nåt sätt ändå fastna för rasen. Finsk lapphund ska vi nog försöka ta oss iväg och hälsa på nån kennel, mest bara för att dom verkar vara lättillgängliga häromkring, och så får vi se lite hur det är med den där pälsen. Så himla svårt det här med hundar, tur det dröjer innan vi faktiskt ska skaffa en :D
 
Så söööööt :D Finns ju som sagt en bichon frisé i familjen just nu och han låter ganska lik det du beskriver, lättlärd, pigg och glad (nu är han 10 år och inte i världens bästa form men mycket energi finns ju helt klart). Helst hade jag haft en kopia av honom i något större modell och med mer lättskött päls, så löwchen faller bort pga. storleken. Vet att dom är i samma höjd som västgötarna men då känns västgötarna iaf mer som en "liten stor hund" medan löwchen och typ alla andra sällskapsraser känns som småhundar, om du fattar hur jag menar ;)


Kan inte riktigt släppa pudel heller trots att det inte är en ras som riktigt tilltalar mig (och än mindre pojkvännen) men det känns som en mellan- eller storpudel skulle kunna vara ett vettigt val, fast man måste ju på nåt sätt ändå fastna för rasen. Finsk lapphund ska vi nog försöka ta oss iväg och hälsa på nån kennel, mest bara för att dom verkar vara lättillgängliga häromkring, och så får vi se lite hur det är med den där pälsen. Så himla svårt det här med hundar, tur det dröjer innan vi faktiskt ska skaffa en :D

Tänkte eftersom dvärg schnauzer var intressant :) De är i samma storlek.

Mellanpudel tror jag är lättast att hitta mentalt trevliga individer. Verkar vara riktigt roliga hundar. Lapphundarna tror jag också är trevliga :)
 
Nu lär hela hund-buke hoppa på mig, men jag undrar om du tittat på lagotto romagnolo?
Ja, det finns tråkiga individer, men det är något som uppfödare uppmärksammat mer och mer och jag är inte rädd för att skaffa en ny lagotto.
Behöver klippas ner regelbundet (varannan månad) om man inte ställer ut, ställer man ut krävs det mer pyssel.
Aktiv och väldigt rolig att jobba med.
 
Nu lär hela hund-buke hoppa på mig, men jag undrar om du tittat på lagotto romagnolo?
Ja, det finns tråkiga individer, men det är något som uppfödare uppmärksammat mer och mer och jag är inte rädd för att skaffa en ny lagotto.
Behöver klippas ner regelbundet (varannan månad) om man inte ställer ut, ställer man ut krävs det mer pyssel.
Aktiv och väldigt rolig att jobba med.
Har aldrig träffat en lagotto jag riktigt gillat, så den rasen går bort tyvärr.
 
Har kollat igenom terriergruppen också för att se vad som finns och av terrierna så var det irländsk terrier och strävhårig foxterrier som var mest tilltalande och verkade passa in bäst. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Javisst! Jag säger inte emot det :)



Ja jo jag fattar nog vad du menar, tänkte väl mest på det där med flera timmar om dagen just... Min tanke med inlägget var att det kan vara värt att tänka över hur aktiv man vill vara, och prata med ägare av olika raser och bolla med dem - hur aktiva är de och vad kräver deras hundar? Osv. Jag har själv tänkt och gjort så ett bra tag nu så inför valet av ras.

Men det är sunt att ni tänker så! Alla hundar kräver ju tid dock, och ibland tycker jag det blir synd om man börjar mäta tid alltför mycket och kanske glömmer lite huruvida rasens egenskaper passar väl in med det man vill ha! Dvs, det kan ju mycket väl vara så att man utan problem kan lägga ner lite mer tid på en ras som man också är en hel del lyckligare med, som passar in i alla aktiviteter man gillar själv etc. Själv ville jag från början ha en hund med kort och lättskött päls+att den inte skulle fälla, men pga andra faktorer har jag gjort ett något annat val haha :)

Detta är bara ideer om vad som kan vara värt att tänka på, har som sagt gått igenom den här tankekarusellen många månader själv..

Ok, ja alla kanske inte gillar schnauzers (personligen fattar jag det inte hehe) ! Varför faller de er inte i smaken? Så kanske man kan tänka sig vad ni är mer inne på.. Om din kille jagar så vore det mest logiska någon slags passande jakthund förstås, då får ni ju ut mycket av det på så vis!

Till sist vill jag bara råda er om att hälsa på så många uppfödare av olika raser ni kan och prata med dem ordentligt om rasen+träffa så många individer ni kan! Själv fick jag upp ögonen på så vis för en ras som jag annars inte hade fastnat för, tror jag.

Fast en bruksras aktivitetsnivå genomsyrar liksom alltihop. Med en understimulerad sådan blir inte hundägandet lyckligt utan bara jobbigt. Det är just med några timmars aktivering (dock inte bara ren träning utan även motion inräknat) min aussie kommer till sin rätt och det blir mer njuta av hennes egenskaper istället för att svära över dem.
 
Lancashire heeler alla dagar i veckan. Mer som en terrier i kroppen men med vallhundens will to please. Mina är alltid lösa och väldigt duktiga.
 
Lancashire heeler alla dagar i veckan. Mer som en terrier i kroppen men med vallhundens will to please. Mina är alltid lösa och väldigt duktiga.
Fast du bor på landet va ;) Mina är lösa där det är lugnt, men inte bland kutande ungskockar, mängder med skateboards, mountinebikes osv :D:o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 907
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 840
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 405
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp