Beagle temperament?

Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..

Hur liten vill du ha den då?
Våra Schäfertikar är fullt normala och ligger på 25-27 kg. Det är inte så stort (Tycker jag)
Vill man ha mer "träningsvänliga" hundar i lite mindre format så finns ju Schnauzern (mellan), Chodsky pes, Staffe från arbetande linjer, Kelpie, Aussie och Pudlar i olika storlekar.
 
Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..

Kika på lapsk vallhund. Lagom mycket will to please, kräver inte flera timmar om dagen i aktivering även om de gärna jobbar och är en allmänt trevlig ras.
 
Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..
Västgötaspets :)
Lancashire heeler ;)
Fast i båda finns oavsett motor och arbetslust, även lätthet till skall
 
Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..

Stämmer in med @Bulldoozer , welsh corgi cardigan är en trevlig och arbetsvillig hund i lite mindre format. Jag har två hanar, de är lösa i princip hela tiden utan bekymmer. Vi tränar sök, spår och lydnad. Så länge de hålls regelbundet aktiverade så är det riktigt trevliga och lättsamma hundar.
 
Hur liten vill du ha den då?
Våra Schäfertikar är fullt normala och ligger på 25-27 kg. Det är inte så stort (Tycker jag)
Vill man ha mer "träningsvänliga" hundar i lite mindre format så finns ju Schnauzern (mellan), Chodsky pes, Staffe från arbetande linjer, Kelpie, Aussie och Pudlar i olika storlekar.

Tycker det är ganska stora hundar, när det kommer till att behöva bära dom och ha att göra med. Tonto är nog i den storleken nu och fy vad tungt det är när något väl händer, men han är också som en betongsugga att ha att göra med. Floki väger 19 kanske och är väldigt behändig i storleken. Vill nog aldrig ha större hund än 20 kg igen. :up:
 
Jag tänker typ engelsk cocker spaniel? Lite samma format som en beagle. Sedan finns ju mellanpudel, pudeln generellt är ju riktigt trevlig :)
 
Tycker det är ganska stora hundar, när det kommer till att behöva bära dom och ha att göra med. Tonto är nog i den storleken nu och fy vad tungt det är när något väl händer, men han är också som en betongsugga att ha att göra med. Floki väger 19 kanske och är väldigt behändig i storleken. Vill nog aldrig ha större hund än 20 kg igen. :up:

Eftersom jag inte vet vad TS har haft för Schäfer innan och gillade Schäfern så ville jag bara lyfta fram att att Schäfrar inte nödvändigtvis. Många ser bara schäfer som exteriörschäfrarna och de är ofta rejält över rasstandarden. Har man då haft en hane dessutom så kan den ha legat på en 45 kg och mer. Då är en tik på 25 väldigt mycket mindre.
Jag ser inte 25 kg som stort. Det är för mig en mellanstorlek.
 
Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..

Kolla in lancashire heeler. Otroligt trevliga.
 
Vill du fortfarande ha brukshund och vill jobba mycket med hunden så kanske kelpie eller chodsky pes hade varit något. :) Just vilka raser som kan vara något för dig bland de raser som betraktas som "aktiva sällskapshundar" vet jag inte.

Det har varit många brukshundsmänniskor som gått över till min ras, mittelspitz. Det är en ras som har lätt till skall, vissa individer kan vara mer tystlåtna medan andra individer kan man behöva dämpa tidigt, men generellt är det ju just en skällande vakthund. Det är en trevlig hund: lättlärd, arbetsvillig och hänger gärna med på det mesta. Pigg och glad. Mycket tillgiven till sin familj och vill verkligen vara med i familjens göromål, ingen hund som kommer trivas om den sitter i hundgård hela dagarna t ex. I mjukhet är den mitt emellan, den är inte så mesig som en sheltie t ex men jag skulle inte beskriva den som hård eller skarp.
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 228
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Min hund tog för 1.5 år sedan bort nästan en hel juverrad och enstaka tumörer på andra sidan pga ett flertal tumörer. De växte ganska...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: startpompe
·
Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 408
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp