Bearnaisesås

Sv: Bearnaisesås

Det finns omega3 som utvinns ur alger som har bra och "rätt" halter av det man ska ha. Den är lite dyrare bara. :)
 
Sv: Bearnaisesås

Det finns omega3 som utvinns ur alger som har bra och "rätt" halter av det man ska ha. Den är lite dyrare bara. :)

Oavsett hur de utvinns från växtriket finns det inga bevis för att det fungerar, det ända Omega 3 och 6 som har dokumenterad effekt kommer från fisk och en macka med makrill i tomat täcker dagsbehovet enligt Norska Mattillsynet. (motsvarigheten till Svenska Livsmedelsverket)
 
Sv: Bearnaisesås

Tyvärr är det inte bara Lohmanders som har ansjovis i sin bearnaisesås. Alla bearnaisesåser som säljs färdiga i burkar som jag har hittat innehåller ansjovis tyvärr. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara det i men som tur var så kollade jag innehållsförteckningen och till min förvåning så var det ansjovis i allihop i hyllan. (Jag är vegetarian.)

Inte Erik Lallerstedts. Inte vad jag kan se på min burk i kylen iaf.
 
Sv: Bearnaisesås

Vad bra :) Den har de inte där jag brukar handla men då får jag kolla efter den i någon annan affär.
 
Sv: Bearnaisesås

Men de säger ju bara att det inte minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och att de fortfarande inte vet om det hjälper för friska eller inte? Jag är ingen expert, men Omega3 har väl ändå fler nyttoområden än just att hjälpa mot hjärt- och kärlsjukdomar?
 
Sv: Bearnaisesås

Den 30/6 var det ett program i P1, Tekniksafari. Det 1a av 4 som handlade om hållbar livsmedelsutveckling, där sades det att marint Omega 3 snart är en bristvara eftersom intresset exploderat för detta ämne i kosttillskott.
 
...kanske skulle startat ny tråd men känns onödigt - titeln på denna är ju rätt :D Hur gör ni för att lyckas med bea? Har bara gjort hemma med mamma, använt rumsvarmt smör vi klickar i och är två så det blir ordentligt vispat. Inget vattenbad men låååg värme. Vågar man chansa på samma sak ensam med annan spis? Funkar det med elvisp och smält smör eller måste man ha det på plattan/vattenbad?
Frågorna hopar sig! :confused: :)
 
...kanske skulle startat ny tråd men känns onödigt - titeln på denna är ju rätt :D Hur gör ni för att lyckas med bea? Har bara gjort hemma med mamma, använt rumsvarmt smör vi klickar i och är två så det blir ordentligt vispat. Inget vattenbad men låååg värme. Vågar man chansa på samma sak ensam med annan spis? Funkar det med elvisp och smält smör eller måste man ha det på plattan/vattenbad?
Frågorna hopar sig! :confused: :)

Nej, smält smör ska det vara och sedan låg värme och en massa visp. Det där med vattenbad tycker jag är overkill - även om jag lyckats misslyckas en gång när inte skärpan var på plats. Då är det bara att kasta och kolla efter nya ägg i kylen....

Men du måste ju ha värme för att få äggulorna att reagera - så det funkar inte att göra kallt utan spis.

Ansjovis/sardeller är för övrigt en utmärkt smaksättare till många saker - däremot bör givetvis det som alla andra ingredienser räknas upp tydligt i listan.

 
Sv: Bearnaisesås

Tyvärr är det inte bara Lohmanders som har ansjovis i sin bearnaisesås. Alla bearnaisesåser som säljs färdiga i burkar som jag har hittat innehåller ansjovis tyvärr. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara det i men som tur var så kollade jag innehållsförteckningen och till min förvåning så var det ansjovis i allihop i hyllan. (Jag är vegetarian.)
Nej, inte alla... Fast det är klart, denna säljs på flaska, inte på burk... ;)
DSC04185_zpsd4ad72e9.jpg
 
Man kan rädda en skuren sås genom att ha i kallt vatten plus eventuellt mer ägg. Men kallt vatten är förvånansvärt effektivt.
 
Sv: Bearnaisesås



Nej, men jag lever kvar med den ursprungliga betydelsen av ordet vegetarian, att man har hittat på nya beskrivningar de senaste 10-15 åren för att holka ur betydelsen av vegetarian bryr jag mig inte om.
Snicksnack. Lakto-ovo-vegeterianer har man pratat om i massor av år, det är inget nytt. Har själv varit det i 17 år.
 
Jag fick också en chock när jag såg ansjovis stå med, men, jag har alltid älskat lohmanders (hur det nu stavas) bea på burk och har fortsatt köpa det :)
 
Jag fick också en chock när jag såg ansjovis stå med, men, jag har alltid älskat lohmanders (hur det nu stavas) bea på burk och har fortsatt köpa det :)

Jag förstår fortfarande inte varför det är en chock? Är det vegetarianismen som ger den reaktionen?
 
Jag förstår fortfarande inte varför det är en chock? Är det vegetarianismen som ger den reaktionen?
I mitt fall är svaret på den frågan nej.
Jag räknar helt enkelt inte med att det ska vara fisk i någon form i en bearnaisesås.
Snicksnack. Lakto-ovo-vegeterianer har man pratat om i massor av år, det är inget nytt. Har själv varit det i 17 år.
Tja, jag har varit lakto-ovo-vegetarian (nåja, huvudsakligen, men det är skitsamma just nu) sedan 1986. redan då var det ett känt begrepp. (däremot var det helt kass att försöka hitta något vettigt i matväg, men det är en annan historia)
 
kl

Har aldrig sett att just ansjovis skulle behöva vara en smaktillsats i vanlig bearnaisesås...., och blev också lite förvånad nu. (Men är inte vegeterian eller allergiker så för min del spelar det ingen roll alls. Men för en fiskallergiker som inte tänker på det kan det ju bli rätt allvarligt)

Däremot brukar jag ha ansjovis när jag gör café de paris.
Finns en del maträtter som innehåller ansjovis, för smaksättningen skull som redan nämnts, som man kanske inte tänker på. Slottsstek tex.
 

Liknande trådar

Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: tanten
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp