Bearnaisesås

Sv: Bearnaisesås

Tyvärr är det inte bara Lohmanders som har ansjovis i sin bearnaisesås. Alla bearnaisesåser som säljs färdiga i burkar som jag har hittat innehåller ansjovis tyvärr. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara det i men som tur var så kollade jag innehållsförteckningen och till min förvåning så var det ansjovis i allihop i hyllan. (Jag är vegetarian.)
Tittade just på min burk "Jesses" ekologiska bea, och ingen ansjovis i den (inga färg- eller konserveringsmedel heller, utan bara faktiskt det man förväntar sig i en bea :D).
 
Brukar det vara ansjovis i bea-sås?
Jag har aldrig stött på det men i en känd sås på burk så var det tydligen det. Inte kul för en fiskallergiker. Jag hade inte en tanke på att läsa innehållsförteckningen, men det skulle jag ha gjort.:crazy:

Nu verkar tråden ha dragit iväg lite... men för att återgå till ursprungsfrågan så är det inte alls ovanligt att ansjovis eller sardeller används som smaksättare i olika recept - det är smaken umami man vill åt. (På samma sätt som att fisksås ofta används i asiatisk matlagning även om rätten i övrigt innehåller fisk.) Min man är fiskallergiker så därför har vi fått lära oss att hålla koll både på restaurang och om man köper något färdigt, t ex beasås. (Samma sak med caesardressing f ö.)
 
Tur det finns alternativ för de som inte tål mjölkprotein, ägg eller fisk eller helt enkelt inte äter sådant då.
 

Liknande trådar

Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: tanten
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp