BEC-connemaror

MissFideli

Trådstartare
om jag köper ett sånt sto, får jag öht använda henne i avel? Att hon inte kan premieras/få RC-nummer förstår jag, men hur påverkar det avkommorna sen?

Nån connemaraexpert borde det finnas här på forumet
biggrin.png


Mvh Monika
 
Senast ändrad av en moderator:
Jodå, det är borttaget från SHs lista, så BEC får användas. Jag har pratat med jordbruksverket och så länge jag inte visade fram en albino (alltså en äkta albino) så fick jag visa hingst också. Alltså borde du, om det nu inte är speciella regler för connemara, kunna stambokföra ett BEC-sto.
 
*oh* Insåg de alltså att albino och BEC inte var samma? Jag hörde här tidigare att det var på tapeten, men inte att det gått så långt
biggrin.png
Vilket nederlag för alla som hävdar att de egentligen är Albinos!
 
Senast ändrad av en moderator:
Klart du får avla. Nackdelarna är att du inte får stambokföra henne förutom i B-stamboken och att avkommorna inte heller får föras in i den riktiga stamboken. Samma regler som för en connemara som växer över ponnyhöjd alltså.
 
Såvitt jag har förstått så kan stoet ej stamboksföras...men avkommorna ska få fulla papper med gokänd hingst såvida att de inte själva föds med färgen.
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Du borde ju kunna stambokföra fölet i RC B stamboken om det blir ett sto. Men är inte helt säker. Och om det blir "färg" på fölet också.
 
Tyvärr är det så att BEC-stona numera registreras i 9000-registret. Det innebär att de inte kan stambokföras, inte ens i RCB. Eftersom det inte finns någon väg in i stamboken från 9000-registret betyder det tyvärr också att inte heller avkommorna (och deras avkommor osv) någonsin kan stambokföras. Så länge som moderlandet har denna idotiska regel måste SCS följa den, oavsett vad Jordbruksverket säger....
 
Eller så registrerar man hästen som isabell fast den är gulvit... Såg en klockren gulvit som stod som isabell på ponnytävlingar för nåt år sen. Gäller bara att hitta "rätt" ID-kontrollant då!
 
Jag såg också en BEC på en tävling förra året som stod som isabell. Bara i programmet dock, den stod som blue-eyed cream i den irländska originalhandlingen och var registrerad som "albino" hos SPAF. Ägaren skrev isabell på alla anmälningsblanketter bara för att hon tyckte att det såg mycket snyggare ut! Så den gången var det ingen ID-kontrollant som hade klantat sig, men du menar alltså att den ponnyn du såg var REGISTRERAD som isabell?? Och den var inte så gammal att den kan ha registrerats innan man började med ID-kontroll?
 
Jag försvarar inte id-kontrollanterna, jag vet att det finns de som inte har så goda kunskaper i vare sig färgerna eller nedärvningen av dem. Det vore katastof om det finns id-kontrollanter som inte ser skillnad på en isabell och en gulvit, men var den här ponnyn verkligen id-kontrollerad och felregistrerad eller stod det bara fel i programmet? Det är ändå en väsentlig skillnad....
 
Med en väloljad tunga och en ny/osäker kontrollant så kan säkert den som ville ha ponnyn registrerad få det till en mkt(!) ljus isabell... :crazy:
 
Jag vet inte hur den var registrerad faktiskt... men domaren (inte mycket färgkunnig...) tyckte absolut att det var en isabell. Suck. Tilläggas kanske att det var en ovanligt "gräddig" gulvit.
 
Men connemara ston (även om dom är BEC) registreras ju i connemaras register och jag menar att fölet kanske skulle kunna registreras i RCB eftersom dom som är överhöjdare eller har en mamma som ej är stambokförd (bara registrerad), stambokförs där.
 
Tyvärr är det inte så. Överhöjdarna registreras i huvudregistret, men BEC stona registreras i 9000-serien, tillsammans med dem med icke godkänd far bla. En häst i 9000-serien är inte premieringsberättigad, inte heller deras avkommor eller deras avkommor i sin tur osv. Det finns alltså ingen möjlighet att någonsin komma in i RC eller RCB för en Connemara som har "9000-häst" i härstamningen. Även om den skulle ligga så långt bak som i 10:e led eller ännu längre bort för den delen. Vägen till stamboken är för alltid stängd!
 
Japp, det stämmer. Även i den irländska stamboken finns längre tillbaka ett antal BEC-ston. Sedan ändrades reglerna, och BEC-stona blev ej stamboksberättigade. De registrerades dock i SCS (då enda) register och därmed var det möjligt att stambokföra avkomman (dock endast ston) till ett BEC-sto. Numera är inte ens det möjligt, eftersom BEC-stona tas in i 9000-registret, och från detta register finns ingen väg in i stamboken. Det är avelns återvändsgränd, vilket betyder att INGEN ättling till ett BEC-sto någonsin kan införas i vare sig RC eller RCB. Det är moderlandets idiotiska regel vi följer...
 
Inte för att det har med själva tråden att göra (som vanligt :smirk:) - för jag är inte tillräckligt insatt i färgfrågor eller anlag - men jag har klappat på Oakleigh Margarets son Monygall!
Han var gråskimmel vad jag minns.
Han stod i stallet som privatponny.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp